POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Pomysł napisania tej wyjątkowej książki zrodził się w gronie członków Komisji Dydaktyki Historii działającej przy Komitecie Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk. Grono to tworzy od 2020 r. dziesięcioro historyków z różnych ośrodków naukowych w Polsce (Poznań, Toruń, Szczecin, Opole, Kraków, Wrocław, Katowice, Olsztyn), którzy zajmują się dydaktyką historii nie tylko badawczo, ale także prowadzą zajęcia z tego zakresu ze studentami, nauczycielami i edukatorami.
Publikacja została pomyślana jako kompendium zawierające kompleksowe ujęcie najnowszych zagadnień współczesnej dydaktyki historii oraz perspektyw jej dalszego rozwoju. Znalazły się w niej nie tylko problemy istotne dla nowoczesnej edukacji historycznej, ale także łączące refleksję teoretyczną z praktyką. Książka adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców: przede wszystkim do studentów historii lub kierunków zbliżonych przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela, doradców metodycznych, uczących w szkołach nauczycieli historii pragnących się doskonalić oraz do edukatorów (muzealnych, archiwalnych, bibliotecznych) różnych instytucji kultury, którzy zajmują się edukacją historyczną. Mamy nadzieję, że będzie ona pożytecznym wsparciem dla czytelników, przy okazji stanowiąc punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad perspektywami rozwoju dydaktyki historii w Polsce.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 316 |
Kategoria | Dydaktyka historii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23021-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Danuta Konieczka-Śliwińska) | 11 |
1. Dydaktyka historii – pogranicze dyscyplin, ich margines czy dyscyplina integralna? (Stanisław Roszak) | 17 |
Uwagi ogólne | 17 |
Między dydaktyką ogólną a szczegółową | 17 |
Tożsamość dyscypliny w koncepcjach dydaktyków | 22 |
Nowe drogi i perspektywy rozwoju | 28 |
Podsumowanie | 33 |
Problemy do dyskusji | 33 |
2. Nowoczesne metody dydaktyczne w edukacji historycznej (Izabela Lewandowska) | 35 |
Uwagi ogólne | 35 |
Dotychczasowe ustalenia dydaktyków historii | 36 |
Podstawy teoretyczne nowoczesnych metod dydaktycznych | 41 |
Przykłady zastosowania nowych metod | 45 |
Metoda stacji dydaktycznych | 45 |
Metoda odwróconej klasy | 47 |
Metoda tekstu przewodniego | 50 |
Metoda WebQuest | 54 |
Uczenie się we współpracy | 58 |
Myślenie projektowe | 62 |
Metoda opowieści | 65 |
Metoda historii mówionej | 68 |
Scrapbooking/lapbooking | 73 |
Podsumowanie | 78 |
Problemy do dyskusji | 79 |
3. Gry historyczne oraz inne innowacyjne formy „zabawy” z historią (Barbara Techmańska) | 81 |
Uwagi ogólne | 81 |
Specyficzna forma gry – escape room | 81 |
Escape room – definicja, geneza | 81 |
Escape room w edukacji | 83 |
Pokoje historyczne | 85 |
Wirtualne pokoje zagadek | 86 |
Zalety (nie tylko) edukacyjne | 87 |
Warunki sukcesu | 88 |
Gry miejskie w edukacji historycznej | 88 |
Historia gier miejskich | 88 |
Walory (nie tylko) edukacyjne gier miejskich | 90 |
Rodzaje gier i ich organizacja | 91 |
Gra miejska w edukacji historycznej | 92 |
Zagrożenia związane z planowaniem i organizacją miejskich gier historycznych | 94 |
Gry planszowe | 95 |
Walory edukacyjne gier planszowych | 97 |
Podsumowanie | 98 |
Problemy do dyskusji | 98 |
4. Mapy historyczne we współczesnej edukacji szkolnej (Małgorzata Machałek) | 101 |
Uwagi ogólne | 101 |
Mapa historyczna a podstawa programowa z historii | 102 |
Podstawowe pojęcia | 105 |
Ewolucja szkolnych map historycznych | 107 |
Mapy ścienne | 107 |
Atlasy historyczne i mapy konturowe | 108 |
Foliogramy | 109 |
Mapy podręcznikowe | 110 |
Mapy komputerowe | 111 |
Zastosowanie map na zajęciach edukacyjnych | 113 |
Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem map | 114 |
Podsumowanie | 116 |
Problemy do dyskusji | 116 |
5. Nowe obrazy i filmy o tematyce historycznej (Barbara Techmańska) | 117 |
Uwagi ogólne | 117 |
Murale i ich edukacyjna rola | 117 |
Definicja, geneza i funkcje | 117 |
Tematyka murali i sposoby przedstawiania treści historycznych | 119 |
Wartość edukacyjna murali | 121 |
Memy – współczesna forma komunikacji | 121 |
Memy internetowe o tematyce historycznej | 122 |
Dlaczego memy bawią i uczą? | 123 |
Filmy historyczne | 125 |
