POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Problematyka rozrywki obecnej w środkach masowej komunikacji nie jest tematem nowym w dyskursie naukowym. Nie było jednak dotąd całościowych opracowań traktujących o ludyczności w radiu komercyjnym. Autorka publikacji w sposób kompleksowy opisuje sposoby realizowania funkcji rozrywkowej przez wybrane rozgłośnie reprezentujące polski rynek radiowy. Skupia się na trzech podstawowych obszarach działalności stacji: antenowym (programowym), pozastudyjnym (w postaci organizowanych wydarzeń muzycznych czy sportowych) i nowomedialnym (na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy aplikacjach mobilnych). Ich połączenie tworzy swoisty rozrywkowy konglomerat, przestrzeń wypełnioną ludycznością, w której mogą zanurzyć się odbiorcy.
*
Pisanie o radiu żywym zwłaszcza jest trudne, mamy bowiem do czynienia z fenomenem migotliwym, zmiennym, a przede wszystkim ulotnym. Łatwiej jest analizować kontynuację radia w jego rozmaitych odsłonach w Internecie, to wiemy. Z tego więc punktu widzenia każde podjęcie rozważań dotyczących metodologii radiowego medium jest wartościowe. I tak jest w tym przypadku. Nowe w tej pracy jest pewne przekierowywanie uwagi na radio formatowane, prywatne (gros medioznawczych opisów i podjętych badań cząstkowych/całościowych/historycznych odnosi się do radia/mediów publicznych).
Z recenzji prof. dr hab. Violetty Wejs-Milewskiej
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 136 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-690-6 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
ROZDZIAŁ 1. Kulturowe źródła medialnej rozrywki | 15 |
1.1. Zabawy, rozrywki, gry – wzajemne uwarunkowania | 15 |
1.2. Przyjemność a rozrywka | 23 |
1.3. Koncepcje czasu wolnego | 24 |
1.4. Teoria karnawalizacji a ludyczność | 29 |
ROZDZIAŁ 2. Zabawa a społeczne funkcje mediów masowych | 35 |
2.1. Ludyczność mediów w teorii komunikowania masowego | 35 |
2.2. Rozrywka czynna czy bierna? | 39 |
ROZDZIAŁ 3. O radiu komercyjnym słów kilka | 43 |
3.1. Radio komercyjne jako organizacja medialna | 44 |
3.2. Merkantylny aspekt funkcjonowania stacji prywatnych | 48 |
ROZDZIAŁ 4. Ludyczność na radiowej antenie – krótki rys historyczny | 53 |
ROZDZIAŁ 5. Zabiegi o charakterze rozrywkowym w wybranych gatunkach radiowych | 57 |
5.1. Rozrywka w formach gatunkotwórczych | 59 |
5.1.1. Call-in, call-out i call-joke, czyli rozmowy ze słuchaczami | 59 |
5.1.2. Game show | 64 |
5.1.3. Wejście antenowe i kicker (drop-in) | 65 |
5.1.4. Muzyka | 67 |
5.1.5. Autopromocja | 69 |
5.1.6. Felieton | 71 |
5.1.7. Przegląd prasy | 74 |
5.1.8. Wywiad i dyskusja | 75 |
5.1.9. Kalendarium | 77 |
5.1.10. Formy słuchowiskowe i powieść radiowa | 78 |
5.2. Rozrywka w gatunkach audycji radiowych | 81 |
5.2.1. Drive-time shows | 81 |
5.2.2. Serwis informacyjny | 84 |
5.2.3. Lista przebojów | 92 |
5.2.4. Audycja towarzysząca | 93 |
5.2.5. Audycja autorska | 95 |
ROZDZIAŁ 6. Rozrywka w medium audialnym – perspektywa wertykalna | 101 |
6.1. Pozaantenowe formy rozrywki | 101 |
6.1.1. Wydarzenia muzyczne | 102 |
6.1.2. Wydarzenia sportowe | 105 |
6.1.3. Wyjazdy integracyjne | 106 |
6.1.4. Plenerowe studia radiowe | 108 |
6.2. Nowomedialne przestrzenie ludyczne | 110 |
6.2.1. Rozrywka na stronach internetowych rozgłośni | 111 |
6.2.2. Audiowizualne oblicze radia | 116 |
6.2.3. Aplikacje mobilne | 117 |
6.2.4. Radiostacje w serwisach społecznościowych | 118 |
Zakończenie | 123 |
Bibliografia | 127 |
Spis tabel | 135 |