POLECAMY
-17%
Autor:
Zbigniew Okoń, Anna Kobylańska, Monika Susałko, Damian Flisak, Monika Jagielska, Mariusz Jagielski, Arwid Mednis, Witold Chomiczewski, Dominik Lubasz, Monika Namysłowska, Berenika Kaczmarek-Templin, Gabriela Bar, Edyta Bielak-Jomaa, Karolina Gałęzowska, Michał Czerniawski, Paweł Makowski, Urszula Góral, Piotr Drobek, Agnieszka Jabłonowska, Kamil Szpyt, Joanna Łuczak-Tarka, Roman Bieda, Adam Szkurłat, Magdalena Piech, Iga Małobęcka-Szwast, Karolina Mojzesowicz, Paweł Biały, Piotr Budrewicz, Marci
Wydawca:
Format:
Akt o usługach cyfrowych jest odpowiedzią na nowe zagrożenia i wyzwania związane z rozpowszechnianiem nielegalnych treści w internecie. Komentarz wskazuje kierunki wykładni rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 ułatwiające wdrożenie przepisów przez podmioty zobowiązane (przede wszystkim oferujące usługi pośrednie online), a także komercyjnych użytkowników usług cyfrowych oraz organy nadzorcze.
Publikacja w sposób szczegółowy przedstawia nowe regulacje, które mają na celu w szczególności:
zwalczanie nielegalnych treści online, w tym odnoszących się do nielegalnych towarów i usług;
wzmocnienie pozycji użytkowników i ich przedstawicieli, przez zapewnienie m.in. możliwości zgłaszania nielegalnych treści, zakwestionowania decyzji o moderowaniu treści i dochodzenia zadośćuczynienia za pośrednictwem mechanizmu rozstrzygania sporów lub zadośćuczynienia sądowego;
wprowadzenie obowiązków systemowej oceny i zmniejszania ryzyka nakładanych na bardzo duże platformy internetowe (VLOP) i bardzo duże wyszukiwarki internetowe (VLOSE);
ochronę praw dziecka oraz ograniczenie wykorzystywania wrażliwych danych osobowych do celów reklamy targetowanej;
wzmocnienie nadzoru i egzekwowania przepisów wobec wszystkich dostawców usług pośrednich, z istotnym udziałem niezależnych koordynatorów ds. usług cyfrowych w każdym państwie członkowskim UE i Europejskiej Rady ds. Usług Cyfrowych;
wyposażenie Komisji Europejskiej w dodatkowe uprawnienia nadzorcze w odniesieniu do VLOP i VLOSE.
Autorami opracowania są specjaliści o rozległych kompetencjach merytorycznych z zakresu problematyki nowych technologii, usług cyfrowych i ochrony danych osobowych, w tym: praktycy z Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Kancelarii Sejmu, eksperci Europejskiej Rady Ochrony Danych, organizacji branżowych, doradcy prawni z renomowanych kancelarii oraz działów prawnych dużych przedsiębiorstw internetowych, a także przedstawiciele nauki polskiej i międzynarodowej z wiodących uczelni.
„Publikacja jest niezbędna zarówno dla podmiotów świadczących usługi cyfrowe objęte AUC, jak i dla prawników zajmujących się zawodowo obsługą prawną tych usług cyfrowych. Książka jest też użyteczna dla wszystkich, którzy starają się uzyskać praktyczną i naukową wiedzę dotyczącą aktów odnoszących się do przestrzeni cyfrowej.
Autorzy porządkują w sposób kompleksowy poszczególne zagadnienia AUC oraz wyjaśniają ich znaczenie i rozumienie. Ujednolicona struktura wewnętrzna komentarzy do poszczególnych jednostek redakcyjnych gwarantuje czytelne przedstawienie problematyki. Jednak w przypadku tak licznego grona Autorów nieuniknione stają różnice w objętości omówienia poszczególnych jednostek redakcyjnych oraz w stylu i sposobie przeprowadzania analizy”.
