Sygnalizowanie naruszeń prawa w administracji publicznej

-17%

Sygnalizowanie naruszeń prawa w administracji publicznej

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

140,27  169,00

Format: pdf

Cena początkowa: 169,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 130,13 zł  


140,27

w tym VAT

W książce przedstawiono identyfikację oraz ocenę rozległych regulacji sygnalizowania naruszeń prawa w administracji publicznej, obejmującą m.in.: • analizę przepisów prawa odnoszących się do zjawiska sygnalizacji w regulacjach konstytucyjnoprawnej, karnoprocesowej, cywilnej, administracyjnoprawnej i sądowoadministracyjnej; • problematykę naruszeń prawa w polskim ustawodawstwie w oparciu o poglądy nauki i judykatury; • model sygnalizowania naruszeń wprowadzonych dyrektywą sygnalizacyjną UE.


Publikacja przeznaczona jest dla sektora administracji publicznej, w szczególności dla prawników (sędziów, adwokatów i radców prawnych oraz praktyków prawa pracy i compliance), dla pracowników samorządowych związanych z kontrolą i nadzorem oraz pracowników rządowej administracji publicznej. Zainteresuje także osoby naukowo zajmujące się omawianą tematyką.


„Dzieło (...) jest kompleksowe i kompletne w tym znaczeniu, że obejmuje swoim zakresem dogmatyczne analizy przepisów o sygnalizacji z wielu dziedzin prawa. Opiniowaną pracę wyróżnia nie tylko jej merytoryczna oryginalność, ale także rzadka współcześnie umiejętność łączenia analiz teoretycznych z dogmatyczną metodą badania prawa (…)”. Z recenzji wydawniczej prof. dra hab. Andrzeja Wróbla


„(…) Recenzowana praca stanowi wartościową pozycję w polskiej literaturze przedmiotu. Jest pracą o niekwestionowanych walorach naukowych, a jednocześnie dużej przydatności praktycznej. Jest pierwszą obszerniejszą monografią opisującą zjawisko sygnalizacji w administracji publicznej. Twórcze uogólnienia, logiczny i jasny tok wywodu, wreszcie duża kultura słowa, czynią z recenzowanej pracy pozycję wartościową”. Z recenzji wydawniczej prof. dra hab. Zygmunta Niewiadomskiego


Rok wydania2024
Liczba stron596
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-639-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów  | str.    25
  Wstęp  | str.    29
  CZĘŚĆ PIERWSZA
  ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE I PRZEGLĄD REGULACJI SYGNALIZACYJNYCH W USTAWODAWSTWIE POLSKIM
  Uwagi ogólne  | str.    33
  DZIAŁ I
  ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE, METODOLOGIA, POJĘCIA I KONSTRUKCJA PRACY  | str.    35
  Rozdział I. Tematyka pracy, ewolucja koncepcji i konstrukcji rozważań oraz problemy metodologii  | str.    35
  
  Uzasadnienie wyboru tematyki pracy | str.    35
  Ewolucja koncepcji i konstrukcji tematyki pracy oraz jej zakresu | str.    36
  O problemach metodologii badań w kontekście tematyki pracy i głównym problemie badawczym | str.    39
  Uzasadnienie „nieempirycznego” przedmiotu pracy w kontekście przedmiotu nauk prawnych | str.    43
  
  Rozdział II. Ustalenia pojęciowe, cel, przedmiot i metody badawcze związane ze zjawiskiem sygnalizowania w świetle stanowisk nauki prawa administracyjnego  | str.    45
  
  O metodach badawczych w naukach administracyjnoprawnych | str.    45
  Ustalenia pojęciowe związane ze zjawiskiem sygnalizowania jako podstawa do ustalenia przedmiotu sygnalizacji | str.    47
  
  Rozdział III. Reasumpcja obszaru badań, problemów i metod badawczych, celu oraz wpływu rezultatów pracy na rozwój nauki  | str.    48
  DZIAŁ II
  SYGNALIZACJA W USTAWODAWSTWIE POLSKIM I LITERATURZE Z WYŁĄCZENIEM REGULACJI ADMINISTRACYJNOPRAWNEJ  | str.    52
  Rozdział IV. Sygnalizacja Trybunału Konstytucyjnego  | str.    52
  
  Geneza prawno-polityczna Trybunału Konstytucyjnego i jego kompetencji sygnalizacyjnych | str.    52
  
  1.1. Zagadnienia wprowadzające  | str.    52
  1.2. Obowiązująca ustawowa regulacja sygnalizacji Trybunału Konstytucyjnego jako pojęcie prawne oraz jego ewolucja w przepisach  | str.    55
  
  Pojęcie i charakter sygnalizacji Trybunału Konstytucyjnego w świetle poglądów doktryny | str.    57
  
  2.1. Ujmowanie sygnalizacji Trybunału Konstytucyjnego jako kompetencji  | str.    57
  2.2. Sygnalizacja Trybunału Konstytucyjnego w świetle Konstytucji RP  | str.    60
  2.3. Sygnalizacja Trybunału Konstytucyjnego sensu largo, sensu stricto i inne typologie  | str.    62
  2.4. Sygnalizacja Trybunału Konstytucyjnego a pojęcie funkcji w ujęciu literatury przedmiotu  | str.    65
  2.5. Funkcja sygnalizacyjna Trybunału Konstytucyjnego jako skutek, rola i współzależność; pojęcia dysfunkcji i eufunkcji  | str.    66
  2.6. Kilka uwag o sygnalizacji Trybunału Konstytucyjnego na tle poglądów doktryny  | str.    69
  2.6.1. Uwagi o charakterze ogólnym  | str.    69
  2.6.2. Uwagi o charakterze szczegółowym. Pojęcie sygnalizacji Trybunału Konstytucyjnego  | str.    70
  
