Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych a granice prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji w Unii Europejskiej. Analiza prawnoporównawcza

-17%

Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych a granice prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji w Unii Europejskiej. Analiza prawnoporównawcza

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

70,55  85,00

Format: pdf

Cena początkowa: 85,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 65,45 zł  


70,55

w tym VAT

W książce przedstawiono problematykę czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych, wprowadzonej załącznikiem I do dyrektywy
2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych.


Publikacja zawiera m.in. omówienie:


wymienionych w liście zakazanych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów - w tym działań z zakresu reklamy, sprzedaży, gier losowych, konkursów z nagrodami oraz sprzedaży typu "piramida",
konsekwencji istnienia czarnej listy w postaci niemożności bezwzględnego zakazania w prawie krajowym innych praktyk handlowych niż wskazane w załączniku I,
wniosków dotyczących błędnej implementacji czarnej listy do polskiego i niemieckiego porządku prawnego.


Adresaci:


Książka przeznaczona jest dla praktyków - prawników, a także przedsiębiorców i konsumentów, zawiera też rozbudowaną część teoretycznoprawną, dzięki czemu zainteresuje również teoretyków prawa.


"Recenzowana monografia (…) porusza tematykę dotąd w literaturze polskiej szerzej nieomówioną. Zaletą jest tu nie tylko temat, lecz także umiejętność jasnego przedstawienia kwestii trudnych, oparcie wywodów zarówno na wypowiedziach doktryny, jak i na odpowiednio dobranym orzecznictwie".


z recenzji prof. dr hab. Ewy Nowińskiej


Rok wydania2014
Liczba stron637
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-6848-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    23
  
  Wstęp | str.    29
  
  Rozdział I
  Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w systemie prawa Unii Europejskiej | str.    39
  
  1. Uwagi ogólne | str.    39
  
  2. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako etap w tworzeniu europejskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    40
  
  2.1. Europejskie prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji czy europejskie prawo konsumenckie? | str.    40
  
  2.1.1. Czarna lista jako element europejskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    40
  
  2.1.1. Czarna lista jako element europejskiego prawa konsumenckiego | str.    46
  
  2.2. Rozwój europejskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    48
  
  2.2.1 Harmonizacja negatywna prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    49
  
  2.2.2. Harmonizacja pozytywna prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    54
  
  2.2.2.1. Pierwsze próby harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    54
  
  2.2.2.2. Harmonizacja przepisów w relacjach B2B i B2C | str.    56
  
  2.2.2.3. Harmonizacja przepisów w relacji B2C | str.    60
  
  2.2.2.4. Harmonizacja przepisów w relacji B2B | str.    63
  
  2.3. Wpływ metody harmonizacji oraz zakresu regulacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji na powstanie czarnej listy | str.    65
  
  2.3.1. Ewolucja metody harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    65
  
  2.3.1.1. Wybór dyrektywy jako instrumentu prawnego | str.    65
  
  2.3.1.2. Rezygnacja z harmonizacji minimalnej | str.    66
  
  2.3.1.3. Dokonanie harmonizacji maksymalnej | str.    68
  
  2.3.2. Odrębna regulacja relacji B2C | str.    73
  
  2.4. Podsumowanie | str.    77
  
  3. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako metoda regulacyjna | str.    78
  
