POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka poświęcona ważnej odmianie sztuki aktorskiej, realizowanej współcześnie we włoskich teatrach, które inspirują się twórczością polskiego reżysera. Wydawać by się mogło, że nie ma lepszego materiału do opisu aktorstwa po Grotowskim jak praca jego oficjalnego spadkobiercy Thomasa Richardsa w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w Pontederze. W publikacji poszukiwania tej grupy pozostają ważnym punktem odniesienia i podobnie jak twórczość Eugenia Barby (założyciela Odin Teatret) są traktowane jako swoisty punkt źródłowy. Obok niezbędnego kontekstu dotyczącego historycznych źródeł włoskiej tradycji studyjno-laboratoryjnej, w pracy przedstawiono ogólną panoramę włoskich zespołów inspirujących się poszukiwaniami Grotowskiego i Barby, a zasadnicza jej część dotyczy pracy dwóch artystów: Domenica Castaldo prowadzącego Laboratorio di Castaldo w Turynie i Raúla Iaizy, twórcy teatru i projektu „Regula contra regulam” (Mediolan). Wychodząc od szczegółowej analizy wybranych ćwiczeń i strategii pracy obu twórców Autorka pokazuje, jakie są najważniejsze wyznaczniki aktorstwa inspirowanego myślą Grotowskiego.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 290 |
Kategoria | Teatrologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3205-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Wstęp. Aktorstwo studyjne – kontekst, źródła | 11 |
Źródła aktorstwa studyjnego | 13 |
Laboratorium a studio | 14 |
Aktorstwo studyjne w szerokim i wąskim ujęciu | 16 |
Aktorstwo studyjne wobec modelu tradycyjnego i performatywno-postdramatycznego | 19 |
Laboratoria teatralne a „laboratoryzacja świata” | 26 |
Bezpośrednia i pośrednia recepcja | 29 |
Fuga mundi | 31 |
Podejście badawcze | 32 |
Stan badań na gruncie polskim i włoskim | 35 |
Glosarium | 48 |
ROZDZIAŁ I Aktorstwo studyjne we Włoszech | 55 |
„Opóźnienie” teatru włoskiego | 55 |
Po wojnie | 59 |
Stosunek Grotowskiego do aktorstwa – punkty węzłowe | 63 |
Grotowski we Włoszech | 70 |
Richards – Grotowski | 75 |
Funkcja śpiewu w Workcenter | 76 |
Focused i Open – dwie linie poszukiwań Workcenter | 87 |
Electric Party | 92 |
The Living Room – publiczne autopoiesis | 98 |
Poszukiwania Eugenia Barby | 103 |
Linia odinowska we Włoszech | 111 |
Młodsze zjawiska | 117 |
Reżyserzy nurtu oficjalnego: Tiezzi, Bacci, Vacis | 119 |
ROZDZIAŁ II Aktorstwo w projekcie „Regula contra Regulam” | 125 |
Teatro la Madrugada i terminowanie Raúla Iaizy w Odin Teatret | 125 |
„Regula contra Regulam” – zamknięta i otwarta grupa, cel projektu | 133 |
Fuga sul Training | 136 |
Trening w projekcie „Regula” | 139 |
Rozgrzewka – od indywidualności do grupowości | 139 |
Plastyka ciała (prowadzący Raúl Iaiza) | 140 |
Floor work (prowadząca Roberta Secchi) | 146 |
Akrobacje (prowadzący Raúl Iaiza) | 149 |
Rytm i temporytm – zarys tendencji | 155 |
Rytm w treningu Reguli (prowadzący Raúl Iaiza) | 158 |
Muzyka w „Reguli” – hear training | 161 |
Instrument a twórczość sceniczna | 165 |
Przejście od pracy muzycznej do teatralnej | 167 |
Metoda „działań fizycznych” | 172 |
Tworzenie śladów postaci | 176 |
Tekst | 184 |
Podsumowanie | 186 |
ROZDZIAŁ III Laboratorio Permanente di Ricerca sull’Arte dell’Attore di Domenico Castaldo | 192 |
Komediowy gen kultury włoskiej | 192 |
Trzy formacje | 194 |
Laboratorio di Castaldo – wizytówka | 201 |
Znaczenie tradycji komicznej w twórczości Laboratorio i jej związek z nurtem laboratoryjno-studyjnym | 204 |
Lider-Capocomico | 204 |
Nurt dwudziestowiecznej tradycji komicznej a twórczość Laboratorio | 207 |
Najważniejsze przedstawienia i projekty Laboratorio (1997– 2016) | 215 |
„Liturgia” | 220 |
Narzędzia pracy aktorskiej: Motions, trening, śpiew | 223 |
Motions | 225 |
Opis techniczny | 227 |
Znaczenie Motions | 232 |
Trening | 237 |
Pojęcie temporytmu w Laboratorio | 241 |
Etap skojarzeń | 243 |
Embodied mind | 246 |
Pieśń w Laboratorio | 251 |
Jak budowana jest pieśń w Laboratorio | 254 |
Analiza psychofizyczna w nauce pieśni | 255 |
Rola emocji i skojarzeń w śpiewie | 258 |
Przejście od pieśni do akcji | 260 |
Podsumowanie | 262 |
Zakończenie | 265 |
Bibliografia źródeł cytowanych i przywoływanych | 269 |
Indeks osób | 283 |