  Ujęcie sygnalizacji Trybunału Konstytucyjnego jako postępowania sygnalizacyjnego | str.    72
  
  3.1. W sprawie dwóch rodzajów postępowań, tj. odrębności postępowania sygnalizacyjnego Trybunału Konstytucyjnego w ramach rozpoznawanej sprawy oraz postępowania sygnalizacyjnego prowadzonego w oparciu o przepisy regulaminu Trybunału  | str.    72
  3.2. O elementach postępowania sygnalizacyjnego Trybunału Konstytucyjnego  | str.    73
  3.2.1. Rewizja pojęć sygnalizacji sensu largo i sensu stricto Trybunału Konstytucyjnego w kontekście postępowania sygnalizacyjnego  | str.    73
  3.2.2. Elementy postępowań sygnalizacyjnych Trybunału Konstytucyjnego sensu largo i sensu stricto (podmioty, przedmiot oraz forma)  | str.    76
  3.3. Sygnalizacja Trybunału Konstytucyjnego sensu stricto – wszczęcie, tryb postępowania, forma postanowienia (orzeczenia) sygnalizacyjnego oraz adresaci obowiązków  | str.    76
  3.3.1. Formalna postać orzeczeń sygnalizacyjnych  | str.    76
  3.3.2. Wszczęcie i bieg postępowania sygnalizacyjnego Trybunału Konstytucyjnego  | str.  79
  3.3.3. W kwestii przedmiotu sygnalizacji Trybunału; typy obowiązków związanych z sygnalizacją jako przedmiot postępowania sensu largo i sensu stricto  | str.  81
  3.3.4. „Luki w prawie” i „uchybienia w prawie”, a więc o „przedmiocie” przedmiotu postępowania sygnalizacyjnego  | str.  83
  3.3.5. Adresaci i typy obowiązków sygnalizacyjnych związanych z sygnalizacją Trybunału Konstytucyjnego  | str.  85
  3.3.6. Problematyka mocy wiążącej postanowień sygnalizacyjnych Trybunału Konstytucyjnego  | str.  88
  
  Uwagi, wnioski i propozycje pojęciowe. Ocena sygnalizacji Trybunału Konstytucyjnego. Wyodrębnienie obowiązków sygnalizacyjnych | str.    89
  
  4.1. Uwagi ogólne na tle poglądów doktryny  | str.  89
  4.2. Uwagi szczegółowe  | str.  91
  4.3. W sprawie odmiennej typologii sygnalizacji i obowiązków sygnalizacyjnych Trybunału Konstytucyjnego  | str.  93
  4.4. Słów kilka o praktyce sygnalizacyjnej Trybunału Konstytucyjnego  | str.  97
  Rozdział V. Sygnalizacja w prawie karnym procesowym  | str.    100
  
  Zagadnienia wprowadzające | str.    100
  Geneza regulacji sygnalizacji karnoprocesowej | str.    101
  Pojęcie, istota i procesowy charakter sygnalizacji w świetle poglądów doktryny | str.    104
  
  3.1. Koncepcja sygnalizacji karnoprocesowej sensu stricto i sensu largo  | str.    104
  3.2. O sygnalizacji karnoprocesowej w kontekście pojęcia stosunku prawnego i stosunku procesowego  | str.    108
  3.2.1. Kilka słów o stosunku prawnym w ogólności  | str.    108
  3.2.2. Sygnalizacja jako stosunek karnoprocesowy  | str.    110
  3.2.2.1. Fakty prawne w nawiązywaniu stosunku prawnego sygnalizacji  | str.    110
  3.2.2.2. Problem struktury podmiotowej stosunku karnoprocesowego sygnalizacji na tle struktury podmiotowej procesu karnego  | str.    113
  3.2.2.2.1. Podmioty stosunków karnoprocesowych a uczestnicy procesu karnego  | str.    113
  3.2.2.2.2. Strony postępowania karnego w ujęciu materialnym i formalnym  | str.    116
  3.2.2.2.3. Strony karnoprocesowego stosunku sygnalizacji  | str.    117
  3.2.2.2.4. Sygnaliści  | str.    117
  3.2.2.2.5. Adresaci sygnalizacji  | str.    118
  3.2.2.2.6. Inni adresacji sygnalizacji (szczególny typ sygnalizacji publicznej w związku z procesem karnym)  | str.    120
  3.2.2.2.7. Status podmiotów, których działania dotyczy zawiadomienie w stosunku prawnym sygnalizacji  | str.    121
  
  Przedmiot i treść stosunku prawnego sygnalizacji i postępowania sygnalizacyjnego a problematyka przedmiotu procesu karnego | str.    121
  
  4.1. Przedmiot procesu karnego i jego trwałość  | str.    121
  4.2. Pojęcie przedmiotu procesu karnego a definiowanie stron procesu. Pojęcie quasi-strony  | str.    123
  4.3. Pojęcie i charakter prawny quasi-strony w procesie karnym  | str.    124
  
  Przedmiot i treść stosunku prawnego sygnalizacji | str.    126
  
  5.1. Kilka uwag z zakresu teorii prawa o stosunku prawnym i jego elementach konstrukcyjnych  | str.    126
  5.2. Przedmiot i treść stosunku prawnego sygnalizacyjnego w ocenie doktryny. Obowiązki prawne i pozaprawne w ramach sygnalizacji  | str.    127
  5.3. Pojęcie poważnego uchybienia stwierdzonego w działalności danej instytucji a przedmiot sygnalizacji karnoprocesowej  | str.    129
  
  Sankcje w ramach sygnalizacji karnoprocesowej | str.    130
  W sprawie pojęcia „karnoprocesowe postępowanie sygnalizacyjne” | str.    131
  Sygnalizacja jako postępowanie a pojęcie prawnej normy postępowania | str.    133
  Regulacja art. 19 k.p.k. jako postępowanie sygnalizacyjne | str.    135
  
  9.1. O „normie prawnej w działaniu”  | str.    135
  9.2. Jeszcze o nawiązaniu i ustaniu karnoprawnego stosunku sygnalizacji oraz początku i końcu biegu postępowania sygnalizacyjnego  | str.    137
  9.3. Zakres podmiotowy postępowania sygnalizacyjnego w procesie karnym w kontekście kompetencji sygnalistów do stwierdzenia poważnego uchybienia w działaniu instytucji państwowej, samorządowej lub społecznej  | str.    138
  9.4. Pojęcie sądu w karnoprocesowym postępowaniu sygnalizacyjnym  | str.    140
  9.5. Cel postępowania sygnalizacji karnoprocesowej  | str.    141
  9.6. Karnoprocesowe postępowanie sygnalizacyjne a postępowanie incydentalne  | str.    144
  9.7. Zaskarżalność sądowego i prokuratorskiego zawiadomienia sygnalizacyjnego oraz odpowiedzialność sygnalistów  | str.    147
  9.8. Forma wystąpienia sygnalizacyjnego w postępowaniu karnym  | str.    147
  
  Zagadnienia końcowe | str.    148
  
  Rozdział VI. Z problematyki sygnalizacji w sprawach cywilnych  | str.    152
  
  Geneza instytucji sygnalizacji i jej stopniowy zanik w Kodeksie postępowania cywilnego | str.    152
  Kształt postępowań sygnalizacyjnych w Kodeksie postępowania cywilnego – ujęcie historyczne | str.    155
  
  2.1. Podstawa procesowa wystąpienia procesowego sądu jako sygnalisty  | str.    155
  2.2. Adresaci sygnalizacji sądowej  | str.    155
  2.3. Metodyka tworzenia pism sygnalizacyjnych cywilnoprocesowych oraz rodzaje sygnalizacji  | str.    156
  2.4. Przedmiot sygnalizacji cywilnoprocesowej  | str.    159
  2.5. Sygnalizacja w postępowaniach arbitrażowych do 1989 r.  | str.    160
  2.5.1. Arbitrażowe procedury sygnalizacyjne; sygnaliści i adresaci sygnalizacji  | str.    160
  2.5.2. Przedmiot postępowań sygnalizacji arbitrażowej  | str.    161
  
  Obowiązujące regulacje cywilnoprawne typu sygnalizacyjnego | str.    162
  
  3.1. Charakter sygnalizacji sądów rodzinnych  | str.    162
  3.2. Społeczna sygnalizacja rodzinno-opiekuńcza  | str.    164
  3.3. Instytucja wytyku judykacyjnego i problematyka sygnalizacji Sądu Najwyższego  | str.    165
  3.4. Inne kompetencje Sądu Najwyższego jako sui generis sygnalizacja sądu cywilnego  | str.    166
  3.4.1. Sygnalizacja Sądu Najwyższego w obecnym stanie prawnym  | str.    166
  3.4.2. Raporty z działalności sądownictwa cywilnego za dany rok  | str.    167
  
  Kompetencje sygnalizacyjne Krajowej Rady Sądownictwa | str.    169
  Whistleblowing jako element sygnalizacji związanej ze stosunkiem pracy | str.    170
  
  CZĘŚĆ DRUGA
  SYGNALIZACJA W REGULACJI ADMINISTRACYJNOPRAWNEJ I SĄDOWOADMINISTRACYJNEJ
  Uwagi ogólne  | str.    173
  DZIAŁ I
  SYGNALIZACJA TYPU SĄDOWOADMINISTRACYJNEGO  | str.    174
  Rozdział I. O przydatności rozgraniczania regulacji prawa procesowego administracyjnego (typ kierowniczy) od regulacji prawa procesowego sądowego (typ sądowy) jako tło rozważań o sygnalizacji w prawie administracyjnym  | str.    174
  
  Zagadnienia wprowadzające | str.    174
  Przydatność rozgraniczania regulacji prawa procesowego administracyjnego (typ kierowniczy) od regulacji prawa procesowego sądowego (typ sądowy) jako tło rozważań o sygnalizacji w prawie administracyjnym | str.    176
  Czynności o charakterze sygnalizacyjnym w ustawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi | str.    180
  
  3.1. Zagadnienia ogólne, podstawy prawne i charakter  | str.    180
  3.2. O dwupostaciowości sygnalizacji w postępowaniu sądowoadministracyjnym  | str.    181
  Rozdział II. Sygnalizacja sądowoadministracyjna szczególna (obligatoryjna)  | str.    183
  
  Pojęcie sygnalizacji szczególnej (obligatoryjnej, dyscyplinującej) sądu administracyjnego na podstawie art. 55 § 3 p.p.s.a. | str.    183
  Przedmiot postępowania i przesłanki zastosowania sygnalizacji szczególnej | str.    184
  
  2.1. Rażące przypadki naruszenia obowiązku jako przesłanka sygnalizacji szczególnej  | str.    185
  
  Podmioty i forma postępowania w ramach sygnalizacji szczególnej | str.    188
  Zagadnienia końcowe | str.    190
  
  Rozdział III. Sygnalizacja sądowoadministracyjna ogólna na podstawie art. 155 p.p.s.a.  | str.    192
  
  Pojęcie sygnalizacji ogólnej (postępowanie w przypadku stwierdzenia istotnych naruszeń prawa lub okoliczności mających wpływ na ich powstanie na podstawie art. 155 p.p.s.a.) oraz sygnalizacji informacyjnej | str.    192
  Zakres podmiotowy sygnalizacji ogólnej z art. 155 p.p.s.a. (sygnaliści i adresaci sygnalizacji) | str.    193
  
