INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
mobi, epub, ibuk
Monografia jest kolejną prezentacją badań Autora, dotyczących problematyki seksualności człowieka z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego. Tym razem dr Remigiusz Kijak, wspierając się koncepcją rozwoju seksualności Martina Seligmana, przedstawił wybrane tematy funkcjonowania seksualnego osób z określonym typem niepełnosprawności.
Badania objęły kilka obszarów, m.in. orientację seksualną, tożsamość płciową, funkcjonowanie seksualne i role płciowe.
Ważnym tematem opisanym w książce jest analiza związku, jaki zachodzi pomiędzy wybranymi zagadnieniami seksualności a cechami środowiska rodzinnego ( stylami wychowawczymi, czy warunkami socjalno-bytowymi rodzin).
Publikację kończy rozdział przedstawiający badania własne Autora, które z pewnością będą przydatne w praktyce pedagogicznej i edukacji specjalnej.
Książka zainteresuje zarówno pedagogów, psychologów, jak i pracowników służby zdrowia, którzy na co dzień spotykają się z problemem niepełnosprawności.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Seksuologia |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-4830-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie i założenia badawcze VII | |
Rozdział. Życie seksualne człowieka pełnosprawnego jako kryterium opisu seksualności osób niepełnosprawnych intelektualnie | 1 |
1.1. Modele seksualności człowieka | 1 |
1.2. Seksualność według modelu Martina Seligmana | 3 |
1.3. Biologiczne aspekty życia seksualnego | 15 |
1.4. Dojrzewanie płciowe osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych intelektualnie | 17 |
1.5. Hormonalne uwarunkowania rozwoju seksualnego osób niepełnosprawnych intelektualnie | 20 |
1.6. Płodność osób niepełnosprawnych intelektualnie | 24 |
1.7. Funkcjonowanie seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie w kategoriach normy seksuologicznej | 27 |
Rozdział 2. Środowisko rodzinne a rozwój seksualny osób niepełnosprawnych intelektualnie | 34 |
2.1. Style wychowawcze rodziców w procesie kształtowania rozwoju seksualnego osób z niepełnosprawnością intelektualną | 34 |
2.2. Rodzina wobec seksualności dziecka – zagadnienie edukacji seksualnej w rodzinie | 43 |
2.3. Proces nabywania ról płciowych w rodzinie | 68 |
Rozdział 3. Człowiek niepełnosprawny intelektualnie wobec własnej seksualności – analiza literatury i wyniki badań własnych | 77 |
3.1. Tożsamość płciowa osób niepełnosprawnych intelektualnie | 77 |
3.2. Orientacja seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie | 81 |
3.3. Preferencje i zainteresowania seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie | 85 |
3.3.1. Obraz ciała i atrakcyjność seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie | 95 |
3.3.2. Przeżywanie przyjemności | 99 |
3.3.3. Związki seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz dążenie do prokreacji i rodzicielstwa | 102 |
3.3.4. Fantazje seksualne | 110 |
3.4. Rola płciowa | 111 |
3.5. Funkcjonowanie seksualne | 120 |
3.5.1. Zachowania seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie | 122 |
3.5.2. Potrzeba seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie | 126 |
3.5.3. Intymność w życiu osób niepełnosprawnych intelektualnie | 130 |
Rozdział 4. Rodzinny kontekst rozwoju seksualnego osób niepełnosprawnych intelektualnie – wyniki badań własnych | 156 |
4.1. Postawy wychowawcze rodziców wobec seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną | 156 |
4.2. Rozwój seksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną a style wychowawcze rodziców | 164 |
4.3. Rozwój seksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną a wybrane cechy środowiska rodzinnego | 181 |
Podsumowanie | 187 |
Bibliografia | 194 |