POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka eksploruje najnowsze nurty i tendencje w dzisiejszej literaturze świata arabskiego. Autorka, kontynuatorka dzieła Profesora Józefa Bielawskiego, proponuje nowy i oryginalny podział tej twórczości na trzy podstawowe nurty (realizm etnografizujący, nurt subiektywny, nurt narracyjny), a proponowany podział podbudowuje analizą twórczości kilkunastu prozaików arabskich (uwzględnieni zostali autorzy egipscy, iraccy, sudańscy, libijscy, syryjscy, palestyńscy, jordańscy, tunezyjscy).
Ta analiza umieszczona jest na szerokim tle rozwoju wcześniejszej literatury arabskiej. Zrozumienie procesów zachodzących dzisiaj w prozie arabskiej wymaga sięgnięcia do przeszłości, często nawet do najdawniejszej literatury. Prof. E. Machut-Mendecka dokonuje tej retrospekcji z umiarem i w sposób maksymalnie zwięzły.
Dla czytelnika polskiego książka ta jest odkryciem: pozwala zobaczyć i zrozumieć, jak myśli świat arabski, przy zewnętrznym oglądzie jednolity, a tak naprawdę rozmaity i skomplikowany. Autorka cytuje albo relacjonuje fragmenty omawianej prozy, przeważnie nieznanej w Polsce, sięga do najnowszych badań teoretycznoliterackich, przede wszystkim polskich, tym samym wpisuje się w polską szkołę badawczą literatury.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 384 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1017-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie: Koncepcja podstawowych okresów i kierunków rozwojowych a znaczenie tożsamości we współczesnej prozie arabskiej | 11 |
Nahda - odrodzenie; pierwszy okres literatury | 13 |
Nowe państwowości arabskie; drugi okres literatury | 20 |
W poszukiwaniu tożsamości po 1967 r.; trzeci okres literatury | 23 |
Część I. Realizm etnografizujący. Proza spod znaku mimesis | 31 |
I. Zarys rzeczywistości w twórczości egipskich nestorów prozy | 33 |
Podwaliny realizmu etnografizującego w twórczości Mahmuda Taymura | 35 |
Obrazki z życia | 35 |
Z inspiracji muzułmańską obyczajowością | 36 |
Yusuf Idris: realizm „pogłębiony” | 38 |
Bogactwo stylistyczne i analiza psychologiczna | 39 |
Konserwatyzm obyczajowy: śmieszność i tragizm | 39 |
Realizm i nowatorstwo w twórczości Nagiba Mahfuza | 41 |
Z inspiracji rodzinnym Kairem i arabską tradycją | 41 |
Realizm przemian społeczno-obyczajowych w twórczości Mahfuza | 42 |
II. Wśród swoich i obcych. Koncepcje realistycznej prozy irackiej na przykładzie twórczości ‘Abd ar-Rahmana Magida ar-Rubayego | 46 |
‘Abd ar-Rahman Magid ar-Rubay’i jako pisarz poszukujący | 46 |
Realizm irackich losów | 47 |
Identyfikacja z życiem | 48 |
Ewolucja postaw: od zaangażowania do alienacji | 49 |
Między kuzynką a Szeherezadą | 50 |
Znaczenie małżeństwa | 51 |
Niedostępne kobiety | 51 |
Od przeszłości do przyszłości. Symbole Iraku | 53 |
W kręgu wiary | 55 |
Obrzędowość muzułmańska . | 55 |
Wiara jako determinanta socjokulturowa | 57 |
Wiara jako doświadczenie subiektywne | 58 |
W kręgu przemian | 59 |
Wśród konfliktów do nowoczesności | 59 |
