Na szlakach Sindbada

-17%

Na szlakach Sindbada

Koncepcje współczesnej prozy arabskiej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,86  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


13,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka eksploruje najnowsze nurty i tendencje w dzisiejszej literaturze świata arabskiego. Autorka, kontynuatorka dzieła Profesora Józefa Bielawskiego, proponuje nowy i oryginalny podział tej twórczości na trzy podstawowe nurty (realizm etnografizujący, nurt subiektywny, nurt narracyjny), a proponowany podział podbudowuje analizą twórczości kilkunastu prozaików arabskich (uwzględnieni zostali autorzy egipscy, iraccy, sudańscy, libijscy, syryjscy, palestyńscy, jordańscy, tunezyjscy).


Ta analiza umieszczona jest na szerokim tle rozwoju wcześniejszej literatury arabskiej. Zrozumienie procesów zachodzących dzisiaj w prozie arabskiej wymaga sięgnięcia do przeszłości, często nawet do najdawniejszej literatury. Prof. E. Machut-Mendecka dokonuje tej retrospekcji z umiarem i w sposób maksymalnie zwięzły.


Dla czytelnika polskiego książka ta jest odkryciem: pozwala zobaczyć i zrozumieć, jak myśli świat arabski, przy zewnętrznym oglądzie jednolity, a tak naprawdę rozmaity i skomplikowany. Autorka cytuje albo relacjonuje fragmenty omawianej prozy, przeważnie nieznanej w Polsce, sięga do najnowszych badań teoretycznoliterackich, przede wszystkim polskich, tym samym wpisuje się w polską szkołę badawczą literatury.


Rok wydania2009
Liczba stron384
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1017-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie: Koncepcja podstawowych okresów i kierunków rozwojowych a znaczenie tożsamości we współczesnej prozie arabskiej     11
  Nahda - odrodzenie; pierwszy okres literatury     13
  Nowe państwowości arabskie; drugi okres literatury    20
  W poszukiwaniu tożsamości po 1967 r.; trzeci okres literatury     23
  
  Część I. Realizm etnografizujący. Proza spod znaku mimesis     31
  
  I. Zarys rzeczywistości w twórczości egipskich nestorów prozy     33
  
  Podwaliny realizmu etnografizującego w twórczości Mahmuda Taymura     35
  Obrazki z życia     35
  Z inspiracji muzułmańską obyczajowością     36
  Yusuf Idris: realizm „pogłębiony”     38
  Bogactwo stylistyczne i analiza psychologiczna     39
  Konserwatyzm obyczajowy: śmieszność i tragizm     39
  Realizm i nowatorstwo w twórczości Nagiba Mahfuza     41
  Z inspiracji rodzinnym Kairem i arabską tradycją     41
  Realizm przemian społeczno-obyczajowych w twórczości Mahfuza     42
  
  II. Wśród swoich i obcych. Koncepcje realistycznej prozy irackiej na przykładzie twórczości ‘Abd ar-Rahmana Magida ar-Rubayego     46
  
  ‘Abd ar-Rahman Magid ar-Rubay’i jako pisarz poszukujący     46
  Realizm irackich losów     47
  Identyfikacja z życiem     48
  Ewolucja postaw: od zaangażowania do alienacji     49
  Między kuzynką a Szeherezadą     50
  Znaczenie małżeństwa     51
  Niedostępne kobiety     51
  Od przeszłości do przyszłości. Symbole Iraku     53
  W kręgu wiary     55
  Obrzędowość muzułmańska .     55
  Wiara jako determinanta socjokulturowa     57
  Wiara jako doświadczenie subiektywne     58
  W kręgu przemian     59
  Wśród konfliktów do nowoczesności     59
  Renesans kultury symbolicznej     60
  Pod presją wydarzeń     61
  Od klęski 1967 r. do poszukiwań tożsamości i poczucia gurby     64
  Dramat 1967 r.     64
  Emigracja jako wybór i konieczność     65
  Motyw wędrówki i tułaczki     67
  Powroty do dzieciństwa; retrospekcje     68
  W poszukiwaniu tożsamości irackiej i arabskiej     69
  
  III. Burzliwy świat Wielkiej Syrii; motyw walki i emigracji     71
  
  Realizm upolityczniony w twórczości Hanny Miny     71
  Hanna Mina jako nestor prozy syryjskiej     71
  Psychologiczne spojrzenie na rzeczywistość     74
  Jednostka w poczuciu wyobcowania     76
  Gada as-Samman: groza rzeczywistości     77
  Gada as-Samman pisarka Syrii i Libanu; twórca wyemancypowany     77
  Obrazy Bejrutu     79
  Haydar Haydar: obrazy życia po klęsce?     81
  Tradycja a postęp; sposoby walki     81
  Dyskusja nad islamem na kartach powieści     83
  Na arabskich szlakach     83
  Gassan Kanafani: walka o przetrwanie jednostki i narodu    86
  Gassan Kanafani : legendarny Palestyńczyk     86
  Dynamika motywów palestyńskich     88
  
  IV.Antropologia nowej rzeczywistości arabskiej w prozie ‘Abd ar-Rahmana Munifa     92
  
  ‘Abd ar-Rahmana Munif: nowatorskie tematy     92
  Rodzina a jednostka; od kolektywizmu do indywidualizmu     95
  Od kultury plemiennej do nowoczesnej cywilizacji     95
  Motyw miłości     97
  Ludzkie portrety     99
  Koncepcja systemu     101
  Jednostka wobec mechanizmów społecznych     101
  Zagrożony system     102
  Pozorny dokumentalizm     104
  Dynamika czasu i przestrzeni w obliczu przemian     104
  Nowe zagospodarowanie przestrzeni     108
  Motyw oczekiwania i poczucie niespełnienia     110
  W myśl natury i religii: czas jakościowy     113
  Czas kultury i przemian     114
  
