POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Książka stanowi wprowadzenie do dyscypliny określanej mianem glottodydaktyki polonistycznej w jej wymiarze teoretycznym oraz praktycznym.
Ma charakter podręcznika akademickiego, przygotowanego częściowo w formie wykładu uniwersyteckiego oraz w formacie aktywności dydaktyczno-pedagogicznych i studiów przypadku do zrealizowania na zajęciach o charakterze seminaryjno-konwersatoryjnym.
Zawartość i format książki skorelowane są z wymaganiami sformułowanymi w obecnych i przygotowywanych standardach kształcenia nauczycieli oraz realizowanymi programami kształcenia glottodydaktyków polonistycznych w ramach studiów podyplomowych w różnych polskich ośrodkach akademickich.
Pod względem treści obejmuje całościowy przegląd rozwoju glottodydaktyki polonistycznej oraz wskazuje kierunki rozwoju konkretnych kompetencji dydaktyczno-metodycznych w odniesieniu do nauczania podsystemów polszczyzny oraz rozwijania kompetencji językowych.
Książka jest adresowana do studentów wszystkich ścieżek kształcenia nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego. Ważnym odbiorcą będą także czynni zawodowo nauczyciele i lektorzy języka polskiego jako obcego zainteresowani podnoszeniem swoich kwalifikacji. Częściowo seminaryjny charakter publikacji umożliwi jej wykorzystywanie także w ramach różnych form doskonalenia oferowanych czynnym zawodowo polonistom.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 450 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21486-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
I Dydaktyka języka polskiego w świecie – jej tradycje, dotychczasowy rozwój i perspektywy | 17 |
1. Miejsce dydaktyki i metodyki nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego we współczesnej glottodydaktyce polonistycznej | 19 |
2. Historia nauczania polszczyzny jako przykład nauczania języków europejskich | 29 |
2.1. Pięćset lat tradycji nauczania języka polskiego jako obcego | 30 |
2.1.1. Jan Mączyński i jego Lexicon Latino-Polonicum | 31 |
2.1.2. Piotr Statorius-Stojeński i jego pierwsza gramatyka języka polskiego | 33 |
2.1.3. Późniejsi autorzy gramatyk języka polskiego | 35 |
2.2. Zasługi cudzoziemców dla nauczania i propagowania języka i kultury polskiej jako obcych | 40 |
2.3. Rozwój nauczania języka polskiego jako obcego | 46 |
2.3.1. Podział pięćsetletniej historii nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego na okresy według Anny Dąbrowskiej | 47 |
2.3.2. Nauczanie polszczyzny od początków XVI do końca XVIII wieku | 48 |
2.3.3. Nauczanie polszczyzny w latach 1795–1918 | 51 |
2.3.4. Nauczanie polszczyzny w latach 1918–1939 | 52 |
3. Współczesne problemy nauczania polszczyzny jako języka obcego | 55 |
3.1. Nauczanie polszczyzny w latach 1952–1992 | 56 |
3.2. Nauczanie polszczyzny w latach 1993–2003 | 58 |
3.3. Metody nauczania polszczyzny w okresie od 2004 r. do dziś | 62 |
3.3.1. Podejście komunikacyjne w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego | 62 |
3.3.2. Publikacje z zakresu metodyki nauczania JPJO | 64 |
3.3.3. Najnowsze podręczniki do nauczania polszczyzny jako języka obcego | 65 |
3.4. Standardy europejskie w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego | 70 |
4. Dydaktyka języka polskiego w świecie | 79 |
4.1. Kto i w jakim celu uczy się języka polskiego w świecie? | 80 |
4.1.1. Uczący się języka polskiego za granicą w szkołach podstawowych i średnich | 81 |
4.1.2. Nauczanie polszczyzny jako języka obcego w szkołach wyższych wielu państw świata | 86 |
4.1.3. Osiągnięcia polonistyki na Uniwersytecie Hankuk w Seulu | 89 |
4.1.4. Motywacja uczących się języka polskiego w różnych krajach świata | 91 |
4.2. Kto i dlaczego naucza języka polskiego w świecie? | 95 |
4.2.1. Nauczyciele polszczyzny w szkołach polonijnych i polskich za granicą | 95 |
4.2.2. Lektorzy języka polskiego zatrudniani w uczelniach zagranicznych | 100 |
4.2.3. Kształcenie nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego | 102 |
4.3. Kształtowanie się teorii nauczania JPJO | 108 |
4.4. Wielowymiarowość dydaktyki języka polskiego w świecie | 113 |
5. Polityka językowa i promocja polszczyzny w świecie | 115 |
