Apokalipsa według Michaiła Bułhakowa. Przestrzeń i symbolika "Mistrza i Małgorzaty"

Apokalipsa według Michaiła Bułhakowa. Przestrzeń i symbolika "Mistrza i Małgorzaty"

Przestrzeń i symbolika "Mistrza i Małgorzaty"

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,48

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Można tylko cieszyć się z tego, że w Polsce powstała rozprawa doktorska, poświęcona książce XX wieku, która odkrywa nowe wartości w powieści Mistrz i Małgorzata. [...]
Przygotowanie do tak dojrzałej rozprawy było niemal wszechstronne. Zwiedzanie tych miejsc, gdzie autor powieści żył, gdzie przebywał, czy gdzie po nim zostały pamiątki, to wszystko świadczy o dokładnym zebraniu informacji potrzebnych do rozprawy, która zajmuje się nie tylko dziełem autora, ale i jego osobą. [...]
Nie wchodząc już w literacką wyobraźnię Autorki, mimo mojego realizmu biblijnego, zachwycałem się poszczególnymi tytułami rozdziałów. [... ]
Jest to praca twórcza, wzorowa, oryginalna, z horyzontami etycznymi, socjologicznymi, religijnymi, nie pomijając walorów literacko-językowych, bo i gdzie spotkać można taki styl naukowy, który jednocześnie przeradza się w przepiękny język polski, język literacki.
Rozprawa doktorska Ewy Krawieckiej odkrywa po prostu to, czego jeszcze nie odkryto w powieści Mistrz i Małgorzata.


Liczba stron282
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232187-8-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    7
  Wprowadzenie    11
  ROZDZIAŁ I. Środowisko życiowe Michaiła Bułhakowa    23
  1. Ze zdrowych korzeni religijno-kulturalnych    23
  2. Konflikt między erosem a posłannictwem twórcy    27
  3. Sposoby szukania drogi pisarskiej w czasie politycznego dławienia wolności    31
  4. Pisarz w profetycznym posłannictwie niepoddany zniewoleniu    37
  5. Powtórne narodziny pisarza    48
  6. „Jak ja to wszystko dokładnie przewidziałem!”    50
  ROZDZIAŁ II. Wielowymiarowość przestrzeni    58
  1. Różnorakie pojęcia przestrzeni    58
  2. Struktura przestrzenna powieści    61
  2.1. Miejsca zamknięte i otwarte: teatr i kosmos    61
  2.2. Przestrzeń „dekoracji i rekwizytów”    63
  2.3. Sceny naddane    79
  2.4. Przestrzenie mirabilitów    92
  3. Wielość przestrzeni Mistrza i Małgorzaty    95
  ROZDZIAŁ III. W kręgu symboliki    97
  1. Wokół pojęcia symbolu    97
  2. Symbolika antropomorficzna    101
  3. Symbolika kosmiczna i żywiołów    148
  4. Symbolika opozycji światła i ciemności    159
  5. Symbolika teriomorficzna    164
  6. Symbolika Chromatyczna    175
  7. Symbolika architektury przestrzeni    179
  8. Symbolika floralna i arboralna    189
  9. Symbolika arytmetyczna    193
  10. Podsumowanie    200
  ROZDZIAŁ IV. Apokalipsa według Michaiła Bułhakowa    208
  1. Apokaliptyka żydowska i apokryficzna    208
  2. Miejsca wspólne z Apokalipsą Janową    212
  2.1. Istota wizji    212
  2.2. Postulat aktualności, oniryczność wizji, pseudonimia    214
  2.3. Tematyka    214
  3. Bułhakowowska apokaliptyka    233
  4. Symbolika apokaliptyczna    250
  Zakończenie    263
  Bibliografia    265
  Streszczenie    278
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia