INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Monografia zawiera omówienie uregulowań służących przeciwdziałaniu zmowom przetargowym w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym. W publikacji przedstawiona jest krytyczna analiza przyjętego w polskim systemie prawnym modelu wielotorowej odpowiedzialności - antymonopolowej i karnej - za zmowy przetargowe. Autor, opowiadając się zasadniczo za utrzymaniem tego modelu, uzasadnia potrzebę zmian zapewniających respektowanie zasady niedublowania się postępowań i odpowiedzialności tego samego podmiotu za ten sam czyn (ne bis in idem) oraz zasady proporcjonalności.
W opracowaniu zawarto m.in.:
porównanie zakresu zastosowania zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i w prawie karnym,
wskazówki dotyczące interpretacji problematycznych pojęć,
wnioski de lege ferenda,
aktualne krajowe i unijne orzecznictwo sądowe i administracyjne.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla pracowników UOKiK i pracowników innych służb, do których kompetencji należy przeciwdziałanie zmowom, a także sędziów oraz arbitrów KIO, którzy w swojej działalności orzeczniczej poszukują zarówno teoretycznych wyjaśnień, jak i praktycznych wskazówek na temat sposobu oceny określonych zjawisk gospodarczych. Monografia zainteresuje również prawników praktyków oraz pracowników naukowych specjalizujących się w problematyce prawa gospodarczego publicznego.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 514 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8092-846-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 17 |
Wprowadzenie | str. | 21 |
Rozdział I | |
Znaczenie konkurencyjnych przetargów dla obrotu gospodarczego | str. | 43 |
1. Wprowadzenie | str. | 43 |
2. Przetarg w obrocie gospodarczym | str. | 45 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 45 |
2.2. Przetarg jako tryb zawierania umów w świetle przepisów prawa cywilnego | str. | 45 |
2.3. Przetarg jako mechanizm realizacji zadań publicznych | str. | 47 |
2.3.1. Przepisy o zamówieniach publicznych | str. | 48 |
2.3.2. Wybrane inne źródła przetargów | str. | 49 |
3. Znaczenie (uczciwej) konkurencji dla realizacji celów przetargów | str. | 54 |
3.1. Wprowadzenie | str. | 54 |
3.2. Konkurencyjność przetargu w świetle kodeksu cywilnego | str. | 55 |
3.3. Uczciwa konkurencja jako ogólna zasada prawa zamówień publicznych | str. | 57 |
3.3.1. Prawo Unii Europejskiej | str. | 60 |
3.3.2. Prawo polskie | str. | 63 |
3.4. Konkurencja jako uzasadnienie procedur przetargowych przewidzianych w innych przepisach prawa publicznego | str. | 76 |
4. Ograniczenie konkurencji w przetargach jako aktualny problem dla prawidłowego obrotu gospodarczego w Polsce | str. | 78 |
5. Wnioski | str. | 92 |
Rozdział II | |
Przedmiot ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str. | 95 |
1. Wprowadzenie | str. | 95 |
2. Przedmiot ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji | str. | 96 |
2.1. Główny cel prawa ochrony konkurencji | str. | 96 |
2.2. Inne cele realizowane przez prawo ochrony konkurencji | str. | 98 |
2.3. Sprzeczność zmów przetargowych z celami prawa ochrony konkurencji | str. | 100 |
3. Przedmiot ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie karnym | str. | 100 |
3.1. Rodzajowy przedmiot ochrony | str. | 100 |
3.2. Indywidualny przedmiot ochrony | str. | 103 |
4. Porównanie przedmiotów ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str. | 104 |
4.1. Podobieństwa przedmiotów ochrony | str. | 105 |
4.2. Różnice przedmiotów ochrony | str. | 107 |
5. Wnioski | str. | 109 |
