Zmowy przetargowe w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym

-17%

Zmowy przetargowe w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

92,13  111,00

Format: pdf

Cena początkowa: 111,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 85,47 zł  


92,13

w tym VAT

Monografia zawiera omówienie uregulowań służących przeciwdziałaniu zmowom przetargowym w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym. W publikacji przedstawiona jest krytyczna analiza przyjętego w polskim systemie prawnym modelu wielotorowej odpowiedzialności - antymonopolowej i karnej - za zmowy przetargowe. Autor, opowiadając się zasadniczo za utrzymaniem tego modelu, uzasadnia potrzebę zmian zapewniających respektowanie zasady niedublowania się postępowań i odpowiedzialności tego samego podmiotu za ten sam czyn (ne bis in idem) oraz zasady proporcjonalności.


W opracowaniu zawarto m.in.:


porównanie zakresu zastosowania zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i w prawie karnym,
wskazówki dotyczące interpretacji problematycznych pojęć,
wnioski de lege ferenda,
aktualne krajowe i unijne orzecznictwo sądowe i administracyjne.


Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla pracowników UOKiK i pracowników innych służb, do których kompetencji należy przeciwdziałanie zmowom, a także sędziów oraz arbitrów KIO, którzy w swojej działalności orzeczniczej poszukują zarówno teoretycznych wyjaśnień, jak i praktycznych wskazówek na temat sposobu oceny określonych zjawisk gospodarczych. Monografia zainteresuje również prawników praktyków oraz pracowników naukowych specjalizujących się w problematyce prawa gospodarczego publicznego.


Rok wydania2016
Liczba stron514
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8092-846-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    17
  
  Wprowadzenie | str.    21
  
  Rozdział I
  Znaczenie konkurencyjnych przetargów dla obrotu gospodarczego | str.    43
  1. Wprowadzenie | str.    43
  2. Przetarg w obrocie gospodarczym | str.    45
  2.1. Wprowadzenie | str.    45
  2.2. Przetarg jako tryb zawierania umów w świetle przepisów prawa cywilnego | str.    45
  2.3. Przetarg jako mechanizm realizacji zadań publicznych | str.    47
  2.3.1. Przepisy o zamówieniach publicznych | str.    48
  2.3.2. Wybrane inne źródła przetargów | str.    49
  3. Znaczenie (uczciwej) konkurencji dla realizacji celów przetargów | str.    54
  3.1. Wprowadzenie | str.    54
  3.2. Konkurencyjność przetargu w świetle kodeksu cywilnego | str.    55
  3.3. Uczciwa konkurencja jako ogólna zasada prawa zamówień publicznych | str.    57
  3.3.1. Prawo Unii Europejskiej | str.    60
  3.3.2. Prawo polskie | str.    63
  3.4. Konkurencja jako uzasadnienie procedur przetargowych przewidzianych w innych przepisach prawa publicznego | str.    76
  4. Ograniczenie konkurencji w przetargach jako aktualny problem dla prawidłowego obrotu gospodarczego w Polsce | str.    78
  5. Wnioski | str.    92
  
  Rozdział II
  Przedmiot ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str.    95
  1. Wprowadzenie | str.    95
  2. Przedmiot ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji | str.    96
  2.1. Główny cel prawa ochrony konkurencji | str.    96
  2.2. Inne cele realizowane przez prawo ochrony konkurencji | str.    98
  2.3. Sprzeczność zmów przetargowych z celami prawa ochrony konkurencji | str.    100
  3. Przedmiot ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie karnym | str.    100
  3.1. Rodzajowy przedmiot ochrony | str.    100
  3.2. Indywidualny przedmiot ochrony | str.    103
  4. Porównanie przedmiotów ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str.    104
  4.1. Podobieństwa przedmiotów ochrony | str.    105
  4.2. Różnice przedmiotów ochrony | str.    107
  5. Wnioski | str.    109
  5.1. Częściowa zbieżność przedmiotu ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str.    109
  5.2. Konsekwencje zbieżności przedmiotu ochrony między prawem ochrony konkurencji i prawem karnym dla interpretacji art. 305 k.k. | str.    110
  5.3. Potrzeba modyfikacji znamion bezprawności w art. 305 k.k. | str.    112
  
