INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Jedno z najważniejszych wydarzeń w dziejach polskiej myśli filozoficznej
Szkoła Lwowsko-Warszawska powstała w końcu XIX w., a jej rozkwit przypadł na okres dwudziestolecia międzywojennego. Przez te wszystkie lata SLW była miejscem debat, wymiany myśli i pracy naukowej obejmującej nie tylko filozofię, ale również dziedziny pokrewne: ontologię, etykę czy logikę.
Jan Woleński w swojej monografii przedstawia historię SLW, a także prezentuje poglądy i osiągnięcia jej głównych przedstawicieli i przedstawicielek – Kazimierza Ajdukiewicza, Tadeusza Kotarbińskiego, Jan Łukasiewicza, Alfreda Tarskiego i Władysława Tatarkiewicza, którzy znacząco przyczynili się do rozwoju filozofii polskiej światowej. Sporą część publikacji autor poświęca logice, która stała się najbardziej znaną specjalnością SLW i zasadniczo wpłynęła na rozwój tej dyscypliny w świecie.
Pierwsze wydanie książki ukazało się w 1985 r., a w kolejnych latach pojawiły się tłumaczenia: na język angielski (1989 r.), rosyjski (2004 r.) oraz francuski (częściowe wydanie w 2011 r.). Obecnie przygotowywany jest przekład na język ukraiński i rumuński.
Wydanie, które przekazujemy w ręce Czytelników, jest poprawione i uzupełnione.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 384 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23084-5 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PRZEDMOWA DO II WYDANIA | 5 |
BIBLIOGRAFIA DO PRZEDMOWY | 12 |
PRZEDMOWA | 13 |
Rozdział I. GENEZA I ROZWÓJ SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ | 17 |
§1. WSTĘP | 17 |
§2. POWSTANIE SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ; PERIODYZACJA ROZWOJU | 18 |
§3. KAZIMIERZ TWARDOWSKI I OKRESY LWOWSKIE | 18 |
§4. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA W OKRESIE MIĘDZYWOJENNYM | 27 |
§5. II WOJNA ŚWIATOWA I CZASY POWOJENNE | 36 |
§6. TYP FILOZOFA WEDLE WZORCÓW SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ | 40 |
Rozdział II. NIEKTÓRE POGLĄDY FILOZOFICZNE KAZIMIERZA TWARDOWSKIEGO | 43 |
§1. TWARDOWSKI A TRADYCJA FILOZOFICZNA | 43 |
§2. KONCEPCJA FILOZOFII | 44 |
§3. PSYCHOLOGIZM | 48 |
§4. TWARDOWSKI O JĘZYKU | 50 |
§5. TWARDOWSKI O PRAWDZIE | 53 |
§6. ANALIZA SŁOWA „NIC” | 55 |
§7. ZAGADNIENIA TEORII NAUKI | 56 |
1. POJĘCIE ROZUMOWANIA | 56 |
