Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym

Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym

4 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka podjęta w pracy mieści się w przestrzeni zainteresowania nauk humanistycznych i społecznych, gdyż koncentruje się wokół komunikacji społecznej. Z kolei najbliższa autorce perspektywa pedagogiczna skłoniła ją do wyodrębnienia z tego szerokiego spektrum węższego obszaru zainteresowań, który stanowią kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa. Autorka dokonuje przeglądu wybranych koncepcji psycholingwistycznych, socjolingwistycznych, językoznawczych i pedagogicznych odnoszących się do zagadnień mowy, języka, kompetencji komunikacyjnych. Zwraca szczególną uwagę na rolę rodziny jako najważniejszego środowiska, w którym jednostka opanowuje określony sposób komunikowania się z innymi ludźmi i rozwija swoje kompetencje w relacjach komunikacyjnych z innymi ludźmi. W książce podjęto próbę spojrzenia na kompetencje komunikacyjne jako na kompetencje złożone z kilku zasadniczych elementów (kompetencji) składowych, wśród których autorka wyodrębnia między innymi: kompetencje językowe, emocjonalne, społeczne, kulturowe, symboliczne. Ich odpowiedni poziom i zakres umożliwia jednostce podejmowanie i nawiązywanie relacji z innymi osobami, rozumienie perspektywy drugiego człowieka, interpretowanie nadawanych przez niego komunikatów także tych wyrażonych nie wprost, empatyczne rozumienie stanów emocjonalnych innych osób i właściwe na nie reagowanie na poziomie werbalnym, rozumienie symboliki języka itp. Autorka zmierzyła się z postawieniem diagnozy poziomu wybranych kompetencji w grupie dzieci sześcio- i siedmioletnich, w momencie kiedy podjęły one edukację w szkole: w zerówce i klasie pierwszej. Następnie, wyodrębniła dzieci o wyższym i niższym poziomie tych kompetencji W dalszej kolejności, prowadząc trzyletnie badania podłużne, autorka śledziła rozwój kompetencji uczniów w okresie późnego dzieciństwa. Dokonując opisu zmian rozwojowych, podejmuje próbę połączenia analiz ilościowych i jakościowych. Perspektywa pedagogiczna oglądu zmian rozwojowych została uzupełniona o treści psychologiczne, logopedyczne i językoznawcze. Takie szerokie spojrzenie na dziecko umożliwiło zwrócenie uwagi na to, z jakimi kompetencjami uczniowie podejmują edukację w szkole i opuszczają etap edukacji wczesnoszkolnej, które obszary zostały rozwinięte najlepiej, a jakie kompetencje wymagają szczególnej troski nauczycieli. Autorka w swoich dociekaniach empirycznych poszukuje też odpowiedzi na pytanie o przyczyny różnic w poziomie i zakresie kompetencji komunikacyjnych między uczniami, dokonując oglądu ich środowiska rodzinnego, a także badając doświadczenia dzieci w relacjach komunikacyjnych z innymi ludźmi.


Rok wydania2011
Liczba stron366
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2357-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     11
  
  1. Język i mowa w procesie komunikacji     17
  
  1.1. Wybrane perspektywy ujmowania języka     19
  1.1.1. Język jako mentalny system symboliczny (perspektywa semiotyczna)     20
  1.1.2. Język jako narzędzie w procesie interakcji (perspektywa socjopsychologiczna     22
  1.1.3. Język jako odzwierciedlanie jednostkowej tożsamości kulturowej (perspektywa socjokulturowa)     24
  1.2. Mowa jako sposób komunikacji międzyludzkiej     27
  1.3. Podsumowanie     30
  
  2. Rozważania terminologiczne wokół pojęcia kompetencji komunikacyjnych     32
  
  2.1. Etnografia komunikowania się (etnografia mówienia) Della Hymesa     32
  2.2. Kompetencje użytkowników języka w świetle współczesnych koncepcji psycholingwistycznych, socjolingwistycznych i pedagogicznych     34
  2.3. Dyskurs i dialog jako formy realizacji kompetencji komunikacyjnej jednostki     46
  2.3.1. Pojęcie dyskursu     46
  2.3.2. Pojęcie dialogu     51
  2.4. Podsumowanie     55
  