  3.1. Lista jako instrument prawa Unii Europejskiej | str.    78
  
  3.1.1. Biała lista w prawie Unii Europejskiej | str.    78
  
  3.1.2. Szara lista w prawie Unii Europejskiej | str.    79
  
  3.1.3. Czarna lista w prawie Unii Europejskiej | str.    83
  
  3.2. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str.    84
  
  3.2.1. Rozwój koncepcji listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    84
  
  3.2.2. Wybór czarnej listy jako instrumentu prawnego | str.    85
  
  3.2.3. Cele czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    87
  
  3.2.3.1. Osiągnięcie wysokiego poziomu ochrony konsumentów | str.    87
  
  3.2.3.2. Ochrona konkurentów? | str.    89
  
  3.2.3.3. Przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego | str.    90
  
  3.2.3.4. Zwiększenie pewności prawnej | str.    91
  
  3.2.3.5. Zapewnienie jednolitości prawa | str.    92
  
  3.2.3.6. Uzupełnienie rozwiązań dyrektywy 2005/29/WE | str.    92
  
  3.3. Podsumowanie | str.    93
  
  4. Charakterystyka czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    94
  
  4.1. Zakres załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    94
  
  4.1.1. Zakres podmiotowy załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    94
  
  4.1.1.1. Obowiązywanie w relacjach B2C | str.    94
  
  4.1.1.2. Obowiązywanie w relacjach przedsiębiorca - przeciętny konsument? | str.    96
  
  4.1.1.3. Nieobowiązywanie w relacjach B2B | str.    101
  
  4.1.2. Zakres przedmiotowy załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    103
  
  4.1.2.1. Nieuczciwa praktyka handlowa | str.    103
  
  4.1.2.2. Podział na wprowadzające w błąd i agresywne praktyki handlowe | str.    112
  
  4.1.2.3. Wyłączenia spod zakresu stosowania czarnej listy | str.    126
  
  4.1.3. Zakres terytorialny załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    131
  
  4.1.3. Zakres teleologiczny załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    131
  
  4.2. Cechy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    133
  
  4.2.1. Bezwzględny charakter zakazów z załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    134
  
  4.2.2. Jednolite obowiązywanie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    135
  
  4.2.3. Zamknięty charakter załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    136
  
  4.2.3.1. Zamknięty charakter czarnej listy a akt implementujący dyrektywę 2005/29/WE w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str.    138
  
  4.2.3.2. Zamknięty charakter czarnej listy a akt prawny nieimplementujący dyrektywy 2005/29/WE | str.    152
  
  4.2.4. Nadrzędność stosowania załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    156
  
  4.3. Konsekwencje naruszenia czarnej listy | str.    157
  
  4.3.1. Legitymacja czynna przy naruszeniu załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    158
  
  4.3.2. Roszczenia przysługujące przy naruszeniu załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    161
  
  4.3.3. Ciężar dowodu w przypadku naruszenia załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    162
  
  4.3.4. Sankcje za naruszenie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    163
  
  4.4. Podsumowanie | str.    163
  
  5. Zmiana czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorstw wobec konsumentów | str.    164
  
  5.1. Sposób zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    164
  
  5.1.1. Znaczenie art. 5 ust. 5 zdanie drugie in fine dyrektywy 2005/29/WE | str.    164
  
  5.1.2. Formy zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    166
  
  5.2. Zakres zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    167
  
  5.2.1. Zmiana zakresu podmiotowego załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    167
  
  5.2.2. Zmiana zakresu przedmiotowego załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    170
  
  5.2.3. Zmiana zasad stosowania załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    172
  
  5.2.4. Modyfikacja sposobu zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    175
  
  5.2.5. Uchylenie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    176
  
  5.3. Podsumowanie | str.    177
  
  6. Wnioski | str.    177
  
  Rozdział II
  Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w systemie prawa krajowego | str.    188
  
  1. Uwagi ogólne | str.    188
  
  2. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako etap w tworzeniu krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    190
  
  2.1. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako etap w tworzeniu krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji, krajowego prawa zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych czy krajowego prawa konsumenckiego | str.    190
  
  2.1.1. Prawo polskie | str.    190
  
  2.1.2. Prawo niemieckie | str.    191
  
  2.2. Rozwój krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    193
  
  2.2.1. Prawo polskie | str.    193
  
  2.2.1.1. Rozwój polskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji do wydania ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1993 r. | str.    193
  
  2.2.1.2. Wpływ harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji na prawo polskie | str.    196
  
  2.2.2. Prawo niemieckie | str.    201
  
  2.2.2.1. Rozwój niemieckiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji przed przystąpieniem Niemieckiej Republiki Federalnej do EWG | str.    201
  