5.1. Opracowania ogólne na temat polityki językowej | 115 |
5.2. Polityka językowa na przełomie tysiącleci | 118 |
5.3. Wejście Polski do Unii Europejskiej w polskiej polityce językowej | 120 |
5.4. Koncepcja promocji języka polskiego w świecie według Adama Pawłowskiego | 126 |
5.5. Zasługi polonistów zagranicznych dla promocji języka i kultury polskiej w świecie | 130 |
5.6. Władze państwowe czy instytucje akademickie – kto prowadzi w Polsce politykę językową? | 135 |
5.7. Certyfikacja znajomości polszczyzny jako języka obcego i jej rozwój | 138 |
5.7.1. Przebieg egzaminów certyfikatowych w 2013 roku | 139 |
5.7.2. Przebieg egzaminów certyfikatowych w 2014 roku | 141 |
5.8. Rola certyfikacji w promocji (nauczania) języka polskiego w świecie | 143 |
5.9. Certyfikacja znajomości polszczyzny po roku 2015 | 145 |
6. Język polski jako drugi i jako język edukacji szkolnej | 149 |
6.1. Nauczanie języka polskiego jako drugiego w Polsce | 149 |
6.1.1. Rozwiązania systemowe i programowe | 153 |
6.1.2. Koncepcje pedagogiczne i dydaktyczne | 161 |
6.1.3. W stronę edukacji włączającej | 165 |
6.2. Język polski jako język edukacji szkolnej | 170 |
6.2.1. Język edukacji szkolnej jako odmiana języka specjalistycznego | 171 |
6.2.2. Kompetencje kluczowe i zintegrowane nauczanie przedmiotowo- -językowe (CLIL) | 174 |
7. Współczesne wyznaczniki kształcenia językowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego i drugiego | 180 |
7.1. Od behawioryzmu przez kognitywizm do konstruktywizmu. Współczesne teorie poznania i uczenia się | 182 |
7.2. Pragmatyzm pedagogiczny | 185 |
7.3. Edukacja międzykulturowa | 186 |
7.4. Dydaktyka wielojęzyczności | 189 |
7.5. Dydaktyka działaniowa | 192 |
7.6. Koncepcje neuroedukacyjne | 193 |
7.7. Refleksyjność i autonomia w procesie uczenia się | 194 |
II Metodyka nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego i drugiego | 199 |
8. Rozwijanie kompetencji językowych w języku polskim 201 | |
8.1. Kompetencje lingwistyczne w Programach nauczania języka polskiego jako obcego.Poziomy A1–C2 | 201 |
8.2. Rozwijanie kompetencji fonologicznej | 208 |
8.2.1. Miejsce wymowy w nauczaniu języków obcych | 208 |
8.2.2. Polski system wokaliczny i konsonantyczny | 209 |
8.2.3. Podejście kontrastywne w nauczaniu wymowy polskiej | 211 |
8.2.4. Trudności wymowy polskiej i strategie ich unikania w ujęciu Gerda Hentschela | 214 |
8.2.5. Inne miejsca trudne wymowy polskiej | 217 |
8.2.6. Techniki nauczania wymowy polskiej | 219 |
8.2.7. Podręczniki nauczania wymowy | 220 |
8.3. Rozwijanie kompetencji ortograficznej | 221 |
8.3.1. Alfabet polski | 221 |
8.3.2. Zasady stosowane w ortografii polskiej | 223 |
8.3.3. Miejsca trudne w ortografii polskiej | 224 |
8.3.4. Ortografia a fleksja polska | 225 |
8.3.5. Techniki kształtowania kompetencji ortograficznej | 225 |
8.3.6. Podręczniki do nauczania pisowni polskiej | 227 |
8.4. Rozwijanie kompetencji gramatycznej | 228 |
8.4.1. Kompetencja gramatyczna w nauczaniu języków obcych na świecie | 228 |
8.4.2. Kompetencja gramatyczna w nauczaniu JPJO | 230 |
8.4.2.1. Prace nad programami gramatycznymi w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego | 231 |
8.4.2.2. Kompetencja gramatyczna w Programach nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2 | 233 |
8.4.3. Miejsce gramatyki w podejściu komunikacyjnym, stosowanym do nauczania polszczyzny jako języka obcego | 237 |
8.4.4. Koncepcja trudnych miejsc polszczyzny według Anny Dąbrowskiej i Małgorzaty Pasieki | 242 |
8.4.5. Techniki nauczania gramatyki | 247 |
8.4.6. Pomoce dydaktyczne do nauczania gramatyki | 249 |
8.5. Rozwijanie kompetencji leksykalnej i semantycznej | 251 |
8.5.1. Uwagi ogólne | 251 |
8.5.2. Badania słownictwa tematycznego w polszczyźnie | 252 |
8.5.3. Koncepcja gron wyrazowych Anny Seretny | 256 |
8.5.4. Techniki nauczania słownictwa i struktur leksykalnych | 258 |
8.5.5. Najczęstsze błędy leksykalne popełniane przez uczących się JPJO | 260 |
8.5.6. Podręczniki, zbiory ćwiczeń i słowniki dydaktyczne jako pomoce w rozwijaniu kompetencji leksykalnej | 261 |
9. Rozwijanie działań językowych | 264 |
9.1. Działania językowe | 264 |
9.2. Podejmowanie działań receptywnych | 269 |
9.2.1. Recepcja ustna (rozumienie ze słuchu i recepcja audiowizualna) | 269 |