5.1. Częściowa zbieżność przedmiotu ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str. | 109 |
5.2. Konsekwencje zbieżności przedmiotu ochrony między prawem ochrony konkurencji i prawem karnym dla interpretacji art. 305 k.k. | str. | 110 |
5.3. Potrzeba modyfikacji znamion bezprawności w art. 305 k.k. | str. | 112 |
Rozdział III | |
Pojęcia przetargu i przetargu publicznego na gruncie prawa ochrony konkurencji i prawa karnego | str. | 116 |
1. Wprowadzenie | str. | 116 |
2. Przetarg i przetarg publiczny w przepisach prawa | str. | 117 |
3. Znaczenie pojęcia przetargu dla zakresu zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji | str. | 121 |
3.1. Pojęcie przetargu | str. | 121 |
3.2. Przetarg a inne sposoby wyboru oferty w doktrynie i orzecznictwie | str. | 122 |
3.3. Przetarg a inne sposoby wyboru oferty - stanowisko własne | str. | 125 |
3.3.1. Aukcja | str. | 125 |
3.3.2. Licytacja elektroniczna | str. | 127 |
3.3.3. Zapytanie o cenę | str. | 128 |
3.3.4. Dialog konkurencyjny | str. | 129 |
3.3.5. Negocjacje z ogłoszeniem oraz bez ogłoszenia | str. | 129 |
3.3.6. Zamówienia z wolnej ręki | str. | 131 |
3.3.7. Partnerstwo innowacyjne | str. | 132 |
3.3.8. Podsumowanie | str. | 134 |
4. Znaczenie pojęcia przetargu publicznego dla zakresu karalności zmów przetargowych w prawie karnym | str. | 135 |
4.1. Pojęcie przetargu | str. | 135 |
4.2. Pojęcie przetargu publicznego | str. | 137 |
4.3. Pojęcie przetargu publicznego - stanowisko własne | str. | 141 |
5. Wnioski | str. | 143 |
5.1. Wnioski dotyczące pojęcia przetargu w prawie ochrony konkurencji | str. | 144 |
5.1.1. Postulat interpretacyjny | str. | 144 |
5.1.2. Wnioski de lege ferenda | str. | 145 |
5.2. Wnioski dotyczące pojęcia przetargu publicznego w prawie karnym | str. | 146 |
5.2.1. Postulat interpretacyjny | str. | 146 |
5.2.2. Wnioski de lege ferenda | str. | 146 |
5.2.3. Zakres kryminalizacji zmów przetargowych a przetargi prywatne | str. | 149 |
Rozdział IV | |
Zachowania objęte zakresem zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str. | 151 |
1. Wprowadzenie | str. | 151 |
2. Zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję jako znamię zmowy przetargowej w prawie ochrony konkurencji | str. | 152 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 152 |
2.2. Porozumienie | str. | 154 |
2.3. Porozumienia ograniczające konkurencję | str. | 160 |
2.3.1. Ograniczenie konkurencji na rynku właściwym | str. | 160 |
2.3.2. Ograniczenie konkurencji a relacje wewnątrzorganizacyjne | str. | 165 |
2.3.3. Cel lub skutek ograniczenia konkurencji | str. | 167 |
2.3.4. Wyłączenia spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję | str. | 175 |
2.4. Zmowa przetargowa w świetle zakazu porozumień ograniczających konkurencję | str. | 180 |
2.4.1. "Kartelowe" zmowy przetargowe w świetle art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. | str. | 183 |
2.4.2. "Wertykalne" zmowy przetargowe w świetle art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. | str. | 190 |
2.4.3. "Kooperacyjne" porozumienia przetargowe w świetle art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. | str. | 193 |
2.4.3.1. Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia | str. | 194 |
2.4.3.2. Podwykonawstwo | str. | 197 |
2.4.3.3. Korzystanie z potencjału (zasobów) osoby trzeciej | str. | 199 |
2.4.3.4. Antymonopolowa ocena "kooperacyjnych" porozumień przetargowych | str. | 203 |
2.4.4. Inne niż art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. podstawy kwalifikacji zakazanych porozumień przetargowych | str. | 218 |
2.4.4.1. Prawo polskie | str. | 218 |
2.4.4.2. Prawo Unii Europejskiej | str. | 220 |