  2.2.2.2 Wpływ harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji na prawo niemieckie | str.    204
  
  2.3. Czarna lista nieuczciwych praktyk krajowych a ewolucja celów krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    212
  
  2.3.1. Prawo polskie | str.    212
  
  2.3.2. Prawo niemieckie | str.    215
  
  2.4. Podsumowanie | str.    218
  
  3. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako metoda regulacyjna w prawie krajowym | str.    219
  
  3.1. Lista jako instrument prawa krajowego | str.    219
  
  3.1.1. Prawo polskie | str.    220
  
  3.1.2. Prawo niemieckie | str.    221
  
  3.2. Implementacja czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych do prawa krajowego | str.    221
  
  3.2.1. Odrębny charakter załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE jako wskazówka implementacyjna? | str.    224
  
  3.2.2. Sposób implementacji czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych do prawa krajowego | str.    225
  
  3.2.2.1. Prawo polskie | str.    225
  
  3.2.2.2. Prawo niemieckie | str.    228
  
  3.2.2.3. Polska i niemiecka implementacja czarnej listy nieuczciwych praktyk krajowych na tle transpozycji w wybranych państwach członkowskich | str.    235
  
  3.3. Cele krajowej czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    236
  
  3.3.1. Zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów | str.    236
  
  3.3.2. Ochrona konkurentów | str.    237
  
  3.3.3. Przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego i krajowego | str.    238
  
  3.3.4. Zwiększenie pewności prawnej | str.    238
  
  3.3.5. Zapewnienie jednolitości prawa | str.    239
  
  3.3.6. Uzupełnienie krajowych rozwiązań zwalczających nieuczciwe praktyki handlowe | str.    239
  
  3.4. Podsumowanie | str.    239
  
  4. Charakterystyka czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie polskim i niemieckim | str.    240
  
  4.1. Zakres czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie polskim i niemieckim | str.    240
  
  4.1.1. Zakres podmiotowy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str.    240
  
  4.1.1.1. Prawo polskie | str.    240
  
  4.1.1.2. Prawo niemieckie | str.    243
  
  4.1.2. Zakres przedmiotowy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str.    246
  
  4.1.2.1. Nieuczciwa praktyka handlowa | str.    246
  
  4.1.2.2. Podział na wprowadzające w błąd i agresywne praktyki handlowe | str.    255
  
  4.1.3. Zakres terytorialny czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str.    276
  
  4.2. Cechy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str.    276
  
  4.2.1. Bezwzględny charakter zakazów z czarnej listy w prawie krajowym | str.    276
  
  4.2.1.1. Prawo polskie | str.    276
  
  4.2.1.2. Prawo niemieckie | str.    277
  
  4.2.2. Jednolite obowiązywanie czarnej listy w prawie krajowym | str.    278
  
  4.2.2.1. Prawo polskie | str.    278
  
  4.2.2.2. Prawo niemieckie | str.    279
  
  4.2.3. Zamknięty charakter czarnej listy w prawie krajowym | str.    279
  
  4.2.3.1. Prawo polskie | str.    279
  
  4.2.3.2. Prawo niemieckie | str.    281
  
  4.2.4. Nadrzędne stosowanie | str.    283
  
  4.2.4.1. Prawo polskie | str.    283
  
  4.2.4.2. Prawo niemieckie | str.    284
  
  4.3. Naruszenie czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    284
  
  4.3.1. Prawo polskie | str.    284
  
  4.3.1.1. Odpowiedzialność cywilna | str.    285
  
  4.3.1.2. Odpowiedzialność karna | str.    288
  
  4.3.1.3. Odpowiedzialność administracyjnoprawna | str.    288
  
  4.3.2. Prawo niemieckie | str.    290
  
  4.3.2.1. Odpowiedzialność cywilna | str.    290
  
  4.3.2.2. Odpowiedzialność karna | str.    294
  
  4.4. Podsumowanie | str.    294
  
  5. Zmiana czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str.    296
  
  5.1. Brak możliwości zmiany zakresu krajowej czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str.    296
  
  5.2. Możliwość dokonywania zmian w prawie krajowym w celu zapewnienia poprawnej implementacji załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    296
  
  5.2.1. Usuwanie krajowych zakazów per se nieobjętych załącznikiem I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    297
  
  5.2.1.1. Prawo polskie | str.    298
  
  5.2.1.2. Prawo niemieckie | str.    304
  
  5.2.2. Zmiana sposobu implementacji załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    308
  
  5.2.2.1. Prawo polskie | str.    308
  
  5.2.2.2. Prawo niemieckie | str.    309
  
  5.2.3. Zmiany w ramach poszczególnych zakazów objętych krajową czarną listą | str.    310
  
  5.3. Podsumowanie | str.    311
  
  6. Wnioski | str.    311
  
  Rozdział III
  Zakazy z czarnej listy praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str.    321
  
  1. Uwagi ogólne | str.    321
  
  2. Wprowadzające w błąd praktyki handlowe przedsiębiorców wobec konsumentów nieuczciwe w każdych okolicznościach | str.    322
  
  2.1. Nieprawdziwa informacja o byciu sygnatariuszem kodeksu postępowania | str.    322
  
  2.1.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    322
  
  2.1.1.1. Kodeksy postępowania w dyrektywie 2005/29/WE | str.    323
  
  2.1.1.2. Zakaz niezgodnego z rzeczywistością podawania się za sygnatariusza kodeksu postępowania z pkt 1 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    327
  
