POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Książka jest wszechstronnym kompendium wiedzy praktycznej dla dramatopisarzy i scenarzystów. Zawiera ponad 60. unikalnych i przetestowanych przez autora ćwiczeń warsztatowych z zakresu kreowania bohatera, budowania scen i rozwoju wydarzeń podczas pracy nad scenariuszem filmowym bądź fabułą dramatu. Korzystając ze swojego bogatego doświadczenia i niespotykanego wyczucia praktyki scenicznej, autor proponuje ćwiczenia pobudzające wyobraźnię i kreatywność, a ich struktura sprawia, że stanowią niejako symulację prawdziwego warsztatu dramatopisarstwa.
Z podręcznika można korzystać w dowolnej kolejności – ćwiczenia są od siebie niezależne, a czytelnik może pracować nad dowolnie wybranym zagadnieniem. Ćwiczenia zostały podzielone na 3 stopnie odpowiadające kolejnym etapom pracy nad tekstem, dodatkowo w każdym ćwiczeniu znajdziemy praktyczne wskazówki, sugestie i podsumowania.
Książkę wzbogaca słownik najważniejszych terminów i opis 20 najczęstszych problemów towarzyszących pracy nad tekstem wraz z sugerowanymi sposobami ich rozwiązywania.
Przygotowane we współpracy z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 422 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19069-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
O podręczniku (tłum. Anna Wakulik) | 15 |
Rzut oka na Ćwiczenia (tłum. Anna Wakulik) | 25 |
ROZWIJANIE BOHATERA | 29 |
ETAP 1: Budowanie podstaw (tłum. Anna Wakulik) | 30 |
GŁÓWNY BUDULEC POSTACI | 30 |
W CO WIERZY BOHATER | 36 |
GDZIE MIESZKA BOHATER | 38 |
GDZIE PRACUJE BOHATER | 41 |
WCHODZENIE W EMOCJE | 44 |
W PRZESZŁOŚCI | 50 |
DOMINUJĄCA CECHA BOHATERA | 54 |
ETAP 2: Poznając bohatera lepiej (tłum. Anna Wakulik) | 58 |
SOJUSZNICY: WCZORAJ I DZIŚ | 58 |
WROGOWIE: WCZORAJ I DZIŚ | 65 |
KONTRAST MIĘDZY BOHATERAMI | 72 |
ZNALEZIENIE UNIKALNEGO JĘZYKA BOHATERA | 80 |
TRZY POSTACI W JEDNEJ | 86 |
SEKRETNE ŻYCIE BOHATERÓW | 90 |
ETAP 3: Kim naprawdę jest bohater (tłum. Aldona Figura) | 96 |
SZLACHETNA POSTAĆ | 96 |
SIEDEM GRZECHÓW GŁÓWNYCH | 101 |
TRÓJKĄT DRAMATYCZNY | 106 |
SIĘGANIE DO RDZENIA | 114 |
POSTAĆ JAKO PARADOKS | 119 |
POSTAĆ, KTÓRĄ LUBISZ NAJMNIEJ | 125 |
W TAK WIELU SŁOWACH | 134 |
STWARZANIE SCENY | 139 |
ETAP 1: Wprawianie wydarzeń w ruch (tłum. Aldona Figura) | 140 |
PODSTAWOWY ZACZYN SCENY | 140 |
GDZIE MY JESTEŚMY? | 145 |
ŹRÓDŁO AKCJI | 152 |
CZEGO CHCE POSTAĆ? | 159 |
W CZYM PROBLEM? | 166 |
DOBRE INTENCJE | 172 |
JAK TO SIĘ DZIEJE (tłum. Anna Grzywacz) | 177 |
DOSTOSOWANIE POSTACI (tłum. Anna Grzywacz) | 183 |
SCENA W ZDANIU (tłum. Anna Grzywacz) | 188 |
ETAP 2: Oczyszczanie akcji (tłum. Anna Grzywacz) | 193 |
ZOBACZYĆ SCENĘ | 193 |
TAM I WTEDY | 199 |
MOMENTY OLŚNIENIA W HISTORII | 206 |
PODGRZEWANIE ATMOSFERY | 212 |
EMOCJONALNY SCENOPIS | 219 |
W SFERZE ZMYSŁÓW | 227 |
GŁOS SCENERII | 234 |
MYŚLENIE BEATAMI | 240 |
ETAP 3: Oczyszczanie dialogu (tłum. Anna Grzywacz) | 249 |
MÓWIENIE I SŁUCHANIE | 249 |
NIEWYPOWIEDZIANE PRAWDY | 255 |
UNIWERSALNE PRAWDY I KŁAMSTWA | 261 |
KONSTRUKCJA WYPOWIEDZI | 266 |
BUDOWANIE HISTORII | 273 |
ETAP 1: Wprawianie w ruch łańcucha wydarzeń (tłum. Ada Konieczny) | 274 |
CZYJA TO HISTORIA? | 274 |
JAK HISTORIA BĘDZIE OPOWIEDZIANA? | 280 |
ŚWIAT SIĘ KRĘCI | 288 |
ZDARZENIE INICJUJĄCE | 295 |
SZTUKA CHWYTANIA WIDZA ZA GARDŁO | 301 |
ETAP 2: Rozwijanie rdzenia historii (tłum. Ada Konieczny) | 310 |
KROK PO KROKU | 310 |
PUNKTY ZWROTNE | 316 |
NO I CO DALEJ? | 324 |
WSKAZYWANIE I WSZCZEPIANIE | 331 |
DECYZJA KRYZYSOWA | 340 |
OBRAZOWANIE ŁUKU AKCJI | 345 |
PRZED I PO | 349 |
OPOWIEDZ WSZYSTKO W 12 SŁOWACH (tłum. Aleksandra Więcka) | 354 |
ETAP 3: Spojrzenie na pełny obraz (tłum. Aleksandra Więcka) | 358 |
GŁÓWNE WYDARZENIE | 358 |
TWOJA HISTORIA JAKO GAZETOWY NEWS | 363 |
NIEWIARYGODNIE KURCZĄCA SIĘ HISTORIA | 371 |
JAKA JEST GŁÓWNA IDEA? | 374 |
CO KRYJE TYTUŁ? | 380 |
LAS TWOJEJ HISTORII | 388 |
GOTOWY, CEL, WYOSTRZ! | 393 |
POPRAWKI W SZEŚCIU KROKACH | 396 |
POGOTOWIE SCENARIUSZOWE – CZYLI JAK ROZWIĄZAĆ NAJCZĘSTSZEPROBLEMY (tłum. Aleksandra Więcka) | 403 |
SŁOWNICZEK (tłum. Aleksandra Więcka) | 414 |
PODZIĘKOWANIA (tłum. Aleksandra Więcka) | 421 |