W drodze do gwiazd. O teatrze i dramacie włoskiego futuryzmu

W drodze do gwiazd. O teatrze i dramacie włoskiego futuryzmu

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8483-0


Futuryści mówią o życiu, aktywności, dynamizmie. Gloryfikują heroizm i pierwotną męską siłę. Pragną zbudować nowy świat i zdają się z entuzjazmem podejmować to przedsięwzięcie. Zachłystują się wielką ideą lotu do gwiazd i ufnie zwracają twarze ku słońcu. A jednak jest w tym dyskursie coś zastanawiającego, co nie pozwala do końca uwierzyć w ich nieskażony entuzjazm. Zwłaszcza analiza pozostawionych przez futurystów tekstów dramatycznych pozwala z łatwością dojrzeć, że za butną apologią siły i zniszczenia kryje się ten sam lęk, który tak otwarcie uczynili osią swojej poezji dekadenccy zmierzchowcy. Począwszy od pierwszych manifestów, w konstrukcji futurystycznego świata uderza fakt, że jest on budowany w obszarze dychotomicznych pojęć: życiu towarzyszą obrazy śmierci, a blaskowi – mrok. A przecież futuryści, w swym dążeniu do „prawdziwej” rzeczywistości, pragnęli wyzwolenia od kultury i jej dychotomii. Cóż więc oznacza to uparcie odtwarzane czarno-białe imaginarium? Czy jest to świadoma gra ze strukturami kultury, mająca na celu wyzwolenie z jej więzów, czy też nieświadome poddanie się im i szukanie w nich ochrony przed nowoczesnością, która raz po raz odkrywa przed człowiekiem tajemnice, na które ten nie jest całkiem przygotowany? Ślady tego nierozerwalnego związku odwagi i strachu w obliczu rzeczywistości znajdujemy już w manifeście założycielskim futuryzmu.


Właśnie ten dualizm spojrzenia na świat i na własne w nim miejsce, na ogół pomijany w pobieżnej analizie futurystycznej ideologii, znajduje wyraz w bogatej twórczości dramaturgicznej i teatralnej. O ile bowiem entuzjastyczny marsz ku nowej teatralności, nieprzerwany nawet w obliczu artystycznych porażek, potwierdza programowy optymizm futurystów, o tyle analiza dramaturgii odkrywa przez nami obszary lęku, doskonale wpisujące się w stan ducha ludzi modernizmu.


Z wprowadzenia


Rok wydania2009
Liczba stron274
KategoriaTeatrologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2746-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od Autorki    7
  Czas wielkiej przebudowy. Konteksty    13
  
  Część I: Obszary twórczej mocy    21
  
    Rozdział I: W poszukiwaniu aktywnego odbiorcy    21
      1. Ku nowej wrażliwości teatralnej    21
        Refleksje reformatorów teatru    21
        Pierwsze futurystyczne kroki ku teatrowi – wieczory futurystyczne i doświadczenia kabaretowe    22
      2. Widz współtwórcą sztuki teatru. Teoria i praktyka    29
  
    Rozdział II: O walor tworzywa. Dynamika sceny    37
      1. Synestezja i synteza sztuk w muzyce, malarstwie i teatrze    37
      2. Od malarstwa do kompleksów plastycznych    43
        Futurystyczne manifesty sztuk plastycznych    43
        Giacomo Balla i Fortunato Depero. Eksperymenty z dwoma i trzema wymiarami oraz futurystyczna rekonstrukcja świata    52
      3. Balety plastyczne Giacoma Balli i Fortunata Depera    56
        Projekty i realizacje sceniczne Balli    56
        Projekty sceniczne Depera    58
        Teatr magiczny i dramat plastyczny Depera    60
      4. Eksperymenty Enrica Prampoliniego. Teoria i praktyka    64
        Teorie nowej sceny    64
        Prampolini i teatr koloru Achille Ricciardiego    68
        Sceniczny debiut Prampoliniego i jego teatr magnetyczny    72
        Futurystyczna pantomima    73
      5. Nowa teatralność w syntezie futurystycznej    79
        Droga futurystów do teatru syntetycznego. Manifesty    79
        Kolor, światło, ruch i stany ducha. Realizacje    82
      6. Teatr wizualizacji stanów ducha Pina Masnaty    90
      7. W królestwie dotyku, smaku i zapachu    92
        Manifest taktylizmu i teatr dotykowy    92
        Biesiada futurystyczna – happening gastronomiczny. Smak w syntezie    95
  
    Rozdział III: Nowy człowiek i jego sztuka: arte meccanica i arte sacra meccanica    99
      1. Maszynolatria i duchowy wymiar sztuki    99
      2. Balety mechaniczne: Prampolini, Paladini, Pannaggi, Balla, Depero    109
      3. Hołd złożony maszynie. Marinetti, Vasari, Fillia    115
        Mechaniczne drugie ja    115
        Maszyna – namiętność bezpieczna?    117
        On, Ona i Maszyna    119
      4. Teatr napowietrzny, teatr napowietrznoradiotelewizyjny i teatr dla mas    122
  
  Część II: Obszary lęku    131
  
    Rozdział I: Kobieta. Relacje płci    131
      1. Androgynia, mizoginia i modernistyczny namysł nad seksualnością    131
      2. W walce o androgyniczną pełnię (F.T. Marinetti)    141
        Między mizoginią a pragnieniem miłości    141
        Miraż kobiety przyszłości    148
      3. Seksualność jako otchłań (R. Vasari)    161
        Incest i zbrodnia    162
        Przez piekło do bram raju    164
        Kobieta – synonim zła    166
      4. Kobieca lubieżność, miałka codzienność. Próba kontrataku (U. Boccioni, F. Cangiullo, R. Chiti, D. Cinti, B. Corra, A. Ginna, F.T. Marinetti, F. Balilla-Pratella, U. Quinterio, E. Settimelli)    168
        Ucieczka z dusznego uścisku    169
        Zuchwałe i niestałe    171
        Galeria osobliwości    174
  
    Rozdział II: Terror historii    177
      1. Negatywne diagnozy polityczne w prefuturystycznej dramaturgii Marinettiego    177
        Zamiast prologu. Śladem bohatera tragicznego    177
        Groteska i antyparlamentaryzm, czyli rzecz o zjadaniu i niestrawności    179
      2. Interwencjonizm i syntezy „wojenne” (F.T. Marinetti, F. Cangiullo, Trilucci, Volt)    183
      3. Ucieczka przed historią (F.T. Marinetti)    193
      4. Niewiara w postęp?    196
        Pozytywizm w egzotycznej oprawie (F.T. Marinetti)    196
        Maszyna – nieudana próba sojuszu (R. Vasari)    201
  
    Rozdział III: Czas i śmierć    209
      1. O teraźniejszości i nieobecności    209
      2. Korowód śmierci    212
        Piękna śmierć futurysty    212
        Zasłużona śmierć paseisty, bladego starca i... nadczłowieka    213
        Groteskowy pochód śmierci    216
  
  Zakończenie    221
  Aneks    233
    Chronologia najważniejszych futurystycznych wydarzeń teatralnych i parateatralnych    233
    Biogramy futurystów    241
  Bibliografia    253
  Indeks osób    267
  Indeks sztuk    273
  Indeks spektakli i projektów spektakli    274
  Spis ilustracji    279
RozwińZwiń