  2.1.2. Prawo krajowe | str.    330
  
  2.1.2.1. Prawo polskie | str.    330
  
  2.1.2.2. Prawo niemieckie | str.    332
  
  2.1.3. Podsumowanie | str.    334
  
  2.2. Posługiwanie się znakiem zaufania lub jakości bez zezwolenia | str.    335
  
  2.2.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    335
  
  2.2.2. Prawo krajowe | str.    339
  
  2.2.2.1. Prawo polskie | str.    339
  
  2.2.2.2. Prawo niemieckie | str.    340
  
  2.2.3. Podsumowanie | str.    340
  
  2.3. Fałszywe twierdzenie o zatwierdzeniu kodeksu postępowania przez organ publiczny | str.    341
  
  2.3.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    341
  
  2.3.2. Prawo krajowe | str.    343
  
  2.3.2.1. Prawo polskie | str.    343
  
  2.3.2.2. Prawo niemieckie | str.    343
  
  2.3.3. Podsumowanie | str.    344
  
  2.4. Twierdzenie o zatwierdzeniu przez odpowiedni organ | str.    345
  
  2.4.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    345
  
  2.4.2. Prawo krajowe | str.    349
  
  2.4.2.1. Prawo polskie | str.    349
  
  2.4.2.2. Prawo niemieckie | str.    350
  
  2.4.3. Podsumowanie | str.    351
  
  2.5. Reklama przynęta | str.    351
  
  2.5.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    351
  
  2.5.2. Prawo krajowe | str.    359
  
  2.5.2.1. Prawo polskie | str.    359
  
  2.5.2.2. Prawo niemieckie | str.    361
  
  2.5.3. Podsumowanie | str.    364
  
  2.6. Przynęta i zamiana | str.    365
  
  2.6.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    365
  
  2.6.2. Prawo krajowe | str.    370
  
  2.6.2.1. Prawo polskie | str.    370
  
  2.6.2.2. Prawo niemieckie | str.    371
  
  2.6.3. Podsumowanie | str.    372
  
  2.7. Fałszywe twierdzenie o dostępności produktu przez ograniczony czas | str.    372
  
  2.7.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    372
  
  2.7.2. Prawo krajowe | str.    376
  
  2.7.2.1. Prawo polskie | str.    376
  
  2.7.2.2. Prawo niemieckie | str.    377
  
  2.7.3. Podsumowanie | str.    378
  
  2.8. Udostępnianie usług serwisowych wyłącznie w innym języku | str.    378
  
  2.8.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    378
  
  2.8.2. Prawo krajowe | str.    381
  
  2.8.2.1. Prawo polskie | str.    381
  
  2.8.2.2. Prawo niemieckie | str.    382
  
  2.8.3. Podsumowanie | str.    383
  
  2.9. Fałszywe twierdzenie o zgodności z prawem sprzedaży produktu | str.    384
  
  2.9.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    384
  
  2.9.2. Prawo krajowe | str.    387
  
  2.9.2.1. Prawo polskie | str.    387
  
  2.9.2.2. Prawo niemieckie | str.    387
  
  2.9.3. Podsumowanie | str.    388
  
  2.10. Prezentowanie praw przysługujących konsumentom z mocy prawa jako cechy wyróżniającej ofertę | str.    389
  
  2.10.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    389
  
  2.10.2. Prawo krajowe | str.    391
  
  2.10.2.1. Prawo polskie | str.    391
  
  2.10.2.2. Prawo niemieckie | str.    391
  
  2.10.3. Podsumowanie | str.    392
  
  2.11. Kryptoreklama | str.    393
  
  2.11.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    393
  
  2.11.1.1. Zakazy reklamy ukrytej w regulacjach spoza prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str.    393
  
  2.11.1.2. Zakaz kryptoreklamy z pkt 11 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    396
  
  2.11.2. Prawo krajowe | str.    400
  
  2.11.2.1. Prawo polskie | str.    400
  
  2.11.2.2. Prawo niemieckie | str.    401
  
  2.11.3. Podsumowanie | str.    405
  
  2.12. Przedstawianie rzeczowo nieścisłych twierdzeń dotyczących ryzyka z powodu nienabycia produktu | str.    405
  
  2.12.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    405
  
  2.12.2. Prawo krajowe | str.    409
  
  2.12.2.1. Prawo polskie | str.    409
  
  2.12.2.2. Prawo niemieckie | str.    410
  
  2.12.3. Podsumowanie | str.    410
  
  2.13. Reklamowanie produktu podobnego do produktu innego producenta jako produktu tego producenta | str.    411
  
  2.13.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    411
  
  2.13.2. Prawo krajowe | str.    417
  
  2.13.2.1. Prawo polskie | str.    417
  
  2.13.2.2. Prawo niemieckie | str.    417
  
  2.13.3. Podsumowanie | str.    418
  