  Rozdział III
  Pojęcia przetargu i przetargu publicznego na gruncie prawa ochrony konkurencji i prawa karnego | str.    116
  1. Wprowadzenie | str.    116
  2. Przetarg i przetarg publiczny w przepisach prawa | str.    117
  3. Znaczenie pojęcia przetargu dla zakresu zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji | str.    121
  3.1. Pojęcie przetargu | str.    121
  3.2. Przetarg a inne sposoby wyboru oferty w doktrynie i orzecznictwie | str.    122
  3.3. Przetarg a inne sposoby wyboru oferty - stanowisko własne | str.    125
  3.3.1. Aukcja | str.    125
  3.3.2. Licytacja elektroniczna | str.    127
  3.3.3. Zapytanie o cenę | str.    128
  3.3.4. Dialog konkurencyjny | str.    129
  3.3.5. Negocjacje z ogłoszeniem oraz bez ogłoszenia | str.    129
  3.3.6. Zamówienia z wolnej ręki | str.    131
  3.3.7. Partnerstwo innowacyjne | str.    132
  3.3.8. Podsumowanie | str.    134
  4. Znaczenie pojęcia przetargu publicznego dla zakresu karalności zmów przetargowych w prawie karnym | str.    135
  4.1. Pojęcie przetargu | str.    135
  4.2. Pojęcie przetargu publicznego | str.    137
  4.3. Pojęcie przetargu publicznego - stanowisko własne | str.    141
  5. Wnioski | str.    143
  5.1. Wnioski dotyczące pojęcia przetargu w prawie ochrony konkurencji | str.    144
  5.1.1. Postulat interpretacyjny | str.    144
  5.1.2. Wnioski de lege ferenda | str.    145
  5.2. Wnioski dotyczące pojęcia przetargu publicznego w prawie karnym | str.    146
  5.2.1. Postulat interpretacyjny | str.    146
  5.2.2. Wnioski de lege ferenda | str.    146
  5.2.3. Zakres kryminalizacji zmów przetargowych a przetargi prywatne | str.    149
  
  Rozdział IV
  Zachowania objęte zakresem zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str.    151
  1. Wprowadzenie | str.    151
  2. Zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję jako znamię zmowy przetargowej w prawie ochrony konkurencji | str.    152
  2.1. Wprowadzenie | str.    152
  2.2. Porozumienie | str.    154
  2.3. Porozumienia ograniczające konkurencję | str.    160
  2.3.1. Ograniczenie konkurencji na rynku właściwym | str.    160
  2.3.2. Ograniczenie konkurencji a relacje wewnątrzorganizacyjne | str.    165
  2.3.3. Cel lub skutek ograniczenia konkurencji | str.    167
  2.3.4. Wyłączenia spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję | str.    175
  2.4. Zmowa przetargowa w świetle zakazu porozumień ograniczających konkurencję | str.    180
  2.4.1. "Kartelowe" zmowy przetargowe w świetle art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. | str.    183
  2.4.2. "Wertykalne" zmowy przetargowe w świetle art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. | str.    190
  2.4.3. "Kooperacyjne" porozumienia przetargowe w świetle art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. | str.    193
  2.4.3.1. Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia | str.    194
  2.4.3.2. Podwykonawstwo | str.    197
  2.4.3.3. Korzystanie z potencjału (zasobów) osoby trzeciej | str.    199
  2.4.3.4. Antymonopolowa ocena "kooperacyjnych" porozumień przetargowych | str.    203
  2.4.4. Inne niż art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. podstawy kwalifikacji zakazanych porozumień przetargowych | str.    218
  2.4.4.1. Prawo polskie | str.    218
  2.4.4.2. Prawo Unii Europejskiej | str.    220
  2.4.5. Ocena aktualnego podejścia do zmów przetargowych w świetle zakazu porozumień ograniczających konkurencję - ograniczenie konkurencji ze względu na cel czy skutek? | str.    230
  2.4.5.1. Uzgodnienia przetargowe niepowodujące ograniczenia konkurencji | str.    236
  2.4.5.2. Uzgodnienia przetargowe ograniczające konkurencję ze względu na cel | str.    240
  2.4.5.3. Uzgodnienia przetargowe ograniczające konkurencję ze względu na skutek | str.    247
  2.4.5.4. Porozumienia ograniczające konkurencję podlegające wyłączeniu spod zakazu | str.    248
  3. Wejście w porozumienie na szkodę beneficjenta przetargu jako znamię zmowy przetargowej w prawie karnym | str.    250
  3.1. Wprowadzenie | str.    250
  3.2. Wejście w porozumienie | str.    253
  3.2.1. Wejście w porozumienie a współsprawstwo | str.    253
  3.2.2. Wejście w porozumienie jako dokonanie uzgodnień | str.    256
  3.2.3. Brak wymogów co do formy zawarcia porozumienia | str.    257
  3.3. Treść porozumienia | str.    259
  3.3.1. Różnice między znamionami zmowy przetargowej w art. 305 § 1 i 2 k.k. | str.    259
  3.3.2. Przebieg przetargu jako przedmiot porozumienia | str.    260
  3.3.3. Treść porozumienia a rodzaje uczestników porozumienia | str.    260
  3.3.4. Treść porozumienia a inne typy przestępstw określone w art. 305 k.k. | str.    262
  3.3.5. Trudności w ustaleniu treści bezprawnego porozumienia przetargowego | str.    264
  3.3.6. Rola regulacji pozakarnych w odtwarzaniu zakresu kryminalizacji zmów przetargowych | str.    266
  3.4. Przesłanka działania na szkodę beneficjenta przetargu | str.    273
  3.4.1. Pojęcie szkody | str.    273
  3.4.2. Charakter i rozmiar szkody | str.    274
  3.4.3. Działanie na szkodę podmiotów innych niż beneficjent przetargu | str.    276
  3.4.4. Przesłanka działania na szkodę beneficjenta przetargu a wyrządzenie szkody | str.    277
  4. Zachowania objęte zakresem zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym - podobieństwa i różnice | str.    281
  4.1. Pojęcie porozumienia | str.    281
  4.2. Treść porozumienia | str.    283
  4.3. Cel porozumienia | str.    286
  5. Wnioski | str.    286
  