  2.1. Sygnaliści w rozumieniu 155 p.p.s.a. a pojęcie „tok rozpoznania sprawy”  | str.    193
  2.2. Adresaci sygnalizacji ogólnej  | str.    197
  
  Zakres przedmiotowy sygnalizacji ogólnej (przedmiot postępowania sygnalizacyjnego ogólnego bądź stosunku prawnego sygnalizacji) | str.    198
  Obowiązek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego jako sygnalizacja informacyjna | str.    201
  
  4.1. Informacja sygnalizacyjna adresowana do Prezydenta RP i Krajowej Rady Sądownictwa  | str.    202
  4.2. Informacja sygnalizacyjna adresowana do Prezesa Rady Ministrów  | str.    202
  
  Charakter prawny sygnalizacji w uzasadnieniach wyroków sądów administracyjnych | str.    202
  Kwestia sankcji za niedopełnienie obowiązku sygnalizacyjnego w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str.    203
  
  Rozdział IV. Pojęcie, formy i przesłanki rażącego naruszenia prawa w poglądach doktryny na tle ogólnego postępowania administracyjnego jako wstęp do analizy istotnych naruszeń prawa  | str.    205
  
  Zagadnienia wprowadzające | str.    205
  Pojęcie „rażące naruszenie prawa” w świetle poglądów nauki i orzecznictwa sądów administracyjnych | str.    206
  
  2.1. Geneza problemów interpretacyjnych pojęcia „rażące naruszenie prawa”  | str.    206
  2.2. O dwutorowości stanowisk doktryny w sprawie pojęcia rażącego naruszenia prawa i próbie rekonstrukcji tego pojęcia  | str.    208
  
  Koncepcje interpretacji zwrotu „wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa” w ogólnym postępowaniu administracyjnym jako podstawa do analizy koncepcji „istotnych naruszeń prawa” w ramach sygnalizacji sądowoadministracyjnej | str.    212
  
  3.1. Wydanie decyzji administracyjnej „z rażącym naruszeniem prawa” w poglądach doktryny  | str.    212
  3.1.1. Naruszenia norm materialnego prawa administracyjnego powodujące wadliwość decyzji a rażące naruszenie prawa materialnego  | str.    218
  3.1.2. Rażące naruszenie prawa jako naruszenie norm prawa procesowego na gruncie Kodeksu postępowania administracyjnego  | str.    219
  3.1.3. Rażące naruszenie prawa a prawo wewnętrzne na gruncie Kodeksu postępowania administracyjnego  | str.    220
  3.1.4. Waga wykładni systemowej i celowościowej dla pojęcia „wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa”  | str.    221
  3.1.5. Przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji na podstawie rażącego naruszenia prawa na gruncie Kodeksu postępowania administracyjnego  | str.    222
  3.1.5.1. Koncepcja pozytywnych przesłanek wstępnych potrzebnych do stwierdzenia wydania decyzji z rażącym naruszeniem prawa  | str.    223
  3.1.6. Przykłady szczegółowe wydania decyzji z rażącym naruszeniem prawa  | str.    226
  3.1.6.1. Wydanie błędnego rozstrzygnięcie co do sposobu zakończenia sprawy  | str.    226
  3.1.6.2. Treść decyzji przeciwstawiającej się przepisom, na podstawie których decyzja została wydana lub powinna była zostać wydana (sprzeczność bezwzględna i względna)  | str.    227
  3.1.6.3. Rażące naruszenie prawa jako skutek wadliwości oznaczenia strony
   decyzji  | str.    228
  3.2. O pozakodeksowym pojęciu rażącego naruszenia prawa na gruncie art. 6 u.o.m.f.p.  | str.    228
  3.3. W kierunku ustalenia pojęcia rażących naruszeń prawa na gruncie Kodeksu postępowania administracyjnego w oparciu o poglądy doktryny i orzecznictwo  | str.    231
  3.3.1. Warunki graniczne rozumienia terminu „rażące naruszenie prawa” w świetle orzecznictwa i doktryny jako punkt wyjścia do określenia istotnych naruszeń prawa  | str.    234
  3.3.2. Uwagi doktryny o pojęciach „naruszenie prawa”, „istotne i nieistotne naruszenie prawa” w świetle uchylonego działu VI Kodeksu postępowania administracyjnego  | str.    238
  Rozdział V. Istotne naruszenia prawa i okoliczności mające wpływ na istotne naruszenia prawa jako przedmiot sądowoadministracyjnej sygnalizacji ogólnej z art. 155 p.p.s.a.  | str.    241
  
  Zagadnienia wprowadzające | str.    241
  O roli sygnalizacji i pojęciu istotnych naruszeń prawa w poglądach doktryny | str.    242
  
  2.1. Geneza problematyki sygnalizacji, czyli o zwalczaniu dostrzeżonych niedociągnięć w pracy administracji  | str.    242
  2.2. Pojęcia „istotne naruszenia prawa” oraz „okoliczności mające wpływ na ich powstanie” w poglądach doktryny  | str.    244
  2.2.1. O dwutorowości stanowisk w kwestii pojęcia istotnych naruszeń prawa  | str.    248
  2.2.2. Pojęcie uchybienia w sygnalizacji sądowoadministracyjnej a pojęcie uchybienia procesowego  | str.    250
  2.2.3. Okoliczności mające wpływ na powstanie istotnych naruszeń prawa jako przedmiot uchybień z art. 155 § 1 p.p.s.a. – uwagi doktryny i krytyka koncepcji  | str.    255
  
  Postrzeganie pojęcia „istotne naruszenia prawa” w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych | str.    261
  
  3.1. Wybrane przykłady istotnych naruszeń stwierdzone w postanowieniach sygnalizacyjnych Naczelnego Sądu Administracyjnego i stanowiska adresatów tych sygnalizacji  | str.    261
  3.2. Wybrane przykłady istotnych naruszeń prawa i okoliczności nań wpływających stwierdzone przez wojewódzkie sądy administracyjne oraz stanowiska adresatów tych sygnalizacji  | str.    265
  3.3. O procesowym i materialnym charakterze stwierdzanych istotnych naruszeń prawa przez sądy administracyjne  | str.    272
  3.3.1. Wykonanie przez organ wyższego stopnia kompetencji organu pierwszego stopnia jako istotne naruszenie prawa  | str.    272
  3.3.2. Sposób działania naruszający zasadę budowania zaufania do organów państwa jako istotne naruszenie prawa  | str.    273
  3.3.3. Istotne naruszenie prawa materialnego  | str.    274
  3.4. Kwestia relacji rażącego naruszenia prawa do istotnego naruszenia prawa. „Istotne” naruszenie prawa jako pojęcie szersze niż naruszenie „rażące”  | str.    275
  3.5. Pojęcie „istotne naruszenia prawa” w związku z wykładnią art. 28 ust. 1 u.p.z.p.  | str.    276
  3.6. Wąskie rozumienie istotnych naruszeń prawa w orzecznictwie sądowym  | str.    277
  
  Pojęcie „istotne naruszenia prawa” występujące w innych aktach normatywnych | str.    278
  W kierunku wniosków pojęciowych. Uchybienia, istotne naruszenia prawa i okoliczności mające wpływ na istotne naruszenia prawa z art. 155 p.p.s.a. jako pojęcia niedookreślone, prawne i prawnicze | str.    279
  Istotne naruszenia prawa a inne formy naruszenia prawa (rażące naruszenie prawa, naruszenie prawa, nieistotne naruszenia prawa) | str.    281
  Koncepcje uchybienia, istotnych naruszeń prawa i okoliczności mających wpływ na istotne naruszenia prawa jako przedmiot sygnalizacji sądowoadministracyjnej | str.    283
  O próbie uchwycenia kryterium wyróżniania istotnego naruszenia prawa | str.    287
  
  DZIAŁ II
  SYGNALIZACJA W REGULACJI ADMINISTRACYJNOPRAWNEJ POZASĄDOWEJ  | str.    291
  Zagadnienia wprowadzające  | str.    291
  Rozdział VI. Sygnalizacja samorządowych kolegiów odwoławczych  | str.    292
  
  Geneza i problematyka ustrojowa samorządowych kolegiów odwoławczych jako organów publicznych oraz sygnalizujących w świetle poglądów doktryny i ustaw | str.    292
  
  1.1. Samorządowy charakter prawny samorządowych kolegiów odwoławczych jako organów stosujących sygnalizację  | str.    292
  1.2. Rządowy charakter prawny samorządowych kolegiów odwoławczych jako organów stosujących sygnalizację  | str.    296
  1.3. Hybrydowy charakter samorządowych kolegiów odwoławczych  | str.    298
  
  Ewolucja instytucji sygnalizacji w działalności samorządowych kolegiów odwoławczych | str.    299
  Charakter prawny kompetencji sygnalizacyjnych samorządowych kolegiów odwoławczych na tle regulacji ustawowej | str.    301
  Sygnalizacja samorządowych kolegiów odwoławczych jako postępowanie; zakres podmiotowy i przedmiotowy | str.    305
  
  4.1. Sygnaliści  | str.    305
  4.1.1. Obowiązek sygnalizacyjny prezesa samorządowego kolegium odwoławczego na tle orzeczniczej funkcji kolegiów  | str.    305
  4.1.2. Charakter prawny postanowień sygnalizacyjnych jako czynnik określający sygnalistów  | str.    308
  4.2. Zakres przedmiotowy sygnalizacji samorządowych kolegiów odwoławczych; pojęcie „istotne uchybienia w pracy organu” jako przedmiot postanowień sygnalizacyjnych  | str.    312
  4.3. Adresaci sygnalizacji samorządowych kolegiów odwoławczych i ich obowiązki  | str.    314
  
  Cel i funkcja sygnalizacji samorządowych kolegiów odwoławczych | str.    316
  Problem zasięgu kompetencji sygnalizacyjnej samorządowych kolegiów odwoławczych wobec zadań zleconych i zespolonych służb, inspekcji i straży | str.    319
  Zaskarżalność postanowień sygnalizacyjnych samorządowych kolegiów odwoławczych a „inne akty i czynności” w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. | str.    320
  Postępowanie sygnalizacyjne samorządowych kolegiów odwoławczych a postępowanie skargowe | str.    322
  Podsumowanie i ocena procesowego charakteru sygnalizacji samorządowych kolegiów odwoławczych | str.    323
  
  Rozdział VII. Sygnalizacja wskazująca na nieistotne naruszenia prawa wobec jednostek samorządu terytorialnego  | str.    328
  
  Podstawy prawne i charakter nieistotnych naruszeń prawa w świetle doktryny i orzecznictwa | str.    328
  Sygnalizacja nieistotnych naruszeń prawa w działalności samorządu gminy, powiatu i województwa a akty nadzoru | str.    331
  
  Rozdział VIII. Sygnalizacja regionalnych izb obrachunkowych  | str.    336
  
  Charakter prawny regionalnych izb obrachunkowych | str.    336
  Czynności typu sygnalizacyjnego regionalnych izb obrachunkowych | str.    337
  
  Rozdział IX. Noty sygnalizacyjne w kontroli skarbowej do 2017 r.  | str.    340
  Rozdział X. Sygnalizacja administracyjnoprawna – typ rzecznikowski  | str.    343
  
