INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Prezentowana publikacja to praktyczny poradnik dla nauczycieli języka polskiego jako obcego/drugiego, a szczególnie dla młodych lektorów, rozpoczynających zawodową karierę, zarówno polonistów, jak i neofilologów. Informuje o spodziewanych trudnościach w nauczaniu podsystemu fonicznego (norma językowa, błąd i sposoby korekty, tzw. miejsca trudne), omawia rolę, jaką fonetyka odgrywa w przyswajaniu innych podsystemów języka i podsumowuje wiedzę z zakresu kształcenia kompetencji fonologicznej uczących się (wraz z czynnikami implikującymi jej nabywanie).Szczególnie przyjrzano się fonetyce korektywnej, opisano podstawowe zasady nauczania, wybrane metody i techniki kształcenia słuchu mownego oraz wymowy cudzoziemców, a także sposoby wykorzystania niestandardowych technik pracy, np. logopedycznych, opartych na tekstach kultury czy podejściu komunikacyjnym.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Gramatyka języka polskiego |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-021-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 13 |
CZĘŚĆ I – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE | 17 |
1. KSZTAŁCENIE KOMPETENCJI FONOLOGICZNEJ UCZĄCYCH SIĘ JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 19 |
1.1. Kompetencja fonologiczna | 21 |
1.1.1. Kompetencja ortoepiczna | 26 |
1.1.2. Kompetencja ortograficzna | 28 |
1.2. Czynniki implikujące nabywanie kompetencji fonologicznej | 29 |
1.2.1. Percepcja a percepcja mowy | 29 |
1.2.1.1. Antycypacja | 32 |
1.2.2. Słuch mowny | 34 |
1.2.3. Pamięć | 39 |
1.3. Wnioski | 42 |
2. ROLA FONETYKI W PRZYSWAJANIU INNYCH PODSYSTEMÓW JĘZYKA | 43 |
2.1. Podsystem graficzny | 45 |
2.1.1. Ortografia | 46 |
2.1.1.1. Wymowa a zapis samogłosek nosowych [ę / q] | 49 |
2.1.1.2. Wymowa a zapis tzw. samogłosek nosowych wtórnych [ę / q / I / U / Y / A] | 52 |
2.1.1.3. Wymowa a zapis upodobnień | 53 |
2.1.1.4. Wymowa a zapis uproszczeń artykulacyjnych | 56 |
2.1.1.5. Wymowa a zapis geminat | 58 |
2.1.1.6. Wymowa a zapis miękkości | 59 |
2.1.1.7. Wymowa a zapis zakończeń typu -i, -ii, -ji | 60 |
2.1.1.8. Wymowa a zapis połączeń liter typu ai, ei, oi, ii, ói, ui, yi | 62 |
2.1.1.9. Wymowa a zapis połączeń liter typu au, eu | 62 |
2.1.1.10. Wymowa a zapis połączeń liter typu ao, ae, eo, oa, ua, uo | 63 |
2.1.1.11. Wymowa a zapis h /ch, ż / rz, ó /u | 63 |
2.1.2. Interpunkcja | 65 |
2.2. Podsystem gramatyczny | 68 |
2.2.1. Morfologia | 68 |
2.2.1.1. Słowotwórstwo | 68 |
2.2.1.2. Fleksja | 70 |
2.2.1.2.1. Czasowniki | 70 |
2.2.1.2.2. Rzeczowniki | 72 |
2.2.1.2.3. Pozostałe klasy leksemów | 73 |
2.2.1.3. Morfonologia | 75 |
2.2.2. Składnia | 77 |
2.3. Podsystem leksykalny | 80 |
2.3.1. Homonimy | 81 |
2.3.2. Synonimy i antonimy | 84 |
2.3.3. Pola pojęciowe | 85 |
2.4. Wnioski | 86 |
CZĘŚĆ II – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 89 |
3. TRUDNOŚCI W NAUCZANIU FONETYKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 91 |
3.1. Norma językowa a norma glottodydaktyczna | 92 |
3.2. Błąd w nauczaniu fonetyki języka polskiego jako obcego | 96 |
3.3. Cele i sposoby korekty błędów fonetycznych | 99 |
3.4. Tak zwane miejsca trudne w obrębie systemu fonicznego | 104 |
3.4.1. Typowe błędy w obrębie systemu wokalicznego | 105 |
3.4.1.1. Samogłoski [i / y / e] | 106 |
3.4.1.2. Samogłoski [o / u] | 108 |
3.4.1.3. Samogłoski nosowe | 109 |
3.4.2. Typowe błędy w obrębie systemu konsonantycznego | 111 |
3.4.2.1. Spółgłoski trzech szeregów | 111 |
3.4.2.2. Spółgłoski półotwarte | 114 |
3.4.2.3. Spółgłoski wargowe | 116 |
3.4.2.4. Spółgłoska [h] | 117 |
3.4.3. Typowe błędy w obrębie półspółgłosek | 118 |
3.4.4. Typowe błędy w obrębie połączeń głoskowych. . | 119 |
3.4.4.1. Geminaty spółgłoskowe | 119 |
3.4.4.2. Grupy spółgłoskowe | 120 |
3.4.4.2.1. Uproszczenia artykulacyjne | 120 |
3.4.4.2.2. Upodobnienia | 122 |
3.4.5. Typowe błędy w obrębie systemu prozodycznego | 123 |
3.4.5.1. Intonacja w wypowiedzeniach pytajnych i żądających | 124 |
3.4.5.2. Akcent wyrazowy | 126 |
3.5. Wnioski | 127 |
4. FONETYKA KOREKTYWNA | 129 |
4.1. Podstawowe zasady nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego | 130 |
4.1.1. Indywidualizacja nauczania | 134 |
4.1.1.1. Motywacja | 134 |
4.1.1.2. Modalność | 136 |
4.1.1.3. Wiek | 138 |
4.1.1.4. Predyspozycje i ograniczenia | 140 |
4.1.2. Materiały fonodydaktyczne | 144 |
4.1.2.1. Podręczniki | 144 |
4.1.2.1.1. Podręczniki do nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego | 145 |
4.1.2.1.2. Podręczniki kursowe | 146 |
4.1.2.2. Opracowania naukowe | 146 |
4.1.3. Dobór treści nauczania | 148 |
4.1.4. Problematyka transkrypcji fonetycznej | 157 |
4.2. Metody nauczania fonetyki języków obcych | 161 |
4.3. Typologia ćwiczeń fonetycznych | 165 |
4.3.1. Fazy nauczania elementów fonicznych | 165 |
4.3.1.1. Ćwiczenia kształtujące słuch mowny | 169 |
4.3.1.1.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy | 170 |
4.3.1.1.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii | 175 |
4.3.1.2. Ćwiczenia artykulacyjne | 176 |
4.3.1.2.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy | 177 |
4.3.1.2.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii | 184 |
4.3.2. Ćwiczenia logopedyczne | 186 |
4.3.3. Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstów kultury | 191 |
4.3.3.1. Poezja i proza | 192 |
4.3.3.2. Piosenki | 195 |
4.3.3.3. Lingwołamki i zagadki | 197 |
4.3.3.4. Dowcipy | 200 |
4.3.4. Ćwiczenia komunikacyjne | 202 |
4.4. Wnioski | 206 |
ZAKOŃCZENIE | 209 |
ALFABET FONETYCZNY | 212 |
BIBLIOGRAFIA | 217 |
WYKAZ TABEL I RYSUNKÓW | 239 |