  Rozdział V
  Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str.    295
  1. Wprowadzenie /    295
  2. Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji | str.    296
  2.1. Przedsiębiorca jako podmiot odpowiedzialności antymonopolowej | str.    296
  2.2. Odpowiedzialność przedsiębiorców za działania osób fizycznych będących ich reprezentantami | str.    303
  2.3. Odpowiedzialność antymonopolowa uczestników i organizatorów przetargu | str.    304
  2.4. Odpowiedzialność antymonopolowa a powiązania między przedsiębiorcami | str.    307
  2.5. Osoba zarządzająca jako podmiot odpowiedzialności antymonopolowej | str.    313
  3. Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w prawie karnym | str.    317
  3.1. Osoba fizyczna jako podmiot odpowiedzialności prawnokarnej | str.    318
  3.2. Różnorodność ról pełnionych w związku z przetargiem przez podmioty odpowiedzialności karnej z tytułu zmowy przetargowej | str.    319
  3.3. Problem porozumień zawieranych przez reprezentantów przedsiębiorców lub innych podmiotów mogących oddziaływać na przebieg przetargu | str.    321
  3.4. Podmiot zbiorowy jako podmiot odpowiedzialności za czyny zabronione pod groźbą kary | str.    323
  4. Podobieństwa i różnice zakresów podmiotowych zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i w prawie karnym | str.    328
  4.1. Udział w porozumieniu podmiotów niebędących przedsiębiorcami | str.    328
  4.2. Udział w porozumieniu osób fizycznych będących przedsiębiorcami | str.    329
  4.3. Udział w porozumieniu osób fizycznych działających na rzecz przedsiębiorców | str.    330
  4.4. Udział w porozumieniu organizatora przetargu | str.    331
  4.5. Udział w porozumieniu osób nieuczestniczących w przetargu | str.    332
  4.6. Porozumienia "wewnątrzorganizacyjne" | str.    333
  4.7. Problem odpowiedzialności następczej podmiotów zbiorowych | str.    334
  5. Wnioski | str.    335
  5.1. Ujęcie podmiotu naruszenia w prawie ochrony konkurencji | str.    335
  5.2. Ujęcie podmiotu naruszenia w prawie karnym | str.    337
  5.3. Konsekwencje podobieństwa podmiotowych zakresów zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str.    338
  
  Rozdział VI
  Subiektywne przesłanki odpowiedzialności za zmowę przetargową w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym | str.    340
  1. Wprowadzenie | str.    340
  2. Subiektywne przesłanki odpowiedzialności za zmowę przetargową w prawie ochrony konkurencji | str.    341
  2.1. Obiektywny charakter odpowiedzialności przedsiębiorcy z tytułu naruszenia zakazu praktyk ograniczających konkurencję | str.    341
  2.2. Co najmniej nieumyślne naruszenie jako warunek nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej z tytułu naruszenia zakazu praktyk ograniczających konkurencję | str.    342
  2.3. Umyślność jako warunek antymonopolowej odpowiedzialności osoby zarządzającej | str.    344
  2.4. Ujęcie strony podmiotowej w unijnym prawie ochrony konkurencji | str.    346
  3. Subiektywne przesłanki odpowiedzialności za zmowę przetargową w prawie karnym | str.    347
  3.1. Umyślność lub nieumyślność jako znamiona charakteryzujące stronę podmiotową czynu zabronionego w prawie karnym | str.    347
  3.2. Znamiona charakteryzujące stronę podmiotową zmowy przetargowej w prawie karnym | str.    349
  3.3. Przesłanki odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary | str.    351
  4. Wnioski | str.    353
  
  Rozdział VII
  Wielość podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady ne bis in idem oraz zasady proporcjonalności | str.    355
  1. Wprowadzenie | str.    355
  2. Źródła zasady ne bis in idem w świetle prawa międzynarodowego i krajowego | str.    356
  2.1. Prawnomiędzynarodowe źródła zasady ne bis in idem | str.    357
  2.2. Źródła zasady ne bis in idem w prawie Unii Europejskiej | str.    358
  2.3. Źródła zasady ne bis in idem w prawie polskim | str.    362
  3. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem | str.    364
  3.1. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem w świetle europejskiej konwencji praw człowieka i podstawowych wolności | str.    364
  3.2. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem w świetle prawa Unii Europejskiej | str.    369
  3.3. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem jako polskiej zasady konstytucyjnej | str.    371
  3.4. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem w odniesieniu do mechanizmów ochrony przed zmowami przetargowymi | str.    375
  4. Treść zasady ne bis in idem | str.    381
  4.1. Znaczenie pojęcia idem | str.    382
  4.2. Znaczenie pojęcia bis | str.    385
  5. Zbieg podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady ne bis in idem | str.    386
  5.1. Warianty dublowania odpowiedzialności wskutek zastosowania przepisów krajowych | str.    388
  5.1.1. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi | str.    388
  5.1.2. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorców będących osobami fizycznymi | str.    390
  5.1.3. Dublowanie odpowiedzialności osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, mającej status osoby zarządzającej w rozumieniu art. 4 pkt 3a u.o.k.k. | str.    393
  5.2. Warianty dublowania odpowiedzialności wskutek zastosowania przepisów prawa Unii Europejskiej | str.    394
  5.2.1. Dublowanie odpowiedzialności jednostek organizacyjnych mających status podmiotu zbiorowego oraz przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 101 TFUE | str.    394
  5.2.2. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozumieniu art. 101 TFUE będących osobami fizycznymi | str.    395
  5.2.3. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozumieniu art. 101 TFUE mających również status przedsiębiorcy w świetle ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów | str.    396
  5.2.4. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozumieniu art. 101 TFUE wskutek zastosowania wyłącznie przepisów unijnego prawa konkurencji | str.    397
  5.3. Obszary, w których nie dochodzi do dublowania odpowiedzialności | str.    404
  5.4. Kwalifikacja zbiegu podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady ne bis in idem | str.    406
  6. Zbieg podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady proporcjonalności | str.    408
  7. Eliminacja niekonstytucyjnego zbiegu podstaw odpowiedzialności w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego oraz propozycji doktryny i projektów legislacyjnych | str.    411
  7.1. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego | str.    411
  7.2. Propozycje doktryny i projekty legislacyjne | str.    415
  8. Wnioski | str.    423
  8.1. Wnioski z rozważań dotyczących wielości podstaw odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych | str.    423
  8.2. Eliminacja zbiegu podstaw odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych - uwagi de lege ferenda i wnioski de lege lata | str.    428
  8.2.1. Założenia proponowanych zmian | str.    428
  8.2.2. Propozycje zmian legislacyjnych i wnioski de lege lata | str.    432
  
  Rozdział VIII
  Podsumowanie - wnioski oraz propozycje interpretacyjne i legislacyjne | str.    448
  1. Wprowadzenie | str.    448
  1.1. Waga problematyki zmów przetargowych oraz prawnych instrumentów przeciwdziałania tym praktykom | str.    448
  1.2. Wielotorowość prawnej interwencji służącej przeciwdziałaniu zmowom przetargowym | str.    450
  2. Zakres odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych | str.    451
  2.1. Wnioski z analizy zagadnienia | str.    452
  2.2. Propozycje interpretacyjne i legislacyjne | str.    457
  2.2.1. Pojęcie przetargu na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. | str.    459
  2.2.2. Pojęcie przetargu publicznego na gruncie art. 305 k.k. | str.    460
  2.2.3. Konstrukcja przestępnej zmowy przetargowej | str.    462
  2.2.4. Przesłanka narażenia na szkodę beneficjenta przetargu publicznego na gruncie art. 305 k.k. | str.    463
  2.2.5. Sposób oceny zmów przetargowych na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów | str.    464
  3. Wielość podstaw odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych | str.    469
  3.1. Wnioski z analizy zagadnienia | str.    469
  3.2. Propozycje interpretacyjne i legislacyjne | str.    472
  3.2.1. Założenia formułowanych propozycji | str.    472
  3.2.2. Zbieg odpowiedzialności antymonopolowej z odpowiedzialnością karną lub odpowiedzialnością podmiotów zbiorowych | str.    473
  3.2.3. Artykuł 6 u.o.p.z. | str.    475
  3.2.4. Zbieg odpowiedzialności tzw. osób zarządzających | str.    475
  3.2.5. Zbieg odpowiedzialności przy stosowaniu prawa Unii Europejskiej | str.    476
  4. Wniosek końcowy | str.    477
  
  Bibliografia | str.    479
  
  Orzecznictwo | str.    495
RozwińZwiń