Konstruowanie historii. Prezentacja i percepcja Polski w amerykańskich podręcznikach akademickich i szkolnych

Konstruowanie historii. Prezentacja i percepcja Polski w amerykańskich podręcznikach akademickich i szkolnych

1 opinia

Autor:

Anna Peck

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8559-2


Stosunek do własnej historii i roli dziejowej często różni się od sposobu jej postrzegania przez innych. Zjawisko kreowania wizji i interpretacji historycznych stanowi nieodłączny element procesu edukacyjnego. Percepcja oraz sposoby prezentacji polskiej historii i kultury w amerykańskich podręcznikach szkolnych i akademickich w zakresie przedmiotów historii powszechnej, historii europejskiej oraz historii cywilizacji zachodniej były w XX i na początku XXI wieku kształtowane pod wpływem zmieniającej się sytuacji społecznej i politycznej oraz dominujących tendencji naukowych. W koncepcjach filozoficznych i intelektualnych, rozwijanych w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych od czasów oświecenia do końca okresu zimnej wojny, najczęściej wykluczono narody oraz państwa Europy Środkowej i Wschodniej z kręgu dominującej w świecie cywilizacji zachodniej. W konsekwencji Polska, jej historia i kultura były traktowane marginalnie. Autorka analizuje nie tylko zawartość podręczników, lecz także przyczyny, dla których ciągle jeszcze trudno znaleźć informacje m.in. na temat udziału Polaków w drugiej wojnie światowej, Katynia czy powstania warszawskiego.


Rok wydania2010
Liczba stron200
KategoriaDydaktyka historii
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2852-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    11
  CZĘŚĆ PIERWSZA: SPOŁECZNO-KULTUROWE UWARUNKOWANIA PROCESU KREOWANIA HISTORII    17
    ROZDZIAŁ 1: MIEJSCE POLSKI W PROCESIE EDUKACYJNYM    17
      Przedmiot badawczy: programy i podręczniki    17
      Polska w programach Western Civilization (Cywilizacja zachodnia)    20
      Semantyka i percepcja terminu „Europa Wschodnia”    26
      Polska w programach historii Europy Środkowo-Wschodniej    30
      Stan badań    33
    ROZDZIAŁ 2: KSZTAŁTOWANIE WYOBRAŻEŃ HISTORYCZNYCH    49
      Percepcja zjawisk historycznych    49
      Kształtowanie amerykańskiej percepcji dziejów    50
      Zabiegi dekonstrukcji historii    54
      Percepcja historii w perspektywie psychologii społecznej    58
      Brakujące ogniwa – problemy lobbingu i polityki    60
      Lobby polskie i polonijne    68
  CZĘŚĆ DRUGA: ANALIZA PROBLEMATYKI POLSKIEJ W AMERYKAŃSKICH PODRĘCZNIKACH    75
    ROZDZIAŁ 3: PREZENTACJA I PERCEPCJA HISTORII PRZEDROZBIOROWEJ    75
      Historia polityczna do 1795 roku    75
      Przyczyny słabości i rozbiorów Polski    80
      Społeczna i etniczna struktura państwa    90
      Chłopi i szlachta    90
      Mniejszość żydowska    95
      Polska na mapach    98
    ROZDZIAŁ 4: POWSTAŃCY CZY REBELIANCI?    101
      Powstanie kościuszkowskie 1794    102
      Polacy w wojnach napoleońskich    104
      Powstanie listopadowe 1830–1831    106
      Wiosna Ludów    115
      Powstanie styczniowe 1863–1864    116
      Brakujące elementy?    117
    ROZDZIAŁ 5: PREZENTACJA POLSKI W LATACH 1918–1945    119
      II Rzeczypospolita    119
      Udział Polaków w II wojnie światowej    123
      Kampania polska 1939 roku    124
      Powstanie warszawskie czy powstania warszawskie?    128
      Konferencja jałtańska    132
    ROZDZIAŁ 6: PERCEPCJA MARTYROLOGII    135
      Antysemityzm i Holokaust    135
      Jedwabne: symbol martyrologii    140
      Polacy jako ofiary ludobójstwa    142
      Symbol martyrologii: Katyń?    143
    ROZDZIAŁ 7: HISTORIA NAJNOWSZA    149
      Percepcja najnowszych dziejów    149
      Trzy wersje historii i znaczenia Solidarności    151
        Wersja heroiczna    152
        Polska wersja „intelektualna”    156
        Zmagania rządu z opozycją    159
      Mur berliński, Gorbaczow czy Havel?    162
      Rola Kościoła katolickiego    165
      Jan Paweł II    166
      Historia Polski w programach egzaminów Advanced Placement    170
    ROZDZIAŁ 8: PREZENTACJA KULTURY I NAUKI POLSKIEJ    173
      Mikołaj Kopernik (Nicolaus Copernicus)    173
      Maria Curie    177
      Wajda – Cybulski    179
  ZAKOŃCZENIE    181
  BIBLIOGRAFIA    185
  SUMMARY    195
  INDEKS    197
RozwińZwiń