INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Autorka bada przejawy greckiej pobożności i śledzi reguły rządzące tą sferą w obszarze religii i obyczajowości starożytnych Greków. Opiera się na zachowanych źródłach literackich oraz szeroko pojmowanym piśmiennictwie, np. na materiałach inskrypcyjnych. Ze względu na zakres tematyczny praca wykracza daleko poza analizy filologiczne i sytuuje się na pograniczu religioznawstwa, antropologii kulturowej i filozofii. Jej niewątpliwym walorem jest kompleksowe ujęcie omawianej problematyki, zwłaszcza w obliczu obszernego i wielowątkowego zakresu badań. Czytelnik zapozna się z dyskusją na takie tematy, jak: Czy istniały normy religijne i instytucje o panhelleńskim znaczeniu, które kształtowały relacje Greków z bogami, czy też możemy mówić jedynie o religii poszczególnych poleis? Jaką rolę odgrywały niepisane normy religijne w życiu społecznym mieszkańców Hellady i jaki miały one wpływ na ukształtowanie się pojęcia prawa zwanego koinos nomos i koinos nomos kata fyseos? Dlaczego wystąpienia sofistów były wymierzone przeciwko tradycyjnie pojmowanej pobożności? Czy oskarżenie Sokratesa było wymierzone przeciwko bezbożnikowi? Dlaczego Sokrates, mogąc uniknąć kary śmierci, dobrowolnie poddał się wymierzonej mu karze?
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 603 |
Kategoria | Historia Europy |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-722-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
A. Therapeia sive religio antiquorum Graecorum? Kult czy religia starożytnych Greków? | 11 |
B. Jedna religia czy wiele religii? | 16 |
Podsumowanie | 24 |
C. Czy pobożność Greków może być zdefiniowana? | 28 |
Rozdzia1 I. W poszukiwaniu znaczenia słów określających pobożność Greków i związanych z nimi nakazów i zakazów | 39 |
1. ἡ ὁσίη, ἡ θέμις (ἐστίν) | 39 |
2. τὸ ὅσιον, τὰ ὅσια | 53 |
3. Przymiotnik ὅσιος oraz czasownik σέβομαι i ich derywaty | 59 |
4. ὅσιος, ἱερός, βέβηλος | 66 |
5. ὅσιος, δίκαιος | 72 |
Podsumowanie | 75 |
Rozdzia1 II. Prawa boskie i ludzkie w koncepcji starożytnych Greków | 77 |
1. Agrapha – prawa czy normy moralne? | 77 |
2. Agrapha jako νόμοι θεῶν | 90 |
3. Agrapha jako τὰ κοινὰ νόμιμα i ὁ κοινὸς νόμος | 99 |
4. Prawo natury (νόμος φύσεως) a koinos nomos kata fyseos u Arystotelesa | 108 |
5. Jońscy filozofowie przyrody a teologiczna koncepcja jednego prawa bogów i ludzi u Heraklita | 118 |
Podsumowanie | 136 |
6. Bogini Themis i themistes | 138 |
7. Zeus jako dawca praw i najwyższy sędzia | 143 |
8. Niepisane prawa Kreteńczyków i Spartan | 162 |
Podsumowanie | 164 |
Rozdzia1 III. Eusebeia w praktyce | 167 |
1. Świat bogów i ludzi | 167 |
1.1. Pantes theoi. Phasma, epiphaneia | 167 |
1.2. Bogowie natury i hiera | 179 |
1.3. Nowi, obcy bogowie (ξενικοὶ θεοὶ, ksenikoi theoi) | 186 |
1.4. Rola i znaczenie znaków w kontaktach ludzi z bogami | 189 |
1.4.1. Wyrocznie | 197 |
1.4.2. Asklepiejony | 203 |
1.5. Święte igrzyska olimpijskie – „agony pod boskim przewodnictwem” | 211 |
1.6. Amfiktionie | 220 |
1.7. Od ludzi do bogów timē i charis | 222 |
1.7.1. Anathēmata (ἀναθήματα) | 228 |
1.7.2. Modlitwy (εὐχαί) i zaklęcia (κατάδεσμοι) | 239 |
1.7.3. Thysia i jej przeciwnicy | 260 |
Podsumowanie | 300 |
1.8. Świat bogów i ludzi w koncepcji filozoficznej Epikura | 302 |
Podsumowanie | 309 |
2. Timē okazywana rodzicom jako przejaw pobożności i posłuszeństwa prawom ludzkim i boskim | 310 |
2.1. Agrapha w Państwie i w Prawach Platona | 323 |
2.2. Arystoteles o szacunku rodziców jako jednej z norm etycznych | 334 |
3. Rytuały przejścia związane ze śmiercią, czyli opowieść Greków o zbożnym bądź bezbożnym końcu ludzkiego żywota | 337 |
3.1. Słowo o zjawisku śmierci z różnych perspektyw | 337 |
3.2. Sposób chowania zamarłych jako oznaka pobożności | 340 |
3.3. Podstawowe nakazy nomima | 341 |
3.4. Geras thanontōn – dar jako wyraz czci dla zmarłych (dary podstawowe) | 344 |
3.5. Nomima w trudnych czasach | 355 |
3.6. Śmierć w oikos i w polis | 361 |
3.7. Pamięć o zmarłych | 372 |
3.8. Nomima pod kontrolą nomoi | 374 |
3.9. Prawa zabraniające grzebania bezbożników w ziemi ojczystej | 378 |
Podsumowanie | 382 |
4. Horkia, horkos i Zeus Horkios | 384 |
Podsumowanie | 412 |
5. Ksenia i Zeus Ksenios | 413 |
6. Hiketeia i Zeus Hikēsios | 427 |
6.1. Hiera asylia | 443 |
Podsumowanie | 457 |
Rozdzia1 IV. Czym jest to, co zbożne i bezbożne? | 461 |
1. Atimia, hierosilia, atheotēs a asebeia | 461 |
A. Atimia | 462 |
Podsumowanie | 476 |
B. Hierosylia | 477 |
C. Atheotēs | 482 |
2. Procesy o bezbożność | 486 |
Podsumowanie | 514 |
3. Pytania stawiane przez sofistów: Czy istnieją agrapha? | 515 |
Podsumowanie | 532 |
3.1. Krytiasz, syn Kallaischrosa | 534 |
4. O Sokratesie, czyli o człowieku, który chciał służyć bogu | 541 |
4.1. Sokrates obywatel Aten | 541 |
4.2. Daimonion Sokratesa, czyli co? | 548 |
4.3. Sokrates a bogowie ateńskiej polis | 551 |
4.4. Bogowie Sokratesa i krytyka tradycyjnie pojmowanej therapheia theōn | 555 |
4.5. Rozmowa Sokratesa z Eutyfronem O świętości (Peri hosiou) | 559 |
4.6. Proces Sokratesa (399 r. p.n.e.) | 565 |
Podsumowanie i wnioski | 576 |
Ilustracje | 581 |
Indeks verborum | 603 |
Indeks autorEw nowoFytnych | 610 |
Bibliografia | 618 |
Summary | 668 |
Od Redakcji | 672 |