POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Śladami Marksa i Wittgensteina. Krytyka społeczna bez teorii krytycznej „Jestem głęboko przekonany, że projekt krytyczny Marksa wart jest przemyślenia i dyskusji, a nie całkowitego odrzucenia, co zbyt łatwo ostatnio nam przychodzi”, pisze Lotar Rasiński. Wartość tego projektu polega według Autora na powiązaniu przez Marksa krytyki z praktyką emancypacji. Krytyka ma sens tylko wtedy, jeśli może prowadzić do stopniowego wyzwolenia społeczeństwa. Dziś należy jednak przemyśleć Marksowską ideę krytyki społecznej z perspektywy dokonanej przez Wittgensteina krytyki języka. Filozofia Wittgensteina każe nam odrzucić wszelkie formy komunikacji, które nie są oparte na języku naszej codziennej komunikacji. Celem i stawką jest tu powrót do praktyki, do świadomej partycypacji w społecznym życiu. Książka
Śladami Marksa i Wittgensteina stanowi doskonały przegląd stanowisk z obszaru współczesnej filozofii polityki (m.in. Walzer, Mouffe, Tully, Habermas). Przywoływane koncepcje analizowane są jednak z perspektywy wypracowywanej przez Autora oryginalnej koncepcji krytyki społecznej. Czerpiąc nie tylko z myśli Marksa i filozofii Wittgensteina, ale także z narzędzi wypracowanych przez Michela Foucaulta, rozwija on ideę „krytyki społecznej bez teorii krytycznej”. Lotar Rasiński pracuje jako adiunkt w Zakładzie Filozofii (Instytut Pedagogiki) Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Jest autorem książki
Dyskurs i władza. Zarys polityki agonistycznej (2010) oraz redaktorem tomów
Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej (2009) i
Ludwig Wittgenstein – konteksty i konfrontacje (z P. Dehnelem, 2011). Jego zainteresowania badawcze obejmują współczesną filozofię polityczną, teorię dyskursu, krytykę społeczną i metodologię nauk społecznych. Jest redaktorem naukowym serii wydawniczej Biblioteka Współczesnej Myśli Społecznej przy Wydawnictwie Naukowym DSW.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17685-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Wstęp | 11 |
1. Marks i krytyka jako reforma świadomości | 29 |
Zniesienie teorii i alienacja – krytyka jako „reforma świadomości” | 33 |
Emancypacja polityczna, emancypacja ogólnoludzka, proletariat – Marksowska praktyka wyzwolenia | 42 |
Camera obscura – krytyka i ideologia | 50 |
Ideologia, interpelacja, nauka – „aparaty” Althussera | 58 |
2. Michael Walzer i krytyka zaangażowana | 69 |
Sprawiedliwość i uczestnictwo polityczne – wokół Sfer sprawiedliwości | 72 |
Jak możliwa jest krytyka-interpretacja? – trzy modele krytyki społecznej | 76 |
Fakty i mity krytyki społecznej | 85 |
Między masą a elitą – Gramsci i intelektualista organiczny | 89 |
Minimalizm i maksymalizm moralny – argument z Thick and Thin | 94 |
Dylematy krytyki wewnętrznej – o kontrowersji między Walzerem i Saidem | 102 |
3. Wittgenstein i niemożliwość krytyki | 109 |
Dwie filozofie? – wokół sporów wittgensteinowskich | 111 |
O regułach i rozumieniu życia społecznego – Winch i nauki społeczne | 118 |
Problematyczny rozum – Nyíri, relatywizm i konserwatyzm | 125 |
Nie wychodźcie z jaskini – Oakeshott i rozumienie warunkowe | 130 |
4. Wittgenstein i możliwość krytyki | 139 |
Refleksyjność reguł – znów Oakeshott, Winch i rozumienie społeczeństw pierwotnych | 140 |
O warunkach możliwości sensownego mówienia – Wittgenstein i Kant | 147 |
„Przejrzysta ekspozycja” – terapeuci czy rozjaśniacze? | 153 |
O języku pasożytniczym i alienacji językowej – Wittgenstein i Marks | 159 |
5. Wittgenstein, krytyka, demokracja | 173 |
Transcendentalna gra językowa? – Wittgenstein Apla i Habermasa | 174 |
O „poszanowaniu przeciwnika”, kontekstualizmie i procedurach – agonizm Mouffe | 177 |
Reguły, gry językowe i „świadomość różnorodności” – filozofia publiczna Tully’ego | 182 |
Perfekcjonizm moralny i „zmiana aspektu” – demokracja „awersyjna” Norval | 191 |
6. Habermas i krytyka teoretyczna | 203 |
O nowym programie dla nauk społecznych – teoria tradycyjna i teoria krytyczna Horkheimera | 204 |
Co zostało z Marksa? – szkoła frankfurcka i dziedzictwo marksizmu | 213 |
O pierwotnym i pasożytniczym trybie użycia języka – teoria działania komunikacyjnego Habermasa | 226 |
Dyskurs, etyka, demokracja – „refleksja krytyczna” Habermasa w perspektywie Wittgensteinowskiej | 235 |
7. Foucault i krytyka praktyczna | 251 |
Prezentyzm, relatywizm, kryptonormatywizm – Habermas vs. Foucault | 252 |
Analiza rekurencyjna, dyskurs i „szczęśliwy pozytywizm” – archeologia w świetle historii epistemologicznej | 257 |
„Błąd”, prawda i władza – genealogia w praktyce | 269 |
Czym jest krytyka? – genealogia, rządomyślność i przejrzysta ekspozycja | 284 |
Zakończenie | 305 |
Krytyka jako praktyka emancypacyjna | 305 |
Bibliografia | 319 |
Indeks nazwisk | 333 |