Znajdź z polskim wspólny język

Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny

1 ocena

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,16  19,95

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,97 zł  


15,16

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Prezentowana publikacja to praktyczny poradnik dla nauczycieli języka polskiego jako obcego/drugiego, a szczególnie dla młodych lektorów, rozpoczynających zawodową karierę, zarówno polonistów, jak i neofilologów. Informuje o spodziewanych trudnościach w nauczaniu podsystemu fonicznego (norma językowa, błąd i sposoby korekty, tzw. miejsca trudne), omawia rolę, jaką fonetyka odgrywa w przyswajaniu innych podsystemów języka i podsumowuje wiedzę z zakresu kształcenia kompetencji fonologicznej uczących się (wraz z czynnikami implikującymi jej nabywanie).Szczególnie przyjrzano się fonetyce korektywnej, opisano podstawowe zasady nauczania, wybrane metody i techniki kształcenia słuchu mownego oraz wymowy cudzoziemców, a także sposoby wykorzystania niestandardowych technik pracy, np. logopedycznych, opartych na tekstach kultury czy podejściu komunikacyjnym.


Rok wydania2016
Liczba stron240
KategoriaGramatyka języka polskiego
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-021-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    13
  
  CZĘŚĆ I – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE    17
  
  1. KSZTAŁCENIE KOMPETENCJI FONOLOGICZNEJ UCZĄCYCH SIĘ JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO    19
  1.1. Kompetencja fonologiczna    21
  1.1.1. Kompetencja ortoepiczna    26
  1.1.2. Kompetencja ortograficzna    28
  1.2. Czynniki implikujące nabywanie kompetencji fonologicznej    29
  1.2.1. Percepcja a percepcja mowy    29
  1.2.1.1. Antycypacja    32
  1.2.2. Słuch mowny    34
  1.2.3. Pamięć    39
  1.3. Wnioski    42
  
  2. ROLA FONETYKI W PRZYSWAJANIU INNYCH PODSYSTEMÓW JĘZYKA     43
  2.1. Podsystem graficzny    45
  2.1.1. Ortografia    46
  2.1.1.1. Wymowa a zapis samogłosek nosowych [ę / q]    49
  2.1.1.2. Wymowa a zapis tzw. samogłosek nosowych wtórnych [ę / q / I / U / Y / A]    52
  2.1.1.3. Wymowa a zapis upodobnień    53
  2.1.1.4. Wymowa a zapis uproszczeń artykulacyjnych    56
  2.1.1.5. Wymowa a zapis geminat    58
  2.1.1.6. Wymowa a zapis miękkości    59
  2.1.1.7. Wymowa a zapis zakończeń typu -i, -ii, -ji    60
  2.1.1.8. Wymowa a zapis połączeń liter typu ai, ei, oi, ii, ói, ui, yi    62
  2.1.1.9. Wymowa a zapis połączeń liter typu au, eu    62
  2.1.1.10. Wymowa a zapis połączeń liter typu ao, ae, eo, oa, ua, uo    63
  2.1.1.11. Wymowa a zapis h /ch, ż / rz, ó /u    63
  2.1.2. Interpunkcja    65
  2.2. Podsystem gramatyczny    68
  2.2.1. Morfologia    68
  2.2.1.1. Słowotwórstwo    68
  2.2.1.2. Fleksja    70
  2.2.1.2.1. Czasowniki     70
  2.2.1.2.2. Rzeczowniki    72
  2.2.1.2.3. Pozostałe klasy leksemów     73
  2.2.1.3. Morfonologia    75
  2.2.2. Składnia    77
  2.3. Podsystem leksykalny    80
  2.3.1. Homonimy    81
  2.3.2. Synonimy i antonimy    84
  2.3.3. Pola pojęciowe    85
  2.4. Wnioski    86
  
  CZĘŚĆ II – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO    89
  
  3. TRUDNOŚCI W NAUCZANIU FONETYKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO     91
  3.1. Norma językowa a norma glottodydaktyczna    92
  3.2. Błąd w nauczaniu fonetyki języka polskiego jako obcego    96
  3.3. Cele i sposoby korekty błędów fonetycznych    99
  3.4. Tak zwane miejsca trudne w obrębie systemu fonicznego    104
  3.4.1. Typowe błędy w obrębie systemu wokalicznego    105
  3.4.1.1. Samogłoski [i / y / e]    106
  3.4.1.2. Samogłoski [o / u]    108
  3.4.1.3. Samogłoski nosowe    109
  3.4.2. Typowe błędy w obrębie systemu konsonantycznego    111
  3.4.2.1. Spółgłoski trzech szeregów    111
  3.4.2.2. Spółgłoski półotwarte    114
  3.4.2.3. Spółgłoski wargowe    116
  3.4.2.4. Spółgłoska [h]    117
  3.4.3. Typowe błędy w obrębie półspółgłosek    118
  3.4.4. Typowe błędy w obrębie połączeń głoskowych. .     119
  3.4.4.1. Geminaty spółgłoskowe    119
  3.4.4.2. Grupy spółgłoskowe    120
  3.4.4.2.1. Uproszczenia artykulacyjne     120
  3.4.4.2.2. Upodobnienia    122
  3.4.5. Typowe błędy w obrębie systemu prozodycznego    123
  3.4.5.1. Intonacja w wypowiedzeniach pytajnych i żądających    124
  3.4.5.2. Akcent wyrazowy    126
  3.5. Wnioski    127
  
  4. FONETYKA KOREKTYWNA     129
  4.1. Podstawowe zasady nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego    130
  4.1.1. Indywidualizacja nauczania    134
  4.1.1.1. Motywacja    134
  4.1.1.2. Modalność    136
  4.1.1.3. Wiek    138
  4.1.1.4. Predyspozycje i ograniczenia    140
  4.1.2. Materiały fonodydaktyczne    144
  4.1.2.1. Podręczniki    144
  4.1.2.1.1. Podręczniki do nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego    145
  4.1.2.1.2. Podręczniki kursowe    146
  4.1.2.2. Opracowania naukowe    146
  4.1.3. Dobór treści nauczania    148
  4.1.4. Problematyka transkrypcji fonetycznej    157
  4.2. Metody nauczania fonetyki języków obcych    161
  4.3. Typologia ćwiczeń fonetycznych    165
  4.3.1. Fazy nauczania elementów fonicznych    165
  4.3.1.1. Ćwiczenia kształtujące słuch mowny    169
  4.3.1.1.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy    170
  4.3.1.1.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii     175
  4.3.1.2. Ćwiczenia artykulacyjne    176
  4.3.1.2.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy    177
  4.3.1.2.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii    184
  4.3.2. Ćwiczenia logopedyczne    186
  4.3.3. Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstów kultury     191
  4.3.3.1. Poezja i proza    192
  4.3.3.2. Piosenki    195
  4.3.3.3. Lingwołamki i zagadki    197
  4.3.3.4. Dowcipy    200
  4.3.4. Ćwiczenia komunikacyjne    202
  4.4. Wnioski    206
  
  ZAKOŃCZENIE    209
  ALFABET FONETYCZNY    212
  BIBLIOGRAFIA    217
  WYKAZ TABEL I RYSUNKÓW    239
RozwińZwiń