POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Książka zawiera artykuły autorstwa badaczy z różnych polskich ośrodków naukowych i zagranicznych, poświęcone refleksji nad człowiekiem w różnych wymiarach i zakresach. Przedmiotem uwagi jest istota ludzka postrzegana jako znak w różnych sferach: w myśli i języku, w świecie, w sferze sacrum, w społeczeństwie, literaturze i sztuce. Książka ukazuje wielonurtowość współczesnej humanistyki i uwzględnia obszary pograniczne, np. na styku z naukami przyrodniczymi.
*********
Man as a Sign. A Jubilee Volume to Celebrate the 70th Anniversary of Professor Zbigniew Kloch
The book contains articles written by scholars from various Polish and foreign scientific institutions, which reflect on man in different aspects and domains. The subject matter is the human being perceived as a sign in various spheres: thought and language, the world, the sacrum sphere, society, literature and art. The book shows the multiplicity of contemporary humanities and addresses liminal territories, e.g. at the interface with natural sciences.
*********
Dr hab. Ewa Rudnicka (ORCID 0000-0001-5928-3162) – adiunkt na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, wcześniej adiunkt w Instytucie Języka Polskiego UW (2003–2009), absolwentka Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych UW. Doktorat z wyróżnieniem Znaczenie metaforyczne w polskiej tradycji słownikarskiej. Studium leksykologiczno-leksykograficzne opublikowało Wydawnictwo „Semper” w 2004 roku. Autorka słowników języka polskiego i licznych artykułów naukowych na temat polszczyzny postrzeganej z różnych perspektyw. Rzeczoznawca MEN-u w zakresie podręczników szkolnych, członek Komitetu Głównego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, członek Komitetu Głównego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych, członek Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Rady Nadzorczej Fundacji Języka Polskiego, Rady Naukowej „Studia Calisiensia”, kierownik programowy sesji bibliotekoznawczych w ramach Międzynarodowej Szkoły Humanistycznej (2006–2010), stały członek komitetu organizacyjnego cyklicznej konferencji „Glosa do Leksykografii” (od 2009). Popularyzatorka wiedzy o języku, częsty gość licznych audycji radiowych Polskiego Radia, pracownik Poradni Językowej Uniwersytetu Warszawskiego (od 2003), autor działu „Objaśnienia wyrazów i zwrotów” w „Poradniku Językowym” (2009–2013).
Dr Halszka Witkowska (ORCID 0000-0001-7950-5877) – absolwentka studiów drugiego stopnia na kierunku kulturoznawstwo Uniwersytetu Warszawskiego, pomysłodawczyni i koordynatorka kampanii społecznej „Życie warte jest rozmowy”. Dysertację doktorską "Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. Listy samobójców jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy" obroniła na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2016 roku na tym samym wydziale prowadzi zajęcia dotyczące suicydologii. Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, przewodnicząca sekcji ds. Kultury PTS, redaktor naczelna Biuletynu PTS, prezes oraz współtwórczyni naukowego koła suicydologicznego „SKoN” powstałego na Wydziale „Artes Liberales”. Od 2018 roku certfikowany suicydolog oraz członek Zespołu roboczego ds. prewencji samobójstw i depresji przy Radzie ds. Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia. Należy do grupy pracującej nad międzynarodowym grantem "E-Life Long Learning in Prevention of Suicide in Europe" w programie ERASMUS+. Autorka wielu publikacji naukowych z zakresu suicydologii, a także licznych wystąpień na konferencjach oraz w mediach.
---------
PhD Hanna Paulouskaya (ORCID 0000-0002-8349-029X) – is a researcher in Neo-Latin and reception studies at the Faculty of “Artes Liberales”, University of Warsaw, and is the author of "Grodzieńskie kroniki klasztorne. Formy gatunkowe i aspekty komunikacyjne" [Hrodna Monastery Chronicles: Genre Forms and Aspects of Communication; Wydawnictwo DiG and Wydział “Artes Liberales” UW, 2016]. Within the "Our Mythical Childhood" project she
specializes in the reception of Classical Antiquity in juvenile culture in the Soviet Union, with particular emphasis on animation and cinema for children, and in this context is at present working on a study titled Comrade Prometheus and Co.: "Classical Mythology in Soviet Animations for Children and Young Adults".
