POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W publikacji dokonano analizy interakcji pomiędzy pacjentami i personelem medycznym, ze szczególnym uwzględnieniem obciążeń (społecznych, interakcyjnych, moralnych, fizycznych), które wiążą się z pracą lekarzy, pielęgniarek i ratowników medycznych. Wykorzystując koncepcję Everetta Hughesa – dirty work (brudnej pracy), starano się pokazać trud związany z wykonywaniem zawodu medycznego.
Tekst monografii umożliwia Czytelnikowi zrozumienie specyficznego środowiska pracy w wyspecjalizowanych instytucjach (szpitale, domy pomocy społecznej, hospicja) odpowiedzialnych za takie aspekty życia, jak choroba, leczenie, umieranie. Starano się obiektywnie pokazać pracę zespołu medycznego. Zwrócono uwagę na rozbieżności między postrzeganiem lekarza przez pacjentów a jego rzeczywistymi obowiązkami. Wizja lekarza ubranego w nieskazitelnie biały fartuch, przechadzającego się po salach chorych to tylko niewielki ułamek zadań, które musi on wykonać podczas dnia pracy. Trudne decyzje (obciążające moralnie), skomplikowane sytuacje podczas operacji i kontakt z wydzielinami ludzkiego ciała (obciążenia fizyczne), kontakt z osobami roszczeniowymi, które uważają, że zasługują na wyjątkowe traktowanie (obciążenia interakcyjne), kontakt z osobami naznaczonymi społecznie (obciążenia społeczne) to codzienność dla lekarza pracującego w placówce medycznej.
Książka jest adresowana do osób zainteresowanych współczesnymi teoriami socjologicznymi i interakcjonistycznym ujęciem pracy – zwłaszcza do lekarzy, osób zarządzających zespołami medycznymi oraz pacjentów, którzy chcą dowiedzieć się, jak wyglądają kulisy pracy medycznej.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 162 |
Kategoria | Socjologia miasta i wsi |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-616-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część I. Teoretyczne podstawy pracy | 13 |
1. Historyczne ujęcie brudu | 15 |
2. Praca | 20 |
2.1. Podział pracy | 21 |
2.2. Profesje | 21 |
2.3. Role społeczne i podział pracy | 24 |
2.4. Błędy/pomyłki w pracy | 25 |
2.5. Brudna praca (dirty work) | 26 |
2.6. Brudna praca a emocje | 30 |
3. Widzialność brudnej pracy | 31 |
4. Praca nad odczuciami | 34 |
5. Docenianie i niedocenianie pracy | 35 |
6. Zagrożenia związane z pracą medyczną – przykłady | 37 |
7. Podsumowanie | 40 |
Część II. Wyniki badań | 43 |
1. Charakterystyka zawodów medycznych | 46 |
2. Codzienność pracy medycznej – rutyna brudnej pracy | 52 |
3. Kontekst interakcji pomiędzy pacjentami a personelem medycznym (brud w interakcjach/brud interakcyjny) | 56 |
3.1. Interakcyjny wymiar brudnej pracy | 65 |
3.2. Operacja – szczególny rodzaj interakcji pacjenta i zespołu medycznego | 69 |
3.3. Interakcje z młodym pacjentem – proces leczenia dzieci – brudne staje się czyste | 75 |
4. Praca z ciałem/praca nad ciałem | 78 |
5. Rodzina w procesie leczenia – możliwość delegowania brudnej pracy | 80 |
6. Praca nad odczuciami | 82 |
7. Emocje, które brudzą | 93 |
8. Praca nad czystością | 98 |
9. Piętno związane z wykonywaniem zawodów medycznych | 103 |
10. Podział pracy | 104 |
11. Konteksty społeczno-organizacyjne związane z delegowaniem brudnej pracy | 106 |
12. Praca niewidzialna | 108 |
13. Choroby zawodowe | 112 |
14. Brud szlachetny | 113 |
15. Brudna praca – występowanie | 116 |
16. Kontekst medyczny | 122 |
17. Kontakt ze śmiercią – brudny element zawodów medycznych | 124 |
18. Zespołowe zarządzanie wrażeniami dotyczącymi brudnej pracy. Konteksty, w których brudna praca jest widoczna dla publiczności | 126 |
19. Stosunek do pracy | 128 |
20. Drogi ku czystości | 130 |
Zakończenie | 133 |
Bibliografia | 137 |
Aneksy | 149 |
Spis tabel i rysunków | 161 |