Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów "Artium Quaestiones"

Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów "Artium Quaestiones"

22 ocen

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 13,44 zł  


13,44

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wybór przekładów tekstów czołowych światowych historyków sztuki, proponujących rozmaite perspektywy teorii badań historyczno-artystycznych, publikowanych w ciągu ostatnich 30. lat w roczniku Artium Quaestiones. Przeważająca liczba zeszytów Artium Quaestiones jest niedostępna na rynku księgarskim. Od ponad 30. lat w Polsce nie ukazała się żadna antologia współczesnej teorii historii sztuki. Książka wypełni zatem głęboką lukę na polskim rynku wydawniczym. Mimo iż antologia wyrasta z akademickiego doświadczenia współczesnych badań nad twórczością artystyczną, jej adresatem będzie nie tylko kierunek uniwersyteckiej historii sztuki, ale też inne środowiska polskiej humanistyki. Książka stanowi cenną pomocą dydaktyczną. Wzbogacona o ważne, wcześniej w Polsce niepublikowane teksty, będzie znaczącym uzupełnieniem licznych antologii innych dyscyplin naukowych: antropologii kultury, historii, literaturoznawstwa, filozofii, psychologii, socjologii etc.


Rok wydania2009
Liczba stron1088
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2080-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     9
  Wprowadzenie    11
  I. OBRAZ I HISTORIA: INTENCJA I INTERPRETACJA
  Michael Baxandall, Prawda a inne kultury. „Chrzest Chrystusa” Piera della Francesca (przekład Elżbieta Wilczyńska)    27
  Oskar Bätschmann, Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki (przekład Adam S. Labuda)    69
  II. OBRAZ I WIDZ: FENOMENOLOGIA, IKONIKA , ESTETYKA RECEPCJI
  Michael Brötje, Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta (przekład Wojciech Suchocki)    89
  Max Imdahl, Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu (przekład Tadeusz Żuchowski)    111
  Wolfgang Kemp, Dzieło sztuki i widz: metoda estetyczno-recepcyjna (przekład Mariusz Bryl)    139
  III. OBRAZ I ZNAK: REPREZENTACJA, DYSKURS, LEKTURA
  Louis Marin, Ku teorii lektury w sztukach wizualnych: Poussina „Pasterze arkadyjscy” (przekład Mariusz Bryl)    157
  Norman Bryson, Dyskurs, figura (przekład Mariusz Bryl)    185
  IV. OBRAZ I PODŚWIADOMOŚĆ: W STRONĘ PSYCHOANALIZY
  Georges Didi-Huberman, Obraz jako rozdarcie i śmierć wcielonego Boga (przekład Mirosław Loba)    219
  Norman Bryson, Spojrzenie w rozszerzonym polu (przekład Mariusz Bryl)    291
  Hal Foster, Powrót Realnego (przekład Mariusz Bryl)    309
  Rosalind E. Krauss, Optyczna podświadomość (przekład Mariusz Bryl)    357
  V. OBRAZ I IDEOLOGIA: ODMIANY MARKSIZMU
  Wolfgang Kemp, Walter Benjamin i Aby Warburg (przekład Wojciech Suchocki)    437
  Otto Karl Werckmeister, Robocza perspektywa marksistowskiej historii sztuki dzisiaj (przekład Mariusz Bryl)    463
  Timothy J. Clark, Bóg nie został strącony (przekład Stanisław Czekalski)    475
  Rosalyn Deutsche, Agorafobia (przekład Paweł Leszkowicz)    585
  VI. OBRAZ I GENDER: FEMINIZM, STUDIA GEJOWSKO-LESBIJSKIE, TEORIA QUEER
  Griselda Pollock, Polityka teorii: pokolenia i geografie. Teoria feministyczna i historie historii sztuki (przekład Mariusz Bryl)    647
  Sarah Wilson, Maskarady-kobiecości (przekład Marek Wilczyński)    679
  Whitney Davis, Homoseksualizm, studia gejowsko-lesbijskie i teoria queer w historii sztuki (przekład Mariusz Bryl)    707
  Jonathan Flatley, Dawanie twarzy: upublicznianie i polityka prozopopei Andy’ego Warhola (przekład: Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)    741
  Douglas Crimp, Za-wartość twarzy: „Blow Job” Andy’ego Warhola (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)    765
  Douglas Crimp, Co za wstyd, Mario Montezie! (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)    779
  VII. OBRAZ I IKONOSFERA WSPÓŁCZESNA: VISUAL CULTURE STUDIES
  Nicholas Mirzoeff, Podmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)    795
  William J. Thomas Mitchell, Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)    817
  Mieke Bal, Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)    839
  Dyskusja nad artykułem Mieke Bal i odpowiedź autorki (przekład Mariusz Bryl)    875
  VIII. OBRAZ I (JEGO) KRYTYKA : BILDWISSENSCHAFT
  Gotfried Boehm, Po drugiej stronie języka? Uwagi na temat logiki obrazów (przekład Daria Kołacka)    929
  Horst Bredekamp, Media obrazowe (przekład Mariusz Bryl)    943
  Horst Bredekamp, Urojenia (przekład Mariusz Bryl)    965
  Horst Bredekamp, Patrzące ręce i ślepe plamki: Galileusz jako rysownik (przekład Mariusz Bryl)    973
  IX. OBRAZ I (JEGO) MEDIUM: W STRONĘ ANTROPOLOGII
  Hans Belting, Obraz i jego media. Próba antropologiczna (przekład Mariusz Bryl)    1019
  Hans Belting, Miejsce obrazów (przekład Mariusz Bryl)    1045
  X. OBRAZ I ABSOLUT: HERMENEUTYKA EGZYSTENCJALNA
  Michael Brötje, Wieczerza w Emans Rembrandta. Realizacja objawiania się historii świętej w obrazie (przekład Michał Haake)    1063
RozwińZwiń