Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym Zmieniające się konteksty i perspektywy

Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym Zmieniające się konteksty i perspektywy

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wśród kompetencji kluczowych niezbędnych ludziom w XXI wieku wymienia się współpracę zwracając uwagę na znaczenie tej kompetencji w całożyciowym procesie uczenia się i rozwoju. Te kompetencje mogą się rozwijać w sytuacji, gdy jednostki funkcjonują w warunkach sprzyjających podejmowaniu wspólnych działań z innymi ludźmi. Dyspozycje do współdziałania przejawiają już dzieci młodsze (na co wskazują np. badania realizowane przez zespół M. Tomasello), zaś dzieci w wieku przedszkolnym są gotowe do podejmowania różnego typu aktywności wspólne z rówieśnikami, osobami starszymi i młodszymi (o czym dowodzą przywołane przez autorki wyniki badań). W monografii poruszono właśnie zagadnienie współpracy dzieci przedszkolnych w zmieniających się kontekstach i perspektywach. Autorki podjęły w niej próbę spojrzenia na to, jak zmieniało się (i nadal zmienia) postrzeganie kompetencji dzieci przedszkolnych do podejmowania i realizacji działań wspólnych z innymi ludźmi. Zwracają uwagę na zmianę na kontinuum: od kategoryzowania dziecka w okresie średniego dzieciństwa jako niezdolnego do współdziałania po propozycje współpracy z innymi dziećmi, nauczycielkami i nauczycielami aż do włączania go w działania wspólne z osobami dorosłymi w przestrzeni środowiska lokalnego. Przywołują mniej i bardziej znane badania i ich rezultaty dotyczące zagadnienia współpracy między dziećmi przedszkolnymi. Podejmują próbę uchwycenia zmian w postrzeganiu roli i zadań przedszkola i relacji nauczycielek i nauczycieli z rodzicami dzieci oraz szerszym środowiskiem lokalnym. Te zmiany zmierzały od kierowniczej, dyrektywnej roli nauczycieli i nauczycielek do co raz szerzej ujmowanego współdziałania jako kluczowego elementu „kultury instytucji edukacyjnej”, obejmującego wspólne określanie celów, zasad, warunków współpracy, sposobów realizacji działań, itp. Przykładem rozwiązania wywiedzionego z nowoczesnych koncepcji psychologicznych, socjologicznych i pedagogicznych na kompetencje współdziałania dzieci przedszkolnych jest projekt „Przedszkolaki na Uniwersytecie” realizowany na Wydziale Studiów Edukacyjnych od 2014 roku, opisany przez autorki w jednym z rozdziałów monografii. Prezentując założenia projektu autorki zwracają uwagę na tworzenie przestrzeni wspólnej, przestrzeni współpracy przez różne podmioty: przedstawicieli uczelni wyższej: nauczycielki i nauczycieli akademickich i studentki oraz studentów, dyrektorki i nauczycielki przedszkoli, dzieci przedszkolne i ich rodziców. Odwołują się do wybranych wypowiedzi i komentarzy uczestników i uczestniczek projektu. W dalszej części przywołują dziecięcą perspektywę ujmowania pojęcia współpracy z drugim człowiekiem na podstawie wypowiedzi dzieci przedszkolnych. W zakończeniu opracowania prezentują wybrane zabawy sprzyjające rozwijaniu współpracy między dziećmi przedszkolnymi.


Rok wydania2021
Liczba stron172
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4003-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie – jak rozumiemy pojęcie współpracy    9
  1. Współpraca między dziećmi. Zmieniająca się perspektywa w pedagogice przedszkolnej    17
    1.1. Dziecko niewspółpracujące    17
    1.2. Dziecko współpracujące z rówieśnikami    19
    1.3. Dziecko współpracujące z rówieśnikiem w świetle badań Stefana Baleya i współpracowników    21
    1.4. Dziecko zdolne do współżycia i kolektywizmu    25
    1.5. Uczenie się przez współpracę, tutoring rówieśniczy, współpraca rówieśnicza    27
    1.6. Dziecko przedszkolne we współpracy z rówieśnikiem – wybór badań    33
    1.7. Podsumowanie    42
  2. Małe dziecko współpracujące z dorosłym    43
    2.1. Epizody wspólnego zaangażowania jako wczesna forma współpracy dziecka i dorosłego    45
    2.2. Dorosły budujący rusztowanie podczas współpracy z dzieckiem    48
    2.3. Małe dziecko we współpracy z dorosłym w świetle badań Michaela Tomasello    50
    2.4. Nauczycielka organizująca współpracę dzieci przedszkolnych – od dyrektywnego kierowania do tworzenia kultury uczenia się    54
    2.5. Dziecko w wieku przedszkolnym współpracujące z nauczycielką    61
    2.6. Podsumowanie    65
  3. Dziecko przedszkolne jako świadek i uczestnik współpracy w najbliższym środowisku. Od nadrzędnej roli nauczyciela do współpracującego środowiska    67
    3.1. Współpraca przedszkola z rodzicami dzieci – od dominującego nauczyciela do wspólnych celów    68
    3.2. Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym – od niwelowania braków do lokalnej wspólnoty    79
    3.3. Podsumowanie    86
  4. Uniwersytet tworzący przestrzeń do współpracy z udziałem dzieci przedszkolnych 87
    4.1. Społeczne konteksty rozwoju dziecka przedszkolnego    87
    4.2. Uniwersytet w egzosystemie dziecka przedszkolnego    91
    4.3. Współpraca między różnymi podmiotami – modelowanie postawy współpracy dziecka przedszkolnego    99
    4.4. Współpraca przedszkola z uczelnią wyższą w ramach projektu „Przedszkolaki na Uniwersytecie”    105
    4.5. Podsumowanie    113
  5. Pojęcie współpracy w wypowiedziach dzieci przedszkolnych 114
    5.1. Sytuacyjny charakter współpracy w perspektywie dzieci    115
    5.2. Wspólność doświadczeń w wypowiedziach dzieci    121
    5.3. Podsumowanie    125
  6. Współpraca dzieci przedszkolnych – inspiracje dla praktyki    126
    6.1. Zabawy i gry rozwijające umiejętność współdziałania i współpracy    128
  Bibliografia    158
  Summary (Cooperation of preschool children. Changing contexts and perspectives)    170
RozwińZwiń