Procedura budżetowa we współczesnym prawie konstytucyjnym. Analiza porównawcza na przykładzie państw UE

-17%

Procedura budżetowa we współczesnym prawie konstytucyjnym. Analiza porównawcza na przykładzie państw UE

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

141,10  170,00

Format: pdf

Cena początkowa: 170,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 141,10 zł  


141,10

w tym VAT

Głównym celem podjętych w publikacji analiz jest odpowiedź na pytanie, czy zakres i sposób unormowania procedury budżetowej w konstytucjach państw UE zapewnia w wystarczającym stopniu optymalne warunki formalne do jej przeprowadzenia. Analizując to zagadnienie, autor szczegółowo wyjaśnia:


jak należy rozumieć pojęcie procedury budżetowej, jej poszczególne etapy postępowania,
w jaki sposób można optymalizować konstrukcję procedury budżetowej,
w jakim zakresie zasady budżetowe i ranga aktu budżetowego determinują kształt procedury budżetowej,
jaki jest podział kompetencji pomiędzy uczestnikami procedury budżetowej oraz granice ingerencji jednego uczestnika w sferę zarezerwowaną dla drugiego.


Adresaci: Publikacja przeznaczona jest dla prawników, finansistów, politologów zajmujących się problematyką budżetu państwa. Zainteresuje także polityków i pracowników administracji, w tym administracji rządowej, którzy uczestniczą w procesie projektowania, uchwalania i wykonywania budżetu państwa. Może stanowić cenną pomoc dla specjalistów z zakresu prawa konstytucyjnego, prawa finansowego oraz prawa Unii Europejskiej, a także dla studentów prawa, administracji oraz finansów.


Rok wydania2018
Liczba stron504
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8124-528-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    9
  
  Wstęp | str.    13
  
  Rozdział I
  Pojęcie, części i determinanty procedury budżetowej | str.    27
  1. Charakterystyka uwarunkowań definicyjnych procedury budżetowej oraz procesu budżetowego | str.    27
  1.1. Uwagi wprowadzające | str.    27
  1.2. Próba konceptualizacji pojęcia "procedura budżetowa | str.    35
  1.3. Zakres i treść unormowań proceduralnych | str.    42
  1.4. Konstrukcja procedury budżetowej | str.    43
  2. Etapy procedury budżetowej, fazy procesu budżetowego, cykl budżetowy | str.    46
  2.1. Kwestie terminologiczne | str.    46
  2.2. Podział dychotomiczny | str.    48
  2.3. Podział trychotomiczny | str.    53
  2.4. Cykl budżetowy | str.    59
  3. Determinanty procedury budżetowej. Pojęcia procedury budżetowej oraz budżetu państwa w konstytucjach państw UE | str.    63
  3.1. Zasady budżetowe | str.    63
  3.2. Forma i ranga aktu budżetowego | str.    92
  3.3. Uczestnicy procedury budżetowej | str.    102
  3.4. Pojęcia procedury budżetowej i budżetu państwa w konstytucjach państw UE | str.    104
  4. Wnioski | str.    111
  
  Rozdział II
  Projektowanie budżetu państwa | str.    115
  1. Zasady postępowania zmierzającego do opracowania projektu aktu budżetowego | str.    115
  1.1. Uwagi wprowadzające. Określenie przedmiotu postępowania | str.    115
  1.2. Konstrukcja przedmiotu postępowania | str.    120
  2. Kompetencje podmiotów na etapie projektowania budżetu państwa | str.    135
  2.1. Uwagi wprowadzające | str.    135
  2.2. Opracowanie podstaw projektu budżetu państwa | str.    136
  2.3. Przeprowadzenie negocjacji budżetowych | str.    154
  2.4. Sporządzenie projektu aktu budżetowego | str.    160
  2.4.1. Uwagi wprowadzające | str.    160
  2.4.2. Wyłączność rządu w zakresie inicjatywy budżetowej | str.    166
  2.4.3. Możliwość opatrzenia projektu aktu budżetowego klauzulą pilności | str.    177
  2.4.4. Zasada dyskontynuacji prac parlamentu i jej znaczenie dla projektu aktu budżetowego | str.    186
  3. Skutki prawne nieprzedłożenia projektu aktu budżetowego | str.    188
  4. Wnioski | str.    192
  
  Rozdział III
  Uchwalanie budżetu państwa | str.    199
  1. Zasady postępowania zmierzającego do uchwalenia budżetu państwa | str.    199
  1.1. Uwagi wprowadzające. Określenie przedmiotu postępowania | str.    199
  1.2. Konstrukcja przedmiotu postępowania | str.    202
  2. Kompetencje podmiotów na etapie uchwalania budżetu państwa | str.    202
  2.1. Postępowanie z aktem budżetowym w parlamencie | str.    202
  2.1.1. Uwagi wprowadzające; postępowanie weryfikacyjne | str.    202
  2.1.2. Czytania projektu aktu budżetowego | str.    210
  2.1.3. Prace komisji nad projektem aktu budżetowego | str.    214
  2.1.4. Poprawki do projektu aktu budżetowego | str.    222
  2.1.5. Głosowanie i niedopuszczalność przeprowadzenia referendum | str.    241
  2.1.6. Udział drugiej izby parlamentu w procedurze budżetowej | str.    247
  2.2. Ewentualne poddanie aktu budżetowego kontroli konstytucyjności | str.    255
  2.3. Podpisanie i ogłoszenie aktu budżetowego przez głowę państwa | str.    265
  3. Skutki prawne nieuchwalenia budżetu państwa | str.    279
  3.1. Rozwiązania awaryjne na wypadek braku budżetu państwa | str.    279
  3.2. Rozwiązanie (skrócenie kadencji) parlamentu i przedterminowe wybory | str.    294
  4. Wnioski | str.    302
  
  Rozdział IV
  Wykonywanie budżetu państwa | str.    307
  1. Zasady postępowania zmierzającego do wykonania budżetu państwa | str.    307
  1.1. Uwagi wprowadzające. Charakterystyka przedmiotu postępowania | str.    307
  1.2. Zasady wykonywania w ujęciu przedmiotowym | str.    312
  1.3. Kompetencje podmiotów na etapie wykonywania budżetu państwa | str.    318
  1.3.1. Przygotowanie do wykonania i właściwe wykonywanie budżetu państwa | str.    318
  1.3.2. Zmiany budżetu państwa w toku jego wykonywania | str.    323
  1.3.3. Zmiany w budżecie państwa w toku jego wykonywania | str.    333
  1.3.4. Przeniesienie niezrealizowanych wydatków na następny rok | str.    340
  2. Kontrola wykonania budżetu państwa | str.    341
  2.1. Uwagi wprowadzające. Rola rządu bądź ministra właściwego do spraw budżetu w zakresie sporządzenia sprawozdania z wykonania budżetu państwa | str.    341
  2.2. Rola najwyższych organów kontroli w kontroli wykonania budżetu państwa | str.    351
  2.3. Rozpatrzenie sprawozdania przez parlament; udzielenie absolutorium | str.    366
  3. Niezależne organy monitorujące stabilność finansową państwa - rady fiskalne | str.    376
  4. Wnioski | str.    388
  
  Wnioski i postulaty de lege ferenda | str.    391
  
  Wykaz aktów prawnych | str.    417
  
  Wykaz orzecznictwa | str.    437
  
  Bibliografia | str.    441
  
  Indeks rzeczowy | str.    479
  
  Summary | str.    485
  
  Załącznik | str.    491
RozwińZwiń