INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autorka tej książki podjęła próbę znalezienia odpowiedniego języka do rozmowy o ludzkiej autodestrukcji. Prezentowane studium porównawcze, zestawiające autentyczne zapisy pozostawiane przez samobójców z ich kulturowymi przedstawieniami, umożliwia dostrzeżenie różnic między tymi tekstami. Interdyscyplinarne podejście, w którym wykorzystane zostały drogi interpretacyjne zarówno kulturoznawcze, językoznawcze, jak i suicydologiczne, pozwala na otwarcie dialogu naukowego z narracją tworzoną przez kulturę, media i społeczeństwo.
Zapis, jaki zostawia po sobie samobójca, jest tekstem, na który została nałożona warstwa stereotypów, mitów i wyobrażeń. Wokół samobójcy oraz jego czynu zbudowano opowieść na podstawie przekazów, które przez lata dostarczały prasa, kino, literatura, a w ostatnim czasie Internet. Narracja ta, odwołująca się do samobójstw bohaterów literackich, filmowych, a także postaci z pierwszych stron medialnych doniesień, mało ma jednak wspólnego z dramatem śmierci w odosobnieniu i rozpaczy, który rozgrywa się każdego dnia, w świecie pozbawionym rozgłosu oraz blasku reflektorów.
A comparative study which juxtaposes original suicide notes with their cultural representations and allows for seeing the differences between such texts. An interdisciplinary approach, which uses cultural, language and suicidal interpretations thus enabling a scientific dialogue with the narrative created by culture, media and society.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 370 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4695-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Uwagi wstępne | 11 |
Część I. Wprowadzenie | |
Rozdział | 1 |
Samobójstwo i list samobójcy – defi nicje, statystyki, typologia | 19 |
1.1. Definicje | 19 |
1.2. Typologia zachowań samobójczych – podstawowe teorie | 23 |
1.3. Statystyki zachowań samobójczych w Polsce i na świecie – skala zjawiska | 27 |
1.3.1. Świat | 27 |
1.3.2. Polska | 29 |
1.4. List samobójcy – defi nicja i częstotliwość zjawiska | 30 |
Rozdział | 2 |
Historia badań listu pożegnalnego | 36 |
2.1. Badania polskie | 36 |
2.2. Badania zagraniczne | 40 |
Rozdział | 3 |
List samobójcy jako fakt kulturowy i gatunek wypowiedzi | 54 |
3.1. Samobójstwo jako fakt kulturowy | 54 |
3.2. List samobójcy jako fakt kulturowy | 63 |
3.3. List samobójcy jako gatunek wypowiedzi | 72 |
Część II. Autentyczne zapisy tekstów samobójców | |
Rozdział | 4 |
Struktura tekstu w listach samobójców | 79 |
Rozdział | 5 |
Monolog ostateczny | 88 |
Rozdział | 6 |
List samobójcy jako wypowiedź performatywna | 101 |
Rozdział | 7 |
Samobójca i jego świadectwo | 125 |
7.1. Sytuacja graniczna | 126 |
7.2. Sytuacja graniczna – końcowy akt czy część procesu? | 127 |
7.3. Samobójstwo to samotna podróż | 129 |
7.4. Społeczna izolacja samobójcy | 131 |
7.5. Samobójca i morderca | 132 |
7.6. Obrzęd przejścia i pojęcie liminalności | 133 |
7.7. Liminalność w problematyce suicydalnej | 134 |
7.8. Gdzie jest miejsce dla samobójcy? | 135 |
7.9. Świadectwo | 137 |
Rozdział | 8 |
Funkcje tekstu pożegnalnego | 141 |
8.1. Strategia pierwsza – nadawca używający funkcji | 143 |
8.2. Strategia druga − nadawca rozwijający użyte funkcje | 147 |
8.3. Znaczenia funkcji tekstu pożegnalnego dla zrozumienia celu zapisu | 150 |
Część III. List samobójcy w kulturze | |
Rozdział | 9 |
Obraz samobójstwa we współczesnej kulturze masowej | 155 |
Rozdział | 10 |
Obraz listu pożegnalnego i samobójcy w filmie fabularnym | 169 |
10.1. Samobójstwo jako temat filmowy | 172 |
10.2. Weronika postanawia umrzeć | 174 |
10.3. Skazani na Shawshank | 178 |
10.4. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri | 180 |
10.5. Jak piszą fi lmowi samobójcy? | 183 |
10.6. Podsumowanie – samobójstwo jako triada | 186 |
Rozdział | 11 |
Samobójca i list pożegnalny w literaturze | 188 |
11.1. Samobójcy wyimaginowani i ich listy | 192 |
11.2. List N.N. | 194 |
11.3. Listy Wertera | 198 |
11.4. List Kokorina | 208 |
11.5. Listy bohaterów literackich w porównaniu z autentycznymi zapisami samobójców | 214 |
Rozdział | 12 |
Listy samobójców w Internecie | 219 |
12.1. Zagrożenia i nowe możliwości | 219 |
12.2. E-pożegnanie i listy samobójców | 232 |
12.2.1. Metodologia badawcza | 232 |
12.2.2. E-pożegnanie − opis zjawiska | 233 |
12.2.3. Strony zawierające przykłady listów pożegnalnych | 237 |
12.2.4. Fora internetowe | 240 |
12.2.5. Portale: Facebook, Instagram, Tumblr, Twitter, YouTube | 246 |
12.2.6. Prywatne blogi | 251 |
12.2.7. Strony publikujące poezję i opowiadania | 254 |
12.2.8. Doniesienia prasowe | 260 |
12.3. Wnioski | 265 |
Część IV. Zakończenie | |
Rozdział | 13 |
Kilka słów o samobójstwie, czyli różnica między narracją a relacją | 271 |
13.1. Śmierci nie ma | 272 |
13.2. Narracja o samobójstwie | 273 |
13.3. List pożegnalny jako relacja | 275 |
Podsumowanie | 277 |
Bibliografia | 278 |
Źródła analizowane | 278 |
Źródła wykorzystane | 279 |
Spis załączników | 290 |
Autentyczne listy z akt prokuratur warszawskich | 290 |
Przykłady wątków suicydalnych w Internecie | 291 |
Załączniki | 293 |
Indeks nazwisk | 359 |
Indeks rzeczowy | 365 |