INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce przedstawiono problematykę czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych, wprowadzonej załącznikiem I do dyrektywy
2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych.
Publikacja zawiera m.in. omówienie:
wymienionych w liście zakazanych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów - w tym działań z zakresu reklamy, sprzedaży, gier losowych, konkursów z nagrodami oraz sprzedaży typu "piramida",
konsekwencji istnienia czarnej listy w postaci niemożności bezwzględnego zakazania w prawie krajowym innych praktyk handlowych niż wskazane w załączniku I,
wniosków dotyczących błędnej implementacji czarnej listy do polskiego i niemieckiego porządku prawnego.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla praktyków - prawników, a także przedsiębiorców i konsumentów, zawiera też rozbudowaną część teoretycznoprawną, dzięki czemu zainteresuje również teoretyków prawa.
"Recenzowana monografia ( ) porusza tematykę dotąd w literaturze polskiej szerzej nieomówioną. Zaletą jest tu nie tylko temat, lecz także umiejętność jasnego przedstawienia kwestii trudnych, oparcie wywodów zarówno na wypowiedziach doktryny, jak i na odpowiednio dobranym orzecznictwie".
z recenzji prof. dr hab. Ewy Nowińskiej
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 637 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-6848-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 23 |
Wstęp | str. | 29 |
Rozdział I | |
Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w systemie prawa Unii Europejskiej | str. | 39 |
1. Uwagi ogólne | str. | 39 |
2. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako etap w tworzeniu europejskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 40 |
2.1. Europejskie prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji czy europejskie prawo konsumenckie? | str. | 40 |
2.1.1. Czarna lista jako element europejskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 40 |
2.1.1. Czarna lista jako element europejskiego prawa konsumenckiego | str. | 46 |
2.2. Rozwój europejskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 48 |
2.2.1 Harmonizacja negatywna prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 49 |
2.2.2. Harmonizacja pozytywna prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 54 |
2.2.2.1. Pierwsze próby harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 54 |
2.2.2.2. Harmonizacja przepisów w relacjach B2B i B2C | str. | 56 |
2.2.2.3. Harmonizacja przepisów w relacji B2C | str. | 60 |
2.2.2.4. Harmonizacja przepisów w relacji B2B | str. | 63 |
2.3. Wpływ metody harmonizacji oraz zakresu regulacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji na powstanie czarnej listy | str. | 65 |
2.3.1. Ewolucja metody harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 65 |
2.3.1.1. Wybór dyrektywy jako instrumentu prawnego | str. | 65 |
2.3.1.2. Rezygnacja z harmonizacji minimalnej | str. | 66 |
2.3.1.3. Dokonanie harmonizacji maksymalnej | str. | 68 |
2.3.2. Odrębna regulacja relacji B2C | str. | 73 |
2.4. Podsumowanie | str. | 77 |
3. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako metoda regulacyjna | str. | 78 |
3.1. Lista jako instrument prawa Unii Europejskiej | str. | 78 |
3.1.1. Biała lista w prawie Unii Europejskiej | str. | 78 |
3.1.2. Szara lista w prawie Unii Europejskiej | str. | 79 |
3.1.3. Czarna lista w prawie Unii Europejskiej | str. | 83 |
3.2. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str. | 84 |
3.2.1. Rozwój koncepcji listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 84 |
3.2.2. Wybór czarnej listy jako instrumentu prawnego | str. | 85 |
3.2.3. Cele czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 87 |
3.2.3.1. Osiągnięcie wysokiego poziomu ochrony konsumentów | str. | 87 |
3.2.3.2. Ochrona konkurentów? | str. | 89 |
3.2.3.3. Przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego | str. | 90 |
3.2.3.4. Zwiększenie pewności prawnej | str. | 91 |
3.2.3.5. Zapewnienie jednolitości prawa | str. | 92 |
3.2.3.6. Uzupełnienie rozwiązań dyrektywy 2005/29/WE | str. | 92 |
3.3. Podsumowanie | str. | 93 |
4. Charakterystyka czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 94 |
