Chłopaki z dzielnicy

Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej

1 opinia

Format:

ibuk

Badanie nastoletnich chłopców w miejscu zamieszkania, przeprowadzane przez badacza-sąsiada towarzyszącego im w codzienności, było pogłębiającym się wglądem w kolejne wymiary ich rzeczywistości.
Było to badanie, które wykorzystując oryginalność mojego usytuowania w świecie Badanych – wewnątrz opisywanych zdarzeń – jak i zaangażowaną, społeczno-pedagogiczną postawę badawczą, dotarło do odpodmiotowej rekonstrukcji sposobu teoretyzowania podmiotów na temat współtworzonych przez nich zjawisk, które we wstępnej fazie badania były jedynie delikatnie, intuicyjnie przeze mnie odczuwalne.
Przedkładana praca nie jest więc efektem badania faktów, ale faktów w kontekście, które uchwycone zostały przez uczestniczącego badacza, rozumiejącego naukową wiarygodność, jako odwoływanie się do sposobów doświadczania świata przez Badanych. Dzięki takiej perspektywie udało mi się, mam wrażenie, wyrazić stanowiska moich Badanych w sprawach, w odniesieniu do których zwyczajowo wypowiadali się inni – zewnętrzni eksperci.


z Wprowadzenia


Rok wydania2013
Liczba stron266
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-126-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Rozdział I. Charakterystyka perspektywy badawczej
  1. Społeczne usytuowanie badacza    15
  1.1. Wymiary społecznego usytuowania badacza w procesie badawczym    15
  1.2. Prezentacja głównych bohaterów badania    19
  2. Dyscyplinarny kontekst prowadzonego badania    23
  3. Teoretyczno-metodologiczna perspektywa rekonstrukcji świata Badanych    29
  3.1. Znaczenie teorii w przebiegu badania    30
  3.2. Wybór metody generowania teorii ugruntowanej    34
  4. Punkt wyjścia – czyli o pojęciach uwrażliwiających    38
  Rozdział II. Sąsiedztwo społecznie niejednorodne, czyli o relacjach pomiędzy nieuprzywilejowaną większością i uprzywilejowaną mniejszością. Infrastruktura sąsiedztwa jako kontekst działania społecznego jego mieszkańców     43
  1. Interakcyjna mapa sąsiedztwa z perspektywy Badanych    49
  1.1. Zróżnicowanie mieszkańców na uczestników i nieuczestników    49
  1.2. Typifikacje partnerów interakcji sąsiedzkich z perspektywy Badanych    51
  1.3. Sąsiedztwo jako konstrukcja społecznie tworzona, czyli o dzielnicy i „obcych”    63
  2. Dynamika procesu społecznej dystrybucji przestrzeni sąsiedztwa, czyli o stygmatyzacji dośrodkowej    67
  2.1. Administracyjny wymiar procesu społecznej dystrybucji przestrzeni materialnej sąsiedztwa    68
  2.2. Interakcyjny wymiar procesu społecznej dystrybucji przestrzeni materialnej sąsiedztwa    72
  3.3 Symboliczny wymiar procesu społecznej dystrybucji przestrzeni materialnej sąsiedztwa    79
  3. Stygmatyzacja dośrodkowa, czyli o bramie i „obcych spoza sąsiedztwa”    86
  3.1. „Wytapianie czasu”    86
  3.2. Dzianie się    90
  3.3. Interakcje z „obcymi spoza sąsiedztwa”    93
  4. Społeczna niejednorodność sąsiedztwa i jej znaczenie dla uczestnictwa społecznego niektórych grup jego mieszkańców    98
  Rozdział III. Dzielnica jako przestrzeń uczestnictwa społecznego Badanych
  1. Wprowadzenie    107
  2. Rekonstrukcja interakcyjnych wzorów uczestnictwa społecznego w świecie dzielnicy    112
  2.1. Włączenie się w świat dzielnicy    112
  2.2. Interakcyjny wymiar zaawansowanego uczestnictwa społecznego w dzielnicy    123
  3. Podsumowanie    143
  4. Mechanizmy trwania dzielnicy w czasie (wertykalnie) i w przestrzeni terytorialnej (horyzontalnie)    151
  4.1. Mechanizmy trwania dzielnicy w wymiarze wertykalnym    151
  4.2. Mechanizmy podtrzymywania dzielnicy w wymiarze horyzontalnym    162
  Rozdział IV. Ścieżki kariery szkolnej chłopaków z dzielnicy, czyli o grze oporu i grze pozorów
  1. Obecność swoich w szkole jako czynnik orientujący proces włączania w rolę ucznia    175
  2. Praca szkoły nad tożsamością ucznia „trudnego”    178
  2.1. Stygmatyzacja chłopaków z dzielnicy w szkole, czyli o rodowodzie ucznia „trudnego”    178
  2.2. Taktyki podtrzymywania tożsamości ucznia „trudnego” w komunikacji z niektórymi nauczycielami    181
  2.3. Taktyki zmiany tożsamości ucznia „trudnego”    190
  3. Gra oporu i gra pozorów jako strategie radzenia sobie chłopaków z dzielnicy ze sprzecznością oczekiwań w szkole    198
  3.1. Czynniki orientujące proces społecznej redefinicji ucznia „trudnego”    199
  3.2. Chłopak z dzielnicy jako uczeń „podejrzany”, czyli o grze oporu    207
  3.3. Chłopak z dzielnicy jako uczeń „nieprzeszkadzający”, czyli o grze pozorów     222
  4. Podsumowanie, czyli o dwóch ścieżkach kariery szkolnej    232
  Rozdział V. Zakończenie, czyli o społeczno-pedagogicznej perspektywie poszerzania przestrzeni uczestnictwa społecznego chłopaków z dzielnicy
  1. Teoria uczestnictwa społecznego chłopaków z dzielnicy z sąsiedztw społecznie niejednorodnych – podsumowanie    237
  2. Zarys orientacji działania społeczno-pedagogicznego w polu przeciwdziałania wyłączaniu społecznemu młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych    243
  3. Podsumowanie, czyli o perspektywach rozwoju    250
  Bibliografia    255
  Spis fotografii    263
  Spis rysunków    265
RozwińZwiń