Apokalipsa według Michaiła Bułhakowa. Przestrzeń i symbolika "Mistrza i Małgorzaty"

Apokalipsa według Michaiła Bułhakowa. Przestrzeń i symbolika "Mistrza i Małgorzaty"

Przestrzeń i symbolika "Mistrza i Małgorzaty"

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,48

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Można tylko cieszyć się z tego, że w Polsce powstała rozprawa doktorska, poświęcona książce XX wieku, która odkrywa nowe wartości w powieści Mistrz i Małgorzata. [...]
Przygotowanie do tak dojrzałej rozprawy było niemal wszechstronne. Zwiedzanie tych miejsc, gdzie autor powieści żył, gdzie przebywał, czy gdzie po nim zostały pamiątki, to wszystko świadczy o dokładnym zebraniu informacji potrzebnych do rozprawy, która zajmuje się nie tylko dziełem autora, ale i jego osobą. [...]
Nie wchodząc już w literacką wyobraźnię Autorki, mimo mojego realizmu biblijnego, zachwycałem się poszczególnymi tytułami rozdziałów. [... ]
Jest to praca twórcza, wzorowa, oryginalna, z horyzontami etycznymi, socjologicznymi, religijnymi, nie pomijając walorów literacko-językowych, bo i gdzie spotkać można taki styl naukowy, który jednocześnie przeradza się w przepiękny język polski, język literacki.
Rozprawa doktorska Ewy Krawieckiej odkrywa po prostu to, czego jeszcze nie odkryto w powieści Mistrz i Małgorzata.


Liczba stron282
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232187-8-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     7
  Wprowadzenie     11
  
  ROZDZIAŁ I. Środowisko życiowe Michaiła Bułhakowa     23
  1. Ze zdrowych korzeni religijno-kulturalnych     23
  2. Konflikt między erosem a posłannictwem twórcy     27
  3. Sposoby szukania drogi pisarskiej w czasie politycznego dławienia wolności     31
  4. Pisarz w profetycznym posłannictwie niepoddany zniewoleniu     37
  5. Powtórne narodziny pisarza     48
  6. „Jak ja to wszystko dokładnie przewidziałem!”     50
  
  ROZDZIAŁ II. Wielowymiarowość przestrzeni     58
  1. Różnorakie pojęcia przestrzeni     58
  2. Struktura przestrzenna powieści     61
  2.1. Miejsca zamknięte i otwarte: teatr i kosmos     61
  2.2. Przestrzeń „dekoracji i rekwizytów”     63
  2.3. Sceny naddane     79
  2.4. Przestrzenie mirabilitów     92
  3. Wielość przestrzeni Mistrza i Małgorzaty     95
  
  ROZDZIAŁ III. W kręgu symboliki     97
  1. Wokół pojęcia symbolu     97
  2. Symbolika antropomorficzna     101
  3. Symbolika kosmiczna i żywiołów     148
  4. Symbolika opozycji światła i ciemności     159
  5. Symbolika teriomorficzna     164
  6. Symbolika Chromatyczna     175
  7. Symbolika architektury przestrzeni     179
  8. Symbolika floralna i arboralna     189
  9. Symbolika arytmetyczna     193
  10. Podsumowanie     200
  
  ROZDZIAŁ IV. Apokalipsa według Michaiła Bułhakowa     208
  1. Apokaliptyka żydowska i apokryficzna     208
  2. Miejsca wspólne z Apokalipsą Janową     212
  2.1. Istota wizji     212
  2.2. Postulat aktualności, oniryczność wizji, pseudonimia     214
  2.3. Tematyka     214
  3. Bułhakowowska apokaliptyka     233
  4. Symbolika apokaliptyczna     250
  
  Zakończenie     263
  Bibliografia     265
  Streszczenie     278
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia