Bezdomność i bezdomni w opinii społeczeństwa polskiego

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

107,10  119,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 119,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 59,50 zł  


107,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka pt. Bezdomność i bezdomni w opinii społeczeństwa polskiego, autorstwa doktora Rolanda Dobrzenieckiego-Łukasiewicza, prezentuje bezdomność z punktu widzenia „zwykłego obywatela” stykającego się z tą problematyką jako obserwator zewnętrzny otrzymujący informacje z mediów, plotek i obrazów ulicy i na tej podstawie kształtujący swoje „widzenie problemu”. Przedstawiona publikacja prócz szerokiego spektrum analiz statystycznych, w swym zakresie metodycznym, ujmuje część teoretyczną, w której zostały przedstawione aspekty budowania postaw przez wpływ mediów i informacji w nich zawartych.


Autor, za pośrednictwem przeprowadzonych badań, ukazuje wiedzę i postawy społeczeństwa polskiego w zakresie bezdomności – przyczyniając się pod tym względem do wytwarzania grupowej niechęci, stereotypów i etykietyzacji. W tym kontekście przedstawione zostało obrazowanie bezdomności i osób bezdomnych przez ogólnie pojęte media. Warunkując tym samym język mowy, który odpowiedzialny jest za działania, kształtowane przez świadomość określoną przez mity, stereotypy czy wręcz archaiczne wnioskowanie z pominięciem wiedzy a w konsekwencji, w skrajnych przypadkach, prowadzący do zachowań patologicznych i kryminalnych. Problem bezdomności i osób w kryzysie bezdomności ujęty został przez doktora Rolanda Dobrzenieckiego-Łukasiewicza w książce Bezdomność i bezdomni w opinii społeczeństwa polskiego zarówno w kontekście działań instytucjonalnych, jak i postaw indywidualnych. Ujęcie to w sposób trafny pokazuje kształtowanie się działań pomocowych w kontekście aprobaty społecznej i społecznej wrażliwości. W tym znaczeniu wrażliwość społeczna stanowi ważną zmienną, wprost odnosząca się do postaw społecznych. Autor ujmuje powyższe podając przykład realizacji projektu socjalnego pt. „Najpierw mieszkanie”. Stanowiący z jednej strony bardzo potrzebny projekt kierowany do osób bezdomnych w postaci oferowanych mieszkań mających być podstawowym narzędziem wyjścia z bezdomności. Z drugiej strony zderzamy się jako społeczeństwo z problemem braku mieszkań dla osób „niebezdomnych” czyli funkcjonujących w realiach swoich ról społecznych, ale których nie stać na własne mieszkanie. Autor opracowania wprost wskazuje na możliwość powstania niechęci jednej grupy do drugiej. Realizacja tegoż projektu może stworzyć antagonizmy społeczne i zwiększenie skali niechęci osób „domnych” wobec bezdomnych, które i tak w obecnej chwili – co potwierdza także przeprowadzone badanie doktora Dobrzenieckiego-Łukasiewicza nie ma charakteru pozytywnego, a wręcz oparte jest na stereotypach, uprzedzeniach i antagonizmach wywołanych często przez występujące kryzysy.


Rok wydania2023
Liczba stron466
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-23368-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie     9
  Abstract     13
  Przedmowa     15
  Prolog     19
  Wstęp     23
  Część I. Bezdomność w kontekście recepcji społecznej     29
  Rozdział 1. Problem społeczny – bezdomność w teorii i praktyce     31
  Rozdział 2. Państwo i organizacje pozarządowe wobec zjawiska bezdomności     46
  Rozdział 3. Pomoc społeczna i uwarunkowania prawne wsparcia osób bezdomnych     66
  Rozdział 4. Wsparcie bezdomnych, czyli kilka słów o wędce i rybie     86
  Rozdział 5. Miejsca i nie-miejsca bezdomnych     91
  Rozdział 6. Noclegownie, schroniska, ogrzewalnie, „przechowalnie”     106
  Rozdział 7. Postawy społeczne wobec wykluczonych i bezdomnych     114
  Rozdział 8. Radykalizacja „widzenia bezdomności”     134
  Część II. Metodologia badań własnych     151
  Rozdział 1. Opinia społeczna, sondaż     153
  Rozdział 2. Wprowadzenie do analizy pozyskanego materiału     162
  Rozdział 3. Założenia badań     166
  Rozdział 4. Narzędzia badawcze     170
  Rozdział 5. Ogólne zasady prowadzenia badań     172
  Rozdział 6. Operacjonalizacja zmiennych i budowa arkusza wywiadu ankietowego     174
  Rozdział 7. Próba badawcza – dobór i selekcja     177
  Rozdział 8. Organizacja i przebieg badań     181
  Część III. Analiza pozyskanego materiału     183
  Rozdział 1. Wprowadzenie do analizy pozyskanego materiału     185
  Rozdział 2. Deklaracja poziomu wiedzy o bezdomności w Polsce     193
  Rozdział 3. Poglądy na temat cech osobowościowych i społeczno-demograficznych     204
  Rozdział 4. Stosunek społeczeństwa do osób bezdomnych w opinii badanych     226
  Rozdział 5. Projekty pomocy osobom w kryzysie bezdomności     234
  Rozdział 6. Okoliczności prowadzące do bezdomności     246
  Rozdział 7. Zachowania osób bezdomnych w kontaktach bezpośrednich     258
  Rozdział 8. Kto jest winien bezdomności?     266
  Rozdział 9. Charakterystyczne cechy przypisywane osobom bezdomnym     268
  Rozdział 10. Typowe dla bezdomności – w opinii badanych     280
  Rozdział 11. Miejsca przebywania osób bezdomnych     296
  Rozdział 12. Zdobywanie środków do życia     312
  Rozdział 13. Zachowania emigracyjne osób bezdomnych i alokacja wewnętrzna     335
  Rozdział 14. Kto powinien zajmować się problemem bezdomności w Polsce?     352
  Rozdział 15. Penalizacja zachowań bezdomnych     359
  Rozdział 16. Najpierw mieszkanie – housing first     368
  Rozdział 17. Zmienne korelowane     374
  Rozdział 18. Analiza korelacyjna zmiennych     397
  Wnioski pobadawcze i rekomendacje     429
  Bibliografia     441
  Spis tabel     455
  Spis wykresów     463
RozwińZwiń