INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Badanie nastoletnich chłopców w miejscu zamieszkania, przeprowadzane przez badacza-sąsiada towarzyszącego im w codzienności, było pogłębiającym się wglądem w kolejne wymiary ich rzeczywistości.
Było to badanie, które wykorzystując oryginalność mojego usytuowania w świecie Badanych – wewnątrz opisywanych zdarzeń – jak i zaangażowaną, społeczno-pedagogiczną postawę badawczą, dotarło do odpodmiotowej rekonstrukcji sposobu teoretyzowania podmiotów na temat współtworzonych przez nich zjawisk, które we wstępnej fazie badania były jedynie delikatnie, intuicyjnie przeze mnie odczuwalne.
Przedkładana praca nie jest więc efektem badania faktów, ale faktów w kontekście, które uchwycone zostały przez uczestniczącego badacza, rozumiejącego naukową wiarygodność, jako odwoływanie się do sposobów doświadczania świata przez Badanych. Dzięki takiej perspektywie udało mi się, mam wrażenie, wyrazić stanowiska moich Badanych w sprawach, w odniesieniu do których zwyczajowo wypowiadali się inni – zewnętrzni eksperci.
z Wprowadzenia
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 266 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-126-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział I. Charakterystyka perspektywy badawczej | |
1. Społeczne usytuowanie badacza | 15 |
1.1. Wymiary społecznego usytuowania badacza w procesie badawczym | 15 |
1.2. Prezentacja głównych bohaterów badania | 19 |
2. Dyscyplinarny kontekst prowadzonego badania | 23 |
3. Teoretyczno-metodologiczna perspektywa rekonstrukcji świata Badanych | 29 |
3.1. Znaczenie teorii w przebiegu badania | 30 |
3.2. Wybór metody generowania teorii ugruntowanej | 34 |
4. Punkt wyjścia – czyli o pojęciach uwrażliwiających | 38 |
Rozdział II. Sąsiedztwo społecznie niejednorodne, czyli o relacjach pomiędzy nieuprzywilejowaną większością i uprzywilejowaną mniejszością. Infrastruktura sąsiedztwa jako kontekst działania społecznego jego mieszkańców | 43 |
1. Interakcyjna mapa sąsiedztwa z perspektywy Badanych | 49 |
1.1. Zróżnicowanie mieszkańców na uczestników i nieuczestników | 49 |
1.2. Typifikacje partnerów interakcji sąsiedzkich z perspektywy Badanych | 51 |
1.3. Sąsiedztwo jako konstrukcja społecznie tworzona, czyli o dzielnicy i „obcych” | 63 |
2. Dynamika procesu społecznej dystrybucji przestrzeni sąsiedztwa, czyli o stygmatyzacji dośrodkowej | 67 |
2.1. Administracyjny wymiar procesu społecznej dystrybucji przestrzeni materialnej sąsiedztwa | 68 |
2.2. Interakcyjny wymiar procesu społecznej dystrybucji przestrzeni materialnej sąsiedztwa | 72 |
3.3 Symboliczny wymiar procesu społecznej dystrybucji przestrzeni materialnej sąsiedztwa | 79 |
3. Stygmatyzacja dośrodkowa, czyli o bramie i „obcych spoza sąsiedztwa” | 86 |
3.1. „Wytapianie czasu” | 86 |
3.2. Dzianie się | 90 |
3.3. Interakcje z „obcymi spoza sąsiedztwa” | 93 |
4. Społeczna niejednorodność sąsiedztwa i jej znaczenie dla uczestnictwa społecznego niektórych grup jego mieszkańców | 98 |
Rozdział III. Dzielnica jako przestrzeń uczestnictwa społecznego Badanych | |
1. Wprowadzenie | 107 |
2. Rekonstrukcja interakcyjnych wzorów uczestnictwa społecznego w świecie dzielnicy | 112 |
2.1. Włączenie się w świat dzielnicy | 112 |
2.2. Interakcyjny wymiar zaawansowanego uczestnictwa społecznego w dzielnicy | 123 |
3. Podsumowanie | 143 |
4. Mechanizmy trwania dzielnicy w czasie (wertykalnie) i w przestrzeni terytorialnej (horyzontalnie) | 151 |
4.1. Mechanizmy trwania dzielnicy w wymiarze wertykalnym | 151 |
4.2. Mechanizmy podtrzymywania dzielnicy w wymiarze horyzontalnym | 162 |
Rozdział IV. Ścieżki kariery szkolnej chłopaków z dzielnicy, czyli o grze oporu i grze pozorów | |
1. Obecność swoich w szkole jako czynnik orientujący proces włączania w rolę ucznia | 175 |
2. Praca szkoły nad tożsamością ucznia „trudnego” | 178 |
2.1. Stygmatyzacja chłopaków z dzielnicy w szkole, czyli o rodowodzie ucznia „trudnego” | 178 |
2.2. Taktyki podtrzymywania tożsamości ucznia „trudnego” w komunikacji z niektórymi nauczycielami | 181 |
2.3. Taktyki zmiany tożsamości ucznia „trudnego” | 190 |
3. Gra oporu i gra pozorów jako strategie radzenia sobie chłopaków z dzielnicy ze sprzecznością oczekiwań w szkole | 198 |
3.1. Czynniki orientujące proces społecznej redefinicji ucznia „trudnego” | 199 |
3.2. Chłopak z dzielnicy jako uczeń „podejrzany”, czyli o grze oporu | 207 |
3.3. Chłopak z dzielnicy jako uczeń „nieprzeszkadzający”, czyli o grze pozorów | 222 |
4. Podsumowanie, czyli o dwóch ścieżkach kariery szkolnej | 232 |
Rozdział V. Zakończenie, czyli o społeczno-pedagogicznej perspektywie poszerzania przestrzeni uczestnictwa społecznego chłopaków z dzielnicy | |
1. Teoria uczestnictwa społecznego chłopaków z dzielnicy z sąsiedztw społecznie niejednorodnych – podsumowanie | 237 |
2. Zarys orientacji działania społeczno-pedagogicznego w polu przeciwdziałania wyłączaniu społecznemu młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych | 243 |
3. Podsumowanie, czyli o perspektywach rozwoju | 250 |
Bibliografia | 255 |
Spis fotografii | 263 |
Spis rysunków | 265 |