William Stern w perspektywie nowej historii psychologii

-22%

William Stern w perspektywie nowej historii psychologii

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,62  29,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 22,62 zł  


22,62

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem tej książki jest prezentacja i analiza twórczości Williama Sterna w kontekście programu badawczego nazywanego nową historią psychologii. Według ogólnej zasady tego programu badacz powinien poznać oryginalne źródła, a nie tylko interpretacje samych psychologów, którzy od dawna są uwikłani w określoną tradycję i przesądy naukowe. Stern znany był dotychczas wyłącznie jako twórca pojęcia ilorazu inteligencji. Jego prace i poglądy na temat wielu zagadnień ogólnych i szczegółowych pozostawały w zapomnieniu. Nowe podejście do historii psychologii pozwala na zasadniczą zmianę zarówno w opisie, jak i w ocenie naukowych dokonań Sterna.
Podjęta w książce próba nowego spojrzenia na problemy historii psychologii jest ważna dla samowiedzy metodologicznej i teoretycznej dzisiejszej psychologii. Z uwagi na jej przedmiotowe zróżnicowanie, wąską specjalizację i często mało komunikatywny język, zatrzymanie się choć na chwilę nad historią może pomóc psychologom w refleksji nad własną praktyką badawczą.


Rok wydania2017
Liczba stron240
KategoriaHistoria myśli psychologicznej
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-905-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wstęp     7
  1. Historia historii psychologii     13
  1.1. Pierwsze spory i dyskusje     13
  1.2. Konteksty amerykańskie     18
  1.3. Lata sześćdziesiąte XX w.     25
  1.4. W stronę nowej historii psychologii     31
  1.5. Historia psychologii w kontekście społecznym     42
  1.6. Koncepcja Kurta Danzigera     54
  1.7. Program socjologii wiedzy filozoficznej     69
  1.8. Zamiast podsumowania     75
  2. Psychologia w czasach Williama Sterna     90
  2.1. Dlaczego Niemcy?     90
  2.2. Psychologia na Uniwersytecie Wrocławskim     99
  2.3. Wundtowski model psychologii     102
  2.4. Hermann Ebbinghaus jako nauczyciel Sterna     111
  3. Biografia intelektualna Williama Sterna     115
  3.1. Okres berliński     115
  3.2. Czasy wrocławskie i powstanie programu psychologii personalistycznej     120
  3.3. Pobyt w Hamburgu     126
  3.4. Lata emigracji w Stanach Zjednoczonych     131
  4. Teoretyczna i empiryczna geneza psychologii personalistycznej     137
  4.1. Psychologia różnicowa     137
  4.2. Badania nad inteligencją     143
  4.2.1. Definicja terminu inteligencja     143
  4.2.2. Środowisko zewnętrzne, płeć i wiek a inteligencja     146
  4.2.3. Rodzaje i typy inteligencji     149
  4.3. Miara inteligencji, czyli jak powstał iloraz inteligencji     152
  4.4. Poglądy filozoficzne – teoria personalizmu krytycznego     160
  4.5. Psychologia personalistyczna     165
  4.6. Personalizm krytyczny a psychologia rozwojowa     171
  4.7. Podsumowanie okresu wrocławskiego     177
  4.8. Program psychologii ogólnej a personalizm     180
  Zakończenie. Lekcja Sterna     183
  Bibliografia     193
  Aneks. Bibliografia Williama Sterna     211
  Indeks nazwisk     233
RozwińZwiń