2.4.5. Ocena aktualnego podejścia do zmów przetargowych w świetle zakazu porozumień ograniczających konkurencję - ograniczenie konkurencji ze względu na cel czy skutek? | str. | 230 |
2.4.5.1. Uzgodnienia przetargowe niepowodujące ograniczenia konkurencji | str. | 236 |
2.4.5.2. Uzgodnienia przetargowe ograniczające konkurencję ze względu na cel | str. | 240 |
2.4.5.3. Uzgodnienia przetargowe ograniczające konkurencję ze względu na skutek | str. | 247 |
2.4.5.4. Porozumienia ograniczające konkurencję podlegające wyłączeniu spod zakazu | str. | 248 |
3. Wejście w porozumienie na szkodę beneficjenta przetargu jako znamię zmowy przetargowej w prawie karnym | str. | 250 |
3.1. Wprowadzenie | str. | 250 |
3.2. Wejście w porozumienie | str. | 253 |
3.2.1. Wejście w porozumienie a współsprawstwo | str. | 253 |
3.2.2. Wejście w porozumienie jako dokonanie uzgodnień | str. | 256 |
3.2.3. Brak wymogów co do formy zawarcia porozumienia | str. | 257 |
3.3. Treść porozumienia | str. | 259 |
3.3.1. Różnice między znamionami zmowy przetargowej w art. 305 § 1 i 2 k.k. | str. | 259 |
3.3.2. Przebieg przetargu jako przedmiot porozumienia | str. | 260 |
3.3.3. Treść porozumienia a rodzaje uczestników porozumienia | str. | 260 |
3.3.4. Treść porozumienia a inne typy przestępstw określone w art. 305 k.k. | str. | 262 |
3.3.5. Trudności w ustaleniu treści bezprawnego porozumienia przetargowego | str. | 264 |
3.3.6. Rola regulacji pozakarnych w odtwarzaniu zakresu kryminalizacji zmów przetargowych | str. | 266 |
3.4. Przesłanka działania na szkodę beneficjenta przetargu | str. | 273 |
3.4.1. Pojęcie szkody | str. | 273 |
3.4.2. Charakter i rozmiar szkody | str. | 274 |
3.4.3. Działanie na szkodę podmiotów innych niż beneficjent przetargu | str. | 276 |
3.4.4. Przesłanka działania na szkodę beneficjenta przetargu a wyrządzenie szkody | str. | 277 |
4. Zachowania objęte zakresem zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym - podobieństwa i różnice | str. | 281 |
4.1. Pojęcie porozumienia | str. | 281 |
4.2. Treść porozumienia | str. | 283 |
4.3. Cel porozumienia | str. | 286 |
5. Wnioski | str. | 286 |
Rozdział V | |
Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str. | 295 |
1. Wprowadzenie / | 295 |
2. Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji | str. | 296 |
2.1. Przedsiębiorca jako podmiot odpowiedzialności antymonopolowej | str. | 296 |
2.2. Odpowiedzialność przedsiębiorców za działania osób fizycznych będących ich reprezentantami | str. | 303 |
2.3. Odpowiedzialność antymonopolowa uczestników i organizatorów przetargu | str. | 304 |
2.4. Odpowiedzialność antymonopolowa a powiązania między przedsiębiorcami | str. | 307 |
2.5. Osoba zarządzająca jako podmiot odpowiedzialności antymonopolowej | str. | 313 |
3. Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w prawie karnym | str. | 317 |
3.1. Osoba fizyczna jako podmiot odpowiedzialności prawnokarnej | str. | 318 |
3.2. Różnorodność ról pełnionych w związku z przetargiem przez podmioty odpowiedzialności karnej z tytułu zmowy przetargowej | str. | 319 |
3.3. Problem porozumień zawieranych przez reprezentantów przedsiębiorców lub innych podmiotów mogących oddziaływać na przebieg przetargu | str. | 321 |
3.4. Podmiot zbiorowy jako podmiot odpowiedzialności za czyny zabronione pod groźbą kary | str. | 323 |
4. Podobieństwa i różnice zakresów podmiotowych zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i w prawie karnym | str. | 328 |
4.1. Udział w porozumieniu podmiotów niebędących przedsiębiorcami | str. | 328 |
4.2. Udział w porozumieniu osób fizycznych będących przedsiębiorcami | str. | 329 |