Renesans kultury symbolicznej | 60 |
Pod presją wydarzeń | 61 |
Od klęski 1967 r. do poszukiwań tożsamości i poczucia gurby | 64 |
Dramat 1967 r. | 64 |
Emigracja jako wybór i konieczność | 65 |
Motyw wędrówki i tułaczki | 67 |
Powroty do dzieciństwa; retrospekcje | 68 |
W poszukiwaniu tożsamości irackiej i arabskiej | 69 |
III. Burzliwy świat Wielkiej Syrii; motyw walki i emigracji | 71 |
Realizm upolityczniony w twórczości Hanny Miny | 71 |
Hanna Mina jako nestor prozy syryjskiej | 71 |
Psychologiczne spojrzenie na rzeczywistość | 74 |
Jednostka w poczuciu wyobcowania | 76 |
Gada as-Samman: groza rzeczywistości | 77 |
Gada as-Samman pisarka Syrii i Libanu; twórca wyemancypowany | 77 |
Obrazy Bejrutu | 79 |
Haydar Haydar: obrazy życia po klęsce? | 81 |
Tradycja a postęp; sposoby walki | 81 |
Dyskusja nad islamem na kartach powieści | 83 |
Na arabskich szlakach | 83 |
Gassan Kanafani: walka o przetrwanie jednostki i narodu | 86 |
Gassan Kanafani : legendarny Palestyńczyk | 86 |
Dynamika motywów palestyńskich | 88 |
IV.Antropologia nowej rzeczywistości arabskiej w prozie ‘Abd ar-Rahmana Munifa | 92 |
‘Abd ar-Rahmana Munif: nowatorskie tematy | 92 |
Rodzina a jednostka; od kolektywizmu do indywidualizmu | 95 |
Od kultury plemiennej do nowoczesnej cywilizacji | 95 |
Motyw miłości | 97 |
Ludzkie portrety | 99 |
Koncepcja systemu | 101 |
Jednostka wobec mechanizmów społecznych | 101 |
Zagrożony system | 102 |
Pozorny dokumentalizm | 104 |
Dynamika czasu i przestrzeni w obliczu przemian | 104 |
Nowe zagospodarowanie przestrzeni | 108 |
Motyw oczekiwania i poczucie niespełnienia | 110 |
W myśl natury i religii: czas jakościowy | 113 |
Czas kultury i przemian | 114 |
V. Realizm a islam | 123 |
Wymiar społeczno-organizacyjny religii | 125 |
Przywódcy religijnych wspólnot | 125 |
Mistrz duchowy | 128 |
Religijne doznania | 130 |
Rytuały i ich symbolika | 132 |
Ofiara i świętowanie . | 132 |
Kult świętych i grobów | 137 |
Obrzędy przejścia | 137 |
Formy obrzędowe | 138 |
Ekspresja uczuć religijnych; znaczenie emocji | 141 |
Islam jako przedmiot dyskusji | 145 |
Między nowoczesnością a poszukiwaniem korzeni | 145 |
Problem identyfikacji religijnej | 146 |
VI. Realizm a nowa kultura arabska | 148 |
Ginąca kultura Beduinów | 149 |
Dynamizm Beduinów | 150 |
Beduini a kultura osiadła | 152 |
Odradzający się świat arabski | 155 |
W poczuciu arabskości | 155 |
Ambiwalencja wobec Zachodu | 157 |
Dramatyczne pytania o tożsamość | 158 |
Osobowość arabska w oczach Zachodu | 160 |
Gurba wyobcowanie i fatum emigracji | 165 |
Gościnny Liban | 166 |
Egipt jako schronienie intelektualistów | 169 |
W kierunku Maghrebu | 170 |
W kierunku Zachodu | 171 |
Część II. Nurt subiektywny. Świat wyobrażony | 173 |
I. Z inspiracji rzeczywistością psychiczną | 174 |
Bunt przeciwko rygorom realizmu. Proza poszukująca | 174 |
Ewolucja twórcza i pokrewieństwo gatunków literackich | 176 |
„Gallery 1968”? | 176 |
Poetyka symbolizmu i niejasności | 177 |
II. Od rzeczywistooci psychicznej do naturalnej. Koncepcja autobiografii literackiej w literaturze arabskiej | 182 |
