POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Ludzie byli i są zafascynowani drzewami, dawniej uważali je za uosobienie bóstw, wierzyli w ich nadprzyrodzone moce, a lasy będące skupiskami drzew w większej liczbie budziły grozę, ale też dawały pożywienie, schronienie i opał, co wielokrotnie pozwalało przetrwać trudne okresy historyczne lub klimatyczne. Dziś także drzewa i lasy są obecne w świadomości językowej i kulturowej ludzkości. Głównie to właśnie drzewom nadąjemy miano pomników przyrody, ceniąc ich długowieczność i ważność dla danej społeczności. Drewno pozyskiwane z drzew stało się materiałem, który znacznie przyczynił się do rozwoju kultury, np. jako budulec, ale też jako główny składnik papieru z celulozy produkowanego na masową skalę od XIX wieku, co sprawiło, że przechowywanie, przekazywanie i przetwarzanie większych ilości informacji doprowadziło jak w czasach historycznych do ponownego skoku w rozwoju nauki, gospodarki a zwłaszcza kultury w XX wieku, czyniąc je bardziej dostępnymi dla przeciętnego mieszkańca ziemskiego globu. Słowianie na przestrzeni wieków szczególnie blisko byli związani z przyrodą, więc obecność motywów powiązanych z drzewami i lasem w językach, literaturach i kulturach narodów słowiańskich jest silnie zaakcentowana. Drzewostan słowiański jako tytuł jest tutaj rozumiany w dwojaki sposób: termin wywodzący się z nauk leśnych, mówiący o wzajemnym oddziaływaniu na siebie drzew znajdujących się na pewnym obszarze (w rozumieniu metaforycznym: oddziaływanie drzew na język, literaturę i kulturę narodów słowiańskich), ale także w drugim znaczeniu, które odnosi się do postrzegania drzew historycznie i współcześnie przez człowieka - twórcę.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 344 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3852-2 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Aleksander Wojciech Mikołajczak Drzewne i drewnopodobne przybory i materiały piśmienne w perspektywie antropologii kulturowej | 11 |
Część I. SŁOWIAŃSKI DRZEWOSTAN JĘZYKOWY 27 | |
Magdalena Baer Lipa jako okaz językowy widziany z polskiej i chorwackiej perspektywy | 29 |
Goranka Blagus Bartolec, Ivana Matas Ivanković Drveće u hrvatskim poslovicama | 41 |
Željka Čelić Od drveta se ne vidi šuma. Jezične karakteristike latinskih, hrvatskih i ruskih dendronima | 53 |
Tetyana Fuderer Strani dendronimi u hrvatskom i ukrajinskom jeziku: dvojezični glosar dendronima stranog podrijetla kao prilog dopunjenom izdanju hrvatsko-ukrajinskog obostranog rječnika | 63 |
Karina Giel Nazwy drzew i krzewów w słowniku obrazkowym – na materiale chorwackim i polskim, z uwzględnieniem łaciny i języka angielskiego | 75 |
Lubomír Hampl Drzewa i ich owoce obecne w słowiańskiej sferze frazeologii | 89 |
Jolanta Kur-Kononowicz O symbolice sosny w poezji słowiańskiej (ujęcie lingwistyczne) – wybrane przykłady | 101 |
Snježana Lepir “Tree Proverbs” in Serbian and English: A Contrastive Approach | 117 |
Надежда Николова За някои названия на плодни дървета в българската лингвокултура и употребата им в народната медицина | 129 |
Dušan-Vladislav Paždjerski Kaszubskie nazwy drzew i wyrazów pochodnych w Słowniku pomorskim czyli kaszubskim Stefana Ramułta | 143 |
Roman Sliwka Dendrologia nazwisk czeskich. O czeskich nazwiskach powstałych od nazw drzew i krzewów | 153 |
Mariola Walczak-Mikołajczakowa Pseudonimy bułgarskich literatów utworzone od nazw drzew | 171 |
Część II. SŁOWIAŃSKI DRZEWOSTAN KULTUROWO-LITERACKI 181 | |
Ivančica Banković-Mandić, Arnalda Dobrić Lipa u povijesnoj i suvremenoj društvenoj svijesti Hrvata | 183 |
Wojciech Browarny Dendrohistorie. Symboliczna kolonizacja drzew pomnikowych na Dolnym Śląsku | 193 |
Marlena Brzozowska Drzewa w krajobrazie powiatu wysokomazowieckiego – wybrane aspekty | 211 |
Rafał Dymczyk Symbolika cyprysów w słowiańskich klasztorach Świętej Góry Athos | 227 |
Paweł Dziadul Apotropaiczna moc głogu i magiczno-rytualne praktyki przeciwko wampirom w serbskich narracjach ludowych | 237 |
Anna Gawarecka „Nie było nas, był las“, czyli wieczna wojna w cieniu wiązów | 249 |
Мая Иванова За дървото Александър от гл. ХII на Пространното житие на св. Константин-Кирил | 269 |
Joanna Kobylańska Słowiańskie drzewo życia jako symbol współczesnego odrodzenia rodzimowierstwa na przykładzie Drogi do Nawi Tomasza Duszyńskiego | 283 |
Kazimierz Maciąg Leśna „kalokagatija” Adama Kozłowieckiego (1874–1949) | 291 |
Jan Pešina Husovy lípy, Žižkovy duby. Drzewa – pomniki przyrody jako czeskie miejsca pamięci | 303 |
Adrian Pilarski Leśne demony i święte dęby – drzewa a mitologia Słowian w twórczości Karela Jaromira Erbena | 319 |
Noty o autorach | 333 |
Bibliographical Notes on Authors | 339 |