Twórczość w godzinach nadliczbowych

Twórczość w godzinach nadliczbowych

Między sztuką a biografią

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 31,50 zł  


31,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Po pierwsze – kim „prywatnie” jest literat, jaka jest jego aktywność, kiedy nie tworzy literatury? Czy istnieje dla niego „wolny” czas? Jak go wypełnia? Czy w każdym aspekcie życia jest literatem? Po drugie – na czym polega fenomen artysty? Czy realizuje się tylko w jednej dyscyplinie sztuki? Jeśli artysta tworzy dzięki kilku mediom, to jaki jest jego status? Czy istnieje osobna kategoria artystów „multimedialnych”? Po trzecie – jak analizować i oceniać dzieła odmiennych rodzajów sztuk, których autorem jest jeden człowiek. Które z nich są bardziej istotne? Na ile w takich przypadkach idea korespondencji sztuk lub ich syntezy może wyjaśnić tego typu problem? Po czwarte – czy „twórczość w godzinach nadliczbowych” to aktywność profesjonalna? Czy efekty takiej twórczości mają wartość artystyczną? Czy „pełnym” artystą staje się ktoś, kto sam ocenia swe twory jako sztukę, czy też ktoś kończący akademię? Czy wreszcie to jedynie sukces (np. towarzyski, medialny, finansowy) wywołuje zainteresowanie, jakie opinia publiczna żywi dla „wytworów” (plastycznych, literackich, społecznych) osób znanych i sławnych?
Na te pytania odpowiadano bardzo różnie, co spowodowane było zastosowaniem odmiennych metod badawczych, temperamentami i niejednoznacznymi ocenami tych samych zjawisk przez różnych interpretatorów. Wśród nich zaś znaleźli się nie tylko pracownicy Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, ale i studenci Koła Naukowego Polonistów tejże uczelni oraz zaproszeni do wypowiedzi pisemnych naukowcy z innych ośrodków akademickich i Stowarzyszenia Literackiego „Scriptus” z Gdyni. Powstała w ten sposób praca monograficzna pod metaforycznym tytułem Twórczość w godzinach nadliczbowych. Między sztuką a biografią. (Fragment Wstępu)


Rok wydania2004
Liczba stron296
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-8873-168-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne     5
  
  Zbigniew Zielonka, Skąd brał pieniądze poeta piszący sobie a muzom?    11
  
  Kwiryna Ziemba, Mickiewicz jako filolog klasyczny     29
  
  Kazimierz Cysewski, Mickiewicz a muzyka. Konteksty i problemy    49
  Zbigniew Sudolski, Kajetan Kraszewski – literat i astronom    69
  Adela Kuik-Kalinowska, Pisać czy przeżyć? Sztuki plastyczne Norwida    79
  Agata Knapczyk, Edward Miłkowski – ksiądz i poeta     95
  Adela Kuik-Kalinowska, Literatura w rękach lekarza. Z biografii Aleksandra Majkowskiego     113
  Daniel Kalinowski, Franz Kafka po godzinach     133
  Paweł Mikołajewski, Witkiewiczowskie pasje – muzyka i malarstwo    149
  Maria Rój, O „innym” LeÀmianie     165
  Jacek Lyszczyna, Federico García Lorca – Poezja w rytmie flamenco    183
  Grażyna Różańska, TwórczoÀć plastyczna Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej     195
  Włodzimierz Szturc, „Nocna strona” istnienia (Genet i Ghelderode)    205
  Dariusz Wołodźko, Szachy, motyle i boks Vladimira Nabokova    219
  Anna Lenkiewicz, Rysunki Güntera Grassa     233
  Leszek Engelking, Stolarz z Kladna. Droga życiowa i twórcza Jir*íego Kolár*a     241
  Bernadetta Żynis, Konwicki – reżyser i rysownik, scenarzysta i aktor, a kiedyś też poeta…     263
  Piotr Sobolczyk, Białoszewski dla kucharek?     279
RozwińZwiń