Szaleństwo i metoda. Granice rozumienia w filozofii i psychiatrii

Szaleństwo i metoda. Granice rozumienia w filozofii i psychiatrii

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 38,80 zł  


38,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca dotyczy metody badania choroby psychicznej i konfrontuje wyjaśnienie z rozumieniem. Konfrontacja ta wykazuje ograniczoność wyjaśniania w rozpoznawaniu zaburzeń psychicznych i bezużyteczność tej metody jako wyłącznego sposobu badania choroby psychicznej. Epistemologia zaangażowana w wykładni Andrzeja Kapusty prezentuje taki model teoriopoznawczy, który rekonstruuje normalny (codzienny) sposób ludzkiego rozumienia siebie, innych i świata i wskazuje warunki poczucia realności świata, doznawania siebie i relacji interpersonalnych.


Rok wydania2011
Liczba stron384
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-3243-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział I. Osobliwa nauka. Problem rozumienia w filozofii psychiatrii     19
  
  1. Rozumienie i wyjaśnianie w psychopatologii     20
  1.1. Zagadnienia wstępne     20
  1.2. Jaspers i Methodenstreit     25
  1.3. Methodenstreit i psychopatologia     28
  1.4. Methodenstreit i zaburzenia psychiczne     29
  1.5. Podejście idiograficzne i nomologiczne     30
  1.6. Podejście idiograficzne w psychologii i psychiatrii     31
  1.7. Rozumienie idiograficzne i narracja w medycynie     33
  1.8. Rozumienie i wyjaśnianie w psychiatrii: przykład kliniczny     34
  2. Skrajność perspektyw we współczesnej psychiatrii     37
  2.1. Psychiatria biologiczna    38
  2.2. Antypsychiatria, psychiatria krytyczna, postpsychiatria     39
  2.3. Rozumienie, psychiatria, kognitywistyka     43
  3. Osobliwości psychiatrii     44
  4. Psychiatria jako praktyka     47
  5. Strategie metodologiczne we współczesnej psychiatrii     48
  6. W poszukiwaniu granic rozumienia psychopatologii: epistemologia zaangażowana     54
  7. Psychiatria i hermeneutyka     59
  
  Rozdział II. Psychopatologia i rozumienie w ujęciu Jaspersa     63
  
  1. Jaspers i psychiatria nowożytna     64
  1.1. Nowożytny paradygmat psychiatrii     64
  1.2. Koncepcja Kraepelina     68
  1.3. Podejście Bleulera     71
  1.4. Podejście deskryptywne Jaspersa     72
  2. Jaspersa projekt psychopatologii     76
  2.1. „Horyzonty” psychopatologii     77
  3. Rozumienie w psychologii i psychopatologii     81
  3.1. Rozumienie jako empatia     81
  3.2. Jaspers i fenomenologia     83
  3.3. „Rozumienie jest ograniczone, a wyjaśnianie nieograniczone”     87
  3.4. Rozumienie i pseudorozumienie     88
  4. Krytyka psychoanalizy     89
  5. Funkcja rozumienia w psychopatologii     91
  6. Psychopatologia i „otchłań” nierozumienia     94
  7. Jaspersowska filozofia nauki i metodologiczny pluralizm     95
  8. Rozumienie: między wyjaśnianiem a wolnością Egzystencji     99
  9. Współczesna krytyka Jaspersa tezy „niezrozumiałości” psychoz     101
  10. Jaspers w perspektywie epistemologii zaangażowanej     104
  
  Rozdział III. Współczesne dyskusje nad rozumieniem w filozofii psychiatrii    111
  
  1. Percepcja dzieła Jaspersa    111
  2. Dzisiejsze dyskusje nad rozumieniem w filozofii psychiatrii     113
  2.1. Psychopatologia i zdrowy rozsądek     114
  2.2. Postpsychiatria i hermeneutyka    121
  2.3. Rozumienie wcielone     126
  2.4. Struktury i formy według Merleau-Ponty’ego     130
  2.5. Świat według ciała     132
  2.6. Doświadczenie halucynacji i rozumienie     136
  3. Psychopatologia opisowa    139
  3.1. Podejście fenomenologiczne w psychiatrii     139
  3.2. Fenomenologia schizofrenii     142
  4. Szaleństwo i modernizm według Louisa A. Sassa     147
  4.1. Paradygmat niedoboru i regresji    147
  4.2. Schizofrenia jako graniczny przypadek kondycji ludzkiej     151
  5. Pytania o rozumienie    154
  
