Słowacki wobec tradycji szlacheckiej

Słowacki wobec tradycji szlacheckiej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

20,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Motywy szlacheckie w twórczości Słowackiego pełnią istotną rolę przede wszystkim jako problem artystyczny.
Ich bogactwo, przywoływanie na różnych poziomach organizacji tekstu, świadoma gra ze współczesnymi konwencjami literackimi, pozwalają zauważyć przede wszystkim dojrzewanie poety jako artysty, któremu zależy na nadaniu literaturze polskiej cech uniwersalności.


Liczba stron308
WydawcaInstytut Badań Literackich PAN
ISBN-13978-83-61552-47-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  Kłopoty z interioryzacją tradycji szlacheckiej    15
  Rozdział 1. Jan Bielecki. Skotyzm i bajronizm jako strategie ukazywania sarmackiej przeszłości    17
  Poetyckie „ja" wobec przeszłości    17
  Skotowsko-Niemcewiczowskie dekoracje    19
  Niemcewicz ojcem romantyków    27
  Sarmata w bajronicznym kostiumie    29
  Rozdział 2. Le roi de Ladawa - sarmacka dawność dla cudzoziemców    35
  Ironia, humor, karykatura    38
  Moda na szlacheckich dziwaków    44
  Rozdział 3. Horsztyński. Szlachecka przeszłość w perspektywie szekspirowskiej    49
  Wobec Pana Tadeusza    49
  Pozory idylli    53
  Stary konfederat barski - w świecie ironicznym    58
  Dumny wojewoda - magnat, czyli „pan czerwony"    63
  Głęboki pesymizm jako rezultat szekspirowskiej optyki    75
  Rozdział 4. Poema Piasta Dantyszka - dzieło Sztukmistrza    77
  Problemy z formą, czyli nadmiar poetyckich celów    77
  Jeszcze w sprawie rodowodu bohatera    81
  Narracja w poemacie o Dantyszku, czyli gawędowe ględzenie    84
  Ludowo-szlachecka fantastyka    88
  Makabra, czyli ludowe i szlacheckie źródło groteski    92
  Sarmackie zaświaty    95
  Rozdział 5. Zabawa w gawędę    98
  Legenda Panie Kochanku w romantyzmie    98
  Słowacki wobec legendy Radziwiłła Panie Kochanku    102
  Zabawa w gawędę (Panie Kochanku w Preliminariach... Słowackiego)    106
  Oswajanie kultury szlacheckiej    119
  Rozdział 1. Wokół Księdza Marka (Beniowski I-V)    121
  Rozdział 2. Magnuszewski jako inspirator Słowackiego. Podsumowanie argumentów    128
  Rozdział 3. Poszukiwania formy dla przedstawienia szlacheckiej przeszłości    132
  Kreacja Jana Kazimierza - historyzm szczegółów (Mazepa, Jan Kazimierz)    132
  Humor    141
  Patos sceny zbaraskiej    143
  Rozdział 4. Złota Czaszka jako Pan Tadeusz Słowackiego?    150
  „Tu cały fundament: urząd. podkówki srebrne. aksamity."    155
  Pisanie (poprawianie) Czajkowskiego    158
  Rozdział 5. Poszukiwania przewodnika w sarmackiej przeszłości Ksiądz Marek - fragment poematu, Beniowski - fragment dramatyczny, Beniowski - dalsze pieśni)    163
  A może jednak Panie Kochanku?    168
  Zmagania z Księdzem Markiem po raz kolejny (Beniowski - pieśń IX)    172
  Przejawy interioryzacji i dystansu wobec tradycji szlacheckiej. Progresywizm kontra tradycjonalizm    179
  Rozdział 1. Ksiądz Marek    181
  Calderonizm jako forma dla szlacheckiego obrazu przeszłości    181
  Postawa obrońców barskich jako wzór działania    182
  Prorok w sarmackim przebraniu    184
  Józef Pułaski - „pęknięcie w portrecie" starego Polaka    194
  Dlaczego młody Pułaski nie stał się bohaterem Słowackiego?    200
  Praca jako droga do świętości. Projekt przeanielenia sarmackiego awanturnika    201
  Przesłanie Księdza Marka    208
  Rozdział 2. O nową wizję sarmackiej przeszłości (Sen srebrny Salomei)    212
  „Przebrzydłe domatorstwo". Gruszczyński    215
  „Przebrzydłe domatorstwo". Regimentarz Stempowski    219
  Możliwości przemiany    220
  Sadyzm    222
  Małżeństwo - literacka strategia budowania polsko-ukraińskiego sojuszu    225
  Wernyhora - lirnik rozdarty    226
  Syndrom Pana Tadeusza    229
  O nową wizję historii    232
  Rozdział 3. „Mistyczny polityk"    237
  Pojedynek z Krasińskim    237
  Przesłanie dla emigracji (1848)    240
  Ideał narodu    242
  Idea narodu    245
  Złota wolność    251
  Konfederacja    253
  Zakończenie. Dlaczego słowiańszczyzna?    259
  Ocalenie idei dworu polskiego, czyli dlaczego w szczelinach ścian dworu polskiego grają świerszcze?    259
  zamiast wniosków    273
  Od autorki    277
  Bibliografia (wybór)    279
  Bibliografia podmiotowa    279
  Bibliografia przedmiotowa    283
  Literatura uzupełniająca    285
  Literatura pomocnicza    288
  Nota bibliograficzna    297
  Indeks    299
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia