POLECAMY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
W publikacji omówiono zagadnienia prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem jej racjonalności i efektywności, a przede wszystkim w kontekście legalności, w tym dopuszczalnych form prawnoorganizacyjnych jej prowadzenia.
W poszczególnych częściach książki zostały omówione zróżnicowane formy i sposoby prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego, zarówno w sferze użyteczności publicznej, jak i poza nią. Zagadnienia te były prezentowane podczas ogólnopolskiego seminarium naukowego, które zostało zorganizowane przez Katedrę Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniu 19 listopada 2015 r.
Na szczególną uwagę zasługuje temat dotyczący gospodarki komunalnej i działalności gospodarczej samorządu terytorialnego, w którym podjęto analizę przesłanek kwalifikowania danej działalności samorządu do działalności gospodarczej z perspektywy doktryny i orzecznictwa sądowego, a także zagadnienie działalności powiatu w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej.
Publikacja umożliwia zapoznanie się z analizą przepisów prawa określających dopuszczalność prowadzenia działalności gospodarczej przez samorządy oraz ich wykładnią, a także z obowiązującym orzecznictwem sądowym.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla pracowników samorządowych, w szczególności odpowiedzialnych za gospodarkę komunalną, oraz radców prawnych zatrudnionych w urzędach. Zainteresuje też środowisko akademickie - wykładowców oraz studentów prawa, administracji i zarządzania w administracji.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 346 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8092-577-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Wstęp | str. | 17 |
Lidia Zacharko | |
Prawne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej przez samorząd gminny w modelu europejskim | str. | 23 |
I. Zagadnienia wprowadzające | str. | 23 |
II. Prawny aspekt przedsiębiorczości (podstawy prawne działalności gospodarczej samorządu terytorialnego) | str. | 26 |
III. Spółki prawa handlowego jako forma prywatyzacji organizacyjnej zadań publicznych | str. | 29 |
IV. Podsumowanie | str. | 35 |
Kazimierz Bandarzewski | |
Gospodarka komunalna i działalność gospodarcza samorządu terytorialnego | str. | 37 |
I. Wprowadzenie | str. | 37 |
II. Czy jednostki samorządu terytorialnego powinny prowadzić działalność gospodarczą? | str. | 38 |
III. Pojęcie działalności gospodarczej w ustawach regulujących ustrój samorządu terytorialnego | str. | 39 |
IV. Gospodarka | str. | 40 |
V. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w sferze użyteczności publicznej | str. | 43 |
VI. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego poza sferą użyteczności publicznej | str. | 48 |
VII. Pośrednie oddziaływanie jednostek samorządu terytorialnego na działalność gospodarczą | str. | 51 |
VIII. Podsumowanie | str. | 52 |
Mateusz Judziński | |
Pojęcie sfery użyteczności publicznej w kontekście działalności gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego | str. | 55 |
I. Wprowadzenie | str. | 55 |
II. Akty prawne normujące aspekty prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. | 55 |
III. Wpływ sfery użyteczności publicznej na granice swobody prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. | 57 |
IV. Orzecznictwo sądów w zakresie wykładni pojęcia sfery użyteczności publicznej | str. | 61 |
V. Wnioski | str. | 62 |
Renata Płaszowska | |
Pojęcie użyteczności publicznej jako wyznacznik ram dopuszczalności prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. | 64 |
I. Wprowadzenie | str. | 64 |
II. Pojęcie użyteczności publicznej na gruncie ustaw samorządowych | str. | 66 |
III. Kwestia użyteczności publicznej w przepisach ustawy o gospodarce komunalnej | str. | 70 |
IV. Pojęcie użyteczności publicznej w doktrynie prawa | str. | 76 |
V. Podsumowanie | str. | 79 |
Wojciech Gonet | |
Realizacja zadań gospodarczych przez gminy | str. | 82 |
I. Klasyfikacja zadań gospodarczych | str. | 83 |
II. Wybór zadań gospodarczych do realizacji przez gminę | str. | 86 |
III. Granice rozwoju infrastrukturalnego gminy | str. | 91 |
IV. Zakończenie | str. | 92 |
Aleksandra Ozimek | |
Zasady zarządu mieniem gminy oraz korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej | str. | 94 |
I. Wprowadzenie | str. | 94 |
II. Właściwość organów do ustanawiania zasad zarządu mieniem gminy | str. | 97 |
III. Charakter prawny uchwał | str. | 98 |
IV. Delegacje ustawowe do stanowienia zasad zarządu mieniem | str. | 100 |
V. Przekazanie zadań jednostce pomocniczej | str. | 102 |
VI. Mienie komunalne a mienie gminne | str. | 105 |
VII. Pojęcie zarządu, gospodarowania i administrowania mieniem | str. | 109 |
VIII. Zarządzanie mieniem gminy oraz korzystanie z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej - wybrane przykłady | str. | 110 |
IX. Zakończenie | str. | 114 |
Bogusław Przywora | |
Uwarunkowania prawne prowadzenia przez gminę działalności gospodarczej w celu realizacji zadań - wybrane zagadnienia konstytucyjnoprawne | str. | 118 |
I. Wstęp | str. | 118 |
II. Problem prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego, w świetle orzecznictwa, ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych Trybunału Konstytucyjnego | str. | 120 |
III. Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez gminę | str. | 125 |
IV. Wnioski | str. | 128 |
Dawid Chaba, Tomasz Noszczyk | |
Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce | str. | 131 |
I. Wstęp | str. | 131 |
II. Podstawy prawne | str. | 133 |
III. Działalność komunalna a działalność gospodarcza | str. | 135 |
IV. Działalność gospodarcza a zadania polskich samorządów | str. | 138 |
V. Ograniczenia w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego | str. | 141 |
VI. Zakończenie | str. | 145 |
Paulina Łazutka | |
Wybrane aspekty działalności gospodarczej związków jednostek samorządu terytorialnego | str. | 147 |
I. Wprowadzenie | str. | 147 |
II. Charakterystyka związków jednostek samorządu terytorialnego | str. | 148 |
III. Działalność gospodarcza związków jednostek samorządu terytorialnego - uwagi ogólne | str. | 150 |
IV. Działalność gospodarcza związków w sferze użyteczności publicznej | str. | 154 |
V. Działalność gospodarcza związków wykraczająca poza sferę użyteczności publicznej | str. | 155 |
VI. Podsumowanie | str. | 161 |
Tomasz Długosz | |
Wokół działalności gospodarczej gmin - głos w dyskusji | str. | 163 |
I. Wprowadzenie | str. | 163 |
II. Gospodarka gminna i działalność gospodarcza | str. | 165 |
III. Formy prowadzenia gospodarki gminnej | str. | 173 |
IV. Konkluzje | str. | 175 |
Grzegorz Suliński | |
Obligacje przychodowe jako sposób finansowania inwestycji publicznych | str. | 177 |
I. Wstęp | str. | 177 |
II. Źródła prawa | str. | 179 |
III. Istota prawna obligacji przychodowych | str. | 179 |
1. Zakres przedmiotowy obligacji przychodowych | str. | 179 |
2. Zakres podmiotowy obligacji przychodowych | str. | 180 |
3. Postanowienia konieczne uchwały o emisji obligacji przychodowych | str. | 182 |
IV. Zalety obligacji przychodowych | str. | 182 |
V. Trudności w emisji obligacji przychodowych | str. | 185 |
1. Zagadnienia wstępne | str. | 185 |
2. Pojęcie przedsięwzięcia | str. | 186 |
3. Zakres odpowiedzialności emitenta obligacji przychodowych z tytułu obligacji | str. | 189 |
VI. Wnioski | str. | 191 |
Jarosław Czerw | |
Kompetencje rad gmin w zakresie gospodarki komunalnej w świetle przepisów ustawy o gospodarce komunalnej - wybrane zagadnienia | str. | 194 |
I. Działalność gospodarcza gminy | str. | 194 |
II. Kompetencje rady gminy w zakresie gospodarki komunalnej | str. | 197 |
III. Podsumowanie | str. | 207 |
Dominika Cendrowicz, Karolina Rokicka | |
Ochrona wykorzystywania mienia komunalnego gminy w działalności gospodarczej prowadzonej z udziałem radnych | str. | 208 |
I. Wstęp | str. | 208 |
II. Pojęcie mienia komunalnego | str. | 210 |
III. Cele ochrony mienia komunalnego | str. | 212 |
IV. Ograniczenia w działalności gospodarczej prowadzonej przez radnego z wykorzystaniem mienia komunalnego | str. | 213 |
V. Zakres dopuszczalnego korzystania z mienia komunalnego przez radnego | str. | 218 |
VI. Skutki wykorzystywania przez radnego mienia komunalnego w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej | str. | 220 |
VII. Podsumowanie | str. | 222 |
Michał Kania | |
Partnerstwo publiczno-prywatne jako metoda realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego. Nieustająca szansa na rozwój czy nieustająca pożywka dla malkontentów? | str. | 224 |
I. Wprowadzenie | str. | 224 |
II. Przyczyny braku szerszego wykorzystywania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce | str. | 230 |
III. Perspektywy konieczności wykorzystywania partnerstwa publiczno-prywatnego w polskich realiach | str. | 233 |
IV. Warunki szerszego wykorzystania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce | str. | 235 |
V. Konkluzje | str. | 239 |
Katarzyna Płonka-Bielenin | |
Spółka komandytowa jako forma realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym | str. | 241 |
I. Uwagi wstępne | str. | 241 |
II. Kwalifikacja prawna umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym | str. | 243 |
III. Spółka komandytowa jako instrument realizacji umowy | str. | 250 |
Maciej M. Sokołowski | |
Wybrane zagadnienia prawne działalności samorządu terytorialnego w zakresie energetyki | str. | 257 |
I. Wprowadzenie | str. | 257 |
II. Planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy | str. | 258 |
III. Prawne uwarunkowania realizacji zadań samorządu na poziomie gminy | str. | 262 |
IV. Zaopatrywanie w ciepło w gminie na tle sytuacji sektora ciepłownictwa | str. | 265 |
V. Koncesjonowanie działalności przedsiębiorstw energetycznych w zakresie ciepłownictwa | str. | 268 |
VI. Niektóre obowiązki przedsiębiorstw energetycznych w odniesieniu do zaopatrywania w ciepło | str. | 271 |
VII. Ustalanie taryf dla potrzeb zaopatrzenia w ciepło | str. | 273 |
VIII. Podsumowanie | str. | 275 |
Michał Biliński | |
Jednostki samorządu terytorialnego a sport. Wspieranie i działalność gospodarcza | str. | 277 |
I. Wprowadzenie | str. | 277 |
II. Samodzielna działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w ramach sportu | str. | 278 |
III. Wspieranie sportu określone ustawą o sporcie | str. | 286 |
IV. Podsumowanie | str. | 288 |
Stefan Płażek | |
Nowe usługi powiatu w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej | str. | 290 |
I. Pojęcie pomocy prawnej | str. | 290 |
II. Historia wprowadzenia obecnej regulacji | str. | 291 |
III. Dokumenty konieczne dla rozpoczęcia funkcjonowania ustawy | str. | 293 |
IV. Uwagi do poszczególnych zapisów ustawy | str. | 299 |
V. Podsumowanie | str. | 304 |
Hiroko Tsuchiya | |
Funkcjonowanie przedsiębiorstw komunalnych w samorządzie terytorialnym w Japonii | str. | 310 |
I. Wprowadzenie | str. | 310 |
II. Zarys systemu samorządu terytorialnego w Japonii | str. | 311 |
III. Zadania samorządu terytorialnego | str. | 313 |
IV. Usługi publiczne wykonywane przez samorząd terytorialny | str. | 314 |
V. Przedsiębiorstwa komunalne w samorządzie terytorialnym | str. | 316 |
VI. Sposób wykonywania zadań publicznych (usług publicznych) przez lokalne przedsiębiorstwa komunalne | str. | 320 |
VII. Poszukiwanie metod efektywnego wykonywania usług publicznych | str. | 322 |
VIII. Podsumowanie | str. | 326 |
Literatura | str. | 329 |
Noty o autorach | str. | 343 |