4.1. Zakres załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 94 |
4.1.1. Zakres podmiotowy załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 94 |
4.1.1.1. Obowiązywanie w relacjach B2C | str. | 94 |
4.1.1.2. Obowiązywanie w relacjach przedsiębiorca - przeciętny konsument? | str. | 96 |
4.1.1.3. Nieobowiązywanie w relacjach B2B | str. | 101 |
4.1.2. Zakres przedmiotowy załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 103 |
4.1.2.1. Nieuczciwa praktyka handlowa | str. | 103 |
4.1.2.2. Podział na wprowadzające w błąd i agresywne praktyki handlowe | str. | 112 |
4.1.2.3. Wyłączenia spod zakresu stosowania czarnej listy | str. | 126 |
4.1.3. Zakres terytorialny załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 131 |
4.1.3. Zakres teleologiczny załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 131 |
4.2. Cechy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 133 |
4.2.1. Bezwzględny charakter zakazów z załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 134 |
4.2.2. Jednolite obowiązywanie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 135 |
4.2.3. Zamknięty charakter załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 136 |
4.2.3.1. Zamknięty charakter czarnej listy a akt implementujący dyrektywę 2005/29/WE w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str. | 138 |
4.2.3.2. Zamknięty charakter czarnej listy a akt prawny nieimplementujący dyrektywy 2005/29/WE | str. | 152 |
4.2.4. Nadrzędność stosowania załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 156 |
4.3. Konsekwencje naruszenia czarnej listy | str. | 157 |
4.3.1. Legitymacja czynna przy naruszeniu załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 158 |
4.3.2. Roszczenia przysługujące przy naruszeniu załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 161 |
4.3.3. Ciężar dowodu w przypadku naruszenia załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 162 |
4.3.4. Sankcje za naruszenie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 163 |
4.4. Podsumowanie | str. | 163 |
5. Zmiana czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorstw wobec konsumentów | str. | 164 |
5.1. Sposób zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 164 |
5.1.1. Znaczenie art. 5 ust. 5 zdanie drugie in fine dyrektywy 2005/29/WE | str. | 164 |
5.1.2. Formy zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 166 |
5.2. Zakres zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 167 |
5.2.1. Zmiana zakresu podmiotowego załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 167 |
5.2.2. Zmiana zakresu przedmiotowego załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 170 |
5.2.3. Zmiana zasad stosowania załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 172 |
5.2.4. Modyfikacja sposobu zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 175 |
5.2.5. Uchylenie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 176 |
5.3. Podsumowanie | str. | 177 |
6. Wnioski | str. | 177 |
Rozdział II | |
Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w systemie prawa krajowego | str. | 188 |
1. Uwagi ogólne | str. | 188 |
2. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako etap w tworzeniu krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 190 |
2.1. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako etap w tworzeniu krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji, krajowego prawa zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych czy krajowego prawa konsumenckiego | str. | 190 |
2.1.1. Prawo polskie | str. | 190 |
2.1.2. Prawo niemieckie | str. | 191 |
2.2. Rozwój krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 193 |
2.2.1. Prawo polskie | str. | 193 |
2.2.1.1. Rozwój polskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji do wydania ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1993 r. | str. | 193 |
2.2.1.2. Wpływ harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji na prawo polskie | str. | 196 |
2.2.2. Prawo niemieckie | str. | 201 |
2.2.2.1. Rozwój niemieckiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji przed przystąpieniem Niemieckiej Republiki Federalnej do EWG | str. | 201 |