Autobiografia arabska w perspektywie historycznej | 182 |
Fikcja i prawda w autobiografii; wewnętrzny świat postaci i rzeczywistość zastana | 185 |
Bohater-narrator wobec faktów i wydarzeń | 185 |
Poetyckie spojrzenie wstecz | 187 |
Relacja faktów i wydarzeń | 189 |
Rodzina patriarchalna i jej znaczenie | 189 |
Dojrzewanie na styku tradycji i nowoczesności | 193 |
Poszukiwanie źródeł tożsamości | 194 |
Partia jako rodzina zastępcza | 197 |
Koszmary walk i wojen | 197 |
III. Na pograniczu realizmu i subiektywizmu (twórczość Magida Tubiyi | 200 |
Magid Tubiya jako realista | 200 |
Realizm miejsca | 202 |
Egipt i świat z miejskiej perspektywy | 203 |
W sercu egipskiego interioru | 207 |
Wieśniacy i faraonowie | 208 |
W obronie beduińskiej tożsamości | 211 |
W kierunku subiektywizmu | 213 |
Wewnętrzny świat postaci | 214 |
Rzeczywistość złowroga i absurdalna | 218 |
IV.Salim Barakat: Koncepcja wyspowej tożsamości | 222 |
Obywatelstwo pogranicza | 224 |
Kurdowie, Asyryjczycy i Jazydzi | 224 |
Beduini | 226 |
Sztuka i tradycje Kurdów | 227 |
Dzieciństwo-niedzieciństwo | 229 |
Dzieciństwo w konwencji naturalistycznej | 229 |
Dorastanie | 230 |
Świat dorosłych | 231 |
Rola islamu | 232 |
Swojskie wioski i miasteczka | 233 |
Poczucie kurdyjskości | 235 |
Okruchy pereł i historii | 237 |
Legendy | 237 |
Historia | 237 |
Świat nie całkiem rzeczywisty | 240 |
V. Ibrahim al-Koni: magia pustyni | 245 |
Synteza życia i twórczości | 245 |
Ibrahim al-Koni – pisarz tuareski i arabski | 245 |
Realistyczna i magiczna pustynia | 247 |
Rola przestrzeni | 248 |
Znaczenie czasu | 249 |
Czas mitologiczny | 249 |
Czas jakościowy | 255 |
Czas progresywny | 263 |
Część III. Nurt narracyjny. Świat opowiedziany | 265 |
I. Konwencja spod znaku narratora | 267 |
‘Izz Al-Gitani al-Madani i powrót do tradycji | 268 |
Z inwencji dawnych arabskich narratorów | 271 |
Gamal al-Gitan i jego stylizowana narracja | 274 |
Intertekstualność jako popularna zasada prozy narracyjnej | 275 |
Logika skojarzeń: technika istiradu (dygresji) | 276 |
Topos wędrówki | 281 |
Wędrówka jako parabola życia | 282 |
Sięgając po hikmę (mądrość) | 285 |
II. Archetypowy świat Południa w twórczości Yahyi Tahira ‘Abd Allaha | 290 |
Yahya Tahir ‘Abd Allah; główne treści i formy jego narracji | 290 |
Mroki rodzinnego życia | 292 |
W oczekiwaniu wydarzenia | 300 |
W poszukiwaniu tradycyjnej mądrości. Środki wyrazu a znaczenia | 302 |
Świat pod dyktando narratora | 302 |
Paraboliczne ujęcia rzeczywistości | 304 |
Poetyka jawy i snu? | 306 |
Świat na tle historii | 307 |
III. Dynamika słowa i rzeczywistości w prozie At-Tayyiba Saliha | 310 |
At-Tayyib Salih i jego Sudan | 310 |
Otwarty świat swoich | 312 |
Codzienne życie nad Nilem | 314 |
Sacrum i świętowanie | 319 |
Świat obcych | 322 |
Akulturacja narzucona | 323 |
Akulturacja dobrowolna | 324 |
Akulturacja a rasizm | 329 |
Powroty | 331 |
Zakończenie | 333 |
Bibliografia | 336 |
Indeks autorów, utworów i prac | 360 |
Indeks terminów | 382 |