Niezależność władzy sądowniczej a model stosunku służbowego sędziego

-14%

Niezależność władzy sądowniczej a model stosunku służbowego sędziego

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

189,20  220,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 165,00 zł 

Książka jest pierwszą na polskim rynku publikacją, w której w sposób kompleksowy została omówiona problematyka niezależności władzy sądowniczej. Przeprowadzono w niej analizę aktualnych rozwiązań prawnych regulujących stosunek prawny sędziów sądów powszechnych, administracyjnych i Sądu Najwyższego.


Autor przedstawia nośne w ostatnim czasie – zwłaszcza w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka – pojęcie niezależności władzy sądowniczej. Rozważania przeprowadza jednak znacznie szerzej, obejmując ideowe i doktrynalne uwarunkowania tej koncepcji, jej genezę oraz ewolucję.


Czytelników szczególnie powinny zainteresować uwagi dotyczące konstytucyjnych, unijnych, konwencyjnych i praktycznych uwarunkowań kształtowania modeli stosunku służbowego sędziego.


Publikacja jest przeznaczona dla sędziów i legislatorów, a także adwokatów, radców prawnych, prokuratorów oraz pracowników naukowych zajmujących się omawianą tematyką.


Rok wydania2024
Liczba stron748
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-798-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    19
  Wprowadzenie – przedmiot i metoda badań | str.    23
  Część pierwsza
  Idea niezależności władzy sądowniczej i jej jurydyzacja
  Rozdział I
  Niezależność władzy sądowniczej jako idea | str.    47
  
  Wprowadzenie | str.    47
  Geneza i ewolucja idei niezależności władzy sądowniczej | str.    49
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    49
  2.2. Idea podziału władzy jako tło dla kształtowania się koncepcji niezależności władzy sądowniczej | str.    49
  2.3. „Władza sądzenia” w ujęciu Monteskiusza i współczesnych mu myślicieli angielskich | str.    54
  2.4. Niezależność władzy sądowniczej w poglądach amerykańskich Ojców Założycieli | str.    57
  2.5. Niezależność władzy sądowniczej w poglądach nauki francuskiej | str.    61
  
  Wnioski | str.    62
  
  Rozdział II
  Jurydyzacja idei niezależności władzy sądowniczej | str.    65
  
  Geneza i ewolucja regulacji prawnych dotyczących niezależności władzy sądowniczej | str.    65
  
  1.1. Wprowadzenie | str.    65
  1.2. Geneza regulacji prawnych dotyczących gwarancji niezależności sędziów w prawie angielskim i jej przeniknięcie do systemu amerykańskiego | str.    67
  1.3. Jurydyzacja niezależności władzy sądowniczej w prawie międzynarodowym | str.    76
  1.4. Wnioski | str.    83
  
  Jurydyzacja idei niezależności władzy sądowniczej we współczesnych porządkach prawnych wybranych państw Unii Europejskiej | str.    84
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    84
  2.2. Jurydyzacja idei niezależności władzy sądowniczej we współczesnym prawie niemieckim | str.    86
  2.2.1. Wprowadzenie | str.    86
  2.2.2. Teoretyczne ujęcie niezależności sędziowskiej w nauce niemieckiej | str.    88
  2.2.3. Powoływanie sędziów niemieckich a problem niezależności sędziowskiej | str.    90
  2.2.4. Finansowe gwarancje niezależności sędziowskiej | str.    96
  2.2.5. Nadzór służbowy i odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów niemieckich | str.    97
  2.2.6. Nieusuwalność i nieprzenoszalność sędziów niemieckich | str.    99
  2.2.7. Pozostałe gwarancje niezależności władzy sądowniczej | str.    102
  2.3. Jurydyzacja idei niezależności władzy sądowniczej we współczesnym prawie hiszpańskim | str.    106
  2.3.1. Wprowadzenie | str.    106
  2.3.2. Teoretyczne ujęcie niezależności władzy sądowniczej w nauce hiszpańskiej | str.    108
  2.3.3. Powoływanie sędziów hiszpańskich a problem niezależności sędziowskiej | str.    110
  2.3.4. Finansowe gwarancje niezależności sędziowskiej | str.    115
  2.3.5. Nieusuwalność i nieprzenoszalność sędziów hiszpańskich | str.    116
  2.3.6. Odpowiedzialność sędziów i immunitet sędziowski | str.    119
  2.3.7. Pozostałe gwarancje niezależności władzy sądowniczej w prawie hiszpańskim | str.    123
  2.4. Wnioski | str.    125
  Rozdział III
  Niezależność władzy sądowniczej – aspekty teoretyczne | str.    127
  
  Stan dyskusji na temat pojęcia niezależności władzy sądowniczej | str.    127
  Niezależność władzy sądowniczej jako pojęcie ze swej istoty sporne | str.    140
  Teoretyczne uzasadnienie potrzeby niezależności władzy sądowniczej | str.    145
  
  3.1. Niezależność władzy sądowniczej jako gwarancja rządów prawa i filar państwa prawnego | str.    145
  3.2. Niezależność władzy sądowniczej jako gwarancja poszanowania praw człowieka | str.    157
  3.3. Uzasadnienie niezależności władzy sądowniczej w naukach politycznych | str.    159
  3.4. Potrzeba niezależności władzy sądowniczej w poglądach szkoły ekonomicznej analizy prawa | str.    162
  
  Wnioski | str.    164
  
  Część druga
  Geneza i ewolucja regulacji prawnych dotyczących stosunku służbowego sędziego w kontekście konieczności zagwarantowania niezależności władzy sądowniczej
  Rozdział IV
  Geneza jurydyzacji i profesjonalizacji zawodu sędziego | str.    171
  
  Wprowadzenie | str.    171
  Status sędziów w starożytności | str.    172
  Status sędziów w średniowieczu | str.    173
  Profesjonalizacja służby sędziowskiej w okresie państwa absolutnego | str.    175
  Wnioski | str.    175
  
  Rozdział V
  Ewolucja regulacji prawnych dotyczących wykonywania zawodu sędziego na ziemiach polskich | str.    177
  
  Wprowadzenie | str.    177
  Prawna regulacja wykonywania zawodu sędziego w państwach zaborczych i w początkowym okresie po odzyskaniu przez Polskę niepodległości | str.    178
  Regulacje prawne dotyczące wykonywania zawodu sędziego w dwudziestoleciu międzywojennym | str.    186
  
  3.1. Status sędziów w świetle kolejnych konstytucji dwudziestolecia międzywojennego | str.    186
  3.2. Status sędziów w świetle przepisów ustaw regulujących funkcjonowanie poszczególnych segmentów sądownictwa w dwudziestoleciu międzywojennym | str.    189
  
  Prawna regulacja wykonywania zawodu sędziego w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej | str.    208
  
  4.1. Konstytucyjne uwarunkowania wykonywania zawodu sędziego | str.    208
  4.2. Prawna regulacja zawodu sędziego w świetle kolejnych ustaw regulujących funkcjonowanie poszczególnych segmentów sądownictwa w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej | str.    210
  
  Status sędziów w świetle przepisów obowiązujących w latach 1989–2001 | str.    227
  Wnioski | str.    232
  
  Część trzecia
  Prawne uwarunkowania regulacji stosunku służbowego sędziego wynikające z Konstytucji RP, prawa międzynarodowego, europejskiego oraz prawa Unii Europejskiej
  Rozdział VI
  Zagadnienia metodologiczne | str.    237
  Rozdział VII
  Konstytucyjne uwarunkowania kształtowania treści stosunku służbowego sędziego | str.    243
  
  Wprowadzenie | str.    243
  Uwarunkowania w zakresie kształtowania treści stosunku służbowego sędziego wynikające z zasady niezależności władzy sądowniczej | str.    245
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    245
  2.2. Konstytucyjne uwarunkowania dotyczące nawiązywania stosunku służbowego sędziego | str.    247
  2.3. Uwarunkowania w zakresie kształtowania treści stosunku służbowego sędziego wynikające z zasady nieusuwalności sędziów | str.    250
  2.4. Uwarunkowania w zakresie kształtowania treści stosunku służbowego sędziego wynikające z zasady nieprzenoszalności sędziów | str.    259
  2.5. Uwarunkowania w zakresie kształtowania treści stosunku służbowego sędziego wynikające z zasady niezawisłości sędziowskiej | str.    261
  2.6. Uwarunkowania w zakresie kształtowania treści stosunku służbowego sędziego wynikające z konstytucjonalizacji stanu spoczynku | str.    266
  2.7. Uwarunkowania dotyczące warunków pracy i wynagrodzenia sędziów | str.    270
  2.8. Uwarunkowania w zakresie kształtowania treści stosunku służbowego wynikające z konstytucjonalizacji instytucji immunitetu | str.    273
  2.9. Uwarunkowania w zakresie kształtowania obowiązków sędziego wynikające z reguł dopuszczalnego ograniczania praw i wolności jednostki | str.    276
  2.10.  Wnioski | str.    278
  Rozdział VIII
  Prawne uwarunkowania regulacji stosunku służbowego sędziego wynikające z prawa międzynarodowego | str.    283
  