  V. Realizm a islam     123
  
  Wymiar społeczno-organizacyjny religii     125
  Przywódcy religijnych wspólnot     125
  Mistrz duchowy     128
  Religijne doznania     130
  Rytuały i ich symbolika     132
  Ofiara i świętowanie .    132
  Kult świętych i grobów     137
  Obrzędy przejścia     137
  Formy obrzędowe     138
  Ekspresja uczuć religijnych; znaczenie emocji     141
  Islam jako przedmiot dyskusji     145
  Między nowoczesnością a poszukiwaniem korzeni     145
  Problem identyfikacji religijnej     146
  
  VI. Realizm a nowa kultura arabska     148
  
  Ginąca kultura Beduinów     149
  Dynamizm Beduinów     150
  Beduini a kultura osiadła     152
  Odradzający się świat arabski     155
  W poczuciu arabskości     155
  Ambiwalencja wobec Zachodu     157
  Dramatyczne pytania o tożsamość     158
  Osobowość arabska w oczach Zachodu     160
  Gurba wyobcowanie i fatum emigracji     165
  Gościnny Liban     166
  Egipt jako schronienie intelektualistów     169
  W kierunku Maghrebu     170
  W kierunku Zachodu     171
  
  Część II. Nurt subiektywny. Świat wyobrażony     173
  
  I. Z inspiracji rzeczywistością psychiczną     174
  
  Bunt przeciwko rygorom realizmu. Proza poszukująca     174
  Ewolucja twórcza i pokrewieństwo gatunków literackich     176
  „Gallery 1968”?     176
  Poetyka symbolizmu i niejasności     177
  
  II. Od rzeczywistooci psychicznej do naturalnej. Koncepcja autobiografii literackiej w literaturze arabskiej     182
  
  Autobiografia arabska w perspektywie historycznej     182
  Fikcja i prawda w autobiografii; wewnętrzny świat postaci i rzeczywistość zastana     185
  Bohater-narrator wobec faktów i wydarzeń     185
  Poetyckie spojrzenie wstecz     187
  Relacja faktów i wydarzeń     189
  Rodzina patriarchalna i jej znaczenie     189
  Dojrzewanie na styku tradycji i nowoczesności     193
  Poszukiwanie źródeł tożsamości     194
  Partia jako rodzina zastępcza     197
  Koszmary walk i wojen     197
  
  III. Na pograniczu realizmu i subiektywizmu (twórczość Magida Tubiyi     200
  
  Magid Tubiya jako realista     200
  Realizm miejsca     202
  Egipt i świat z miejskiej perspektywy     203
  W sercu egipskiego interioru     207
  Wieśniacy i faraonowie     208
  W obronie beduińskiej tożsamości     211
  W kierunku subiektywizmu     213
  Wewnętrzny świat postaci     214
  Rzeczywistość złowroga i absurdalna     218
  
  IV.Salim Barakat: Koncepcja wyspowej tożsamości     222
  
  Obywatelstwo pogranicza     224
  Kurdowie, Asyryjczycy i Jazydzi     224
  Beduini     226
  Sztuka i tradycje Kurdów     227
  Dzieciństwo-niedzieciństwo     229
  Dzieciństwo w konwencji naturalistycznej     229
  Dorastanie     230
  Świat dorosłych     231
  Rola islamu     232
  Swojskie wioski i miasteczka     233
  Poczucie kurdyjskości     235
  Okruchy pereł i historii     237
  Legendy     237
  Historia     237
  Świat nie całkiem rzeczywisty     240
  
  V. Ibrahim al-Koni: magia pustyni     245
  
  Synteza życia i twórczości     245
  Ibrahim al-Koni – pisarz tuareski i arabski     245
  Realistyczna i magiczna pustynia     247
  Rola przestrzeni     248
  Znaczenie czasu     249
  Czas mitologiczny     249
  Czas jakościowy     255
  Czas progresywny     263
  
  Część III. Nurt narracyjny. Świat opowiedziany     265
  
  I. Konwencja spod znaku narratora     267
  
  ‘Izz Al-Gitani al-Madani i powrót do tradycji     268
  Z inwencji dawnych arabskich narratorów     271
  Gamal al-Gitan i jego stylizowana narracja     274
  Intertekstualność jako popularna zasada prozy narracyjnej     275
  Logika skojarzeń: technika istiradu (dygresji)     276
  Topos wędrówki     281
  Wędrówka jako parabola życia     282
  Sięgając po hikmę (mądrość)     285
  
  II. Archetypowy świat Południa w twórczości Yahyi Tahira ‘Abd Allaha     290
  
  Yahya Tahir ‘Abd Allah; główne treści i formy jego narracji     290
  Mroki rodzinnego życia     292
  W oczekiwaniu wydarzenia     300
  W poszukiwaniu tradycyjnej mądrości. Środki wyrazu a znaczenia     302
  Świat pod dyktando narratora     302
  Paraboliczne ujęcia rzeczywistości     304
  Poetyka jawy i snu?     306
  Świat na tle historii     307
  
  III. Dynamika słowa i rzeczywistości w prozie At-Tayyiba Saliha     310
  
  At-Tayyib Salih i jego Sudan     310
  Otwarty świat swoich     312
  Codzienne życie nad Nilem     314
  Sacrum i świętowanie     319
  Świat obcych     322
  Akulturacja narzucona     323
  Akulturacja dobrowolna     324
  Akulturacja a rasizm     329
  Powroty     331
  
  Zakończenie     333
  
  Bibliografia     336
  Indeks autorów, utworów i prac     360
  Indeks terminów     382
RozwińZwiń