Rodzaje filmów | 125 |
Filmy historyczne – dostęp | 128 |
Kształcenie umiejętności pracy z filmem historycznym | 129 |
Podstawowe zalety wykorzystania filmu historycznego | 130 |
Podsumowanie | 133 |
Problemy do dyskusji | 133 |
6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji historycznej (Małgorzata Machałek) | 135 |
Uwagi ogólne | 135 |
Pojęcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 136 |
Praktyczne aspekty pracy z uczniami ze specjalnymi trudnościami w nauce | 139 |
Uczeń z dysleksją rozwojową | 139 |
Uczeń z niepełnosprawnościami | 141 |
Uczeń słabosłyszący | 141 |
Uczeń słabowidzący | 142 |
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową | 143 |
Uczeń z zaburzeniami w spektrum autyzmu | 144 |
Uczeń z ADHD | 144 |
Uczeń w sytuacji kryzysowej i przewlekle chory | 145 |
Uczeń z doświadczeniem migracji | 145 |
Specyfika pracy z uczniem zdolnym | 146 |
Zdolności ogólne i uzdolnienia | 146 |
Identyfikacja uczniów zdolnych | 147 |
Dostosowanie wymagań i indywidualizacja w pracy z uczniem zdolnym | 149 |
Podsumowanie | 153 |
Problemy do dyskusji | 154 |
7. Weryfikacja wiedzy i umiejętności w edukacji historycznej – egzamin maturalny (Maciej Fic) | 155 |
Uwagi ogólne | 155 |
Formuła egzaminu maturalnego przed 2002 rokiem | 156 |
Specyfika oceniania zewnętrznego | 160 |
Początki wdrażania egzaminu zewnętrznego (2002–2005) | 162 |
Zewnętrzne egzaminy maturalne z historii po 2005 roku | 165 |
Podsumowanie | 171 |
Problemy do dyskusji | 175 |
8. Wątki biograficzne w szkolnej edukacji historycznej (Marek Białokur) | 177 |
Uwagi ogólne | 177 |
Biografistyka historyczna – perspektywa naukowa i dydaktyczna | 178 |
Psychobiografistyka – niewykorzystana szansa dydaktyki historii czy słuszny sceptycyzm? | 181 |
Zobaczyć człowieka w postaci z pomnika | 183 |
Bohaterowie i antybohaterowie szkolnej edukacji historycznej | 186 |
Biografie i ich rodzaje w katalogu środków dydaktycznych | 188 |
Aktywizacja uczniów z wykorzystaniem biografii na lekcjach historii | 190 |
Podsumowanie | 193 |
Problemy do dyskusji | 194 |
9. Regionalizm w szkolnej edukacji historycznej (Danuta Konieczka-Śliwińska) | 195 |
Uwagi ogólne | 195 |
Poglądy dydaktyków historii na regionalizm w edukacji historycznej | 196 |
Podstawowe pojęcia | 201 |
Region | 201 |
Regionalizm | 203 |
Historia lokalna i historia regionalna | 204 |
Tożsamość regionalna | 205 |
Tradycja obecności regionalizmu w edukacji historycznej | 207 |
Problematyka regionalna we współczesnej edukacji historycznej | 210 |
Projektowanie zajęć dla uczniów z regionalizmu w edukacji historycznej | 212 |
Metody dydaktyczne | 213 |
Środki dydaktyczne | 215 |
Współpraca nauczyciela historii z regionalnymi instytucjami kultury | 218 |
Podsumowanie | 221 |
Problemy do dyskusji | 221 |
10. Edukacja historyczna w muzeach (Marta Kalisz-Zielińska) | 223 |
Uwagi ogólne | 223 |
Publikacje na temat edukacji muzealnej | 224 |
Muzea i nauczanie w Polsce – pojęcie edukacji muzealnej | 226 |
Polskie muzeum historyczne jako przestrzeń edukacji o przeszłości | 229 |
Podsumowanie | 234 |
Problemy do dyskusji | 235 |
11. Edukacja historyczna w archiwach (Hubert Mazur) | 237 |
Uwagi ogólne | 237 |
Droga archiwów do edukacji | 237 |
Stan badań | 238 |
Wokół kwestii teoretycznych | 242 |
Formy działalności edukacyjnej archiwów | 244 |
Lekcja archiwalna | 244 |
Warsztaty | 245 |
Wycieczka | 245 |
Wystawy | 245 |
Zestawy materiałów edukacyjnych dla uczniów | 246 |
Wydawnictwa popularnonaukowe | 247 |
Praca badawcza uczniów w archiwum | 247 |
Filmy edukacyjne | 247 |
Konkursy edukacyjne | 248 |
Gry miejskie | 248 |
Oferta internetowa | 249 |
Oferta dla nauczycieli i studentów | 249 |
Odbiorcy i cele działań edukacyjnych | 250 |
Podsumowanie | 252 |
Problemy do dyskusji | 252 |
12. Edukacja historyczna na odległość (Agnieszka Chłosta-Sikorska) | 253 |
Uwagi ogólne | 253 |
Cyfryzacja w nauczaniu | 254 |
Cyfrowa historia | 258 |
Środki dydaktyczne | 260 |
Internetowe serwisy historyczne | 261 |
Podcasty historyczne | 266 |
YouTube w nauczaniu-uczeniu się historii | 268 |
E-podręczniki i podręczniki w wersji elektronicznej | 270 |
Platformy e-learningowe | 273 |
Metody dydaktyczne | 277 |
Cyfrowe opowiadanie historii | 278 |
Podsumowanie | 279 |
Problemy do dyskusji | 281 |
Bibliografia | 283 |
Noty o autorach | 313 |