Rozrywkowe oblicze radia komercyjnego

1 opinia

Format:

ibuk

Problematyka rozrywki obecnej w środkach masowej komunikacji nie jest tematem nowym w dyskursie naukowym. Nie było jednak dotąd całościowych opracowań traktujących o ludyczności w radiu komercyjnym. Autorka publikacji w sposób kompleksowy opisuje sposoby realizowania funkcji rozrywkowej przez wybrane rozgłośnie reprezentujące polski rynek radiowy. Skupia się na trzech podstawowych obszarach działalności stacji: antenowym (programowym), pozastudyjnym (w postaci organizowanych wydarzeń muzycznych czy sportowych) i nowomedialnym (na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy aplikacjach mobilnych). Ich połączenie tworzy swoisty rozrywkowy konglomerat, przestrzeń wypełnioną ludycznością, w której mogą zanurzyć się odbiorcy.
*
Pisanie o radiu żywym zwłaszcza jest trudne, mamy bowiem do czynienia z fenomenem migotliwym, zmiennym, a przede wszystkim ulotnym. Łatwiej jest analizować kontynuację radia w jego rozmaitych odsłonach w Internecie, to wiemy. Z tego więc punktu widzenia każde podjęcie rozważań dotyczących metodologii radiowego medium jest wartościowe. I tak jest w tym przypadku. Nowe w tej pracy jest pewne przekierowywanie uwagi na radio formatowane, prywatne (gros medioznawczych opisów i podjętych badań cząstkowych/całościowych/historycznych odnosi się do radia/mediów publicznych).
Z recenzji prof. dr hab. Violetty Wejs-Milewskiej


Rok wydania2021
Liczba stron136
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-690-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  ROZDZIAŁ 1. Kulturowe źródła medialnej rozrywki    15
  1.1. Zabawy, rozrywki, gry – wzajemne uwarunkowania    15
  1.2. Przyjemność a rozrywka     23
  1.3. Koncepcje czasu wolnego    24
  1.4. Teoria karnawalizacji a ludyczność    29
  
  ROZDZIAŁ 2. Zabawa a społeczne funkcje mediów masowych    35
  2.1. Ludyczność mediów w teorii komunikowania masowego    35
  2.2. Rozrywka czynna czy bierna?    39
  
  ROZDZIAŁ 3. O radiu komercyjnym słów kilka    43
  3.1. Radio komercyjne jako organizacja medialna    44
  3.2. Merkantylny aspekt funkcjonowania stacji prywatnych    48
  
  ROZDZIAŁ 4. Ludyczność na radiowej antenie – krótki rys historyczny    53
  
  ROZDZIAŁ 5. Zabiegi o charakterze rozrywkowym w wybranych gatunkach radiowych    57
  5.1. Rozrywka w formach gatunkotwórczych    59
  5.1.1. Call-in, call-out i call-joke, czyli rozmowy ze słuchaczami    59
  5.1.2. Game show    64
  5.1.3. Wejście antenowe i kicker (drop-in)    65
  5.1.4. Muzyka    67
  5.1.5. Autopromocja    69
  5.1.6. Felieton    71
  5.1.7. Przegląd prasy    74
  5.1.8. Wywiad i dyskusja    75
  5.1.9. Kalendarium    77
  5.1.10. Formy słuchowiskowe i powieść radiowa     78
  5.2. Rozrywka w gatunkach audycji radiowych    81
  5.2.1. Drive-time shows    81
  5.2.2. Serwis informacyjny    84
  5.2.3. Lista przebojów    92
  5.2.4. Audycja towarzysząca    93
  5.2.5. Audycja autorska    95
  
  ROZDZIAŁ 6. Rozrywka w medium audialnym – perspektywa wertykalna    101
  6.1. Pozaantenowe formy rozrywki    101
  6.1.1. Wydarzenia muzyczne    102
  6.1.2. Wydarzenia sportowe    105
  6.1.3. Wyjazdy integracyjne    106
  6.1.4. Plenerowe studia radiowe    108
  6.2. Nowomedialne przestrzenie ludyczne    110
  6.2.1. Rozrywka na stronach internetowych rozgłośni    111
  6.2.2. Audiowizualne oblicze radia    116
  6.2.3. Aplikacje mobilne    117
  6.2.4. Radiostacje w serwisach społecznościowych    118
  
  Zakończenie    123
  
  Bibliografia    127
  
  Spis tabel    135
RozwińZwiń