2. NAUKI APRIORYCZNE (RACJONALNE, DEDUKCYJNE) I NAUKI APOSTERIORYCZNE (EMPIRYCZNE, INDUKCYJNE) | 56 |
3. NAUKI HUMANISTYCZNE | 57 |
§8. ETYKA | 58 |
§9. ZAKOŃCZENIE | 59 |
Rozdział III. KONCEPCJA FILOZOFII W SZKOLE LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ | 61 |
§1. WSTĘP | 61 |
§2. ŁUKASIEWICZ | 61 |
§3. KOTARBIŃSKI | 67 |
§4. AJDUKIEWICZ | 71 |
§5. CZEŻOWSKI | 75 |
§6. ZAKOŃCZENIE | 82 |
Rozdział IV. | |
ROZWÓJ LOGIKI W SZKOLE LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ — WARSZAWSKA SZKOŁA LOGICZNA | 87 |
§1. WSTĘP | 87 |
§2. SYNTETYCZNY ZARYS HISTORII LOGIKI W SZKOLE LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ | 88 |
§3. UWAGI NAUKOZNAWCZE O WARSZAWSKIEJ SZKOLE LOGICZNEJ | 95 |
§4. OGÓLNE UWAGI O DALSZYCH ROZDZIAŁACH POŚWIĘCONYCH LOGICE W SZKOLE LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ | 102 |
Rozdział V. KLASYCZNY RACHUNEK ZDAŃ | 103 |
§1. WSTĘP | 103 |
§2. BEZNAWIASOWA SYMBOLIKA ŁUKASIEWICZA I KRYTERIA KONSTRUKCJI SYSTEMÓW LOGICZNYCH | 103 |
§3. FUNKCJONALNIE PEŁNY KLASYCZNY RACHUNEK ZDAŃ — UJĘCIA AKSJOMATYCZNE | 106 |
1. IMPLIKACYJNO-NEGACYJNY SYSTEM RACHUNKU ZDAŃ | 106 |
2. INNE BAZY AKSJOMATYCZNE | 109 |
§4. CZĘŚCIOWE (ZWĘŻONE) RACHUNKI ZDAŃ | 111 |
§5. RACHUNEK ZDAŃ ZE ZMIENNYMI FUNKTORAMI | 113 |
§6. SYSTEM DEDUKCJI NATURALNEJ JAŚKOWSKIEGO | 117 |
§7. METALOGIKA (METATEORIA) RACHUNKU ZDAŃ | 120 |
I. Metoda Łukasiewicza [1929] | 121 |
II. Metoda Wajsberga [1937] | 122 |
§8. UZUPEŁNIENIE. UWAGI KOŃCOWE | 125 |
Rozdział VI. LOGIKI NIEKLASYCZNE | 126 |
§1. WSTĘP | 126 |
§2. LOGIKI WIELOWARTOŚCIOWE | 126 |
§3. LOGIKA MODALNA | 134 |
§4. LOGIKA INTUICJONISTYCZNA | 139 |
§5. LOGIKA DYSKUSYWNA JAŚKOWSKIEGO | 142 |
§6. ZAKOŃCZENIE | 144 |
Rozdział VII. SYSTEMY LEŚNIEWSKIEGO | 145 |
§1. WSTĘP | 145 |
§2. KRYTYKA PRINCIPIA MATHEMATICA | 146 |
§3. INTUICYJNY FORMALIZM | 150 |
§4. KATEGORIE SEMANTYCZNE I KONSTRUKTYWNY NOMINALIZM | 152 |
§5. NIEKTÓRE FORMALNE WŁAŚCIWOŚCI SYSTEMÓW LEŚNIEWSKIEGO | 154 |
§6. PROTOTETYKA | 156 |
§7. ONTOLOGIA | 157 |
§8. MEREOLOGIA | 160 |
§9. SPÓR O LEŚNIEWSKIEGO. ZAKOŃCZENIE | 162 |
Rozdział VIII. METAMATEMATYKA I SEMANTYCZNA KONCEPCJA PRAWDY | 166 |
§1. WSTĘP | 166 |
§2. METAMATEMATYKA | 166 |
§3. SEMANTYCZNA TEORIA PRAWDY TARSKIEGO I KONCEPCJA SEMANTYKI OGÓLNEJ | 171 |
1. WSTĘP | 171 |
