INNE EBOOKI AUTORA
-25%
Do rozpoznania i oceny rzeczywistości, szczególnie kryzysowej, oraz prognozowania przyszłości konieczna jest nie tylko głębsza refleksja, ale i dystans czasowy . Ważną rolę w tym procesie pełnią filozofia i historia. Jednym z celów tej książki jest właśnie próba uchwycenia dystansu wobec współczesnego zarządzania, które wykazuje symptomy dezorientacji i zadyszki.
Książka doskonale wpisuje się w dyskurs na temat natury współczesnego zarządzania, jego interdyscyplinarności, ewolucji, różnych koncepcji i rozterek. Jej autorzy, specjaliści z wielu dziedzin, podkreślają wagę filozofii w kształceniu przyszłych specjalistów zarządzania i menedżerów. Ponieważ jest to kształcenie masowe, obejmujące w skali kraju setki tysięcy osób rocznie, powinno być prowadzone w sposób dobry jakościowo, odpowiedzialny i społecznie użyteczny, aby wywierało pozytywny wpływ zarówno na stronę etyczną, jak i merytoryczną zarządzania. Filozofia kształtuje umiejętność abstrakcyjnego, twórczego i krytycznego myślenia, podejścia analitycznego i systemowego, uczy argumentacji, etycznego postępowania, rozpoznawania wartości i szacunku dla nich. Zdobyte dzięki niej umiejętności ułatwiają zarządzanie strategiczne, taktyczne, rozwiązywanie problemów, wspierają proces podejmowania decyzji, komunikację i negocjacje.
Autorzy wyjaśniają znaczenie terminu filozofia zarządzania, opisują antynomie w zakresie filozofii zarządzania w przedsiębiorstwach, odnosząc się do kryzysu zarządzania strategicznego. Sporo miejsca poświęcają krytyce współczesnej nauki o zarządzaniu. Wypowiadają się na temat etosu i filozofii zarządzania klasycznych przedsiębiorców, specyfiki zarządzania zawodowych menedżerów oraz blasków i cieni filozofii menedżeryzmu. Dokonują przeglądu inspiracji religijnych, filozoficznych i etycznych związanych z kategoriami obowiązku i odpowiedzialności. Prowadzą rozważania na temat kultury jakości jako specyficznej i wyrazistej filozofii zarządzania.
Adresaci:
Książka zainteresuje zarówno pracowników naukowych - dydaktyków z dziedzin zarządzania, filozofii, socjologii organizacji i zarządzania, psychologii zarządzania, jak i praktyków - menedżerów i przedsiębiorców.
Jest to publikacja oryginalna w swym pomyśle i realizacji, o interdyscyplinarnym podejściu do niezwykle ważnej we współczesnej kulturze, rozległej problematyki zarządzania. Bogata zawartość merytoryczna książki idzie w parze ze stylem zaciekawiającej narracji.
Dr hab. Tadeusz Klimski, profesor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Książka jest poświęcona zagadnieniom filozofii zarządzania widzianej przez pryzmat różnych nauk i podejść. Praca ma charakter interdyscyplinarny, wychodzi poza powszechne, wąskie spojrzenie na zarządzanie i jest ciekawą, godną upowszechnienia pozycją.
Prof. zw. dr hab. Andrzej P. Wiatrak, Prodziekan ds. Nauki
kierownik Zakładu Jakości Zarządzania na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 340 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-5371-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | |
str. | 9 |
Tadeusz Oleksyn | |
1. Filozofia a zarządzanie - trzy spojrzenia | |
str. | 23 |
1.1. Genus humanum arte et ratione vivit | |
str. | 23 |
Emil Orzechowski | |
Literatura | |
str. | 28 |
1.2. Aksjologia w zarządzaniu | |
str. | 28 |
Tadeusz Borkowski | |
1.3. Filozofia w praktyce zarządzania | |
str. | 33 |
Adam Hernas | |
2. Różne filozofie zarządzania | |
str. | 44 |
Tadeusz Oleksyn | |
2.1. Wyjaśnienie pojęcia | |
str. | 44 |
2.2. Zarządzanie - administrowanie - dowodzenie | |
str. | 46 |
2.3. Wojskowy rodowód zarządzania, wojskowe filozofie | |
str. | 50 |
2.4. Filozofie zarządzania w sektorze publicznym | |
str. | 57 |
2.5. Filozofie zarządzania w sektorze przedsiębiorstw | |
str. | 63 |
2.6. Zasady jako składowe racjonalnych filozofii zarządzania | |
str. | 82 |
2.7. Konkluzje | |
str. | 88 |
Literatura | |
str. | 90 |
3. Filozofia a kompetencje zarządcze | |