2.2.2.2 Wpływ harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji na prawo niemieckie | str. | 204 |
2.3. Czarna lista nieuczciwych praktyk krajowych a ewolucja celów krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 212 |
2.3.1. Prawo polskie | str. | 212 |
2.3.2. Prawo niemieckie | str. | 215 |
2.4. Podsumowanie | str. | 218 |
3. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako metoda regulacyjna w prawie krajowym | str. | 219 |
3.1. Lista jako instrument prawa krajowego | str. | 219 |
3.1.1. Prawo polskie | str. | 220 |
3.1.2. Prawo niemieckie | str. | 221 |
3.2. Implementacja czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych do prawa krajowego | str. | 221 |
3.2.1. Odrębny charakter załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE jako wskazówka implementacyjna? | str. | 224 |
3.2.2. Sposób implementacji czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych do prawa krajowego | str. | 225 |
3.2.2.1. Prawo polskie | str. | 225 |
3.2.2.2. Prawo niemieckie | str. | 228 |
3.2.2.3. Polska i niemiecka implementacja czarnej listy nieuczciwych praktyk krajowych na tle transpozycji w wybranych państwach członkowskich | str. | 235 |
3.3. Cele krajowej czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 236 |
3.3.1. Zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów | str. | 236 |
3.3.2. Ochrona konkurentów | str. | 237 |
3.3.3. Przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego i krajowego | str. | 238 |
3.3.4. Zwiększenie pewności prawnej | str. | 238 |
3.3.5. Zapewnienie jednolitości prawa | str. | 239 |
3.3.6. Uzupełnienie krajowych rozwiązań zwalczających nieuczciwe praktyki handlowe | str. | 239 |
3.4. Podsumowanie | str. | 239 |
4. Charakterystyka czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie polskim i niemieckim | str. | 240 |
4.1. Zakres czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie polskim i niemieckim | str. | 240 |
4.1.1. Zakres podmiotowy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. | 240 |
4.1.1.1. Prawo polskie | str. | 240 |
4.1.1.2. Prawo niemieckie | str. | 243 |
4.1.2. Zakres przedmiotowy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. | 246 |
4.1.2.1. Nieuczciwa praktyka handlowa | str. | 246 |
4.1.2.2. Podział na wprowadzające w błąd i agresywne praktyki handlowe | str. | 255 |
4.1.3. Zakres terytorialny czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. | 276 |
4.2. Cechy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. | 276 |
4.2.1. Bezwzględny charakter zakazów z czarnej listy w prawie krajowym | str. | 276 |
4.2.1.1. Prawo polskie | str. | 276 |
4.2.1.2. Prawo niemieckie | str. | 277 |
4.2.2. Jednolite obowiązywanie czarnej listy w prawie krajowym | str. | 278 |
4.2.2.1. Prawo polskie | str. | 278 |
4.2.2.2. Prawo niemieckie | str. | 279 |
4.2.3. Zamknięty charakter czarnej listy w prawie krajowym | str. | 279 |
4.2.3.1. Prawo polskie | str. | 279 |
4.2.3.2. Prawo niemieckie | str. | 281 |
4.2.4. Nadrzędne stosowanie | str. | 283 |
4.2.4.1. Prawo polskie | str. | 283 |
4.2.4.2. Prawo niemieckie | str. | 284 |
4.3. Naruszenie czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 284 |
4.3.1. Prawo polskie | str. | 284 |
4.3.1.1. Odpowiedzialność cywilna | str. | 285 |
4.3.1.2. Odpowiedzialność karna | str. | 288 |
4.3.1.3. Odpowiedzialność administracyjnoprawna | str. | 288 |
4.3.2. Prawo niemieckie | str. | 290 |
4.3.2.1. Odpowiedzialność cywilna | str. | 290 |
4.3.2.2. Odpowiedzialność karna | str. | 294 |
4.4. Podsumowanie | str. | 294 |
5. Zmiana czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. | 296 |
5.1. Brak możliwości zmiany zakresu krajowej czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str. | 296 |
5.2. Możliwość dokonywania zmian w prawie krajowym w celu zapewnienia poprawnej implementacji załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 296 |
5.2.1. Usuwanie krajowych zakazów per se nieobjętych załącznikiem I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 297 |
5.2.1.1. Prawo polskie | str. | 298 |
5.2.1.2. Prawo niemieckie | str. | 304 |
5.2.2. Zmiana sposobu implementacji załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 308 |
5.2.2.1. Prawo polskie | str. | 308 |
5.2.2.2. Prawo niemieckie | str. | 309 |
5.2.3. Zmiany w ramach poszczególnych zakazów objętych krajową czarną listą | str. | 310 |
5.3. Podsumowanie | str. | 311 |
6. Wnioski | str. | 311 |
Rozdział III | |
Zakazy z czarnej listy praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str. | 321 |
1. Uwagi ogólne | str. | 321 |
2. Wprowadzające w błąd praktyki handlowe przedsiębiorców wobec konsumentów nieuczciwe w każdych okolicznościach | str. | 322 |
2.1. Nieprawdziwa informacja o byciu sygnatariuszem kodeksu postępowania | str. | 322 |
2.1.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 322 |
2.1.1.1. Kodeksy postępowania w dyrektywie 2005/29/WE | str. | 323 |
2.1.1.2. Zakaz niezgodnego z rzeczywistością podawania się za sygnatariusza kodeksu postępowania z pkt 1 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 327 |
2.1.2. Prawo krajowe | str. | 330 |
2.1.2.1. Prawo polskie | str. | 330 |
2.1.2.2. Prawo niemieckie | str. | 332 |
2.1.3. Podsumowanie | str. | 334 |
2.2. Posługiwanie się znakiem zaufania lub jakości bez zezwolenia | str. | 335 |
2.2.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 335 |
2.2.2. Prawo krajowe | str. | 339 |
2.2.2.1. Prawo polskie | str. | 339 |
2.2.2.2. Prawo niemieckie | str. | 340 |
2.2.3. Podsumowanie | str. | 340 |
2.3. Fałszywe twierdzenie o zatwierdzeniu kodeksu postępowania przez organ publiczny | str. | 341 |
2.3.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 341 |
2.3.2. Prawo krajowe | str. | 343 |
2.3.2.1. Prawo polskie | str. | 343 |
2.3.2.2. Prawo niemieckie | str. | 343 |
2.3.3. Podsumowanie | str. | 344 |
2.4. Twierdzenie o zatwierdzeniu przez odpowiedni organ | str. | 345 |
2.4.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 345 |
2.4.2. Prawo krajowe | str. | 349 |
2.4.2.1. Prawo polskie | str. | 349 |
2.4.2.2. Prawo niemieckie | str. | 350 |
2.4.3. Podsumowanie | str. | 351 |
2.5. Reklama przynęta | str. | 351 |
2.5.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 351 |
2.5.2. Prawo krajowe | str. | 359 |
2.5.2.1. Prawo polskie | str. | 359 |
2.5.2.2. Prawo niemieckie | str. | 361 |
2.5.3. Podsumowanie | str. | 364 |
2.6. Przynęta i zamiana | str. | 365 |
2.6.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 365 |
2.6.2. Prawo krajowe | str. | 370 |
2.6.2.1. Prawo polskie | str. | 370 |
2.6.2.2. Prawo niemieckie | str. | 371 |
2.6.3. Podsumowanie | str. | 372 |
2.7. Fałszywe twierdzenie o dostępności produktu przez ograniczony czas | str. | 372 |
2.7.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 372 |
2.7.2. Prawo krajowe | str. | 376 |
2.7.2.1. Prawo polskie | str. | 376 |
2.7.2.2. Prawo niemieckie | str. | 377 |
2.7.3. Podsumowanie | str. | 378 |
2.8. Udostępnianie usług serwisowych wyłącznie w innym języku | str. | 378 |
2.8.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 378 |
2.8.2. Prawo krajowe | str. | 381 |
2.8.2.1. Prawo polskie | str. | 381 |
2.8.2.2. Prawo niemieckie | str. | 382 |
2.8.3. Podsumowanie | str. | 383 |
2.9. Fałszywe twierdzenie o zgodności z prawem sprzedaży produktu | str. | 384 |
2.9.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 384 |
2.9.2. Prawo krajowe | str. | 387 |
2.9.2.1. Prawo polskie | str. | 387 |
2.9.2.2. Prawo niemieckie | str. | 387 |
2.9.3. Podsumowanie | str. | 388 |
2.10. Prezentowanie praw przysługujących konsumentom z mocy prawa jako cechy wyróżniającej ofertę | str. | 389 |
2.10.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 389 |
2.10.2. Prawo krajowe | str. | 391 |
2.10.2.1. Prawo polskie | str. | 391 |
2.10.2.2. Prawo niemieckie | str. | 391 |
2.10.3. Podsumowanie | str. | 392 |
2.11. Kryptoreklama | str. | 393 |
2.11.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 393 |
2.11.1.1. Zakazy reklamy ukrytej w regulacjach spoza prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 393 |
2.11.1.2. Zakaz kryptoreklamy z pkt 11 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 396 |
2.11.2. Prawo krajowe | str. | 400 |
2.11.2.1. Prawo polskie | str. | 400 |
2.11.2.2. Prawo niemieckie | str. | 401 |
2.11.3. Podsumowanie | str. | 405 |
2.12. Przedstawianie rzeczowo nieścisłych twierdzeń dotyczących ryzyka z powodu nienabycia produktu | str. | 405 |
2.12.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 405 |
2.12.2. Prawo krajowe | str. | 409 |
2.12.2.1. Prawo polskie | str. | 409 |
2.12.2.2. Prawo niemieckie | str. | 410 |
2.12.3. Podsumowanie | str. | 410 |
2.13. Reklamowanie produktu podobnego do produktu innego producenta jako produktu tego producenta | str. | 411 |
2.13.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 411 |
2.13.2. Prawo krajowe | str. | 417 |
2.13.2.1. Prawo polskie | str. | 417 |
2.13.2.2. Prawo niemieckie | str. | 417 |
2.13.3. Podsumowanie | str. | 418 |
2.14. Systemy promocyjne typu "piramida" | str. | 419 |
2.14.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 419 |
2.14.2. Prawo krajowe | str. | 424 |
2.14.2.1. Prawo polskie | str. | 424 |
2.14.2.2. Prawo niemieckie | str. | 424 |
2.14.3. Podsumowanie | str. | 426 |
2.15. Twierdzenie o kończeniu działalności lub zmianie siedziby | str. | 427 |
2.15.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 427 |
2.15.2. Prawo krajowe | str. | 430 |
2.15.2.1. Prawo polskie | str. | 430 |
2.15.2.2. Prawo niemieckie | str. | 431 |
2.15.3. Podsumowanie | str. | 432 |
2.16. Twierdzenie o zwiększeniu szansy na wygraną w grach losowych | str. | 432 |
2.16.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 432 |
2.16.2. Prawo krajowe | str. | 436 |
2.16.2.1. Prawo polskie | str. | 436 |
2.16.2.2. Prawo niemieckie | str. | 436 |
2.16.3. Podsumowanie | str. | 437 |
2.17. Fałszywe twierdzenie o leczeniu chorób przez produkt | str. | 438 |
2.17.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 438 |
2.17.2. Prawo krajowe | str. | 442 |
2.17.2.1. Prawo polskie | str. | 442 |
2.17.2.2. Prawo niemieckie | str. | 443 |
2.17.3. Podsumowanie | str. | 444 |
2.18. Przekazywanie rzeczowo nieścisłych informacji o warunkach rynkowych | str. | 444 |
2.18.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 444 |
2.18.2. Prawo krajowe | str. | 447 |
2.18.2.1. Prawo polskie | str. | 447 |
2.18.2.2. Prawo niemieckie | str. | 448 |
2.18.3. Podsumowanie | str. | 449 |
2.19. Nieprzyznanie opisanych nagród | str. | 449 |
2.19.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 449 |
2.19.2. Prawo krajowe | str. | 453 |
2.19.2.1. Prawo polskie | str. | 453 |
2.19.2.2. Prawo niemieckie | str. | 453 |
2.19.3. Podsumowanie | str. | 454 |
2.20. Opisywanie produktu jako "gratis" | str. | 455 |
2.20.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 455 |
2.20.2. Prawo krajowe | str. | 459 |
2.20.2.1. Prawo polskie | str. | 459 |
2.20.2.2. Prawo niemieckie | str. | 460 |
2.20.3. Podsumowanie | str. | 461 |
2.21. Żądanie zapłaty za niezamówiony towar | str. | 462 |
2.21.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 462 |
2.21.2. Prawo krajowe | str. | 466 |
2.21.2.1. Prawo polskie | str. | 466 |
2.21.2.2. Prawo niemieckie | str. | 467 |
2.21.3. Podsumowanie | str. | 468 |
2.22. Fałszywe podawanie się za konsumenta | str. | 468 |
2.22.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 468 |
2.22.2. Prawo krajowe | str. | 473 |
2.22.2.1. Prawo polskie | str. | 473 |
2.22.2.2. Prawo niemieckie | str. | 474 |
2.22.3. Podsumowanie | str. | 475 |
2.23. Stwarzanie fałszywego wrażenia o dostępności usług serwisowych | str. | 476 |
2.23.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 476 |
2.23.2. Prawo krajowe | str. | 479 |
2.23.2.1. Prawo polskie | str. | 479 |
2.23.2.2. Prawo niemieckie | str. | 480 |
2.23.3. Podsumowanie | str. | 481 |
3. Agresywne praktyki handlowe przedsiębiorców wobec konsumentów nieuczciwe w każdych okolicznościach | str. | 482 |
3.1. Stwarzanie wrażenia o niemożliwości opuszczenia pomieszczeń bez zawarcia umowy | str. | 482 |
3.1.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 482 |
3.1.2. Prawo krajowe | str. | 486 |
3.1.2.1. Prawo polskie | str. | 486 |
3.1.2.2. Prawo niemieckie | str. | 486 |
3.1.3. Podsumowanie | str. | 486 |
3.2. Ignorowanie prośby o opuszczenie domu konsumenta | str. | 487 |
3.2.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 487 |
3.2.2. Prawo krajowe | str. | 492 |
3.2.2.1. Prawo polskie | str. | 492 |
3.2.2.2. Prawo niemieckie | str. | 493 |
3.2.3. Podsumowanie | str. | 493 |
3.3. Uporczywe i niechciane używanie środków komunikacji na odległość | str. | 494 |