  Rozdział IV. Pojęcie choroby psychicznej     157
  
  1. Karla Jaspersa refleksje nad chorobą    158
  2. Choroba psychiczna i psychoza    159
  3. Pojęcie choroby psychicznej we współczesnych klasyfikacjach     161
  4. Karl Jaspers a DSM    164
  4.1. Jaspersa choroby jako typy idealne (krytyka Kraepelina)    165
  4.2. Schematy Jaspersa a DSM     166
  5. Diagnoza fenomenologiczna i kryteriologiczna     167
  6. Współczesne spory o definicje chorób psychicznych (Szasz, Boorse, Kendell, Fulford)     169
  7. Choroba i doświadczenie     176
  8. Fenomenologiczna koncepcja choroby Svenaeusa    178
  9. Ucieleśnienie i psychopatologia    180
  10. Choroba psychiczna w świetle dualizmu: somatyczne i umysłowe    182
  
  Rozdział V. Granice rozumienia urojeń     187
  
  1. Wstępne analizy urojeń
  1.1. Problem definicji urojeń     188
  1.2. Urojenia pierwotne i wtórne     191
  1.3. Urojenia Capgrasa i Cotarda     193
  2. Kognitywne koncepcje urojeń     195
  2.1. Urojenia jako racjonalna reakcja na anomalne doświadczenie     195
  2.2. Ograniczenia jednoczynnikowych koncepcji urojeń     197
  2.3. Dwuczynnikowe koncepcje powstawania urojeń     198
  2.4. Zasada konserwatyzmu i obserwacyjnej adekwatności     203
  3. Urojenia a problem racjonalności    204
  4. Wittgensteinowskie interpretacje urojeń     208
  4.1. Urojenia jako forma solipsyzmu     208
  4.2. Urojenia jako twierdzenia ramowe     210
  5. Krytyka kognitywnych koncepcji urojeń     212
  6. Utrata swojskości doświadczenia     215
  7. Urojenia i Heideggerowskie nastroje     219
  8. Urojenia i struktura tła    221
  9. Epistemologia zaangażowana i granice rozumienia urojeń     224
  
  Rozdział VI. Narracja, jaźń i relacje interpersonalne w świetle psychopatologii     229
  
  1. Jaźń – ucieleśnienie – narracja     230
  2. Tożsamość i „kondycja cielesna”     236
  3. Relacje interpersonalne a psychopatologia     240
  3.1. Teoria interakcji a „ucieleśniona praktyka”     241
  3.2. Koncepcje psychologii potocznej     243
  3.3. Codzienny świat doświadczenia     246
  3.4. Bezpośredniość poznania    249
  3.5. Neurony lustrzane a problem intersubiektywności     252
  4. Empatia i poznanie innych osób     257
  
  Rozdział VII. Psychopatologia z perspektywy umysłu ucieleśnionego     259
  
  1. Trudności określenia kryteriów choroby psychicznej     260
  2. Świadomość ucieleśniona i jej zaburzenia w koncepcji Thomasa Fuchsa     265
  2.1. „Jak”-struktura i „jak gdyby”-struktura     266
  2.2. Fragmentacja łuku intencjonalnego     268
  2.3. Schizofrenia i melancholia     270
  2.4. Problem dualizmu    272
  3. Matthew Ratcliffe i odczucia egzystencjalne     276
  3.1. Odczucia egzystencjalne i poczucie rzeczywistości     276
  3.2. Odczucia egzystencjalne w psychopatologii     279
  3.3. Odczucia, ciało i emocje     281
  4. Psychopatologia common sense’u     282
  4.1. Podważenie common sense’u     283
  4.2. Common sense i ucieleśnienie     286
  4.3. Schizofreniczna anomalia socjalizacji     288
  5. Między intencjonalnością a chorobową przypadłością    289
  6. Becker i podejście behawioralno-pragmatyczne w psychiatrii     291
  6.1. Transakcyjno-pragmatyczna koncepcja organizmu    291
  6.2. Naturalny deficyt człowieka     295
  6.3. Schizofrenia jako niepowodzenie ludzkiego świata     299
  7. Rozumienie ucieleśnione    303
  
  Rozdział VIII. Cielesność i zaangażowanie     305
  
  1. Fenomenologia, intencjonalność i ciało     306
  2. Epistemologia zaangażowana w kontekście ucieleśnienia     310
  3. Ciało a świat     315
  4. Krytyka tradycyjnej epistemologii     321
  5. Krytyka reprezentacjonizmu     324
  6. Krytyka propozycjonalizmu     326
  7. Biologiczne podstawy poznania     329
  8. Ucieleśnienie w naukach kognitywnych     331
  9. Ucieleśnienie w świecie Matrix     335
  10. Nauka i filozofia jako „wzajemne produktywne oświecenie”     340
  
  Zakończenie     347
  Summary     355
  Bibliografia    359
  Skorowidz ważniejszych pojęć i osób     379
RozwińZwiń