9.2.1.1. Neurolingwistyczne etapy procesu rozumienia ze słuchu | 270 |
9.2.1.2. Teksty do słuchania | 271 |
9.2.1.3. Efektywność słuchania | 273 |
9.2.1.4. Model kształcenia rozumienia ze słuchu Gary’ego Bucka | 275 |
9.2.1.5. Metodyka rozwijania recepcji ustnej | 277 |
9.2.1.6. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu recepcji ustnej i audiowizualnej | 282 |
9.2.2. Recepcja pisemna | 283 |
9.2.2.1. Neurolingwistyczne etapy procesu czytania ze zrozumieniem | 284 |
9.2.2.2. Style czytania i intencje czytelnicze | 286 |
9.2.2.3. Metodyka pracy z tekstem na zajęciach językowych | 288 |
9.2.2.4. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu recepcji pisemnej | 291 |
9.3. Podejmowanie działań produktywnych i interakcyjnych | 292 |
9.3.1. Produkcja i interakcja ustna | 292 |
9.3.1.1. Proces mówienia z perspektywy psycholingwistycznej | 293 |
9.3.1.2. Zakres wypowiedzi ustnych. Elementy konstytuujące wypowiedź ustną | 293 |
9.3.1.3. Psychologiczne i kulturowe uwarunkowania produkcji i interakcji ustnej | 296 |
9.3.1.4. Ćwiczenia przedkomunikacyjne przygotowujące do produkcji i interakcji ustnej | 298 |
9.3.1.5. Metodyka rozwijania produkcji i interakcji ustnej | 300 |
9.3.1.6. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu produkcji i interakcji ustnej | 305 |
9.3.2. Produkcja i interakcja pisemna | 306 |
9.3.2.1. Język pisany | 306 |
9.3.2.2. Proces pisania z perspektywy neuro- i psycholingwistycznej | 307 |
9.3.2.3. Pisanie tekstów użytkowych i kreatywnych | 307 |
9.3.2.4. Pisanie zorientowane na proces i na produkt | 308 |
9.3.2.5. Metodyka rozwijania produkcji i interakcji pisemnej | 309 |
9.3.2.6. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu produkcji i interakcji pisemnej | 313 |
9.4. Działania mediacyjne | 314 |
9.4.1. Od mediacji językowej do mediacji pedagogicznej | 314 |
9.4.2. Działania i strategie mediacyjne w CEFR-CV 2018 | 315 |
9.4.3. Działania mediacyjne a nauczanie języka polskiego jako odziedziczonego (języka pochodzenia) | 317 |
9.4.4. Metodyka rozwijania mediacji ustnej i pisemnej | 319 |
9.5. Przypadek szczególny. Alfabetyzacja w kontekście wspierania czytania i pisania | 322 |
9.5.1. Rodzaje analfabetyzmu i jego skutki społeczne | 322 |
9.5.2. Alfabetyzacja na zajęciach języka obcego | 323 |
10. Nauczanie kultury polskiej 327 | |
10.1. Kwestie terminologiczne | 328 |
10.2. Podejścia do nauczania kultury | 329 |
10.3. Cel współczesnego nauczania kultury – rozwijanie kompetencji międzykulturowej | 333 |
10.4. Kultura w opracowaniach glottodydaktyków polonistycznych | 336 |
10.5. Metodyka nauczania międzykulturowego | 347 |
10.6. Pomoce dydaktyczne do nauczania języka i kultury polskiej | 348 |
11. Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego wspierane technologiami informacyjno-komunikacyjnymi | 353 |
11.1. Od koncepcji CALL do koncepcji MALL | 353 |
11.2. CALL i MALL a nauczanie JPJO | 355 |
11.3. Metodyczne aspekty wykorzystania CALL i MALL w nauczaniu polszczyzny | 356 |
12. Organizacja oraz planowanie kursu i zajęć języka polskiego jako obcego i drugiego | 360 |
12.1. Planowanie dydaktyczne na poziomie makro | 362 |
12.2. Planowanie dydaktyczne na poziomie mikro | 364 |
12.3. Jednostka uczenia się / nauczania w podejściu komunikacyjnym i działaniowym | 367 |
12.4. Planowanie zajęć w codziennej praktyce nauczycielskiej i ich autoewaluacja | 374 |
13. Metody testowania znajomości JPJO 379 | |
13.1. Testowanie znajomości JPJO – zarys historyczny | 380 |
13.2. Testy językowe i ich klasyfikacja | 379 |
13.3. Kryteria poprawności testów językowych | 383 |
13.4. Zbiory zadań do testowania znajomości JPJO | 384 |
13.5. Stały monitoring rozwoju językowego uczących się. Ocenianie kształtujące | 386 |
Zakończenie | 389 |
Bibliografia | 393 |
Aneksy | 413 |
Didactics and methodology of teaching Polish as a foreign and second language. Summary (streszczenie w języku angielskim) | 443 |
Дидактика та методика викладання польської мови як іноземної та другої мови. Резюме (streszczenie w języku ukraińskim) | 447 |
Дидактика и методика преподавания польского языка как иностранного и второго языка. Резюме (streszczenie w języku rosyjskim) | 451 |