  3. Koncepcje rozwoju języka i kompetencji komunikacyjnej     56
  
  3.1. Koncepcje behawioralne i uczenia się społecznego, czyli w jaki sposób otoczenie warunkuje kompetencje komunikacyjne dziecka     56
  3.2. Koncepcje natywistyczne – dziecko ma wrodzone zdolności do nabywania języka     59
  3.3. Koncepcje interakcyjne – nabywanie kompetencji komunikacyjnej w relacji z drugim człowiekiem     63
  3.4. Kompetencje komunikacyjne dziecka w świetle kształtowania teorii umysłu     65
  3.5. Podsumowanie     70
  
  4. Rodzina jako miejsce rozwijania kompetencji komunikacyjnych dziecka     72
  
  4.1. Rodzina w świetle teorii systemowej     72
  4.2. Teoria systemowa a teoria komunikacji Paula Watzlawicka     74
  4.3. Komunikowanie się w podsystemie małżeńskim     77
  4.4. Teoria kodów komunikacyjnych Basila Bernsteina a komunikowanie się z dzieckiem     81
  4.5. Style komunikowania się z dzieckiem     85
  4.6. Podsumowanie     93
  
  5. Metodologiczne podstawy badań własnych     94
  
  5.1. Kompetencje komunikacyjne jako kompetencje złożone     95
  5.2. Strategia prowadzenia badań     103
  5.3. Cele i problemy badawcze     104
  5.3.1. Zmienne i wskaźniki     106
  5.4. Metoda i techniki badawcze     108
  5.5. Charakterystyka próby badawczej i przebieg badań     111
  5.5.1. Charakterystyka próby badawczej     111
  5.6. Sposób gromadzenia i opracowywania materiału badawczego     113
  
  6. Kompetencje komunikacyjne dzieci rozpoczynających edukację w szkole     116
  
  6.1. Kompetencje językowe dzieci sześcioletnich i siedmioletnich     116
  6.1.1. Sprawność artykulacyjna dzieci sześcioletnich i siedmioletnich     118
  6.1.2. Różnice w zasobie leksykalnym między dziećmi sześcioletnimi i siedmioletnimi     123
  6.1.3. Budowanie wypowiedzi przez dzieci sześcioletnie i siedmioletnie     129
  6.2. Kompetencje emocjonalne dzieci sześcioletnich i siedmioletnich     140
  6.2.1. Rozpoznawanie emocji wyrażonych przez inną osobę     142
  6.2.2. Werbalizowanie emocji z perspektywy bohatera – konstruowanie teorii umysłu     146
  6.2.3. Empatyczne reagowanie na komunikat werbalny partnera dzieci na starcie edukacyjnym     148
  6.3. Kompetencje społeczne dzieci sześcioletnich i siedmioletnich – „tworzenie sprzężenia zwrotnego”     152
  6.3.1. Nawiązanie rozmowy – podjęcie wątku jako zadanie współrozmówcy     154
  6.3.2. Przejmowanie tury jako element współuczestniczenia w rozmowie     155
  6.3.3. Argumentowanie, przekonywanie i dążenie do porozumienia jako ważne aspekty prowadzenia dialogu     159
  6.3.4. Strategie uczestniczenia w rozmowie przyjmowane przez dzieci sześcioletnie i siedmioletnie     162
  6.4. Komunikacyjne kompetencje kulturowe dzieci na starcie edukacyjnym     164
  6.4.1. Definiowanie określeń zaczerpniętych z socjolektu młodzieżowego     166
  6.4.2. Dostosowywanie wariantu językowego do pozycji społecznej i kulturowej rozmówcy     168
  6.4.3. Wyjaśnianie przez dzieci barier w procesie komunikacji wynikających z różnego statusu społecznego i kulturowego rozmówcy     170
  6.5. Komunikacyjne kompetencje symboliczne dzieci sześcioletnich i siedmioletnich     174
  6.5.1. Definiowanie wybranych związków frazeologicznych przez dzieci rozpoczynające edukację szkolną     175
  6.5.2. Rozumienie i reagowanie werbalne na treści zawarte w pośrednich aktach mowy     180
  6.5.3. Rozumienie i wyjaśnianie żartów językowych jako specyficzna forma operowania symbolem językowym     184
  6.5.4. Operowanie pośrednim aktem mowy w trakcie opowiadania żartów językowych     188
  6.6. Poziom kompetencji komunikacyjnych dzieci a ich funkcjonowanie w środowisku szkolnym w ocenie nauczycieli     191
  6.6.1. Ocena umiejętności komunikacyjnych dokonana przez nauczycieli     193
  6.6.2. Charakterystyka dzieci o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych dokonana przez nauczycieli     198
  6.7. Podsumowanie i dyskusja     201
  
  7. Cechy komunikacji wewnątrzrodzinnej dzieci podejmujących edukację w szkole     206
  
  7.1. Style komunikacji wewnątrzrodzinnej w projekcjach i wypowiedziach dzieci     207
  7.1.1. Specyfika relacji rodzic – dziecko     208
  7.1.2. Relacja rodzic – dziecko w sytuacji niekorzystnej dla dziecka     213
  7.1.3. Specyfika relacji dziecko – rodzic     218
  7.2. Relacja rodzic – dziecko z perspektywy rodziców dzieci o wyższym i niższym poziomie kompetencji komunikacyjnych     223
  7.2.1. Styl relacji rodzica z dzieckiem w świetle opinii rodziców     224
  7.2.2. Przekonania rodziców dotyczące prawidłowości rozwoju językowego a poziom kompetencji komunikacyjnych dzieci     227
  7.2.3. Tematy rozmów podejmowanych przez rodziców dzieci o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych     231
  7.2.4. Cechy wypowiedzi rodziców skierowanych do dzieci o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych     235
  7.3. Cechy sytuacji rodzinnej dzieci o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych    241
  7.3.1. Miejsce dzieci o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych w strukturze rodziny     242
  7.3.2. Udział opiekunów i innych osób w wychowaniu dziecka     243
  7.3.3. Czas spędzany z rodzicami w wypowiedziach dzieci o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych     245
  7.4. Podsumowanie i wnioski     250
  
  8. Rozwój kompetencji komunikacyjnych dzieci w pierwszych latach edukacji szkolnej    253
  
  8.1. Rozwój kompetencji językowych w okresie edukacji wczesnoszkolnej     254
  8.1.1. Rozwój poprawności artykulacyjnej dzieci w młodszym wieku szkolnym     254
  8.1.2. Rozwój umiejętności dokonywania opisu przez dzieci w młodszym wieku szkolnym     260
  8.2. Zmiany w zakresie komunikacyjnych kompetencji emocjonalnych uczniów     268
  8.2.1. Zmiany związane z rozpoznawaniem i nazywaniem przejawów emocji     269
  8.2.2. Wyrażanie empatii przez uczniów w młodszym wieku szkolnym     272
  8.3. Zmiany w zakresie kompetencji społecznych w okresie późnego dzieciństwa     275
  8.3.1. Zmiany dotyczące umiejętności współtworzenia dialogu w grupie dzieci w młodszym wieku szkolnym     275
  8.4. Rozwój komunikacyjnych kompetencji kulturowych w młodszym wieku szkolnym     280
  8.4.1. Operowanie żargonem jako przejaw wrastania w językową kulturę młodzieżową     282
  8.4.2. Informowanie osób o różnym statusie społeczno-kulturowym – dostosowanie formy języka do możliwości słuchacza     285
  8.5. Rozwój komunikacyjnych kompetencji symbolicznych na przestrzeni klas młodszych szkoły podstawowej     289
  8.5.1. Zmiany związane z umiejętnością definiowania związków frazeologicznych     289
  8.5.2. Zmiany związane z operowaniem symbolem zawartym w żarcie językowym     294
  8.6. Podsumowanie i wnioski     302
  
  9. Doświadczenia komunikacyjne uczniów w świetle wypowiedzi osób o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych     307
  
  9.1. Doświadczenia w relacjach komunikacyjnych z różnymi osobami     308
  9.2. Doświadczenia w relacjach komunikacyjnych na terenie szkoły     312
  9.3. Podsumowanie     315
  
  10. Podsumowanie i wnioski     317
  
  Zakończenie     326
  
  Aneksy     330
  Literatura     342
  Spis tabel     359
  Spis rysunków i wykresów     362
  Communication competence of children in their period of late childhood in developmental aspect (Summary)     365
RozwińZwiń