  Uwarunkowania regulacji stosunku służbowego wynikające z aktów prawnych przyjętych przez Organizację Narodów Zjednoczonych | str.    283
  Uwarunkowania regulacji stosunku służbowego wynikające z aktów prawnych Rady Europy | str.    285
  Wnioski | str.    295
  
  Rozdział IX
  Prawne uwarunkowania kształtowania treści stosunku służbowego sędziego wynikające z prawa Unii
   Europejskiej | str.    299
  
  Kompetencje Unii Europejskiej w zakresie odnoszącym się do regulowania statusu sędziów | str.    299
  
  1.1. Wprowadzenie | str.    299
  1.2. Zasada kompetencji przyznanych i typologia kompetencji Unii Europejskiej | str.    301
  
  Uwarunkowania kształtowania stosunku służbowego sędziego wynikające z prawa pierwotnego Unii Europejskiej | str.    304
  Uwarunkowania kształtowania stosunku służbowego sędziego wynikające z prawa wtórnego Unii
   Europejskiej | str.    314
  Wnioski | str.    317
  
  Część czwarta
  Ustawowy model stosunku służbowego sędziego
  Rozdział X
  Pojęcie stosunku służbowego sędziego oraz jego struktura | str.    323
  
  Geneza stosunku służbowego jako podstawy regulowania zatrudnienia w aparacie państwowym | str.    323
  Pojęcie stosunku służbowego sędziego i jego struktura | str.    327
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    327
  2.2. Charakter prawny i strony stosunku służbowego sędziego | str.    332
  2.3. Struktura stosunku służbowego sędziego | str.    337
  
  Wnioski | str.    340
  
  Rozdział XI
  Sposób nawiązania stosunku służbowego i kwalifikacje niezbędne do jego nawiązania a problem niezależności władzy sądowniczej | str.    343
  
  Znaczenie sposobu nawiązania stosunku służbowego i kwalifikacji niezbędnych do jego nawiązania dla kwestii niezależności władzy sądowniczej | str.    343
  Modele obsady stanowisk sędziowskich – ujęcie teoretyczne | str.    345
  Polski model powoływania sędziów | str.    351
  
  3.1. Wymagania kwalifikacyjne do zajmowania stanowiska sędziego | str.    351
  3.1.1. Wprowadzenie | str.    351
  3.1.2. Wymóg posiadania obywatelstwa polskiego | str.    353
  3.1.3. Wymóg korzystania z pełni praw cywilnych i publicznych | str.    358
  3.1.4. Wymogi odnoszące się do braku skazania za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe | str.    360
  3.1.5. Wymóg nieskazitelnego charakteru | str.    361
  3.1.6. Zdolność, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego | str.    367
  3.1.7. Wymogi odnoszące się do wykształcenia | str.    369
  3.1.8. Wymogi odnoszące się do wieku | str.    371
  3.1.9. Wymogi dotyczące egzaminu sędziowskiego i stażu na stanowisku asesora sądowego | str.    372
  3.1.10. Wymogi odnoszące się do doświadczenia zawodowego i posiadania określonych kwalifikacji naukowych | str.    376
  3.1.11. Praca lub współpraca z organami bezpieczeństwa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej jako negatywna przesłanka ubiegania się o stanowisko sędziego Sądu Najwyższego | str.    380
  3.2. Nawiązanie stosunku służbowego | str.    382
  3.2.1. Wprowadzenie | str.    382
  3.2.2. Konkurencyjny charakter obsady stanowisk sędziowskich | str.    383
  3.2.3. Ukształtowanie procedury nominacyjnej a problem niezależności władzy sądowniczej | str.    399
  3.3. Wnioski odnośnie do polskiego modelu obsady stanowisk | str.    423
  Rozdział XII
  Granice czasowe sprawowania urzędu sędziowskiego oraz poszczególnych funkcji i stanowisk w sądownictwie a problem niezależności władzy sądowniczej | str.    427
  
  Znaczenie regulacji granic czasowych sprawowania urzędu sędziowskiego lub poszczególnych funkcji i stanowisk dla kwestii niezależności władzy
   sądowniczej | str.    427
  Modele regulacji granic czasowych sprawowania urzędu sędziowskiego lub poszczególnych funkcji i stanowisk w sądownictwie | str.    429
  Analiza polskiego modelu regulacji granic czasowych sprawowania urzędu sędziowskiego | str.    434
  
  3.1. Wprowadzenie | str.    434
  3.2. Wygaśnięcie stosunku służbowego | str.    436
  3.2.1. Wprowadzenie | str.    436
  3.2.2. Wygaśnięcie stosunku służbowego na skutek śmierci sędziego | str.    437
  3.2.3. Ustanie stosunku służbowego sędziego na skutek zrzeczenia się urzędu | str.    437
  3.2.4. Wygaśnięcie stosunku służbowego sędziego na skutek utraty obywatelstwa polskiego | str.    441
  3.2.5. Wygaśnięcie stosunku służbowego sędziego na skutek prawomocnego wyroku sądu dyscyplinarnego o złożeniu sędziego z urzędu | str.    442
  3.2.6. Wygaśnięcie stosunku służbowego sędziego na skutek prawomocnego orzeczenia przez sąd środka karnego w postaci pozbawienia praw publicznych lub zakazu zajmowania stanowiska sędziego | str.    443
  3.2.7. Wygaśnięcie stosunku służbowego sędziego Sądu Najwyższego wskutek nabycia obywatelstwa obcego | str.    444
  3.2.8. Wygaśnięcie stosunku służbowego sędziego Sądu Najwyższego na skutek stwierdzenia, że pełnił służbę, pracował lub był współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa | str.    446
  3.3. Przejście i przeniesienie sędziego w stan spoczynku jako zdarzenia prawne wyznaczające czasową cezurę sprawowania urzędu | str.    447
  3.3.1. Wprowadzenie | str.    447
  3.3.2. Przejście w stan spoczynku z uwagi na wiek | str.    450
  3.3.3. Przeniesienie sędziego w stan spoczynku | str.    457
  3.4. Czasowe ograniczenia możliwości realizacji władzy sądowniczej przez sędziego | str.    462
  3.4.1. Zawieszenie sędziego w czynnościach służbowych | str.    462
  3.4.2. Zarządzenie natychmiastowej przerwy w czynnościach służbowych | str.    465
  3.5. Granice czasowe pełnienia funkcji lub zajmowanego stanowiska w strukturze sądu | str.    468
  3.5.1. Wprowadzenie | str.    468
  3.5.2. Powołanie do pełnienia funkcji prezesa i wiceprezesa sądu oraz odwołanie z tych funkcji | str.    470
  3.5.3. Powołanie do pełnienia pozostałych funkcji administracyjnych oraz odwołanie z tych funkcji | str.    474
  3.5.4. Powołanie do pełnienia stanowisk przewidzianych w strukturze organizacyjnej Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego | str.    476
  3.6. Wnioski | str.    480
  Rozdział XIII
  Przenoszalność sędziego a problem niezależności władzy sądowniczej | str.    483
  
  Uwaga terminologiczna | str.    483
  Znaczenie regulacji dotyczącej przenoszenia sędziów dla niezależności władzy sądowniczej i jej teoretyczne modele | str.    484
  Teoretyczne modele regulacji dotyczącej przenoszenia sędziów | str.    487
  Analiza aktualnego modelu prawnej regulacji przenoszalności sędziów | str.    489
  
  4.1. Przeniesienie sędziego na inne miejsce służbowe de lege lata | str.    489
  4.1.1. Wprowadzenie | str.    489
  4.1.2. Przeniesienie sędziego na inne miejsce służbowe z uwagi na zmianę organizacji sądownictwa | str.    490
  4.1.3. Przeniesienie sędziego na inne miejsce służbowe z uwagi na powstanie pokrewieństwa, powinowactwa lub przysposobienia między sędziami | str.    492
  4.1.4. Przeniesienie sędziego na inne miejsce służbowe na podstawie orzeczenia sądu dyscyplinarnego | str.    494
  4.2. Delegowanie sędziów w polskim porządku
   prawnym | str.    495
  4.2.1. Delegowanie do pełnienia funkcji orzeczniczych | str.    495
  4.2.2. Delegowanie do pełnienia funkcji administracyjnych | str.    498
  4.2.3. Dopuszczalność delegowania sędziów Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego | str.    506
  4.3. Przenoszenie sędziów między wydziałami lub izbami sądu | str.    508
  4.4. Wnioski | str.    511
  Rozdział XIV
  Gwarancje bezpieczeństwa osobistego sędziego a problem niezależności władzy sądowniczej | str.    515
  
  Znaczenie gwarancji bezpieczeństwa osobistego sędziów dla niezależności władzy sądowniczej i ich teoretyczne modele | str.    515
  Analiza podstawowych gwarancji bezpieczeństwa osobistego | str.    520
  