4.3. Udział w porozumieniu osób fizycznych działających na rzecz przedsiębiorców | str. | 330 |
4.4. Udział w porozumieniu organizatora przetargu | str. | 331 |
4.5. Udział w porozumieniu osób nieuczestniczących w przetargu | str. | 332 |
4.6. Porozumienia "wewnątrzorganizacyjne" | str. | 333 |
4.7. Problem odpowiedzialności następczej podmiotów zbiorowych | str. | 334 |
5. Wnioski | str. | 335 |
5.1. Ujęcie podmiotu naruszenia w prawie ochrony konkurencji | str. | 335 |
5.2. Ujęcie podmiotu naruszenia w prawie karnym | str. | 337 |
5.3. Konsekwencje podobieństwa podmiotowych zakresów zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str. | 338 |
Rozdział VI | |
Subiektywne przesłanki odpowiedzialności za zmowę przetargową w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str. | 340 |
1. Wprowadzenie | str. | 340 |
2. Subiektywne przesłanki odpowiedzialności za zmowę przetargową w prawie ochrony konkurencji | str. | 341 |
2.1. Obiektywny charakter odpowiedzialności przedsiębiorcy z tytułu naruszenia zakazu praktyk ograniczających konkurencję | str. | 341 |
2.2. Co najmniej nieumyślne naruszenie jako warunek nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej z tytułu naruszenia zakazu praktyk ograniczających konkurencję | str. | 342 |
2.3. Umyślność jako warunek antymonopolowej odpowiedzialności osoby zarządzającej | str. | 344 |
2.4. Ujęcie strony podmiotowej w unijnym prawie ochrony konkurencji | str. | 346 |
3. Subiektywne przesłanki odpowiedzialności za zmowę przetargową w prawie karnym | str. | 347 |
3.1. Umyślność lub nieumyślność jako znamiona charakteryzujące stronę podmiotową czynu zabronionego w prawie karnym | str. | 347 |
3.2. Znamiona charakteryzujące stronę podmiotową zmowy przetargowej w prawie karnym | str. | 349 |
3.3. Przesłanki odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary | str. | 351 |
4. Wnioski | str. | 353 |
Rozdział VII | |
Wielość podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady ne bis in idem oraz zasady proporcjonalności | str. | 355 |
1. Wprowadzenie | str. | 355 |
2. Źródła zasady ne bis in idem w świetle prawa międzynarodowego i krajowego | str. | 356 |
2.1. Prawnomiędzynarodowe źródła zasady ne bis in idem | str. | 357 |
2.2. Źródła zasady ne bis in idem w prawie Unii Europejskiej | str. | 358 |
2.3. Źródła zasady ne bis in idem w prawie polskim | str. | 362 |
3. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem | str. | 364 |
3.1. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem w świetle europejskiej konwencji praw człowieka i podstawowych wolności | str. | 364 |
3.2. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem w świetle prawa Unii Europejskiej | str. | 369 |
3.3. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem jako polskiej zasady konstytucyjnej | str. | 371 |
3.4. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem w odniesieniu do mechanizmów ochrony przed zmowami przetargowymi | str. | 375 |
4. Treść zasady ne bis in idem | str. | 381 |
4.1. Znaczenie pojęcia idem | str. | 382 |
4.2. Znaczenie pojęcia bis | str. | 385 |
5. Zbieg podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady ne bis in idem | str. | 386 |
5.1. Warianty dublowania odpowiedzialności wskutek zastosowania przepisów krajowych | str. | 388 |
5.1.1. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi | str. | 388 |
5.1.2. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorców będących osobami fizycznymi | str. | 390 |
5.1.3. Dublowanie odpowiedzialności osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, mającej status osoby zarządzającej w rozumieniu art. 4 pkt 3a u.o.k.k. | str. | 393 |