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 504 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5252-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie. Przechodzień | 11 |
Tabula gratulatoria | 15 |
Człowiek jako znak… w myśli, języku i sferze sacrum | |
Człowiek – Boże igrzysko, Robert A. Sucharski | 19 |
Człowiek z definicji – obserwacje na temat pojęcia | |
człowieka jako kategorii porządkującej w definiowaniu | |
słownikowym, Ewa Rudnicka | 28 |
Człowiek jako obraz, znak i siła, Szymon Wróbel | 52 |
„Rzeczy niezbędne dla żywej typografi i”. O | |
semiotycznym wymiarze Orbis sensualium pictus Jana | |
Amosa Komeńskiego, Łukasz Wróbel | 68 |
„Де ревья были высотой с кипарис, а их листва | |
непрерывно опадала”, Nina Vladimirovna Braginskaya | 87 |
Wgłębienie się w znak. O roli tradycji i kanonu w | |
kulturze bizantyńskiej, Michał Janocha | 98 |
O znaku niekonwencjonalnym w kulturze | |
staroprawosławnej, Elżbieta Janus | 114 |
Kod personalny w obrzędzie dorocznym jako tekście | |
kultury. Przykład Bożego Ciała w Spycimierzu, | |
Katarzyna Smyk | 125 |
O zamęcie symbolicznym, czyli historia walki o krzyż. | |
Między sacrum a profanum, Iwona Jakubowska-Branicka | |
145 | |
Człowiek jako znak… w przestrzeni naturalnej, społecznej i kulturowej | |
Jak Homo sapiens spadł ze scala naturae, Agnieszka | |
Kloch | 175 |
Nauka w czasach pandemii, Ewa Bartnik | 180 |
Blizna jako znak. O ucieleśnionym archiwum ataków | |
atomowych, Aleksandra Brylska | 186 |
Prawda dyskursu średniowiecznej kroniki, Maciej | |
Abramowicz | 197 |
Homo Signorum – znakowość ludzkiego ciała a tworzenie | |
modelu świata w Anglii przełomu XVI i XVII wieku, | |
Barbara Bienias | 209 |
Maurycego Dzieduszyckiego „Dziennik z podróży do | |
Włoch”, 2 marca – 4 maja 1876 r., Elżbieta Olechowska | |
235 | |
Człowiek jako znak nieprzezroczysty. Konteksty | |
biograficzne, Grażyna Borkowska | 277 |
Wschód to Wschód i Zachód to Zachód, i nigdy się nie | |
spotkają? Studenci ze wschodnich cywilizacji na | |
Uniwersytecie Warszawskim, Zoja Morochojewa, Matylda | |
Urjasz-Raczko, Anna Wróbel | 293 |
Małe ojczyzny, wielka ojczyzna i emocje – czyli o | |
istotności ich powiązań w obecnej Polsce, Joanna | |
Kurczewska | 310 |
Inteligent jako znak w przestrzeni polskiej, Jan | |
Kieniewicz | 328 |
Człowiek jako znak… w literaturze i innych sztukach | |
Rosyjscy czytelnicy Konrada Wallenroda, Maria Prussak | 335 |
Józef Jowialski jako alegoria, Jerzy Axer | 345 |
Bez biografii. Wokół Tataraku Jarosława | |
Iwaszkiewicza, Agata Zalewska | 354 |
Ciało Grochowiaka. Turpizm czy zmartwychwstanie?, | |
Halszka Witkowska | 368 |
Dręcząca nieoczywistość znaku (na podstawie | |
opowiadania Vladimira Nabokova Znaki i symbole), | |
Teresa Dobrzyńska | 388 |
Uciekł człek. Sprzedam Anioły, Piotr Mitzner | 409 |
Bohaterowie swoich czasów. Przemiany bohaterów | |
antycznych w animacjach radzieckich lat 70. i 80., | |
Hanna Paulouskaya | 414 |
„38 litrów wody, czyli trzy czwarte twojego ciała…”. | |
Uwagi o człowieku na przykładzie filmu Lecha | |
Majewskiego The Garden of Earthly Delights (Ogród | |
rozkoszy ziemskich), Marek Kaźmierczak | 430 |
Tworzywo i znaczenie – rola fotografii w filmie | |
Raula de la Fuente i Damiana Nenowa Jeszcze dzień | |
życia, Izab ela Tomczyk-Jarzyna | 453 |
O semiotyce kultury cyfrowej na przykładzie dyskursu | |
sztuki, Ewa Szczęsna | 469 |
Reminiscencje | |
Maciej Abramowicz | 487 |
Barbara Bienias | 488 |
Aleksandra Brylska | 488 |
Teresa Dobrzyńska | 490 |
Katarzyna Marciniak | 492 |
Alina Nowicka-Jeżowa | 493 |
Bogusława Rokoszewska | 494 |
Ewa Rudnicka | 495 |
Izabela Tomczyk-Jarzyna | 495 |
Zbigniew Kloch obiektywnie | 497 |