POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Pamięć sentymentalna stanowi nową propozycję sposobu pisania o historii kultury polskiej, z wykorzystaniem nowoczesnych koncepcji antropologicznych: praktyk kulturowych oraz medialności pamięci. Dziewiętnastowieczne praktyki pamięci, zapośredniczone w sztuce słowa, piśmie, druku, obrazie, ciele i rytuale, wpisane w krajobrazy oraz w przestrzenie budowli, autorka śledzi na przykładzie działalności uczonych z Towarzystwa Warszawskiego Przyjaciół Nauk oraz pierwszego muzeum na ziemiach polskich, założonego w Puławach przez Izabelę Czartoryską.
Praca Hanny Jurkowskiej [...] jest pracą wybitną. Jej przedmiotem są praktyki pamięci kulturowej na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku w działalności Towarzystwa Warszawskiego Przyjaciół Nauk i puławskiego muzeum Izabeli Czartoryskiej. Ale znaczenie tej pracy jest nieporównanie większe – pokazuje ona, czym mogłaby być nowoczesna historia kultury polskiej uprawiana jako historia kulturowa Polski. [...] jest to praca erudycyjnie bogata, gęsto nasycona materią faktyczną [...]. Mamy tu małą historię powstawania towarzystw naukowych, małą historię kulturową gór i podróży, małą historię monet, pisma, pomników, kolekcji i muzeów. Za każdym razem napisaną z autentycznym znawstwem i zawsze też funkcjonalną.
Z recenzji Andrzeja Mencwela
The author analyzes the nineteenth-century practices of memory mediated by the art of words, by writing, print, image, body and ritual, inscribed in landscapes and building spaces, on the examples of the activity of scientists from the Warsaw Society of Friends of Science and the first museum in Poland, founded in Puławy by Izabela Czartoryska.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 516 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1550-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ NAUK | |
Teatr pamięci: Przyjaciele Nauk i ich publiczność 19 | |
Uczeni w przestrzeni miasta | 33 |
Drukowany pomnik: „Roczniki” Przyjaciół Nauk | 42 |
Towarzystwo w sieci powiązań: listy, dary i kontakty | 45 |
O prehistorii towarzystw uczonych | 53 |
Od obiadów czwartkowych do zebrań naukowych | 58 |
O zachowaniu w Towarzystwie: rytuały wzajemności | |
Przyjaciół Nauk | 67 |
„Rodactwa i przyjaźni związani łańcuchem”. Sympatie, antypatie i krytyka w gronie uczonych | 75 |
„Dla zachęcenia żyjących – pamięć zmarłych | |
członków potomności podawać” | 80 |
Pamięć kulturowa Przyjaciół Nauk | 87 |
Mnemotoposy: Karpaty i dawna Sarmacja Stanisława Staszica 108 | |
Groźne karpackie El Dorado | 111 |
Mapa wyobraźni: Karpaty jako obszar pogranicza | 122 |
Sarmackie Pompeje, sarmackie Herkulanum | 127 |
Prehistoryczna nekropolia. Mamut a sprawa polska | 130 |
O wzniosłości gór okiem badacza-pielgrzyma | 135 |
Plemiennik sławnego narodu: Słowianie w górach | |
i dolinach | 141 |
Pamięć historii: królewskie miasta gór i wyżyn | |
karpackich | 144 |
Górale, potomkowie Słowian. Stanisław Staszic | |
jako etnograf | 147 |
Ku pamięci. Staszicowska oda do młodości | 151 |
Słowo i obraz: medale 158 | |
Najtrwalsze pomniki historii: monety i medale | 159 |
Pieniądze niechciane. Główki świętego Jana i skórzane monety | 165 |
Denary Piastów: od barbarzyństwa ku cywilizacji | 176 |
Rozbicie dzielnicowe i unia polsko-litewska. Wspólna | |
historia monetarna czy separacja pamięci? | 189 |
Pismo: dumni spadkobiercy przeszłości barbarzyńskiej 199 | |
„Pismo głosowe od niepamiętnych czasów rozeszło się | |
między ludy barbarzyńskie” | 205 |
Słowiańskie runy | 213 |
„Historia nie jest Alkoranem”. Pozatekstowe źródła do | |
badań historycznych | 219 |
Po co barbarzyńcom alfabet? O wspaniałej cywilizacji Słowian | 223 |
„Zasługi ojców spadają na synów”. Mit słowiański | 234 |
PUŁAWY IZABELI CZARTORYSKIEJ | |
W „Atenach nad brzegiem Wisły”, czyli podróż | |
do Puław 239 | |
„Socjeta jest hybrydą niejednorodną”. Społeczność | |
dworska | 245 |
Rodzina sentymentalna w przestrzeni prywatnej | |
i publicznej | 254 |
Intensyfi kacja życia towarzyskiego w Puławach | 271 |
„Typ puławski, zwłaszcza u kobiet, doskonale od innych można było rozróżnić...” | 277 |
Patriotyczni i sentymentalni: etos puławski | 282 |
O pamięci sentymentalnej | 288 |
„Cóż bardziej ożywia wspomnienia jak pamiątki?” | 300 |
Kultura ciekawości w Europie: epizod gabinetowy | 315 |
Długie narodziny europejskich muzeów | 320 |
Kultura ciekawości na peryferiach: gabinety osobliwości w Rzeczypospolitej Szlacheckiej | 334 |
Oświecone muzeum na ziemiach polskich | 342 |
„Aby przeszłość przyszłości odnowić pamięcią”: Świątynia | |
Sybilli i Dom Gotycki w Puławach | 351 |
Puławskie muzea Izabeli Czartoryskiej w działaniu: | |
komunikacja i mnemonika 366 | |
Przebieg zwiedzania: sztuka słowa i muzealne widowisko | 367 |
Głosy w muzeum. Słowo, dialog, polifonia | 372 |
Słowo tradycji: słowa święte. Język religijny i rytuał | |
w Świątyni Sybilli | 385 |
Sentymentalna kolekcja relikwii bohaterów | 401 |
O zdarzeniach graficznych: napisy w przestrzeni puławskich muzeów | 418 |
Pismo, tekst, muzeum 426 | |
Muzeum wyobrażone. Problem reprezentacji | |
Wirtualna kolekcja pamiątek. Inwentarze i katalogi | |
muzealne | 435 |
Muzealne księgi gości Świątyni Sybilli | 444 |
Materialność tomów | 446 |
Księgi zwiedzających: komunikacja wewnątrztekstowa i zewnątrztekstowa | 449 |
Rekontekstualizacja wpisu | 454 |
Pamięć komunikacyjna. Okolicznościowe pochwały, | |
rodzinne więzy | 457 |
„W pogoni za ojców cieniem”. Ku pamięci kulturowej | 465 |
Zakończenie | 471 |
Bibliografia | 482 |
Źródła rękopiśmienne | 482 |
Źródła drukowane | 482 |
Opracowania | 489 |
Indeks | 500 |