str. | 92 |
Jan Franciszek Jacko | |
3.1. Filozofia w klasycznym ideale kształcenia | |
str. | 93 |
3.2. Główne cele kształcenia wyższego w zarządzaniu | |
str. | 95 |
3.3. Niektóre funkcje filozofii w nauczaniu zarządzania | |
str. | 97 |
3.4. Dlaczego filozofia bywa niedoceniana? | |
str. | 105 |
3.5. Promujmy klasyczny ideał nauczania i sensowne praktyki | |
str. | 111 |
Literatura | |
str. | 112 |
4. Ekonomia w naukowym myśleniu o zarządzaniu | |
str. | 114 |
Kazimierz Kuciński | |
4.1. Ekspansjonizm zarządzania | |
str. | 117 |
4.2. Rozmywanie zarządzania | |
str. | 124 |
4.3. Refleksje końcowe | |
str. | 132 |
5. Kreatorzy zarządzania | |
str. | 135 |
Tadeusz Oleksyn | |
5.1. Zarządzanie - trudności z rozumieniem | |
str. | 136 |
5.2. Interdyscyplinarność zarządzania | |
str. | 140 |
5.3. Etos i filozofie zarządzania klasycznych przedsiębiorców | |
str. | 143 |
5.4. Menedżerowie a liderzy; menedżeryzm | |
str. | 154 |
5.5. Inżynierowie w zarządzaniu | |
str. | 160 |
5.6. Blaski i cienie nauk o zarządzaniu i akademickiego nauczania | |
str. | 168 |
5.7. Synteza | |
str. | 177 |
Literatura | |
str. | 177 |
6. Różne tradycje rozumienia obowiązku: deontologia jako inspiracja | |
str. | 179 |
Łukasz Skiba | |
6.1. Geneza pojęcia deontologia | |
str. | 179 |
6.2. Obowiązek i odpowiedzialność w wybranych religiach | |
str. | 181 |
6.3. Etyka obowiązku w filozofii starożytnej Grecji | |
str. | 192 |
6.4. Deontonomizm | |
str. | 196 |
6.5. Inne filozofie eksponujące znaczenie obowiązku | |
str. | 207 |
6.6. Konkluzje | |
str. | 211 |
Literatura | |
str. | 211 |
7. Kultura jakości jako wyraz filozofii zarządzania | |
str. | 213 |
Marek Bugdol | |
7.1. Wprowadzenie | |
str. | 213 |
7.2. Kultura jakości - dotychczasowe ustalenia | |
str. | 214 |
7.3. Struktura kultury jakości | |
str. | 216 |
7.4. System zarządzania jakością jako podstawa kultury jakości | |
str. | 221 |
7.5. Praktyczne problemy kształtowania kultury jakości - poziom normatywny | |
str. | 221 |
7.6. Problemy kształtowania kultury jakości - poziom koncepcyjny | |
str. | 229 |
7.7. Filozofia w służbie kultury jakości | |
str. | 235 |
7.8. Postulowane dalsze badania | |
str. | 237 |
7.9. Zakończenie: postulat etycznego postępowania | |
str. | 238 |
Literatura | |
str. | 240 |
8. Badacz organizacji jako przybysz: proces organizowania w ujęciu interpretatywnym | |
str. | 243 |
Leszek Cichobłaziński | |
8.1. Uwagi wstępne | |
str. | 243 |
8.2. Życie społeczne jako tekst | |
str. | 247 |
8.3. Interpretacja w zarządzaniu | |
str. | 254 |
8.4. Konsulting jako interpretacja | |
str. | 257 |
8.5. Konflikt w firmie Magnolia | |
str. | 261 |
Literatura | |
str. | 265 |
9. Filozofia dla studentów zarządzania: dylematy dydaktyki | |
str. | 267 |
Krzysztof Wojcieszek | |
9.1. Czego i jak uczyć studentów zarządzania w zakresie filozofii? | |
str. | 268 |
9.2. Stosowane metody dydaktyczne | |
str. | 277 |
9.3. W duchu jedności doświadczenia filozoficznego | |
str. | 293 |
9.4. Dlaczego św. Tomasz? | |
str. | 296 |
9.5. Rekomendacje | |
str. | 299 |
Literatura | |
str. | 300 |
Zamiast zakończenia. Wyzwania w szerszej skali | |
str. | 303 |
Tadeusz Oleksyn | |
10.1. Ograniczenie spekulacji i "nadmuchiwania baniek giełdowych" | |
str. | 306 |
10.2. Eliminowanie ciemnych stron globalizacji | |
str. | 307 |
10.3. Kto ma cywilizować globalizację? | |
str. | 312 |
10.4. Jak lepiej chronić i rekultywować środowisko naturalne? | |
str. | 314 |
10.5. Jak rozwiązać gigantyczne problemy z brakiem i złą jakością wody? | |
str. | 317 |
10.6. Jak zrestrukturyzować gospodarkę żywnościową? | |
str. | 319 |
10.7. Wyzwania demograficzne | |
str. | 320 |
10.8. Jak zwiększyć sprawność funkcjonowania państwa? | |
str. | 323 |
10.9. Jak rozwijać społeczeństwo obywatelskie? | |
str. | 327 |
10.10. Dlaczego należy wspierać przedsiębiorczość i przedsiębiorców? | |
str. | 328 |
Literatura | |
str. | 330 |
Indeks | |
str. | 333 |