5.2. Warianty dublowania odpowiedzialności wskutek zastosowania przepisów prawa Unii Europejskiej | str. | 394 |
5.2.1. Dublowanie odpowiedzialności jednostek organizacyjnych mających status podmiotu zbiorowego oraz przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 101 TFUE | str. | 394 |
5.2.2. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozumieniu art. 101 TFUE będących osobami fizycznymi | str. | 395 |
5.2.3. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozumieniu art. 101 TFUE mających również status przedsiębiorcy w świetle ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów | str. | 396 |
5.2.4. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozumieniu art. 101 TFUE wskutek zastosowania wyłącznie przepisów unijnego prawa konkurencji | str. | 397 |
5.3. Obszary, w których nie dochodzi do dublowania odpowiedzialności | str. | 404 |
5.4. Kwalifikacja zbiegu podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady ne bis in idem | str. | 406 |
6. Zbieg podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady proporcjonalności | str. | 408 |
7. Eliminacja niekonstytucyjnego zbiegu podstaw odpowiedzialności w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego oraz propozycji doktryny i projektów legislacyjnych | str. | 411 |
7.1. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego | str. | 411 |
7.2. Propozycje doktryny i projekty legislacyjne | str. | 415 |
8. Wnioski | str. | 423 |
8.1. Wnioski z rozważań dotyczących wielości podstaw odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych | str. | 423 |
8.2. Eliminacja zbiegu podstaw odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych - uwagi de lege ferenda i wnioski de lege lata | str. | 428 |
8.2.1. Założenia proponowanych zmian | str. | 428 |
8.2.2. Propozycje zmian legislacyjnych i wnioski de lege lata | str. | 432 |
Rozdział VIII | |
Podsumowanie - wnioski oraz propozycje interpretacyjne i legislacyjne | str. | 448 |
1. Wprowadzenie | str. | 448 |
1.1. Waga problematyki zmów przetargowych oraz prawnych instrumentów przeciwdziałania tym praktykom | str. | 448 |
1.2. Wielotorowość prawnej interwencji służącej przeciwdziałaniu zmowom przetargowym | str. | 450 |
2. Zakres odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych | str. | 451 |
2.1. Wnioski z analizy zagadnienia | str. | 452 |
2.2. Propozycje interpretacyjne i legislacyjne | str. | 457 |
2.2.1. Pojęcie przetargu na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. | str. | 459 |
2.2.2. Pojęcie przetargu publicznego na gruncie art. 305 k.k. | str. | 460 |
2.2.3. Konstrukcja przestępnej zmowy przetargowej | str. | 462 |
2.2.4. Przesłanka narażenia na szkodę beneficjenta przetargu publicznego na gruncie art. 305 k.k. | str. | 463 |
2.2.5. Sposób oceny zmów przetargowych na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów | str. | 464 |
3. Wielość podstaw odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych | str. | 469 |
3.1. Wnioski z analizy zagadnienia | str. | 469 |
3.2. Propozycje interpretacyjne i legislacyjne | str. | 472 |
3.2.1. Założenia formułowanych propozycji | str. | 472 |
3.2.2. Zbieg odpowiedzialności antymonopolowej z odpowiedzialnością karną lub odpowiedzialnością podmiotów zbiorowych | str. | 473 |
3.2.3. Artykuł 6 u.o.p.z. | str. | 475 |
3.2.4. Zbieg odpowiedzialności tzw. osób zarządzających | str. | 475 |
3.2.5. Zbieg odpowiedzialności przy stosowaniu prawa Unii Europejskiej | str. | 476 |
4. Wniosek końcowy | str. | 477 |
Bibliografia | str. | 479 |
Orzecznictwo | str. | 495 |