Dr hab. Grzegorz Sibiga, prof. INP PAN
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 1232 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8358-561-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Artykuł | 1 |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel | |
III. Komentarz do przepisów | |
Wybór instrumentu | |
Zakres zastosowania | |
Wyłączenia odpowiedzialności dostawców usług pośrednich | |
Szczególne obowiązki w zakresie należytej staranności dostosowane do określonych szczególnych kategorii dostawców usług pośrednich | |
Przepisy dotyczące wdrażania i egzekwowania niniejszego rozporządzenia, w tym w odniesieniu do współpracy i koordynacji między właściwymi organami | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Akty delegowane | |
Akty wykonawcze | |
Akty krajowe | |
Wytyczne | |
Kodeksy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 2 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3 DSA) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zakres terytorialny, podmiotowy i przedmiotowy | |
Zakres terytorialny | |
Zakres podmiotowy | |
Zakres przedmiotowy | |
Związek z innymi przepisami prawnymi UE | |
Dyrektywa o handlu elektronicznym | |
Pozostałe przepisy UE | |
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z 10.03.2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) | |
Prawa Unii dotyczące praw autorskich i pokrewnych | |
Szczególny model odpowiedzialności dostawców usług udostępniania treści online | |
Publiczne udostępnienie utworów przez dostawce usługi hostingu | |
Nielegalne treści | |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/784 z 29.04.2021 r. w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym | |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1148 z 20.06.2019 r. w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania prekursorów materiałów wybuchowych, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 98/2013 | |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z 20.06.2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego | |
Prawa Unii w dziedzinie ochrony konsumentów i bezpieczeństwa produktów | |
Prawa Unii w dziedzinie ochrony danych osobowych | |
Prawo Unii w dziedzinie współpracy sądowej w sprawach cywilnych | |
Prawo Unii w dziedzinie współpracy sądowej w sprawach karnych | |
Dyrektywa ustanawiająca zharmonizowane przepisy dotyczące ustanawiania przedstawicieli prawnych w celu gromadzenia dowodów na potrzeby postępowań karnych | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 3 | |
Uwagi wprowadzające | |
Komentarz do przepisów | |
Usługa społeczeństwa informacyjnego | |
Odbiorca usługi | |
Konsument | |
Oferować usługi w Unii | |
Istotne powiązanie z Unią | |
Przedsiębiorca | |
Usługa pośrednia | |
Nielegalne treści | |
Platforma internetowa | |
Wyszukiwarka internetowa | |
Publiczne rozpowszechnianie | |
Umowa zawierana na odległość | |
Interfejs internetowy | |
Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca siedziby | |
Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca przeznaczenia | |
Aktywny odbiorca platformy internetowej | |
Aktywny odbiorca wyszukiwarki internetowej | |
Reklama | |
System rekomendacji | |
Moderowanie treści | |
Warunki korzystania z usług | |
Osoby z niepełnosprawnościami | |
Informacja handlowa | |
Obrót | |
Artykuł 4 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Porównanie z dotychczasowym stanem prawnym | |
Ewolucja przepisów w toku procesu legislacyjnego | |
Zakres zastosowania | |
Cel | |
III. Komentarz do przepisów | |
Nie jest inicjatorem transmisji | |
Nie wybiera odbiorcy transmisji | |
Nie wybiera ani nie modyfikuje informacji zawartych w transmisji | |
Rozszerzenie wyłączenia na automatyczne, pośrednie i krótkotrwałe przechowywanie | |
Brak wyłączenia w odniesieniu do nakazów przerwania naruszenia prawa lub zapobieżenia mu | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 5 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Porównanie z dotychczasowym stanem prawnym | |
Ewolucja przepisów w toku procesu legislacyjnego | |
Zakres zastosowania | |
Cel | |
III. Komentarz do przepisów | |
Automatyczne, pośrednie i krótkotrwałe przechowywanie w określonym celu | |
Nie modyfikuje informacji | |
Przestrzega warunków dostępu do informacji | |
Przestrzega zasad dotyczących aktualizowania informacji | |
Nie zakłóca posługiwania się technologią w celu uzyskania danych o korzystaniu z informacji | |
Bezzwłoczne działania w celu usunięcia przechowywanych informacji lub uniemożliwienia dostępu do nich po uzyskaniu wiedzy | |
Brak wyłączenia w odniesieniu do nakazów przerwania naruszenia prawa lub zapobieżenia mu | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 6 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Porównanie z dotychczasowym stanem prawnym | |
Ewolucja przepisów w toku procesu legislacyjnego | |
Zakres zastosowania | |
Cel | |
III. Komentarz do przepisów | |
Przesłanki wyłączenia odpowiedzialności i ich kaskadowy charakter | |
