EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Motywy szlacheckie w twórczości Słowackiego pełnią istotną rolę przede wszystkim jako problem artystyczny.
Ich bogactwo, przywoływanie na różnych poziomach organizacji tekstu, świadoma gra ze współczesnymi konwencjami literackimi, pozwalają zauważyć przede wszystkim dojrzewanie poety jako artysty, któremu zależy na nadaniu literaturze polskiej cech uniwersalności.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 308 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Instytut Badań Literackich PAN |
ISBN-13 | 978-83-61552-47-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
Część I. | |
Kłopoty z interioryzacją tradycji szlacheckiej | 15 |
Rozdział 1. Jan Bielecki. Skotyzm i bajronizm jako strategie ukazywania sarmackiej przeszłości | 17 |
Poetyckie „ja" wobec przeszłości | 17 |
Skotowsko-Niemcewiczowskie dekoracje | 19 |
Niemcewicz ojcem romantyków | 27 |
Sarmata w bajronicznym kostiumie | 29 |
Rozdział 2. Le roi de Ladawa - sarmacka dawność dla cudzoziemców | 35 |
Ironia, humor, karykatura | 38 |
Moda na szlacheckich dziwaków | 44 |
Rozdział 3. Horsztyński. Szlachecka przeszłość w perspektywie szekspirowskiej | 49 |
Wobec Pana Tadeusza | 49 |
Pozory idylli | 53 |
Stary konfederat barski - w świecie ironicznym | 58 |
Dumny wojewoda - magnat, czyli „pan czerwony" | 63 |
Głęboki pesymizm jako rezultat szekspirowskiej optyki | 75 |
Rozdział 4. Poema Piasta Dantyszka - dzieło Sztukmistrza | 77 |
Problemy z formą, czyli nadmiar poetyckich celów | 77 |
Jeszcze w sprawie rodowodu bohatera | 81 |
Narracja w poemacie o Dantyszku, czyli gawędowe ględzenie | 84 |
Ludowo-szlachecka fantastyka | 88 |
Makabra, czyli ludowe i szlacheckie źródło groteski | 92 |
Sarmackie zaświaty | 95 |
Rozdział 5. Zabawa w gawędę | 98 |
Legenda Panie Kochanku w romantyzmie | 98 |
Słowacki wobec legendy Radziwiłła Panie Kochanku | 102 |
Zabawa w gawędę (Panie Kochanku w Preliminariach... Słowackiego) | 106 |
Część II. | |
Oswajanie kultury szlacheckiej | 119 |
Rozdział 1. Wokół Księdza Marka (Beniowski I-V) | 121 |
Rozdział 2. Magnuszewski jako inspirator Słowackiego. Podsumowanie argumentów | 128 |
Rozdział 3. Poszukiwania formy dla przedstawienia szlacheckiej przeszłości | 132 |
Kreacja Jana Kazimierza - historyzm szczegółów (Mazepa, Jan Kazimierz) | 132 |
Humor | 141 |
Patos sceny zbaraskiej | 143 |
Rozdział 4. Złota Czaszka jako Pan Tadeusz Słowackiego? | 150 |
„Tu cały fundament: urząd. podkówki srebrne. aksamity." | 155 |
Pisanie (poprawianie) Czajkowskiego | 158 |
Rozdział 5. Poszukiwania przewodnika w sarmackiej przeszłości Ksiądz Marek - fragment poematu, Beniowski - fragment dramatyczny, Beniowski - dalsze pieśni) | 163 |
A może jednak Panie Kochanku? | 168 |
Zmagania z Księdzem Markiem po raz kolejny (Beniowski - pieśń IX) | 172 |
Część III. | |
Przejawy interioryzacji i dystansu wobec tradycji szlacheckiej. Progresywizm kontra tradycjonalizm | 179 |
Rozdział 1. Ksiądz Marek | 181 |
Calderonizm jako forma dla szlacheckiego obrazu przeszłości | 181 |
Postawa obrońców barskich jako wzór działania | 182 |
Prorok w sarmackim przebraniu | 184 |
Józef Pułaski - „pęknięcie w portrecie" starego Polaka | 194 |
Dlaczego młody Pułaski nie stał się bohaterem Słowackiego? | 200 |
Praca jako droga do świętości. Projekt przeanielenia sarmackiego awanturnika | 201 |
Przesłanie Księdza Marka | 208 |
Rozdział 2. O nową wizję sarmackiej przeszłości (Sen srebrny Salomei) | 212 |
„Przebrzydłe domatorstwo". Gruszczyński | 215 |
„Przebrzydłe domatorstwo". Regimentarz Stempowski | 219 |
Możliwości przemiany | 220 |
Sadyzm | 222 |
Małżeństwo - literacka strategia budowania polsko-ukraińskiego sojuszu | 225 |
Wernyhora - lirnik rozdarty | 226 |
Syndrom Pana Tadeusza | 229 |
O nową wizję historii | 232 |
Rozdział 3. „Mistyczny polityk" | 237 |
Pojedynek z Krasińskim | 237 |
Przesłanie dla emigracji (1848) | 240 |
Ideał narodu | 242 |
Idea narodu | 245 |
Złota wolność | 251 |
Konfederacja | 253 |
Zakończenie. Dlaczego słowiańszczyzna? | 259 |
Ocalenie idei dworu polskiego, czyli dlaczego w szczelinach ścian dworu polskiego grają świerszcze? | 259 |
zamiast wniosków | 273 |
Od autorki | 277 |
Bibliografia (wybór) | 279 |
Bibliografia podmiotowa | 279 |
Bibliografia przedmiotowa | 283 |
Literatura uzupełniająca | 285 |
Literatura pomocnicza | 288 |
Nota bibliograficzna | 297 |
Indeks | 299 |