POLECAMY
-33%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Książka naukowa poświęcona wyłącznie twórczości Franza Kafki to w środowisku polonistycznym inicjatywa nowa. Znane są oczywiście prace naukowe polskich germanistów, tutaj jednak chcieliśmy spróbować mówić o Kafce poprzez namysł filologii polskiej. Tak wiele lat obecności literatury Kafki w kulturze Polski domaga się wreszcie wieloaspektowych przemyśleń, które wyznaczałyby polską perspektywę w badaniach kafkologicznych. W założeniach programowych naszej książki jednym z najważniejszych zadań badawczych jest zarysowanie fenomenu estetyki Kafki. Całościowe zrekonstruowanie poetyki pisarza przekracza ramy tej publikacji, dlatego w grupie artykułów zatytułowanej „Wokół poetyki” zaproponowaliśmy trzy kwestie. Po pierwsze – omówienie kategorii groteski. Edward Kasperski (Warszawa) uczynił z niej centrum rozważań, opisując jej typ – antropogroteskę jako podstawowy wyznacznik ideowy i stylistyczny utworów praskiego prozaika. Ironiczna wizja świata, cierpki humor oraz gry konwencjami, to według Kasperskiego zapomniane trochę w polskiej tradycji interpretatorskiej wyznaczniki Kafkowskiego świata. Po drugie – problematyka mitologizmu. Małgorzata Gierałtowska (Warszawa) nie tylko prezentuje tu motywy mitologiczne u Kafki, lecz zwraca również uwagę, że powszechnie wyczuwane w pisarstwie Kafki składniki tragizmu są osadzone w mitologicznym podłożu tych narracji. Po trzecie – autobiografizm. Tomasz Mackiewicz (Warszawa), zajmując się aspektami biograficznymi pism intymnych oraz utworów beletrystycznych Kafki, wskazuje na specyficzne zabiegi autokreacyjne autora Zamku, nakazujące ostrożnie patrzeć na ich konfesyjność i prawdę psychologiczną.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 377 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-8873-124-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
Edward Kasperski Klucze do Kafki. Style interpretacji | 11 |
Małgorzata Gierałtowska Kafka – mitotwórca zmitologizowany | 37 |
Tomasz Mackiewicz Autobiografizm Kafki. Semantyka i pragmatyka | 65 |
Małgorzata Antkowiak Światopogląd i aura powieści Franza Kafki jako problem przekładoznawczy | 87 |
Tomasz Swoboda Kafka: Europa dośrodkowa czy odśrodkowa? | 115 |
Leszek Engelking Kafka a Nabokov | 133 |
Małgorzata Klentak-Zabłocka Józef K. a Józio. O literackiej kreacji niedojrzałości w „Procesie” Franza Kafki w świetle koncepcji Witolda Gombrowicza | 155 |
Beate Sommerfeld „Pozwólcie mu odejść” – długie pożegnanie Tadeusza Różewicza z Kafką | 181 |
Daniel Kalinowski Polskie gry z Kafką | 209 |
Andrzej Żurowski Kafka w teatrze polskim. Rekonesans tematu badawczego | 241 |
Karolina Prykowska-Michalak Teatralika Kafki | 267 |
Krzysztof Kopczyński Kafka animowany. Glosa do interpretacji filmów Piotra Dumały i Zbigniewa Rybczyńskiego | 283 |
Adam Lipszyc Cierpliwość, niecierpliwość i mesjanizm w kilku utworach Kafki | 299 |
Magdalena Geraga Kierkegaardowskie stadia „przejścia” w „Procesie” Franza Kafki | 315 |
Oleg Chwatow W stronę Abrahama. Próba analizy „Procesu” i „Zamku” Franza Kafki w świetle niektórych problemów filozofii Sørena Kierkegaarda | 335 |
Notka o grafiku | 357 |
Indeks utworów Franza Kafki | 359 |
Indeks nazwisk | 361 |