INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8559-2
Stosunek do własnej historii i roli dziejowej często różni się od sposobu jej postrzegania przez innych. Zjawisko kreowania wizji i interpretacji historycznych stanowi nieodłączny element procesu edukacyjnego. Percepcja oraz sposoby prezentacji polskiej historii i kultury w amerykańskich podręcznikach szkolnych i akademickich w zakresie przedmiotów historii powszechnej, historii europejskiej oraz historii cywilizacji zachodniej były w XX i na początku XXI wieku kształtowane pod wpływem zmieniającej się sytuacji społecznej i politycznej oraz dominujących tendencji naukowych. W koncepcjach filozoficznych i intelektualnych, rozwijanych w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych od czasów oświecenia do końca okresu zimnej wojny, najczęściej wykluczono narody oraz państwa Europy Środkowej i Wschodniej z kręgu dominującej w świecie cywilizacji zachodniej. W konsekwencji Polska, jej historia i kultura były traktowane marginalnie. Autorka analizuje nie tylko zawartość podręczników, lecz także przyczyny, dla których ciągle jeszcze trudno znaleźć informacje m.in. na temat udziału Polaków w drugiej wojnie światowej, Katynia czy powstania warszawskiego.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 200 |
Kategoria | Dydaktyka historii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2852-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 11 |
CZĘŚĆ PIERWSZA: SPOŁECZNO-KULTUROWE UWARUNKOWANIA PROCESU KREOWANIA HISTORII | 17 |
ROZDZIAŁ 1: MIEJSCE POLSKI W PROCESIE EDUKACYJNYM | 17 |
Przedmiot badawczy: programy i podręczniki | 17 |
Polska w programach Western Civilization (Cywilizacja zachodnia) | 20 |
Semantyka i percepcja terminu „Europa Wschodnia” | 26 |
Polska w programach historii Europy Środkowo-Wschodniej | 30 |
Stan badań | 33 |
ROZDZIAŁ 2: KSZTAŁTOWANIE WYOBRAŻEŃ HISTORYCZNYCH | 49 |
Percepcja zjawisk historycznych | 49 |
Kształtowanie amerykańskiej percepcji dziejów | 50 |
Zabiegi dekonstrukcji historii | 54 |
Percepcja historii w perspektywie psychologii społecznej | 58 |
Brakujące ogniwa – problemy lobbingu i polityki | 60 |
Lobby polskie i polonijne | 68 |
CZĘŚĆ DRUGA: ANALIZA PROBLEMATYKI POLSKIEJ W AMERYKAŃSKICH PODRĘCZNIKACH | 75 |
ROZDZIAŁ 3: PREZENTACJA I PERCEPCJA HISTORII PRZEDROZBIOROWEJ | 75 |
Historia polityczna do 1795 roku | 75 |
Przyczyny słabości i rozbiorów Polski | 80 |
Społeczna i etniczna struktura państwa | 90 |
Chłopi i szlachta | 90 |
Mniejszość żydowska | 95 |
Polska na mapach | 98 |
ROZDZIAŁ 4: POWSTAŃCY CZY REBELIANCI? | 101 |
Powstanie kościuszkowskie 1794 | 102 |
Polacy w wojnach napoleońskich | 104 |
Powstanie listopadowe 1830–1831 | 106 |
Wiosna Ludów | 115 |
Powstanie styczniowe 1863–1864 | 116 |
Brakujące elementy? | 117 |
ROZDZIAŁ 5: PREZENTACJA POLSKI W LATACH 1918–1945 | 119 |
II Rzeczypospolita | 119 |
Udział Polaków w II wojnie światowej | 123 |
Kampania polska 1939 roku | 124 |
Powstanie warszawskie czy powstania warszawskie? | 128 |
Konferencja jałtańska | 132 |
ROZDZIAŁ 6: PERCEPCJA MARTYROLOGII | 135 |
Antysemityzm i Holokaust | 135 |
Jedwabne: symbol martyrologii | 140 |
Polacy jako ofiary ludobójstwa | 142 |
Symbol martyrologii: Katyń? | 143 |
ROZDZIAŁ 7: HISTORIA NAJNOWSZA | 149 |
Percepcja najnowszych dziejów | 149 |
Trzy wersje historii i znaczenia Solidarności | 151 |
Wersja heroiczna | 152 |
Polska wersja „intelektualna” | 156 |
Zmagania rządu z opozycją | 159 |
Mur berliński, Gorbaczow czy Havel? | 162 |
Rola Kościoła katolickiego | 165 |
Jan Paweł II | 166 |
Historia Polski w programach egzaminów Advanced Placement | 170 |
ROZDZIAŁ 8: PREZENTACJA KULTURY I NAUKI POLSKIEJ | 173 |
Mikołaj Kopernik (Nicolaus Copernicus) | 173 |
Maria Curie | 177 |
Wajda – Cybulski | 179 |
ZAKOŃCZENIE | 181 |
BIBLIOGRAFIA | 185 |
SUMMARY | 195 |
INDEKS | 197 |