POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Publikacja poświęcona twórczości Franka O’Hary, Johna Ashbery`ego, Kennetha Kocha, Jamesa Schuylera, Barbary Guest, odnajdujących się na fascynującym przecięciu wielu płaszczyzn artystycznych i instytucjonalnych, które na przełomie lat 50. i 60. doprowadziły w Nowym Jorku do wybuchu awangardowego renesansu.
Nowojorska Szkoła Poetycka to nieformalna nazwa, mająca pierwotnie sygnalizować zjawiska estetyczne pojawiające się w twórczości tych zaprzyjaźnionych ze sobą poetów. W sposób brawurowy, początkowo całkowicie niezauważony przez krytykę, ożywili oni amerykańską poezję XX wieku, od tego momentu wymykającą się podziałom na centrum i peryferia oraz stawiającą zupełnie nowe zadania przed akademicką myślą o poezji. Wielość estetycznych źródeł, nieustająca inwencja formalno-językowa znosząca podziały między językiem, myślą, ciałem, światem materialnym, inwencja, dzięki której wiersz przenika niestabilne obszary zawieszone między sztuką a życiem – wszystko to sprawia, że twórczość O’Hary, Ashbery`ego, Kocha, Schuylera i Guest stanowi jedno z najsilniej oddziałujących dziś zjawisk poetyckich nie tylko w Stanach Zjednoczonych.
O poetach w Szkole Nowojorskiej napisali w tej książce: Paulina Ambroży, Kacper Bartczak, Jacek Gutorow, Jerzy Kamionowski, Paweł Marcinkiewicz, Joanna Orska, Przemysław Owczarek, Marjorie Perloff, Alicja Piechucka, Tadeusz Pióro, Krzysztof Siwczyk, Magdalena Szuster, Anna Warso, Marek Wilczyński, Mikołaj Wiśniewski.
******
The Poets of the New York School
This publication contains essays devoted to the poetry of John Ashbery, Frank O’Hara, James Schuyler, Kenneth Koch, and Barbara Guest – poets whose talents flourished in the rich environment of the 1950’s and 1960’s New York, when a complex intersection of artistic and institutional influences led to the outburst of an avant-garde renaissance.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 366 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3481-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Kacper Bartczak | |
Wstęp | |
Czym była i czym jest Nowojorska Szkoła Poetycka? | 7 |
Część 1. Plastyczność, ekfraza, intermedialność | |
Marek Wilczyński | |
Poeta jako krytyk sztuki. „Malarstwo amerykańskie” w eseistyce poetów modernistycznych | 33 |
Paulina Ambroży | |
Sztuka nierozpoznania, czyli o autoportrecie w poezji | |
Johna Ashbery’ego | 44 |
Mikołaj Wiśniewski | |
James Schuyler Trzy poematy | 72 |
Alicja Piechucka | |
Tam, gdzie rosną jeżyny, czyli ocean Barbary Guest | 102 |
Część 2. Konstrukcje podmiotowości | |
Marjorie Perloff (przeł. Dominika Bernacka) | |
„Ta ekstaza ciągłego eksplodowania”: nowe czytanie Franka O’Hary | 125 |
Jacek Gutorow | |
Nowy duch i żywa forma (John Ashbery) | 140 |
Kacper Bartczak | |
Autokreacja wielościowa w poetyce Johna Ashberyʼego | 170 |
Tadeusz Pióro (przeł. Jakub Statnik) | |
Modernizm i awangarda | 198 |
Część 3. Technika i spójność formy | |
Paweł Marcinkiewicz | |
„Bryzo, wiej!”: poetyka późnych wierszy Johna Ashbery’ego | 217 |
Anna Warso | |
John Ashbery i gościnność zaimków. Okolice The Tennis | |
Court Oath | 240 |
Magdalena Szuster | |
Na imprezie u Kocha: twórczość dramaturgiczna Kennetha | |
Kocha na podstawie sztuk zebranych w cyklu One Thousand | |
Avant-Garde Plays | 256 |
Część 4. Wpływ | |
Jerzy Kamionowski | |
Ze sztucznych rajów „gdzie indziej” do tu i teraz, gdzie „dupa twoja”? LeRoi Jones i ukąszenie przez Szkołę Nowojorską | 271 |
Joanna Orska | |
Podróż poematu (tłumaczenie jako „tranzyt”) | 304 |
Krzysztof Siwczyk | |
Poniewczasie – uwagi o recepcji poezji Franka O’Hary | |
w Polsce | 329 |
Przemysław Owczarek | |
Lunch na ulicy albo skrzętna swoboda − o krok od O’Hary, | |
ale w innym mieście | 336 |