Hałda. O śląskiej wyobraźni symbolicznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,35  35,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

30,3535,70

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka nie jest sproblematyzowaną rozprawą, lecz zbiorem szkiców i interpretacji. W centrum widzenia autorki znalazły się wiersze, w których obraz hałdy jako najbardziej charakterystycznej ikony czarnego Śląska został potraktowany symbolicznie. Hałda stanowi w nich nie tylko i nie wyłącznie nieusuwalny element krajobrazu, lecz także niesie z sobą o wiele ważniejsze znaki – egzystencjalne oraz etyczne.


Hałda jako symbol pejzażu pojawia się w twórczości wielu poetów śląskich. Tutaj przywołano tych najbardziej charakterystycznych i być może dla swojego czasu, a nawet dla literatury na Górnym Śląsku – najważniejszych. Ryzyko hierarchii nie jest moim zamiarem, ponieważ nie o porządek historycznoliteracki chodzi, ale o próbę stematyzowania tego, co do tej pory umykało spojrzeniu krytycznemu. Zobaczyć Śląsk i człowieka zamkniętego w przemysłowym krajobrazie właśnie przez pryzmat jego najoczywistszej ikony – to zderzyć się z niezwykle ważnymi pytaniami o istnienie i jego wartość.


Hałdę przywołują w swoich wierszach poeci wybitni i minorum gentium, klasycy dwudziestowiecznej liryki i amatorzy. Nie sposób ich tu wszystkich przywołać, dlatego prowadzone rozważania zostały ograniczone do pierwszego i do drugiego pokolenia autorów literatury polskiej na Górnym Śląsku po roku 1922 – Emila Zegadłowicza (ur. 1888), Włodzimierza Żelechowskiego (ur. 1893) , Wilhelma Szewczyka (ur. 1913), Bolesława Lubosza (ur. 1928), Tadeusza Kijonki (ur. 1936) i Stanisława Krawczyka (ur. 1938).


Z ich wierszy (z wyjątkiem utworów autora Ballad, który pozbawił Śląsk zwałów) można wyodrębnić podobne obrazy hałd, mimo że są one opisywane na różnych etapach czasu społecznego. Wśród nich znajdują się między innymi przedstawienia usypisk jako gór życia, które zaskakują rozwijającą się na nich przyrodą; jako miejsc pełniących rolę schronów, bunkrów, składowania amunicji podczas wojennej zawieruchy czy powstań śląskich; jako ustronnych przestrzeni spotkań, bliskości kochanków; jako miejsc biedy, ale także pracy i ocalenia człowieka; jako śmietniki, przestrzenie gromadzenia pokopalnianych odpadów, rzeczy niepotrzebnych i wyrzuconych; jako wzniesienia zanieczyszczające otoczenie i trujące środowisko.


Zaprezentowane w książce szkice o śląskich poetach koncentrują się na interpretacji obrazu. Każde jego widzenie kształtuje się natomiast indywidualnie, „ukazuje to, co widzialne, w inny, i od tej pory nieznany sposób”. Interpretacja każdorazowo stanowi najważniejsze narzędzie, poprzez które można dotrzeć do wyobraźni twórców. Przywoływany w pracy kontekst historyczno-literacki pojawia się – by tak rzec – przy okazji, jest wzmocnieniem interpretacyjnych tez.


Liczba stron322
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3604-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    9
  
  W głąb hałdy: wprowadzenie /    25
  Hałda – ikona Śląska /    25
  Hałda – ikona wyobraźni /    28
  Hałda – miejsce autobiograficzne, dom /    31
  Hałda – przestrzeń, forma, kształt /    33
  Hałda – przedmiot, rzecz, konkret /    37
  Hałda – resztka, wysypisko, śmietnik /    39
  
  Śląsk bez hałd: Emil Zegadłowicz /    43
  Przymierze z ziemią /    43
  Pieśń o Śląsku /    47
  Zapowiedź ery mesjańskiej /    49
  Śląsk – „ziemia macierzna” /    53
  Profetyzm /    58
  Czarny Śląsk, zielony Śląsk /    63
  Bez hałd /    66
  
  W cieniu brzóz i kominów: Włodzimierz Żelechowski /    71
  Przybysz z Krakowa /    71
  „Ponure góry z żużli” /    74
  Czerń usypiska /    78
  „Nędzny pagórek” /    82
  Śląsk – mała arkadia /    84
  „Umiłowanie bez sentymentu” /    86
  
  Bard hałd: Wilhelm Szewczyk /    91
  Śląsk – ziemia domowa /    91
  Nowa Pieśń o Śląsku /    94
  Syn hałd i głodu /    102
  Płomień – pies towarzysz /    108
  Karolinka, Karliczek, hałda, wiatr /    114
  Hanys /    117
  Noc /    132
  Zobaczyć nadrealne /    144
  
  Hałdy w tle: Bolesław Lubosz /    151
  Poeta stąd /    151
  Wojenna zawierucha /    153
  Trwanie natury /    155
  Drzewa /    160
  Sensualność hałdy /    164
  Dom /    169
  Personalizacje /    174
  Bycie i umieranie /    182
  
  Poeta ziemi: Tadeusz Kijonka /    189
  Temat śląski – ziemia /    189
  Imię ziemi /    191
  Poemat o nadziei /    198
  Interioryzacja hałdy /    206
  Hałda – w stronę sacrum /    211
  Radlińskie wzgórza /    224
  Święta czarna góra /    232
  
  Metafizyka hałdy: Stanisław Krawczyk /    239
  Magiczne słowo – hałda /    239
  Hałda – znak tożsamości /    240
  Dwie ojczyzny /    245
  Oblicza hałd /    249
  Trwanie i wierność /    254
  Sacrum hałdy /    257
  Hałda i człowiek /    261
  Hałda – symbol Sensu /    265
  
  Zamiast zakończenia /    269
  
  Posłowie (Anna Węgrzyniak) /    289
  
  Nota bibliograficzna /    299
  
  Bibliografia /    301
  
  Spis ilustracji /    309
  
  Indeks nazw osobowych /    311
  
  Summary /    315
  
  Резюме /    317
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia