POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Projekt zatytułowany Biała Księga wydawnictw naukowych w Polsce został zainicjowany przez Komisję ds. Wydawnictw Naukowych przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) oraz Sekcję Wydawców Akademickich i Naukowych (SWAiN) Polskiej Izby Książki (PIK) w 2021 r. w związku z organizacją corocznej konferencji poświęconej problematyce publikowania naukowego w Polsce. Cel tego przedsięwzięcia stanowi zebranie i coroczne aktualizowanie danych, które umożliwi diagnozowanie problemów, formułowanie wniosków i proponowanie rozwiązań dotyczących rynku wydawnictw naukowych w Polsce. Zamiarem zespołu, który opracowuje dokument, jest – oprócz systematycznego gromadzenia danych ogólnych o rynku – syntetyczne podsumowanie zebranych za pomocą formularza ankietowego opinii i uwag środowiska wydawców dotyczących wybranych zagadnień. Zakładamy, że ankieta będzie aktywowana co roku przy okazji kolejnej konferencji, zaś jej wiodący temat będzie w tym samym cyklu – w zależności od bieżących potrzeb – modyfikowany.
Raport 2023 przygotowany został przez specjalistów pracujących w branży wydawniczej, którzy wydają publikacje naukowe polskich autorów, oraz ekspertów ze środowisk naukowych. Uważamy, że ich doświadczenie gwarantuje kompetencje niezbędne przy opisywaniu zjawisk, potrzebne do wychwycenia aktualnych trendów, problemów, potrzeb i wyzwań.
Dane do raportu za rok 2023 pochodzą z ankiety ICI Journals Master List 2022 przygotowanej przez Index Copernicus w 2023 r., corocznego raportu Biblioteki Narodowej (Ruch wydawniczy w liczbach 2022) oraz komentarzy ekspertów.
z Wprowadzenia
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 76 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-366-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. WPROWADZENIE. CELE I METODA OPRACOWANIA RAPORTU | |
(Ewa Bluszcz – Wydawnictwo UŁ) | 5 |
2. PODSTAWOWE INFORMACJE NA TEMAT POLSKIEGO RYNKU WYDAWNICTW | |
NAUKOWYCH W 2022 ROKU. DANE BIBLIOTEKI NARODOWEJ (Monika Borowczyk – | |
Wydawnictwo UŁ) | 7 |
2.1. WSTĘP | 7 |
2.2. INFORMACJE NA TEMAT WYDAWCÓW MONOGRAFII NAUKOWYCH ZEBRANE | |
PRZEZ BIBLIOTEKĘ NARODOWĄ W 2022 ROKU | 8 |
3. CITEINDEX – PILOTAŻOWY PROJEKT POMIARU SIŁY ODDZIAŁYWANIA CZASOPISM | |
NAUKOWYCH AFILIOWANYCH PRZY POLSKICH INSTYTUCJACH (Ewelina Katarzyna | |
Pyrka, Leszek Stypułkowski – Index Copernicus) | 13 |
3.1. WSTĘP | 13 |
3.2. NARZĘDZIA BADAWCZE | 14 |
3.3. BADANA POPULACJA | 15 |
3.4. WYNIKI PROJEKTU | 15 |
3.5. WNIOSKI Z PROJEKTU | 18 |
3.6. REKOMENDACJE | 18 |
3.7. WYNIKI PROJEKTU CITEINDEX – RANKINGI CZASOPISM | 19 |
4. OD FASADOWEJ INTERNACJONALIZACJI DO RZECZYWISTEJ EUROPEIZACJI POLSKIEJ | |
NAUKI. STUDIUM PRZYPADKU PARAMETRYZACJI PUBLIKACJI NAUKOWYCH | |
(Ewelina Katarzyna Pyrka, Leszek Stypułkowski – Index Copernicus) | 23 |
4.1. WSTĘP | 23 |
4.2. CZY ZASADA DZIEDZICZENIA PRESTIŻU NADAL DZIAŁA? | 24 |
4.3. KOSZTY PUBLIKACYJNE: KOSZTOWNA FASADA UMIĘDZYNARODOWIENIA | 26 |
4.4. ZBALANSOWANA POLITYKA PUBLIKACYJNA: STRATEGICZNA EUROPEIZACJA | 27 |
5. POLSKIE CZASOPISMA NAUKOWE – PRAKTYKI WYDAWNICZE I EFEKTYWNOŚĆ. | |
PODSUMOWANIE ANKIETY DLA REDAKCJI (Ewa Bluszcz, Jolanta Dybała, | |
Karolina Krzeszewska, Tomasz Limanowski, Sylwia Mosińska, Katarzyna Smyczek | |
– Wydawnictwo UŁ) | 29 |
5.1. WSTĘP | 29 |
5.2. PUNKTACJA MEiN | 31 |
5.3. STABILNOŚĆ WYDAWNICZA I SKALA DZIAŁANIA | 34 |
5.4. UMIĘDZYNARODOWIENIE CZASOPISM NAUKOWYCH | 43 |
5.5. PUBLIKOWANIE ONLINE CZASOPISM NAUKOWYCH | 48 |
5.6. ZAKOŃCZENIE | 57 |
5.7. REKOMENDACJE | 58 |
6. EWALUACJA DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ ZA LATA 2017–2021. WYNIKI, WNIOSKI | |
I REKOMENDACJE DLA UCZELNI I WYDAWNICTW NAUKOWYCH (Ewa Kusideł | |
– Katedra Ekonometrii Przestrzennej UŁ; Katarzyna Kalska-Sochacka – Biuro Nauki UŁ) | 59 |
6.1. WSTĘP | 59 |
6.2. RÓŻNE POJĘCIE PRESTIŻU WOBEC WSTĘPNYCH I OSTATECZNYCH DECYZJI | |
MINISTRA O KATEGORIACH NAUKOWYCH | 61 |
6.3. KONWERGENCJA WYNIKÓW DYSCYPLIN W NOWEJ OCENIE | 63 |
6.4. GEOGRAFICZNY ROZKŁAD WYNIKÓW EWALUACJI | 66 |
6.5. EWALUACJA NA UNIWERSYTECIE ŁÓDZKIM | 67 |
6.6. PRZYCZYNY NIERÓWNOMIERNYCH WYNIKÓW | 69 |
6.7. PODSUMOWANIE I REKOMENDACJE | 72 |