Brak wiedzy | |
Bezzwłoczne podjęcie działań w celu usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do nielegalnych treści | |
Działanie odbiorcy z upoważnienia lub pod kontrolą dostawcy | |
Artykuł 6 ust. 3 DSA | |
Brak wyłączenia w odniesieniu do nakazów przerwania naruszenia prawa lub zapobieżenia mu | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów | |
Dyrektywa w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym | |
Rozporządzenie w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym | |
Prawo do usunięcia danych na podstawie RODO | |
Artykuł 7 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Porównanie z dotychczasowym stanem prawnym | |
Ewolucja przepisów w toku procesu legislacyjnego | |
Zakres zastosowania | |
Cel | |
III. Komentarz do przepisów | |
W dobrej wierze i z należytą starannością | |
Czynności sprawdzające lub inne środki | |
Dobrowolne działania z własnej inicjatywy | |
Środki niezbędne dla spełnienia wymogów prawa | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 8 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Uzasadnienie wprowadzenia zakazu monitorowania treści na gruncie dyrektywy 2000/31 oraz DSA | |
Ewolucja przepisu w toku procesu legislacyjnego | |
Adresaci przepisów | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zakaz ogólnego obowiązku monitorowania | |
Zakaz wymogu aktywnego ustalania faktów lub okoliczności wskazujących na nielegalną działalność | |
Szczególne obowiązki monitorowania | |
Zakaz obowiązku monitorowania a obowiązki należytej staranności | |
Identyfikowalności przedsiębiorców | |
Zgodność w fazie projektowania | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Rozporządzenie w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym | |
Dyrektywa w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym | |
Artykuł 9 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel | |
III. Komentarz do przepisów | |
Obowiązek informacyjny dostawcy usług pośrednich o podjętych działaniach na skutek nakazu | |
Podstawa wydania nakazu podjęcia działań przeciwko określonej nielegalnej treści | |
Nakaz jako źródło faktycznej wiedzy dostawcy usługi pośredniej | |
Zakaz nakładania obowiązków monitorowania o charakterze ogólnym | |
Minimalne elementy nakazu | |
Zakres terytorialny stosowania nakazu | |
Język nakazu | |
Przekazanie nakazu koordynatorom ds. usług cyfrowych | |
Informacja dla odbiorcy usług dotycząca nakazu | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 10 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Obowiązki dostawców usług pośrednich wynikające z otrzymania nakazu udzielenia informacji | |
Wymagania wobec nakazu | |
Język nakazu | |
Obieg nakazu udzielenia informacji między zainteresowanymi podmiotami | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 11 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Obowiązek wyznaczenia pojedynczego punktu kontaktowego | |
Zakres podmiotowy obowiązku | |
Zakres przedmiotowy obowiązku | |
Obowiązek publicznego udostępnienia informacji | |
Wymogi w zakresie języków wykorzystywanych do komunikacji z punktami kontaktowymi | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Artykuł 12 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Obowiązek wyznaczenia pojedynczego punktu kontaktowego dla odbiorców usług | |
Obowiązki informacyjne – uzupełnienie dyrektywy 2000/31/WE | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Artykuł 13 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Pojęcie przedstawiciela | |
Zakres podmiotowy obowiązku | |
Wyznaczenie przedstawiciela prawnego | |
Wymagania stawiane przedstawicielom prawnym i ich kompetencje | |
Odpowiedzialność przedstawiciela prawnego | |
Informacje na temat przedstawiciela prawnego | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Artykuł 14 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Opis ograniczeń w korzystaniu z usługi | |
Informowanie o istotnych zmianach w warunkach korzystania z usług | |
Formułowanie warunków korzystania z usług w sposób zrozumiały dla małoletnich | |
Gwarancje dla odbiorców usługi podczas egzekwowania warunków korzystania z usług | |
Obowiązki bardzo dużych platform i wyszukiwarek internetowych | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 15 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Adresaci obowiązków sprawozdawczych | |
Obowiązek sprawozdawczy | |
Wymagania stawiane sprawozdaniom | |
Treść sprawozdań | |
Możliwość przyjęcia aktów wykonawczych przez Komisję | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Artykuł 16 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Mechanizm zgłaszania i działania – definicja | |
Obowiązek opracowania i wdrożenia mechanizmów zgłaszania i działania | |
Adresaci obowiązku | |
Podmioty uprawnione do zgłoszenia | |
Przedmiot zgłoszenia – nielegalne treści | |
Sposób wskazania nielegalnych treści | |