  2.14. Systemy promocyjne typu "piramida" | str.    419
  
  2.14.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    419
  
  2.14.2. Prawo krajowe | str.    424
  
  2.14.2.1. Prawo polskie | str.    424
  
  2.14.2.2. Prawo niemieckie | str.    424
  
  2.14.3. Podsumowanie | str.    426
  
  2.15. Twierdzenie o kończeniu działalności lub zmianie siedziby | str.    427
  
  2.15.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    427
  
  2.15.2. Prawo krajowe | str.    430
  
  2.15.2.1. Prawo polskie | str.    430
  
  2.15.2.2. Prawo niemieckie | str.    431
  
  2.15.3. Podsumowanie | str.    432
  
  2.16. Twierdzenie o zwiększeniu szansy na wygraną w grach losowych | str.    432
  
  2.16.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    432
  
  2.16.2. Prawo krajowe | str.    436
  
  2.16.2.1. Prawo polskie | str.    436
  
  2.16.2.2. Prawo niemieckie | str.    436
  
  2.16.3. Podsumowanie | str.    437
  
  2.17. Fałszywe twierdzenie o leczeniu chorób przez produkt | str.    438
  
  2.17.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    438
  
  2.17.2. Prawo krajowe | str.    442
  
  2.17.2.1. Prawo polskie | str.    442
  
  2.17.2.2. Prawo niemieckie | str.    443
  
  2.17.3. Podsumowanie | str.    444
  
  2.18. Przekazywanie rzeczowo nieścisłych informacji o warunkach rynkowych | str.    444
  
  2.18.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    444
  
  2.18.2. Prawo krajowe | str.    447
  
  2.18.2.1. Prawo polskie | str.    447
  
  2.18.2.2. Prawo niemieckie | str.    448
  
  2.18.3. Podsumowanie | str.    449
  
  2.19. Nieprzyznanie opisanych nagród | str.    449
  
  2.19.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    449
  
  2.19.2. Prawo krajowe | str.    453
  
  2.19.2.1. Prawo polskie | str.    453
  
  2.19.2.2. Prawo niemieckie | str.    453
  
  2.19.3. Podsumowanie | str.    454
  
  2.20. Opisywanie produktu jako "gratis" | str.    455
  
  2.20.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    455
  
  2.20.2. Prawo krajowe | str.    459
  
  2.20.2.1. Prawo polskie | str.    459
  
  2.20.2.2. Prawo niemieckie | str.    460
  
  2.20.3. Podsumowanie | str.    461
  
  2.21. Żądanie zapłaty za niezamówiony towar | str.    462
  
  2.21.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    462
  
  2.21.2. Prawo krajowe | str.    466
  
  2.21.2.1. Prawo polskie | str.    466
  
  2.21.2.2. Prawo niemieckie | str.    467
  
  2.21.3. Podsumowanie | str.    468
  
  2.22. Fałszywe podawanie się za konsumenta | str.    468
  
  2.22.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    468
  
  2.22.2. Prawo krajowe | str.    473
  
  2.22.2.1. Prawo polskie | str.    473
  
  2.22.2.2. Prawo niemieckie | str.    474
  
  2.22.3. Podsumowanie | str.    475
  
  2.23. Stwarzanie fałszywego wrażenia o dostępności usług serwisowych | str.    476
  
  2.23.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    476
  
  2.23.2. Prawo krajowe | str.    479
  
  2.23.2.1. Prawo polskie | str.    479
  
  2.23.2.2. Prawo niemieckie | str.    480
  
  2.23.3. Podsumowanie | str.    481
  
  3. Agresywne praktyki handlowe przedsiębiorców wobec konsumentów nieuczciwe w każdych okolicznościach | str.    482
  
  3.1. Stwarzanie wrażenia o niemożliwości opuszczenia pomieszczeń bez zawarcia umowy | str.    482
  
  3.1.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    482
  
  3.1.2. Prawo krajowe | str.    486
  
  3.1.2.1. Prawo polskie | str.    486
  
  3.1.2.2. Prawo niemieckie | str.    486
  
  3.1.3. Podsumowanie | str.    486
  
  3.2. Ignorowanie prośby o opuszczenie domu konsumenta | str.    487
  
  3.2.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    487
  
  3.2.2. Prawo krajowe | str.    492
  
  3.2.2.1. Prawo polskie | str.    492
  
  3.2.2.2. Prawo niemieckie | str.    493
  
  3.2.3. Podsumowanie | str.    493
  
  3.3. Uporczywe i niechciane używanie środków komunikacji na odległość | str.    494
  
  3.3.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    494
  
  3.3.2. Prawo krajowe | str.    499
  
  3.3.2.1. Prawo polskie | str.    499
  
  3.3.2.2. Prawo niemieckie | str.    500
  
  3.3.3. Podsumowanie | str.    503
  
