Fuga Mundi

Fuga Mundi

Aktorstwo we włoskich teatrach studyjnych inspirujących się pracą Jerzego Grotowskiego

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

14,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Książka poświęcona ważnej odmianie sztuki aktorskiej, realizowanej współcześnie we włoskich teatrach, które inspirują się twórczością polskiego reżysera. Wydawać by się mogło, że nie ma lepszego materiału do opisu aktorstwa po Grotowskim jak praca jego oficjalnego spadkobiercy Thomasa Richardsa w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w Pontederze. W publikacji poszukiwania tej grupy pozostają ważnym punktem odniesienia i podobnie jak twórczość Eugenia Barby (założyciela Odin Teatret) są traktowane jako swoisty punkt źródłowy. Obok niezbędnego kontekstu dotyczącego historycznych źródeł włoskiej tradycji studyjno-laboratoryjnej, w pracy przedstawiono ogólną panoramę włoskich zespołów inspirujących się poszukiwaniami Grotowskiego i Barby, a zasadnicza jej część dotyczy pracy dwóch artystów: Domenica Castaldo prowadzącego Laboratorio di Castaldo w Turynie i Raúla Iaizy, twórcy teatru i projektu „Regula contra regulam” (Mediolan). Wychodząc od szczegółowej analizy wybranych ćwiczeń i strategii pracy obu twórców Autorka pokazuje, jakie są najważniejsze wyznaczniki aktorstwa inspirowanego myślą Grotowskiego.


Liczba stron290
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3205-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    9
  Wstęp. Aktorstwo studyjne – kontekst, źródła    11
  Źródła aktorstwa studyjnego    13
  Laboratorium a studio    14
  Aktorstwo studyjne w szerokim i wąskim ujęciu    16
  Aktorstwo studyjne wobec modelu tradycyjnego i performatywno-postdramatycznego    19
  Laboratoria teatralne a „laboratoryzacja świata”    26
  Bezpośrednia i pośrednia recepcja    29
  Fuga mundi    31
  Podejście badawcze    32
  Stan badań na gruncie polskim i włoskim    35
  Glosarium    48
  ROZDZIAŁ I Aktorstwo studyjne we Włoszech    55
  „Opóźnienie” teatru włoskiego    55
  Po wojnie    59
  Stosunek Grotowskiego do aktorstwa – punkty węzłowe    63
  Grotowski we Włoszech    70
  Richards – Grotowski    75
  Funkcja śpiewu w Workcenter    76
  Focused i Open – dwie linie poszukiwań Workcenter    87
  Electric Party    92
  The Living Room – publiczne autopoiesis    98
  Poszukiwania Eugenia Barby    103
  Linia odinowska we Włoszech    111
  Młodsze zjawiska    117
  Reżyserzy nurtu oficjalnego: Tiezzi, Bacci, Vacis    119
  ROZDZIAŁ II Aktorstwo w projekcie „Regula contra Regulam”    125
  Teatro la Madrugada i terminowanie Raúla Iaizy w Odin Teatret    125
  „Regula contra Regulam” – zamknięta i otwarta grupa, cel projektu    133
  Fuga sul Training    136
  Trening w projekcie „Regula”    139
  Rozgrzewka – od indywidualności do grupowości    139
  Plastyka ciała (prowadzący Raúl Iaiza)    140
  Floor work (prowadząca Roberta Secchi)    146
  Akrobacje (prowadzący Raúl Iaiza)    149
  Rytm i temporytm – zarys tendencji    155
  Rytm w treningu Reguli (prowadzący Raúl Iaiza)    158
  Muzyka w „Reguli” – hear training    161
  Instrument a twórczość sceniczna    165
  Przejście od pracy muzycznej do teatralnej    167
  Metoda „działań fizycznych”    172
  Tworzenie śladów postaci    176
  Tekst    184
  Podsumowanie    186
  ROZDZIAŁ III Laboratorio Permanente di Ricerca sull’Arte dell’Attore di Domenico Castaldo    192
  Komediowy gen kultury włoskiej    192
  Trzy formacje    194
  Laboratorio di Castaldo – wizytówka    201
  Znaczenie tradycji komicznej w twórczości Laboratorio i jej związek z nurtem laboratoryjno-studyjnym    204
  Lider-Capocomico    204
  Nurt dwudziestowiecznej tradycji komicznej a twórczość Laboratorio    207
  Najważniejsze przedstawienia i projekty Laboratorio (1997– 2016)    215
  „Liturgia”    220
  Narzędzia pracy aktorskiej: Motions, trening, śpiew    223
  Motions    225
  Opis techniczny    227
  Znaczenie Motions    232
  Trening    237
  Pojęcie temporytmu w Laboratorio    241
  Etap skojarzeń    243
  Embodied mind    246
  Pieśń w Laboratorio    251
  Jak budowana jest pieśń w Laboratorio    254
  Analiza psychofizyczna w nauce pieśni    255
  Rola emocji i skojarzeń w śpiewie    258
  Przejście od pieśni do akcji    260
  Podsumowanie    262
  Zakończenie    265
  Bibliografia źródeł cytowanych i przywoływanych    269
  Indeks osób    283
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia