POLECAMY
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem tej książki jest prezentacja i analiza twórczości Williama Sterna w kontekście programu badawczego nazywanego nową historią psychologii. Według ogólnej zasady tego programu badacz powinien poznać oryginalne źródła, a nie tylko interpretacje samych psychologów, którzy od dawna są uwikłani w określoną tradycję i przesądy naukowe. Stern znany był dotychczas wyłącznie jako twórca pojęcia ilorazu inteligencji. Jego prace i poglądy na temat wielu zagadnień ogólnych i szczegółowych pozostawały w zapomnieniu. Nowe podejście do historii psychologii pozwala na zasadniczą zmianę zarówno w opisie, jak i w ocenie naukowych dokonań Sterna.
Podjęta w książce próba nowego spojrzenia na problemy historii psychologii jest ważna dla samowiedzy metodologicznej i teoretycznej dzisiejszej psychologii. Z uwagi na jej przedmiotowe zróżnicowanie, wąską specjalizację i często mało komunikatywny język, zatrzymanie się choć na chwilę nad historią może pomóc psychologom w refleksji nad własną praktyką badawczą.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Historia myśli psychologicznej |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-905-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 7 |
1. Historia historii psychologii | 13 |
1.1. Pierwsze spory i dyskusje | 13 |
1.2. Konteksty amerykańskie | 18 |
1.3. Lata sześćdziesiąte XX w. | 25 |
1.4. W stronę nowej historii psychologii | 31 |
1.5. Historia psychologii w kontekście społecznym | 42 |
1.6. Koncepcja Kurta Danzigera | 54 |
1.7. Program socjologii wiedzy filozoficznej | 69 |
1.8. Zamiast podsumowania | 75 |
2. Psychologia w czasach Williama Sterna | 90 |
2.1. Dlaczego Niemcy? | 90 |
2.2. Psychologia na Uniwersytecie Wrocławskim | 99 |
2.3. Wundtowski model psychologii | 102 |
2.4. Hermann Ebbinghaus jako nauczyciel Sterna | 111 |
3. Biografia intelektualna Williama Sterna | 115 |
3.1. Okres berliński | 115 |
3.2. Czasy wrocławskie i powstanie programu psychologii personalistycznej | 120 |
3.3. Pobyt w Hamburgu | 126 |
3.4. Lata emigracji w Stanach Zjednoczonych | 131 |
4. Teoretyczna i empiryczna geneza psychologii personalistycznej | 137 |
4.1. Psychologia różnicowa | 137 |
4.2. Badania nad inteligencją | 143 |
4.2.1. Definicja terminu inteligencja | 143 |
4.2.2. Środowisko zewnętrzne, płeć i wiek a inteligencja | 146 |
4.2.3. Rodzaje i typy inteligencji | 149 |
4.3. Miara inteligencji, czyli jak powstał iloraz inteligencji | 152 |
4.4. Poglądy filozoficzne – teoria personalizmu krytycznego | 160 |
4.5. Psychologia personalistyczna | 165 |
4.6. Personalizm krytyczny a psychologia rozwojowa | 171 |
4.7. Podsumowanie okresu wrocławskiego | 177 |
4.8. Program psychologii ogólnej a personalizm | 180 |
Zakończenie. Lekcja Sterna | 183 |
Bibliografia | 193 |
Aneks. Bibliografia Williama Sterna | 211 |
Indeks nazwisk | 233 |