POLECAMY
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka stanowi reedycję klasycznej już publikacji J. Dunina z 1982 r., która wpłynęła na dalszy rozwój badań historycznoliterackich i historycznobibliologicznych w Polsce, w opracowaniu i ze wstępem Jacka Ladoruckiego. Jest odpowiedzią na głosy środowiska naukowego mówiące o jej roli w XX-wiecznym dorobku dyscypliny oraz o potrzebie jej funkcjonowania w dydaktyce badaniach, zwłaszcza w czasach „przełomu cyfrowego”.
„Opracowanie weszło do kanonów lekturowych na studiach bibliologicznych w większości uniwersytetów w Polsce. Opisana w publikacji morfologia udokumentowana charakterystyką ewolucji poszczególnych elementów składowych druków, wzbogacona uwagami o historii czytelnictwa i instytucji wydawniczych, daje obraz przemian form edytorskich i odbioru tekstów w przeszłości. Parateksty opisane przez Dunina tworzą system i odgrywają ważną rolę w społecznym funkcjonowaniu literatury”.
Ze Wstępu Jacka Ladoruckiego
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 364 |
Kategoria | Medioznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-272-7 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie. Janusz Dunin – człowiek nauki, badacz kulturowego fenomenu książki | 9 |
I. Wstęp | 25 |
1. Inspiracje | 25 |
2. Realizacja – cel, zakres, metody | 30 |
3. Baza | 48 |
4. Implikacje – pytania dotyczące stosowalności | 53 |
II. Autor oraz inni współtwórcy książki | 59 |
1. Autor | 59 |
2. Współtwórcy | 70 |
3. Wydawnictwa, księgarnie, drukarze | 73 |
III. Tytuł i aparat orientacji wewnętrznej | 81 |
1. Tytulatura | 81 |
2. Aparat orientacji wewnętrznej | 92 |
IV. Znaki polecenia i cenzury | 95 |
1. Polecenia | 95 |
V. Tanie – luksusowe, nowe – klasyczne | 107 |
1. Proces obniżki cen | 107 |
2. Oznaki książki taniej | 110 |
3. Podział dzieła na części | 114 |
4. Różne formy taniej książki | 116 |
5. Uwidocznienie ceny | 117 |
6. Książka luksusowa | 119 |
7. Książka a prestiż społeczny | 121 |
8. Aktualność i tradycja | 124 |
VI. Zdobnictwo wewnątrz książki | 127 |
1. Rola zdobnictwa | 127 |
2. Ilustracja sensu stricto | 130 |
3. Wiek XIX | 131 |
4. Wiek XX | 141 |
VII. Okładka i obwoluta | 151 |
1. Okładki wydawnicze | 151 |
2. Konstrukcja oprawy | 161 |
3. Obwoluty | 166 |
VIII. Książka a genologia literacka | 171 |
1. Struktura gatunkowa tekstu a publikacja | 171 |
2. Książka prozatorska | 173 |
3. Książka poetycka | 178 |
4. Dramat | 181 |
5. Gatunek literacki a odbiorca | 182 |
IX. Wpływ innych środków przekazu i sztuk na cechy książki | 185 |
1. Teatr | 186 |
2. Muzyka | 189 |
3. Film | 190 |
4. Reklama w książce | 192 |
X. Serie i cykle wydawnicze | 197 |
1. Serializacja | 197 |
2. Serie książek standardowych | 201 |
3. Serie zminiaturyzowane | 219 |
4. Nietypowe formaty | 230 |
XI. Formy książkowe a czasopisma | 235 |
1. Czasopismo a literatura | 235 |
2. Beletrystyka w czasopiśmie | 237 |
3. Rozpowszechnianie książek przez czasopisma | 240 |
4. Wpływ formy czasopiśmienniczej na książkę | 244 |
5. Kalendarze i almanachy | 245 |
6. Inne formy pośrednie | 249 |
7. Tygodniki powieściowe | 252 |
XII. Przekład – książka dziecięca i młodzieżowa | 259 |
1. Czwarty obieg literacki | 259 |
2. Kształtowanie się książki dziecięcej | 260 |
3. Cechy książki dziecięcej | 263 |
4. Walka o narodowy styl | 269 |
XIII. Uwagi końcowe | 275 |
The development of the editorial features of the polish literary book in the 19th and 20th centuries | 289 |
Summary | 289 |
Indeks osób, instytucji, czasopism i serii | 297 |
Ilustracje | 307 |