2. SEMANTYCZNA TEORIA PRAWDY: CELE I INTUICJE | 171 |
3. SEMANTYCZNA TEORIA PRAWDY: ASPEKT FORMALNY | 174 |
4. SEMANTYCZNA TEORIA PRAWDY: ASPEKT FILOZOFICZNY | 178 |
5. OGÓLNA KONCEPCJA SEMANTYKI | 182 |
6. UZUPEŁNIENIE DO ROZDZIAŁÓW V–VIII | 184 |
Rozdział IX. HISTORIA LOGIKI I INTERPRETACJA LOGIKI TRADYCYJNEJ. FILOZOFIA LOGIKI I MATEMATYKI | 186 |
§1. HISTORIA LOGIKI | 186 |
§2. INTERPRETACJA LOGIKI TRADYCYJNEJ | 189 |
§3. FILOZOFIA LOGIKI I MATEMATYKI | 191 |
1. WSTĘP | 191 |
2. SZKOŁA WARSZAWSKA A GŁÓWNE KIERUNKI W FILOZOFII MATEMATYKI XX W. | 191 |
3. KRYTYKA PSYCHOLOGIZMU | 193 |
4. NOMINALIZM | 194 |
5. LOGIKA I MATEMATYKA A RZECZYWISTOŚĆ | 196 |
6. ZAKOŃCZENIE | 197 |
Rozdział X. LOGIKA, SEMANTYKA I POZNANIE — EPISTEMOLOGIA KAZIMIERZA AJDUKIEWICZA | 198 |
§1. WSTĘP | 198 |
§2. DYREKTYWALNA KONCEPCJA ZNACZENIA | 199 |
§3. RADYKALNY KONWENCJONALIZM | 205 |
§4. ODRZUCENIE RADYKALNEGO KONWENCJONALIZMU | 211 |
§5. KU EMPIRYZMOWI SKRAJNEMU | 212 |
§6. SEMANTYKA, EPISTEMOLOGIA, ONTOLOGIA | 215 |
§7. ZAKOŃCZENIE | 219 |
Rozdział XI. LOGIKA, SEMANTYKA I ŚWIAT — ONTOLOGIA TADEUSZA KOTARBIŃSKIEGO | 220 |
§1. WSTĘP | 220 |
§2. NAZWY RZETELNE I POZORNE | 220 |
§3. REIZM ONTOLOGICZNY — TEZA ZASADNICZA | 223 |
§4. PROBLEM INTERPRETACJI ZASADNICZEJ TEZY REIZMU | 224 |
§5. PANSOMATYZM, KONKRETYZM, REALIZM RADYKALNY | 225 |
§6. REIZM A MATERIALIZM | 229 |
§7. DLACZEGO REIZM? | 232 |
§8. KŁOPOTY REIZMU | 234 |
§9. ZAKOŃCZENIE | 239 |
UZUPEŁNIENIE DO ROZDZIAŁÓW X I XI | 240 |
§1. EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA W PRACACH INNYCH FILOZOFÓW SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ | 240 |
Rozdział XII. FILOZOFIA JĘZYKA | 245 |
§1. WSTĘP | 245 |
§2. KONCEPCJE ZNACZENIA | 246 |
1. AJDUKIEWICZ | 246 |
2. KOTARBIŃSKI | 253 |
3. INNI AUTORZY: CZEŻOWSKI, KRECZMAR, OSSOWSKA, OSSOWSKI, IGEL, KOKOSZYŃSKA, KOTARBIŃSKA, POZNAŃSKI | 257 |
§3. ZDANIA ANALITYCZNE | 258 |
1. ŁUKASIEWICZ I TARSKI | 258 |
2. AJDUKIEWICZ | 259 |
3. KOKOSZYŃSKA | 261 |
§4. NAZWY PUSTE | 263 |
§5. UZUPEŁNIENIE | 264 |
§6. ZAKOŃCZENIE | 265 |
Rozdział XIII. FILOZOFIA NAUKI | 267 |
§1. WSTĘP | 267 |
§2. KONCEPCJE METODOLOGII NAUK | 267 |
1. AJDUKIEWICZ | 267 |
2. KOTARBIŃSKI | 268 |
3. MARIA I STANISŁAW OSSOWSCY | 269 |
4. ZAKOŃCZENIE | 269 |
§3. ROZUMOWANIA, INDUKCJA, PRAWDOPODOBIEŃSTWO I UZASADNIANIE | 270 |
1. WSTĘP | 270 |
2. POJĘCIE ROZUMOWANIA I RODZAJE ROZUMOWAŃ | 270 |
3. INDUKCJA, PRAWDOPODOBIEŃSTWO, UZASADNIENIE | 273 |
a. Łukasiewicz | 273 |
b. Hosiasson-Lindenbaumowa | 274 |
c. Ajdukiewicz | 276 |
d. Czeżowski | 279 |
e. Zawirski i Mehlberg | 281 |
f. Kokoszyńska | 283 |
g. Zakończenie | 284 |
§4. NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE | 286 |
1. CZEŻOWSKI I AJDUKIEWICZ | 286 |
2. KOTARBIŃSKI I OSSOWSKI | 288 |
3. ZAKOŃCZENIE | 290 |
§5. OGÓLNY OBRAZ METODY NAUKOWEJ I TEORII NAUKOWYCH | 290 |
1. WSTĘP | 290 |
2. ONTOLOGIA NAUKI I METODY BADANIA NAUKI | 291 |
3. HEUREZA | 291 |
4. UZASADNIANIE | 292 |
5. STRUKTURA TEORII NAUKOWYCH | 293 |
6. TEORIE A FAKTY (DOŚWIADCZENIE) | 293 |
7. ZAGADNIENIE JEDNOŚCI WIEDZY | 295 |
8. KONCEPCJA HISTORII NAUKI | 295 |
9. ZAKOŃCZENIE | 295 |
§6. UZUPEŁNIENIE | 296 |
Rozdział XIV. ETYKA | 297 |
§1. WSTĘP | 297 |
§2. METAETYKA | 297 |
1. WSTĘP | 297 |
2. CZEŻOWSKI O TEORIACH ETYCZNYCH I WARTOŚCIACH | 298 |
3. TATARKIEWICZ O BEZWZGLĘDNOŚCI DOBRA | 300 |
4. KOTARBIŃSKI | 302 |
5. OSSOWSKA | 303 |
6. ZAKOŃCZENIE | 304 |
§3. ETYKA NORMATYWNA | 304 |
1. WSTĘP | 304 |
2. ETYKA NORMATYWNA CZEŻOWSKIEGO | 305 |
3. ETYKA NIEZALEŻNA KOTARBIŃSKIEGO | 305 |
4. ZAKOŃCZENIE | 306 |
§4. UZUPEŁNIENIE | 307 |
§5. UWAGI KOŃCOWE | 308 |
Rozdział XV. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA A INNE KIERUNKI FILOZOFICZNE | 309 |
§1. WSTĘP | 309 |
§2. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA A LOGICZNY EMPIRYZM (NEOPOZYTYWIZM) | 309 |
§3. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA A MARKSIZM | 319 |
Rozdział XVI. PODSUMOWANIE | 323 |
§1. CZY SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA BYŁA SZKOŁĄ FILOZOFICZNĄ? | 323 |
§2. SZKOŁA LWOWSKO-WARSZAWSKA CZY SZKOŁA LWOWSKA I SZKOŁA WARSZAWSKA? | 326 |
§3. ZNACZENIE SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ | 328 |
1. W FILOZOFII ŚWIATOWEJ | 328 |
2. W FILOZOFII I KULTURZE POLSKIEJ | 330 |
§4. ZAKOŃCZENIE | 330 |
BIBLIOGRAFIA | 332 |
§1. WYKAZ SKRÓTÓW | 332 |
§2. WYKAZ PRAC ZBIOROWYCH | 332 |
LISTA FILOZOFÓW SZKOŁY LWOWSKO-WARSZAWSKIEJ WYMIENIONYCH W NINIEJSZEJ KSIĄŻCE | 355 |
UZUPEŁNIENIE DO II WYDANIA | 358 |
BIBLOGRAFIA DO UZUPEŁNIENIA | 368 |
BIBLIOGRAFIA DODATKOWA | 370 |
Część A | 371 |
Część B | 372 |
INDEKS NAZWISK | 381 |