  Sygnalizacja Rzecznika Praw Obywatelskich | str.    343
  
  1.1. Sygnalizacja w sprawach indywidualnych  | str.    343
  1.1.1. Podstawy prawne wystąpień Rzecznika Praw Obywatelskich typu sygnalizacyjnego  | str.    345
  1.1.2. Charakter i forma „sygnalizacji”  | str.    346
  1.2. Sygnalizacje Rzecznika Praw Obywatelskich o charakterze generalnym. Oceny i wnioski, pośrednia inicjatywa prawodawcza oraz informowanie parlamentu o pracach Rzecznika  | str.    349
  
  Sygnalizacja Rzecznika Praw Dziecka | str.    351
  Sygnalizacja Rzecznika Ubezpieczonych do 2015 r. na tle obecnych kompetencji sygnalizacyjnych Rzecznika Finansowego | str.    353
  Sygnalizacja Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców | str.    356
  Sygnalizacja Rzecznika Praw Pacjenta | str.    357
  
  Rozdział XI. Kompetencje sygnalizacyjne Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzeczników konsumentów  | str.    359
  
  Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako sygnalista | str.    359
  Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów | str.    360
  Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów i czynności typu sygnalizacyjnego | str.    360
  Szczególne czynności sygnalizacyjne procesowe podejmowane w postępowaniu przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów | str.    362
  
  Rozdział XII. Sygnalizacja Najwyższej Izby Kontroli  | str.    364
  
  Kilka uwag o statusie Najwyższej Izby Kontroli jako sygnalisty | str.    364
  Czynności sygnalizacyjne indywidualne w ramach Najwyższej Izby Kontroli | str.    365
  
  2.1. Sygnalizacja indywidualna w związku z postępowaniem kontrolnym; wystąpienia pokontrolne  | str.    365
  2.2. Postępowanie pokontrolne w ramach wystąpienia jako ramy procesowe sygnalizacji Najwyższej Izby Kontroli  | str.    366
  2.2.1. Treść wystąpień pokontrolnych  | str.    366
  2.2.2. Adresaci wystąpień pokontrolnych i ich obowiązki  | str.    367
  2.2.3. Prawa adresatów wystąpień pokontrolnych i charakter sugestii sygnalizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli  | str.    368
  
  Czynności sygnalizacyjne generalne w ramach działania Najwyższej Izby Kontroli | str.    369
  
  Rozdział XIII. Sygnalizacja Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych  | str.    371
  Rozdział XIV. Sygnalizacja Państwowej Inspekcji Pracy oraz rola sygnalizacyjna społecznej inspekcji pracy  | str.    375
  Rozdział XV. Kompetencje sygnalizacyjne Rady Mediów Narodowych, Narodowego Banku Polskiego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i podmiotów wykonujących działalność w lotnictwie cywilnym oraz Kierowników Ruchu Zakładu Górniczego  | str.    379
  
  Rada Mediów Narodowych a kompetencje typu sygnalizacyjnego | str.    379
  Kompetencje sygnalizacyjne Narodowego Banku Polskiego | str.    380
  Komisja Nadzoru Finansowego. Obowiązek przyjmowania zgłoszeń sygnalizacyjnych | str.    381
  Kompetencje sygnalizacyjne Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji | str.    381
  Kompetencje sygnalizacyjne Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej | str.    382
  Obowiązki Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz podmiotów wykonujących działalność w lotnictwie cywilnym w związku z sygnalizacją | str.    383
  Obowiązki kierownika ruchu zakładu górniczego związane z sygnalizacją | str.    384
  
  Rozdział XVI. Instytucja sygnalizacji w Prawie bankowym w ramach systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu  | str.    385
  
  Instytucja sygnalizacji w Prawie bankowym w ramach systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej | str.    385
  Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu | str.    387
  
  Rozdział XVII. Pojęcie sygnalizacji w Kodeksie postępowania administracyjnego  | str.    389
  DZIAŁ III
  NOWY TYP SYGNALIZACJI WPROWADZONY DYREKTYWĄ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 W SPRAWIE OCHRONY OSÓB ZGŁASZAJĄCYCH NARUSZENIA PRAWA UNII, PROCES IMPLEMENTACJI ORAZ WPŁYW NA PRZEPISY KRAJOWE  | str.    391
  Rozdział XVIII. Geneza, aksjologia i proces implementacji dyrektywy 2019/1937  | str.    391
  
  Zagadnienia wprowadzające | str.    391
  Idea sygnalizacji jako whistleblowingu | str.    393
  O procesie implementacji dyrektywy sygnalizacyjnej w kontekście problemu już funkcjonujących instytucji sygnalizacyjnych w polskim prawie | str.    394
  
  3.1. Tworzące się płaszczyzny sygnalizowania naruszeń prawa  | str.    394
  3.2. Podstawowe problemy w implementacji przepisów dyrektywy sygnalizacyjnej do polskiego porządku prawnego  | str.    401
  3.3. Stosowanie bezpośrednie dyrektywy sygnalizacyjnej w braku przepisów implementujących i jego skutki dla integracji europejskiej  | str.    402
  3.4. Ratio legis projektowanej ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa według rządowego uzasadnienia projektowanej regulacji  | str.    405
  Rozdział XIX. Problematyka zakresu podmiotowego dyrektywy sygnalizacyjnej i projektowanej ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa  | str.    408
  
  Sygnaliści i inne podmioty uznawane za sygnalistę w kontekście związanym z pracą na podstawie art. 4 dyrektywy 2019/1937 i projektowanej ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa | str.    408
  
  1.1. Sygnaliści  | str.    408
  1.2. Osoby pomagające, osoby trzecie powiązane z sygnalistą oraz informatorzy  | str.    409
  1.3. Kwestia odpowiedzialności zgłaszającego naruszenia jako wynik potwierdzenia statusu sygnalisty  | str.    413
  1.3.1. Odpowiedzialność prawna sygnalisty na poziomie prawa karnego i procesu karnego  | str.    417
  