3.3.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 494 |
3.3.2. Prawo krajowe | str. | 499 |
3.3.2.1. Prawo polskie | str. | 499 |
3.3.2.2. Prawo niemieckie | str. | 500 |
3.3.3. Podsumowanie | str. | 503 |
3.4. Zniechęcanie konsumenta do dochodzenia roszczeń na podstawie polisy ubezpieczeniowej | str. | 503 |
3.4.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 503 |
3.4.2. Prawo krajowe | str. | 508 |
3.4.2.1. Prawo polskie | str. | 508 |
3.4.2.2. Prawo niemieckie | str. | 508 |
3.4.3. Podsumowanie | str. | 509 |
3.5. Bezpośrednie wezwanie dzieci do nabycia reklamowanych produktów | str. | 510 |
3.5.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 510 |
3.5.2. Prawo krajowe | str. | 518 |
3.5.2.1. Prawo polskie | str. | 518 |
3.5.2.2. Prawo niemieckie | str. | 518 |
3.5.3. Podsumowanie | str. | 519 |
3.6. Żądanie zapłaty za dostawę niezamówioną | str. | 520 |
3.6.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 520 |
3.6.2. Prawo krajowe | str. | 526 |
3.6.2.1. Prawo polskie | str. | 526 |
3.6.2.2. Prawo niemieckie | str. | 526 |
3.6.3. Podsumowanie | str. | 528 |
3.7. Informowanie o zagrożeniu utraty pracy lub środków do życia w razie braku zakupu produktu przez konsumenta | str. | 529 |
3.7.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 529 |
3.7.2. Prawo krajowe | str. | 532 |
3.7.2.1. Prawo polskie | str. | 532 |
3.7.2.2. Prawo niemieckie | str. | 533 |
3.7.3. Podsumowanie | str. | 533 |
3.8. Stwarzanie fałszywego wrażenia o uzyskaniu nagrody przez konsumenta | str. | 534 |
3.8.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 534 |
3.8.2. Prawo krajowe | str. | 542 |
3.8.2.1. Prawo polskie | str. | 542 |
3.8.2.2. Prawo niemieckie | str. | 544 |
3.8.3. Podsumowanie | str. | 545 |
4. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w świetle analizy poszczególnych zakazów per se | str. | 545 |
4.1. Kształt czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 546 |
4.1.1. Długość czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 546 |
4.1.2. Stopień nieuczciwości praktyk handlowych zakazanych per se | str. | 547 |
4.2. Zakres czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 549 |
4.2.1. Regulacja praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str. | 549 |
4.2.1.1. Praktyka handlowa | str. | 549 |
4.2.1.2. Relacje przedsiębiorca - konsument | str. | 550 |
4.2.1.3. Etap relacji przedsiębiorca - konsument | str. | 552 |
4.2.2. Podział na zakazy praktyk wprowadzających w błąd i zakazy praktyk agresywnych | str. | 552 |
4.2.2.1. Wprowadzające w błąd praktyki handlowe | str. | 553 |
4.2.2.2. Agresywne praktyki handlowe | str. | 555 |
4.2.3. Brak konieczności jednoczesnego spełniania przesłanek przepisów szczegółowych i klauzuli generalnej | str. | 556 |
4.2.4. Konieczność zastosowania modelu przeciętnego konsumenta | str. | 558 |
4.2.5. Zamiar przedsiębiorcy jako przesłanka praktyki handlowej zakazanej per se? | str. | 558 |
4.3. Trudności w interpretacji zakazów per se czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 559 |
4.3.1. Nieprecyzyjne sformułowania użyte w czarnej liście nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 560 |
4.3.2. Krzyżujące się zakresy przedmiotowe zakazów per se | str. | 561 |
4.3.3. Różne wersje językowe załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 561 |
4.3.4. Mnożenie trudności interpretacyjnych na skutek implementacji załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 562 |
4.4. Metody zwiększenia efektywności czarnej listy | str. | 563 |
4.4.1. Udoskonalanie czarnej listy w prawie Unii Europejskiej | str. | 563 |
4.4.1. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str. | 563 |
4.4.1.2. Działania Komisji Europejskiej | str. | 565 |
4.4.1.3. Zmiana załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. | 571 |
4.4.2. Udoskonalanie czarnej listy na płaszczyźnie krajowej | str. | 572 |
4.4.2.1. Poprawa efektywności sądów i organów krajowych | str. | 572 |
4.4.2.2. Odpowiednia wykładnia zakazów per se | str. | 573 |
4.4.2.3. Zmiana czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. | 578 |
4.5. Podsumowanie | str. | 580 |
5. Wnioski | str. | 581 |
Wnioski końcowe | str. | 591 |
Bibliografia | str. | 603 |