  2.1. Gwarancje płacowe | str.    520
  2.2. Gwarancje socjalne | str.    526
  2.2.1. Wprowadzenie | str.    526
  2.2.2. Gwarancje zapewnienia środków utrzymania w czasie niezdolności do pracy wskutek choroby | str.    529
  2.2.3. Gwarancje socjalne na wypadek doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu | str.    532
  2.2.4. Gwarancje odnoszące się do uposażenia należnego sędziom w stanie spoczynku | str.    537
  2.2.5. Gwarancje ułatwiające przystosowanie się do warunków związanych z przejściem lub przyniesieniem w stan spoczynku | str.    539
  2.2.6. Gwarancje w zakresie zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych sędziego | str.    544
  2.2.7. Gwarancje zabezpieczenia bytu rodziny sędziego po jego śmierci | str.    548
  2.3. Immunitet sędziowski | str.    553
  2.4. Wnioski | str.    559
  Rozdział XV
  Podporządkowanie osobistej sytuacji sędziego sprawowanemu urzędowi a problem niezależności władzy sądowniczej | str.    561
  
  Znaczenie podporządkowania osobistej sytuacji sędziego sprawowanemu urzędowi dla niezależności władzy sądowniczej | str.    561
  Analiza aktualnych ograniczeń w zakresie korzystania przez sędziego z niektórych praw i wolności podporządkowujących jego sytuację osobistą sprawowanemu urzędowi | str.    565
  
  2.1. Ograniczenia w zakresie korzystania przez sędziego z wolności słowa, zrzeszania się i zgromadzeń | str.    565
  2.2. Ograniczenia w zakresie korzystania z czynnego prawa wyborczego i prawa do zajmowania określonych stanowisk | str.    569
  2.3. Ograniczenia w zakresie korzystania przez sędziego z wolności pracy i swobody prowadzenia działalności gospodarczej | str.    571
  2.4. Ograniczenia w zakresie prawa sędziego do prywatności | str.    577
  2.4.1. Ograniczenia w zakresie prawa do prywatności w ujęciu węższym (autonomii informacyjnej) | str.    577
  2.4.2. Ograniczenia w zakresie prawa do prywatności w ujęciu szerszym | str.    589
  2.5. Wnioski | str.    593
  Rozdział XVI
  Konstrukcja odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów a problem niezależności władzy sądowniczej | str.    597
  
  Znaczenie konstrukcji odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów dla niezależności władzy sądowniczej | str.    597
  Teoretyczne modele odpowiedzialności dyscyplinarnej | str.    603
  Analiza aktualnego modelu odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów | str.    607
  
  3.1. Konstrukcja przewinienia dyscyplinarnego | str.    607
  3.1.1. Wprowadzenie | str.    607
  3.1.2. Struktura przewinienia dyscyplinarnego | str.    610
  3.1.3. Typy przewinień dyscyplinarnych | str.    612
  3.2. Organy postępowania dyscyplinarnego a kwestia niezależności władzy sądowniczej | str.    622
  3.2.1. Wprowadzenie | str.    622
  3.2.2. Rzecznik dyscyplinarny jako organ postępowania dyscyplinarnego | str.    622
  3.2.3. Sądy dyscyplinarne | str.    626
  3.3. Rola Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Krajowego w postępowaniach dyscyplinarnych sędziów a kwestia niezależności władzy sądowniczej | str.    632
  3.4. Gwarancje mające na celu uniknięcie ryzyka wykorzystywania systemu odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów jako narzędzia politycznej kontroli treści orzeczeń sądowych | str.    634
  3.5. Wnioski | str.    637
  Rozdział XVII
  Uprawnienia kolektywne realizowane w ramach organów samorządu sędziowskiego i ciał przedstawicielskich sędziów | str.    643
  
  Uprawnienia kolektywne związane z uczestnictwem w samorządzie sędziowskim a problem niezależności władzy sądowniczej | str.    643
  Analiza aktualnego modelu | str.    647
  
  2.1.    Wprowadzenie | str.    647
  2.2.    Organizacja samorządu sędziowskiego i innych ciał przedstawicielskich sędziów | str.    649
  2.3.    Uprawnienia organów samorządu sędziowskiego i innych ciał przedstawicielskich sędziów | str.    653
  2.4.    Wnioski | str.    659
  Podsumowanie | str.    663
  Bibliografia | str.    697
  Orzecznictwo | str.    733
RozwińZwiń