  Zgłoszenie naruszenia jako nowy obowiązek pracowniczy | str.    420
  Sygnaliści anonimowi a problem „kontekstu związanego z pracą” na podstawie art. 6 dyrektywy 2021/1937 | str.    421
  Podmioty zobowiązane w ramach zgłoszenia na gruncie dyrektywy sygnalizacyjnej i projektu ustawy | str.    423
  Zakaz działań odwetowych i środki ochrony sygnalistów w dyrektywie 2019/1937 | str.    426
  
  Rozdział XX. O zakresie przedmiotowym dyrektywy 2019/1937 i projektowanych przepisów polskiej ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa  | str.    427
  
  Zakres przedmiotowy dyrektywy sygnalizacyjnej | str.    427
  Zakres przedmiotowy w projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa z 8.01.2024 r. | str.    428
  Problem pojęcia „naruszenia prawa” w przepisach dyrektywy sygnalizacyjnej i projektowanej ustawy | str.    429
  Przedmiot sygnalizacji i podmioty wyłączone z zakresu sygnalizacyjnego dyrektywy i projektu ustawy krajowej | str.    432
  
  Rozdział XXI. Wewnętrzne i zewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń jako formy postępowań sygnalizacyjnych w ramach dyrektywy 2019/1937 i projektowanej krajowej ustawy implementującej  | str.    437
  
  Zagadnienia wprowadzające | str.    437
  Wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń jako standard podstawowy dyrektywy sygnalizacyjnej i projektowanych przepisów krajowych | str.    438
  
  2.1. Procedury zgłoszeń wewnętrznych i działań następczych w projekcie rządowym ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa  | str.    439
  
  Zewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń jako standard pomocniczy dyrektywy sygnalizacyjnej i projektowanych przepisów krajowych | str.    443
  Procedura zgłoszeń zewnętrznych (przyjęcie zgłoszenia, weryfikacja merytoryczna, nadanie i odmowa nadania biegu zgłoszeniu zewnętrznemu) | str.    444
  Multicentryczny układ podmiotów zobowiązanych do przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego. Zgłoszenie zewnętrzne do Rzecznika Praw Obywatelskich jako organu o kompetencji ogólnej | str.    447
  Problem pojęcia podmiotu publicznego i organu publicznego w projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa z 8.01.2024 r. | str.    449
  Ujawnienie publiczne | str.    453
  
  Rozdział XXII. Dyrektywa sygnalizacyjna i projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa w świetle krajowych regulacji typu sygnalizacyjnego  | str.    454
  
  W kierunku trzech modeli prawnych sygnalizacji na podstawie dyrektywy sygnalizacyjnej | str.    454
  Rozproszony zakres regulacji materialnych w prawie polskim mogących być objętymi dyrektywą sygnalizacyjną oraz zgłaszaniem naruszeń prawa i ochroną zgłaszających na gruncie projektowanych przepisów ustawy | str.    455
  
  2.1. Przegląd krajowych regulacji typu sygnalizacyjnego o powszechnym zakresie zastosowania w świetle dyrektywy sygnalizacyjnej i projektowanej ustawy implementującej  | str.    456
  2.1.1. Prawo pracy  | str.    456
  2.1.2. Regulacje mogące służyć funkcji ochronnej sygnalizacji w procedurze karnej oraz ustawie o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka  | str.    457
  2.1.3. Regulacje sygnalizacyjne w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem postępowania skargowego i wnioskowego  | str.    457
  2.1.3.1. Kwestia oceny charakteru zgłoszenia jako podstawa zastosowania odpowiedniej procedury skargowo-wnioskowej i sygnalizacyjnej  | str.    458
  2.1.4. Szczególne przepisy i rozwiązania sektorowe związane ze zgłaszaniem naruszeń prawa i innych nieprawidłowości mieszczące się w zakresie normowania dyrektywy sygnalizacyjnej  | str.    459
  
  Zagadnienia końcowe | str.    460
  
  CZĘŚĆ TRZECIA
  SYGNALIZOWANIE NARUSZEŃ PRAWA – W KIERUNKU REASUMPCJI POJĘĆ, WNIOSKÓW KOŃCOWYCH I POSTULATÓW DE LEGE FERENDA
  Rozdział I. Problemy sygnalizowania naruszeń prawa w administracji publicznej w regulacji konstytucyjnoprawnej, karnoprocesowej i cywilnej w świetle przeglądu ustawodawstwa oraz doktryny  | str.    469
  
  Sygnalizacja Trybunału Konstytucyjnego istotnych uchybień i luk w prawie, których usunięcie jest niezbędne do zapewnienia spójności systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej | str.    469
  Problemy zawiadamiania organów nadzoru o poważnych uchybieniach w działaniu instytucji państwowej, samorządowej lub społecznej jako „sygnalizacja” sądów i prokuratorów w ramach postępowania karnego | str.    475
  Sygnalizowanie naruszeń prawa z perspektywy prawa cywilnego | str.    479
  
  Rozdział II. Problemy sygnalizacji w regulacji sądowoadministracyjnej – czyli informowanie właściwych organów lub organów zwierzchnich o istotnych naruszeniach prawa lub okolicznościach mających wpływ na ich powstanie  | str.    482
  
  Sygnalizowanie istotnych naruszeń prawa lub okoliczności mających wpływ na ich powstanie w typie kierowniczym i typie sądowym | str.    482
  Zasadnicze problemy ogólne i szczegółowe związane z czynnościami o charakterze sygnalizacyjnym w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi | str.    485
  