  3.4. Zniechęcanie konsumenta do dochodzenia roszczeń na podstawie polisy ubezpieczeniowej | str.    503
  
  3.4.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    503
  
  3.4.2. Prawo krajowe | str.    508
  
  3.4.2.1. Prawo polskie | str.    508
  
  3.4.2.2. Prawo niemieckie | str.    508
  
  3.4.3. Podsumowanie | str.    509
  
  3.5. Bezpośrednie wezwanie dzieci do nabycia reklamowanych produktów | str.    510
  
  3.5.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    510
  
  3.5.2. Prawo krajowe | str.    518
  
  3.5.2.1. Prawo polskie | str.    518
  
  3.5.2.2. Prawo niemieckie | str.    518
  
  3.5.3. Podsumowanie | str.    519
  
  3.6. Żądanie zapłaty za dostawę niezamówioną | str.    520
  
  3.6.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    520
  
  3.6.2. Prawo krajowe | str.    526
  
  3.6.2.1. Prawo polskie | str.    526
  
  3.6.2.2. Prawo niemieckie | str.    526
  
  3.6.3. Podsumowanie | str.    528
  
  3.7. Informowanie o zagrożeniu utraty pracy lub środków do życia w razie braku zakupu produktu przez konsumenta | str.    529
  
  3.7.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    529
  
  3.7.2. Prawo krajowe | str.    532
  
  3.7.2.1. Prawo polskie | str.    532
  
  3.7.2.2. Prawo niemieckie | str.    533
  
  3.7.3. Podsumowanie | str.    533
  
  3.8. Stwarzanie fałszywego wrażenia o uzyskaniu nagrody przez konsumenta | str.    534
  
  3.8.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    534
  
  3.8.2. Prawo krajowe | str.    542
  
  3.8.2.1. Prawo polskie | str.    542
  
  3.8.2.2. Prawo niemieckie | str.    544
  
  3.8.3. Podsumowanie | str.    545
  
  4. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w świetle analizy poszczególnych zakazów per se | str.    545
  
  4.1. Kształt czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    546
  
  4.1.1. Długość czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    546
  
  4.1.2. Stopień nieuczciwości praktyk handlowych zakazanych per se | str.    547
  
  4.2. Zakres czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    549
  
  4.2.1. Regulacja praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str.    549
  
  4.2.1.1. Praktyka handlowa | str.    549
  
  4.2.1.2. Relacje przedsiębiorca - konsument | str.    550
  
  4.2.1.3. Etap relacji przedsiębiorca - konsument | str.    552
  
  4.2.2. Podział na zakazy praktyk wprowadzających w błąd i zakazy praktyk agresywnych | str.    552
  
  4.2.2.1. Wprowadzające w błąd praktyki handlowe | str.    553
  
  4.2.2.2. Agresywne praktyki handlowe | str.    555
  
  4.2.3. Brak konieczności jednoczesnego spełniania przesłanek przepisów szczegółowych i klauzuli generalnej | str.    556
  
  4.2.4. Konieczność zastosowania modelu przeciętnego konsumenta | str.    558
  
  4.2.5. Zamiar przedsiębiorcy jako przesłanka praktyki handlowej zakazanej per se? | str.    558
  
  4.3. Trudności w interpretacji zakazów per se czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    559
  
  4.3.1. Nieprecyzyjne sformułowania użyte w czarnej liście nieuczciwych praktyk handlowych | str.    560
  
  4.3.2. Krzyżujące się zakresy przedmiotowe zakazów per se | str.    561
  
  4.3.3. Różne wersje językowe załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    561
  
  4.3.4. Mnożenie trudności interpretacyjnych na skutek implementacji załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    562
  
  4.4. Metody zwiększenia efektywności czarnej listy | str.    563
  
  4.4.1. Udoskonalanie czarnej listy w prawie Unii Europejskiej | str.    563
  
  4.4.1. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str.    563
  
  4.4.1.2. Działania Komisji Europejskiej | str.    565
  
  4.4.1.3. Zmiana załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str.    571
  
  4.4.2. Udoskonalanie czarnej listy na płaszczyźnie krajowej | str.    572
  
  4.4.2.1. Poprawa efektywności sądów i organów krajowych | str.    572
  
  4.4.2.2. Odpowiednia wykładnia zakazów per se | str.    573
  
  4.4.2.3. Zmiana czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str.    578
  
  4.5. Podsumowanie | str.    580
  
  5. Wnioski | str.    581
  
  Wnioski końcowe | str.    591
  
  Bibliografia | str.    603
RozwińZwiń