EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest zbiorem artykułów polskich i zagranicznych badaczy, rozpatrujących tytułowy gatunek na tle procesów globalnej cyrkulacji i recepcji literatury faktu oraz w kontekście najistotniejszych mechanizmów cywilizacyjnych ery współczesnej. Z zamieszczonych w tomie tekstów wyłania się obraz reportażu jako fenomenu zarazem obecnego w świecie i światowego, narodowego i transnarodowego – będącego przedmiotem międzykulturowych i interdyskursywnych odczytań, a jednocześnie formą rezonującą z tendencjami pokrewnymi Baumanowskim metaforom „upłynnienia”, „odkotwiczenia” i „wtórnej barbaryzacji” dzisiejszej rzeczywistości. Tak sprofilowane studium zbiorowe – adresowane w równym stopniu do badaczy, jak i sympatyków twórczości niefikcjonalnej – aspiruje do wykorzystania potencjału tkwiącego w interdyscyplinarnych, komparatywnych i międzynarodowych analizach tego nurtu. Zawartość tomu zdaje się także świadczyć, że dzięki swej elastycznej konwencji gatunkowej i naturalnej predyspozycji do adaptacji w zmiennych realiach współczesnego świata reportaż skutecznie odżegnał się od etykiety „gorszego brata literatury”.
Katarzyna Frukacz – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo, adiunkt w Katedrze Międzynarodowych Studiów Polskich Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 2014–2015 wykładowca w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Zainteresowania badawcze: polski reportaż literacki, konwergencja mediów, teoria komunikacji, publicystyka prasowa i internetowa, genologia literacka i dziennikarska. Autorka monografii Polski reportaż książkowy. Przemiany i adaptacje (Katowice 2019), 12. tomu z serii „Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego” (Katowice 2016), artykułów w polskich i zagranicznych książkach oraz czasopismach naukowych, a także tekstów publicystycznych i popularnonaukowych publikowanych m.in. w „artPAPIERZE”. [lipiec 2019]
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3844-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
Ebook dostępny na rozdziały
Literatura polska w świecie. T. 7: Reportaż w świecie światowość reportażuEBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Słowo wstępne | 9 |
I. REPORTAŻ W ŚWIECIE CYRKULACJE REPORTAŻU | |
LIDIA TANUSZEWSKA | |
Odbiór reportażu literackiego w przekładzie na język macedoński | | 17 |
CRISTINA GODUN | |
Echa polskiej szkoły reportażu w Rumunii po 1989 roku | | 26 |
OŁESIA NACHLIK | |
„Terytorium zaufania” – polski dyskurs wokół reportażu ukraińskiego | |
oraz ukraińska recepcja reportażu polskiego jako wskaźniki zmian | |
w polsko-ukraińskim dialogu kulturowym XXI wieku | | 39 |
GRZEGORZ CZERWIŃSKI | |
„Reportaż literacki” w Rosji i w Polsce. Kilka uwag nie tylko o genologii | | 57 |
MAGDOLNA BALOGH | |
Reportaż i okolice: tradycje i związki dwóch pogranicznych gatunków | |
w literaturze węgierskiej | | 67 |
EMIGRACJE (W) REPORTAŻU | |
MAŁGORZATA ANNA PACKALÉN PARKMAN | |
Dążenie do prawdy czy utrwalanie mitów? O Szwecji z bliska i z daleka | | 79 |
KATARZYNA FRUKACZ | |
Szwedzki Polak – polski Szwed. Maciej Zaremba Bielawski | |
wobec polskości i polskiej szkoły reportażu | | 95 |
ANNA MUSIALIK-CHMIEL | |
Śni mi się po polsku – motywy emigracyjne w reportażu radiowym | | 111 |
II. ŚWIATOWOŚĆ REPORTAŻU | |
PRZESZŁE I DZISIEJSZE. REPORTAŻ W DOBIE KRYZYSÓW | |
AGNIESZKA NĘCKA | |
(Bez)silność wobec Historii. O Wyspie Węży Małgorzaty Szejnert | | 129 |
MARINA ILIE | |
Miejsca „nie-zamieszkalności” w świecie obozów koncentracyjnych | |
(na przykładzie reportażu Farby wodne Lidii Ostałowskiej) | | 137 |
EDYTA ŻYREK-HORODYSKA | |
Tropy pamięci. Reportażowe narracje o wojnie na Bałkanach | |
w ujęciu komparatystycznym | | 146 |
PIOTR JAKUBOWSKI | |
Reporter jako towarzysz i jako świadek – literatura non-fiction | |
wobec tak zwanego kryzysu uchodźczego | | 158 |
ANNA POMIANKOWSKA-GABARA | |
Dalekie i bliskie: polscy reporterzy o problemach współczesnego świata | | 172 |
SWOJE I OBCE. REPORTAŻ W INTERFERENCJACH | |
MONIKA WISZNIOWSKA | |
Współczesny polski reportaż literacki wobec Inności | | 187 |
MARGRETA GRIGOROWA | |
Polski Beduin i Polak-Indianin – konstrukcje i dekonstrukcje | |
Kazimierza Nowaka i Dariusza Rosiaka | | 199 |
ANDRZEJ KALISZEWSKI | |
Polski reportaż gonzo na tle historii i teorii podgatunku | | 215 |
ODLEGŁE I NIEDALEKIE. REPORTAŻ W POPRZEK DYSKURSÓW | |
IDA JAHNKE | |
„Aktualność jako dzieło sztuki”. | |
Debory Vogel koncepcja literatury faktu | | 233 |
PRZEMYSŁAW PIETRZAK | |
Od powieści w odcinku do reportażu prasowego | |
– kompozycja, kontekst, funkcja | | 247 |
ANNA DEPTA | |
Dom żółwia. Zanzibar Małgorzaty Szejnert. Między opowieścią | |
geohistoryczną a reportażem historiograficzno-etnograficznym | | 264 |
MAGDALENA OCHWAT | |
Reportaż w świecie szkoły | | 280 |
ANNA SZUMIEC | |
Wokół prozy podróżniczej Tomasza Różyckiego. | |
Tomi. Notatki z miejsca postoju | | 295 |