  2.1. Sygnalizacja szczególna (obligatoryjna, dyscyplinująca) sądu administracyjnego na podstawie art. 55 § 3 p.p.s.a.  | str.    485
  2.2. Sygnalizacja ogólna na podstawie art. 155 p.p.s.a. oraz sygnalizacja informacyjna  | str.    486
  2.2.1. Problemy zakresu podmiotowego w sygnalizacji ogólnej  | str.    486
  2.2.2. Problemy zakresu przedmiotowego w sygnalizacji ogólnej  | str.    488
  2.3. „Rażące”, „istotne” i inne naruszenia prawa – problemy sygnalizowania w środowisku pojęć niedookreślonych  | str.    490
  2.3.1. Zagadnienia wprowadzające  | str.    490
  2.3.2. Rażące naruszenie prawa w kontekście sygnalizacji administracyjnoprawnej  | str.    491
  2.3.3. Problemy pojęć istotnych naruszeń prawa i okoliczności wpływających na istotne naruszenia jako przedmiot sygnalizacji sądowoadministracyjnej  | str.    495
  2.3.3.1. Koncepcja uchybień jako przedmiotu sygnalizacji sądowoadministracyjnej  | str.    496
  2.3.3.2. Koncepcja metody ustalania istotnych naruszeń prawa oraz okoliczności wpływających na te naruszenia  | str.    498
  2.3.3.3. Problem sądowoadministracyjnej sprawy sygnalizacyjnej i sprawy sądowoadministracyjnej w związku z art. 155 p.p.s.a.  | str.    500
  2.3.3.4. Sygnalizacja ogólna sądów administracyjnych jako obowiązek lub uprawnienie  | str.    504
  2.3.3.5. Geneza i aksjologia regulacji procesowej sygnalizacji sądowoadministracyjnej jako podstawa teoretyczna do wyodrębniania instytucji sygnalizacji w administracji publicznej w typie kierowniczym  | str.    506
  Rozdział III. Sygnalizacja w typie kierowniczym, czyli o pozasądowych sygnalizacjach administracyjnoprawnych i sui generis regulacjach sygnalizacyjnych w administracji publicznej  | str.    508
  
  Sygnalizacja samorządowych kolegiów odwoławczych | str.    508
  
  1.1. Geneza samorządowych kolegiów odwoławczych jako tło funkcjonalności sygnalizacji uregulowanej w art. 20 u.s.k.o.  | str.    508
  1.2. Sygnalizacja jako obowiązek lub uprawnienie – uwagi na tle postępowania sygnalizacyjnego samorządowych kolegiów odwoławczych  | str.    510
  1.3. Przedmiot, skutki prawne oraz cel sygnalizacji samorządowych kolegiów odwoławczych  | str.    511
  
  Problemy sygnalizacji wskazującej na nieistotne naruszenia prawa wobec jednostek samorządu terytorialnego | str.    512
  Czynności typu sygnalizacyjnego regionalnych izb obrachunkowych | str.    513
  Uwagi na tle not sygnalizacyjnych w kontroli skarbowej do 2017 r. | str.    514
  Charakter i formy sygnalizacji administracyjnoprawnej w typie rzecznikowskim | str.    515
  Sygnalizacja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzeczników konsumentów | str.    516
  Czynności sygnalizacyjne indywidualne i generalne Najwyższej Izby Kontroli | str.    516
  Kompetencje sygnalizacyjne Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych | str.    517
  Sygnalizacja Państwowej Inspekcji Pracy | str.    517
  Kompetencje sygnalizacyjne Rady Mediów Narodowych, Narodowego Banku Polskiego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Kierowników Ruchu Zakładu Górniczego | str.    518
  Sygnalizacja w Prawie bankowym w ramach systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej | str.    519
  Krajowy system przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jako generalny przykład regulacji sygnalizacyjnych | str.    520
  
  Rozdział IV. Sygnalizacja w regulacji administracyjnoprawnej sądowej i pozasądowej –
   w kierunku uogólnień teoretycznych i typologii  | str.    521
  
  Sygnalizacja w regulacji administracyjnoprawnej (w prawie administracyjnym) | str.    521
  Sygnalizacja w regulacji administracyjnoprawnej – pojęcie i typologie | str.    523
  Administracyjnoprawna sprawa sygnalizacyjna | str.    525
  Wnioski końcowe w zakresie regulacji administracyjnoprawnej | str.    527
  
  Rozdział V. Nowy typ sygnalizacji prawnej wprowadzony dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii  | str.    530
  Rozdział VI. Sygnalizacja w ujęciu teoretycznym  | str.    533
  
  Sygnalizacja jako pojęcie prawne i prawnicze | str.    533
  Sygnalizacja jako kompetencja, obowiązek, uprawnienie, funkcja i instytucja prawna | str.    538
  
  2.1. Sygnalizacja a pojęcie funkcji  | str.    538
  2.2. Sygnalizacja a pojęcie kompetencji  | str.    540
  
  Stosunek prawny a pojęcie sygnalizacji | str.    544
  Sygnalizacja a pojęcia kontroli sądowej, kontroli i nadzoru | str.    545
  Sygnalizacja i problem pojęć niedookreślonych będących jej przedmiotem | str.    548
  
  Rozdział VII. Wnioski końcowe oraz de lege ferenda  | str.    552
  
  Sygnalizacja a autorytet Naczelnego Sądu Administracyjnego w ujęciu historycznym i obecnie | str.    552
  W kierunku prawa sygnalizacyjnego – propozycje zmian legislacyjnych | str.    556
  Problem postępowań zintegrowanych z sygnalizacją | str.    562
  Sygnalizacja jako pojęcie teoretyczne – w kierunku teorii przeciwdziałania naruszeniom prawa | str.    565
  W sprawie odpowiedzi na stawiane problemy badawcze i hipotezy | str.    567
  Zagadnienia końcowe | str.    568
  
  Bibliografia  | str.    573
RozwińZwiń