Stwierdzenie nielegalnego charakteru treści bez konieczności przeprowadzania szczegółowej analizy prawnej a wyłączenie odpowiedzialności | |
Wymogi jakościowe dotyczące dostępności mechanizmów zgłaszania i działania | |
Elementy zgłoszenia | |
Wystarczająco uzasadnione wyjaśnienie powodów | |
Jasne wskazanie dokładnej elektronicznej lokalizacji informacji | |
Imię i nazwisko lub nazwa oraz adres e-mail osoby lub podmiotu dokonujących zgłoszenia | |
Oświadczenie potwierdzające powzięte w dobrej wierze przekonanie osoby lub podmiotu dokonujących zgłoszenia, że informacje i zarzuty w nim zawarte są prawidłowe i kompletne | |
Obowiązki informacyjne związane ze złożeniem i rozpatrzeniem zgłoszenia | |
Wymogi jakościowe dotyczące decyzji | |
Terminowy | |
Niearbitralny | |
Obiektywny | |
Należyta staranność | |
Zautomatyzowane środki podejmowania decyzji | |
Obowiązek rozpatrzenia zgłoszenia a roszczenie o usunięcie lub uniemożliwienie | |
dostępu | |
Bezzwłoczne działania w celu usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do nielegalnych treści i inne ograniczenia | |
Uzasadnienie decyzji | |
Odwołanie | |
Zaufane podmiotu sygnalizujące | |
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa | |
Zobowiązania bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 17 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Obowiązek uzasadnienia decyzji nakładającej ograniczenie – definicja, zakres zastosowania | |
Adresaci obowiązku | |
Podmioty uprawnione do otrzymania uzasadnienia | |
Informacje przekazane przez odbiorcę usługi stanowiące nielegalne treści | |
Informacje przekazane przez odbiorcę usługi niezgodne z warunkami korzystania z usług dostawcy | |
Ograniczenia, w przypadku których konieczne jest sporządzenie uzasadnienia | |
Elementy składowe uzasadnienia | |
Wymogi w zakresie warstwy komunikacyjnej uzasadnienia | |
Wyjątki od obowiązku przekazania uzasadnienia decyzji o nałożeniu ograniczenia | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 18 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Okoliczności uzasadniające zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa | |
Treść zawiadomienia | |
Profilowanie | |
Podmioty zawiadamiane o podejrzeniu popełnienia przestępstwa | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 19 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zakres podmiotowy | |
Okres 12 miesięcy po utracie statusu | |
Nowo założone przedsiębiorstwa | |
Wyjątek włączenia do regulacji ogólnej | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Relacja definicji do polskich przepisów | |
Rozbieżności w przepisach | |
Dodatkowe kryteria | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 20 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zakres podmiotowy | |
Skarżący | |
Skuteczność systemu | |
Termin | |
Droga elektroniczna | |
Zakres przedmiotowy | |
Sposób rozpoznawania skarg | |
Łatwa dostępność systemu | |
Język | |
Przyjazność systemu | |
Brak opłat | |
Dodatkowe wymogi przy rozpatrywaniu skarg | |
Niezwłoczność | |
Brak dyskryminacji | |
Obiektywność | |
Brak arbitralności | |
Uwzględnienie skargi | |
Uzasadnienie | |
Pouczenie o możliwości odwołania | |
Udział czynnika ludzkiego | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 21 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Dobrowolność i prawo wyboru | |
Zakres podmiotowy | |
Zakres przedmiotowy | |
Obowiązek zapewnienia informacji | |
Fakultatywność postępowania | |
Obowiązkowy udział dostawcy platform internetowych | |
Prawo odmowy udziału w postępowaniu | |
Przedmiot toczącego się postępowania | |
Brak konsekwencji za odmowę współpracy | |
Procedura przed organem pozasądowym | |
Czas rozpoznania skargi | |
Rozstrzygnięcie o kosztach | |
Koszty w razie rozstrzygnięcia na korzyść dostawcy platformy internetowej | |
Sankcja za wytaczanie sporów w złej wierze | |
Ograniczenia wysokości kosztów | |
Obowiązek informowania o kosztach | |
Koszty w razie rozstrzygnięcia częściowo korzystnego dla skarżącego | |
Finansowanie organów pozasądowego rozstrzygania sporów | |
Certyfikacja | |
Warunki uzyskania certyfikacji | |
Bezstronność i niezależność | |
Finansowanie | |
Wiedza ekspercka | |
Łatwy dostęp i droga elektroniczna | |
Szybkość, skuteczność i oszczędność | |
Informacje o procedurze | |
Decyzja odmowna | |
Przedłużenie certyfikacji | |
Dodatkowe informacje w certyfikacie | |
Cofnięcie certyfikacji dla organu pozasądowego rozstrzygania sporów | |
Obowiązek sprawozdawczy organów pozasądowego rozstrzygania sporów | |
Obowiązki sprawozdawcze koordynatora ds. usług cyfrowych | |
Notyfikacja | |
Autonomiczność wobec dyrektywy 2013/11/UE | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 22 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Priorytetowe traktowanie zgłoszeń | |
Zaufane podmioty sygnalizujące | |
Sprawozdawczość dotycząca zgłoszeń | |
Rola koordynatora ds. usług cyfrowych | |
Zawieszenie i cofnięcie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego | |
Wytyczne Komisji | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 23 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Niewłaściwe korzystanie (nadużywanie) platform internetowych | |
Zawieszenie świadczenia usług lub rozpatrywania zgłoszeń i skarg | |
Przesłanki decyzji o zawieszeniu | |
Polityki dotyczące nadużywania | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 24 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Porównanie z dotychczasowym stanem prawnym | |
Ewolucja przepisów w toku procesu legislacyjnego | |
Zakres zastosowania | |
Cel | |
III. Komentarz do przepisów | |
Dodatkowe obowiązki sprawozdawcze względem art. 15 DSA | |
Informacja o średniej liczbie aktywnych miesięcznie odbiorców | |
Przekazanie informacji o średniej liczbie aktywnych miesięcznie odbiorców Komisji Europejskiej i koordynatorowi ds. usług cyfrowych | |
Obowiązek informacyjny koordynatora ds. usług cyfrowych | |
Przekazywanie decyzji i uzasadnień, o których mowa w art. 17 ust. 1 DSA | |
Akty wykonawcze Komisji Europejskiej | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 25 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zakres stosowania | |
Zdolność do podejmowania wolnych i świadomych decyzji | |
Mechanizmy wpływu | |
Model odbiorcy usługi | |
Brak znaczenia przesłanki winy | |
Wprowadzenie w błąd | |
Manipulacja | |
Przykłady interfejsów | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Artykuł 26 | |
Uwagi wprowadzające. 2 | |
Znaczenie. 2 | |
Struktura przepisu. 4 | |
Odniesienie do definicji pojęć. 5 | |
Cel i zakres zastosowania. 6 | |
III. Komentarz do przepisów.. 8 | |
Podmioty zobowiązane. 8 | |
Reklama a informacja handlowa. 8 | |
Obowiązki w zakresie przejrzystości reklamy internetowej (ust. 1) 9 | |
Zakres obowiązku informacyjnego. 9 | |
Sposób spełnienia obowiązku informacyjnego. 12 | |
Oświadczenie o informacji handlowej (ust. 2) 15 | |
Zapewnienie funkcji umożliwiającej składanie oświadczenia o informacji handlowej 15 | |
Sposób spełnienia obowiązku informacyjnego. 15 | |
Zakaz reklamy opartej na profilowaniu z wykorzystaniem danych wrażliwych (ust. 3) 16 | |
Ograniczenie stosowania profilowania w reklamach. 16 | |
Dane wrażliwe. 17 | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy. 18 | |
Korelacje z innymi przepisami 19 | |
Perspektywy. 20 | |
Artykuł 27 | |
Uwagi wprowadzające 2 | |
Znaczenie 2 | |
Struktura przepisu 3 | |
Odniesienie do definicji pojęć 3 | |
Cel i zakres zastosowania 4 | |
III. Komentarz do przepisów 5 | |
Podmioty zobowiązane 5 | |
System rekomendacji 5 | |
Obowiązek przejrzystości systemu rekomendacji (ust. 1 i 2) 6 | |
A. Obowiązek informacyjny | |
Zakres obowiązku informacyjnego 6 | |
Informacja na temat głównych parametrów stosowanych w systemach rekomendacji 6 | |
Informacja na temat opcji zmieniania głównych parametrów lub wpływania na nie 8 | |
Miejsce i sposób przekazania informacji 8 | |
Funkcja umożliwiająca wybór i zmianę opcji (ust. 3) 8 | |
Zakres obowiązku 9 | |
Miejsce i sposób udostępnienia funkcji 9 | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy 10 | |
Korelacje z innymi przepisami 10 | |
Perspektywy 11 | |
Artykuł 28 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Porównanie z dotychczasowym stanem prawnym | |
Ewolucja przepisów w toku procesu legislacyjnego | |
Zakres zastosowania | |
Cel | |
III. Komentarz do przepisów | |
Środki zapewniające wysoki poziom prywatności, bezpieczeństwa i ochrony małoletnich | |
Zakaz reklam opartych na profilowaniu | |
Brak obowiązku przetwarzania dodatkowych danych osobowych | |
Akty wykonawcze Komisji Europejskiej | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 29 | |
Artykuł 30 | |
Uwagi wprowadzające | |
Wprowadzenie | |
Istota przepisu | |
Struktura przepisu | |
Odniesienia do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Cel przepisu | |
Zakres zastosowania | |
Historia legislacji | |
III. Komentarz do przepisu | |
Zakres podmiotowy | |
Kategorie wymaganych informacji | |
Chwila wykonania obowiązku informacyjnego | |
Zobowiązanie do respektowania prawa Unii | |
Obowiązek weryfikacyjny o charakterze uprzednim | |
Metody weryfikacji | |
Konsekwencje negatywnej weryfikacji uprzedniej | |
Skutki niedostarczenia informacji przez przedsiębiorcę | |
Późniejsze stwierdzenie nieprawidłowości informacji (weryfikacja następcza) | |
Środki ochrony przedsiębiorcy | |
Przechowywanie i udostępnianie informacji | |
Odpowiedzialność dostawcy platformy | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 31 | |
Uwagi wprowadzające | |
Wprowadzenie | |
Istota przepisu | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Cel przepisu | |
Zakres zastosowania | |
Historia legislacji | |
III. Komentarz do przepisu | |
Zakres podmiotowy | |
Projektowe obowiązki dostawcy | |
Rodzaje wymaganych informacji | |
Kontrolne obowiązki dostawcy o charakterze uprzednim | |
Kontrolne obowiązki dostawcy o charakterze następczym | |
Realizacja obowiązków | |
Brak przepisów przejściowych | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 32 | |
Uwagi wprowadzające | |
Wprowadzenie | |
Istota przepisu | |
Struktura przepisu, | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
Cel przepisu | |
Zakres zastosowania | |
Historia legislacji | |
III. Komentarz do przepisu | |
Zakres podmiotowy | |
Obowiązek informacyjny | |
Pojęcie nielegalności | |
Realizacja obowiązku informacyjnego | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 33 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów. | |
Zagrożenia wynikające z działalności bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych | |
Zasięg bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek | |
internetowych | |
Procedura i metodyka ustalania progu średniej liczby aktywnych miesięcznie | |
odbiorców usługi w Unii i mechanizm aktualizacji progu | |
Źródła informacji Komisji | |
Decyzja o wskazaniu VLOP lub VLOSE | |
Pierwsze decyzje o wskazaniu VLOPs i VLOSEs | |
Zniesienie wskazania | |
Powiadomienia i publikacje | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
VII. Wniosek | |
Artykuł 34 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Podejście oparte na ryzyku | |
Pojęcie ryzyka systemowego | |
Termin wykonania oceny ryzyka | |
Rodzaje ryzyka | |
Ryzyko rozpowszechniania nielegalnych treści | |
Ryzyko dla praw podstawowych | |
Prawo do godności ludzkiej | |
Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego | |
Prawo do ochrony danych osobowych | |
Prawo do wolności wypowiedzi i informacji, w tym wolności i pluralizmu mediów | |
Prawo do niedyskryminacji | |
Prawo do przestrzegania praw dziecka | |
Prawo do wysokiej jakości ochrony konsumentów | |
Ryzyko dla dyskursu obywatelskiego, procesów wyborczych i bezpieczeństwa publicznego | |
Ryzyko wystąpienia faktycznych lub przewidywalnych negatywnych skutków w odniesieniu do przemocy ze względu na płeć, ochrony zdrowia publicznego i małoletnich, oraz poważnych negatywnych skutków dla fizycznego i psychicznego dobrostanu osoby | |
Czynniki wpływające na ryzyko systemowe | |
Rozliczalność obowiązków z zakresu oceny ryzyka | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami. | |
Artykuł 35 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Rozsądne, proporcjonalne, skuteczne i dopasowane do konkretnego ryzyka systemowego środki ograniczające ryzyko | |
Dostosowanie projektu, cech lub funkcjonowania ich usług, w tym ich interfejsów internetowych | |
Dostosowanie warunków korzystania z usług i ich egzekwowania | |
Dostosowanie procesów moderowania treści i odpowiednich procesów podejmowania decyzji oraz zasobów przeznaczonych do moderowania treści | |
Testowanie i dostosowywanie systemów algorytmicznych | |
Dostosowanie systemów reklam | |
Wzmocnienie wewnętrznych procesów, zasobów, testowania, dokumentowania lub nadzoru nad ich działaniami | |
Współpraca z zaufanymi podmiotami sygnalizującymi oraz wykonywanie decyzji organów pozasądowego rozstrzygania sporów | |
Współpraca z innymi dostawcami platform internetowych lub wyszukiwarek internetowych za pomocą kodeksów postępowania i protokołów kryzysowych | |
Działania uświadamiające odbiorców usług | |
Ochrona praw dziecka | |
Oznaczenie zmanipulowanej informacji | |
Sprawozdania Rady Usług Cyfrowych | |
Wytyczne Komisji | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 36 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zagrożenia wynikające z działalności bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych w sytuacji kryzysowej | |
Przesłanki stosowania | |
Zagrożenie praw podstawowych | |
Ocena środków | |
Zmiana decyzji | |
Powiadomienia i publikacje | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 37 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Nadzór i kontrola działalności bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych | |
Niezależność audytora | |
Wyniki audytu | |
Powiadomienia i publikacje | |
Akty delegowane | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 38 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zakres zastosowania | |
Zakres podmiotowy | |
Alternatywny system rekomendacji | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 39 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zakres podmiotowy | |
Repozytorium – informacje ogólne | |
Zawartość repozytorium | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 40 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 41 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Wyznaczenie komórki nadzoru – Zakres podmiotowy | |
Ustanowienie komórki nadzoru | |
Pracownicy komórki nadzoru | |
Kierownik komórki nadzoru | |
Niezależność komórki nadzoru i kierownika | |
Uprawnienia, status i zasoby komórki nadzoru | |
Zadania pracowników ds. nadzoru | |
Kontakt dla koordynatora ds. usług cyfrowych i Komisji | |
Zatwierdzanie i okresowy przegląd strategii i polityk | |
Rozważanie środków związanych z zarządzaniem ryzykiem | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 42 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Obowiązek publikowania sprawozdań | |
Forma publikowania i jakość sprawozdań | |
Zakres obowiązku sprawozdawczego | |
Język sprawozdań | |
Liczba użytkowników | |
Brak obowiązku publikowania informacji poufnych | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 43 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Obowiązek ponoszenia opłat | |
Szacowanie kosztów | |
Naliczanie opłat | |
Sprawozdania Komisji | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 44 | |
Uwagi wprowadzające | |
1. Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji | |
Cel i zakres zastosowania | |
Tło historyczne | |
Cel | |
Należyta staranność | |
Brak domniemania zgodności | |
Normy podczas prac nad aktem o usługach cyfrowych | |
III. Komentarz do przepisów | |
Wsparcie i promocja opracowywania i wdrażania dobrowolnych norm | |
Minimalne działania Komisji w zakresie wsparcia i promocji | |
Wsparcie aktualizacji norm | |
Publiczne i łatwo dostępne informacje dotyczące aktualizacji norm | |
Perspektywy | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 45 | |
Uwagi wprowadzające | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Kodeks postępowania – pojęcie | |
Charakter prawny i konsekwencje naruszenia | |
Dobrowolność | |
Zakres stosowania | |
Zakres podmiotowy | |
Obszary regulacji w kodeksie postępowania | |
Monitorowanie | |
Mierzalność skuteczności stosowanych środków | |
Udział organizacji społecznych | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 46 | |
Uwagi wprowadzające | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Podmioty zaangażowane (art. 46 ust. 1 DSA) | |
Treść kodeksów (art. 46 ust. 1 i 2 DSA) | |
Ograniczenia dotyczące treści kodeksów (art. 46 ust. 2 DSA) | |
Kompetencje Komisji (art. 46 ust. 1, 2 i 4 DSA) | |
Terminy (art. 46 ust. 3 DSA) | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 47 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zakres podmiotowy | |
Obszary regulacji w kodeksie postępowania | |
Rola Komisji Europejskiej | |
Termin przyjęcia kodeksów | |
Udział organizacji społecznych | |
Perspektywy | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 48 | |
Uwagi wprowadzające | |
1. Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Protokoły Kryzysowe | |
Dobrowolność | |
Zaangażowanie dostawców platform internetowych i dostawców wyszukiwarek internetowych | |
Zaangażowane podmiotów innych niż dostawcy platform internetowych i wyszukiwarek internetowych | |
Inne elementy, do których określenia w dobrowolnych protokołach kryzysowych dąży Komisja | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Ocena ryzyka | |
Zmniejszenie ryzyka | |
Mechanizm reagowania kryzysowego | |
Niezależny audyt | |
Komórki nadzoru | |
Artykuł 49 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Organy odpowiedzialne za egzekwowanie rozporządzenia | |
Wyznaczenie organów właściwych i koordynatora usług cyfrowych | |
Pojęcie koordynatora usług cyfrowych | |
Obowiązki państw członkowskich w związku z wyznaczeniem koordynatora ds. usług cyfrowych | |
Status właściwych organów | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 50 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Warunki prawidłowej realizacji zadań przez koordynatora ds. usług cyfrowych | |
Bezstronność | |
Przejrzystość | |
Terminowość | |
Dysponowanie niezbędnymi zasobami | |
Autonomia w zarządzaniu budżetem | |
Niezależność koordynatora ds. usług cyfrowych | |
Gwarancje niezależności koordynatora ds. usług cyfrowych | |
Mechanizmy rozliczalności a kontrola sądowa | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 51 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Ogólne uprawnienia koordynatorów ds. usług cyfrowych | |
Uprawnienia w zakresie czynności sprawdzających | |
Prawo żądania informacji | |
Prawo prowadzenia kontroli | |
Podejrzenie naruszenia przepisów jako warunek prowadzenia czynności sprawdzających | |
Uprawnienia egzekucyjne | |
Uprawnienie do zatwierdzania zobowiązań | |
Uprawnienie do nakazania zaprzestania naruszeń i, w stosownych przypadkach, nakładania środków zaradczych | |
Prawo do nakładania kar finansowych | |
Środki tymczasowe | |
Dodatkowe środki | |
Plan działania | |
Tymczasowe ograniczenie dostępu odbiorców do usługi lub jej wyłącznie | |
Charakter podjętych środków | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 52 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Wdrożenie art. 52 DSA | |
Wymogi dotyczące sankcji | |
Okoliczności mające wpływ na charakter i wymiar sankcji | |
Rodzaj i wysokość sankcji oraz przesłanki ich stosowania | |
Podmioty stosujące sankcje oraz podmioty, wobec których sankcje mogą być stosowane | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 53 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Podmioty uprawnione do wniesienia skargi | |
Organ właściwy do rozpoznania skargi | |
Przedmiot skargi | |
Uprawnienia stron w toku postępowania | |
Relacja do innych środków ochrony prawnej | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 54 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisu | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 55 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 56 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 57 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Ogólne ramy współpracy | |
Wniosek o podjęcie działań | |
Realizacja wniosku | |
Terminy | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 58 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Transgraniczna współpraca | |
Przesłanki stosowania | |
Zakres podmiotowy | |
Wniosek o dokonanie oceny oraz przyjęcie niezbędnych środków | |
Realizacja wniosku | |
Terminy | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 59 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Postępowanie: kto ma zdolność rozpoczęcia postępowania | |
Przypadki, w których Rada Usług Cyfrowych może skierować sprawę do Komisji | |
Postępowanie: kto ma zdolność rozpoczęcia postępowania | |
Obowiązek uzasadnienia | |
Obowiązek konsultacji z koordynatorem ds. usług cyfrowych właściwym dla miejsca siedziby | |
Ocena przez Komisję: wystarczalność i legalność środków przyjętych lub planowanych przez koordynatora ds. usług cyfrowych miejsca siedziby | |
Perspektywy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 60 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Przesłanki stosowania | |
Uczestnicy wspólnych czynności sprawdzających | |
Zakres wspólnych czynności sprawdzających | |
Realizacja wspólnych czynności sprawdzających | |
Terminy | |
Przekazanie sprawy Komisji | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 61 | |
Uwagi wprowadzające | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Funkcja | |
„Radyzacja” unijnych gremiów | |
Ograniczone znaczenie | |
Cele Rady | |
Harmonizacja stosowania DSA | |
Komitet ds. Usług Cyfrowych a Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 62 | |
Uwagi wprowadzające | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Skład Rady | |
Sposób podejmowania decyzji | |
Sytuacje kryzysowe | |
Komisja jako Przewodniczący | |
Komisja jako ciało odwoławcze | |
Zewnętrzni eksperci | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 63 | |
Uwagi wprowadzające | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Zadania | |
Opinie, wnioski i zalecenia | |
Doradzanie Komisji | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 64 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres stosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Perspektywy | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 65 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Wstępne czynności sprawdzające | |
Tryb przekazywania wniosku | |
Wniosek koordynatora ds. usług cyfrowych | |
Uzasadnienie wniosku | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 66 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Adresaci decyzji kończących postępowanie: dostawcy bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej | |
Naruszenia, które mogą być oceniane | |
Podejrzenia w sensie art. 66 | |
Zakres uznania Komisji | |
Pozbawienie kompetencji koordynatora ds. usług cyfrowych miejsca właściwego dla miejsca siedziby | |
Obowiązek lojalnej i terminowej współpracy z koordynatorami i Radą | |
Obowiązek podejmowania czynności sprawdzających z art. 51 ust. 1 DSA w stosunku do dostawcy/dostawców bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 67 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Adresaci wniosków o udzielenie informacji | |
Rodzaje wniosków o udzielenie informacji | |
Treść wniosków | |
Granice obowiązku udzielenia informacji | |
Obowiązki koordynatorów ds. usług cyfrowych i innych właściwych organów | |
Obowiązek przesłania kopii wniosku lub decyzji | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 68 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Cel odebrania wyjaśnień lub przyjęcia oświadczenia | |
Zakres podmiotowy | |
Warunki formalne | |
Zgoda na składanie wyjaśnień | |
5 Tryb składania wyjaśnień | |
Udział koordynatora ds. usług cyfrowych państwa członkowskiego | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 69 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz | |
Cel kontroli | |
Uprawnienia kontrolne | |
Kontrola w lokalu | |
Kontrola ksiąg i rejestrów | |
Prawo żądania wyjaśnień i zadawania pytań | |
Osoby uprawnione do kontroli | |
Warianty kontroli | |
Wykonalność uprawnień kontrolnych | |
Perspektywy (wytyczne, akty wykonawcze, akty krajowe) | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 70 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Struktura przepisu | |
Odniesienie do definicji pojęć (art. 3) | |
Cel i zakres zastosowania | |
III. Komentarz do przepisów | |
Perspektywy | |
Ocena możliwości wdrożenia, potencjalne problemy | |
Korelacje z innymi przepisami | |
Artykuł 71 | |
Uwagi wprowadzające | |
Znaczenie | |
Strukt | |