POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Bio-transfiguracje zachodzące obecnie w obszarze sztuki, technonauki i życia codziennego mają charakter posthumanistyczny. Przekierowują one uwagę z podmiotowego - ludzkiego życia ku nie-ludzkim jego formom, takim jak zwierzęta, rośliny, drobnoustroje, a także ku życiu, którego istnienie i przetrwanie możliwe jest tylko dzięki wsparciu technologii. Bio-transfiguracje rozgrywają się zarówno na poziomie bezpośredniej ingerencji w materię życia, jak i na poziomie przekonań i emocji. Pociąga to za sobą potrzebę dogłębnego przemyślenia związków między tożsamością a nieantropocentrycznie ujętą cielesnością, otwierającą nas na nie-ludzkie życie, bez którego nie byłoby nas wcale.
Sztuka posthumanizmu, podejmująca zagadnienia życia ludzkiego i nie-ludzkiego na poziomie molekularnym, komórkowym czy tkankowym, nie stanowi ilustracji odkryć dokonanych w naukach przyrodniczych lub osiągnięć biotechnologii. Sama bowiem konstytuuje jeden z właściwych obszarów tych poszukiwań. Wobec powyższych zjawisk coraz pilniej potrzebujemy też nieantropocentrycznej estetyki nakierowanej na to, co najbardziej witalne i co decyduje nie tylko o tym, kim obecnie jesteśmy, ale i o tym, kim możemy stać się w przyszłości.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Estetyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2387-0 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część I. Posthumanizm(y) | 15 |
1. Genealogie, strategie, projekty | 17 |
Ludzkie, nie-ludzkie | 22 |
Kres człowieka? | 25 |
Kto się boi postczłowieka? | 28 |
Transhumanizm – człowiek to za mało | 32 |
Przyszłość ludzkiego zwierzyńca | 34 |
Emergentna forma życia | 36 |
Bios/zoe | 38 |
2. Kłopoty z antropocentryzmem | 41 |
Szowinizm gatunkowy i jego wrogowie | 42 |
Gatunkowa solidarność w epoce antropocenu | 47 |
W wielogatunkowym towarzystwie | 51 |
3. Rekonfiguracje natury | 57 |
Naturakultura | 58 |
Koniec natury | 60 |
Natura materią kultury | 63 |
4. Ciała posthumanizmu | 67 |
Cyborgi i inne hybrydy | 67 |
Symbionty | 71 |
Liminalne życia – liminalne ciała | 74 |
Sekwencjonowane, modyfikowane, syntetyzowane | 76 |
5. Ja, czyli posthumanistyczni inni | 84 |
W obawie przed samym sobą | 85 |
Podmiot, czyli wspólnota | 87 |
Dlaczego „nigdy nie byliśmy ludźmi“? | 89 |
Część II. Sztuki wizualne wobec nie-ludzkiego życia | 91 |
6. Ciało w ciało z nie-ludzkim | 93 |
Stawanie się (ze) zwierzętami | 94 |
Stawanie się człowiekiem | 110 |
Intymność bez (gatunkowych) granic | 119 |
(Po)żywienie: dziki apetyt na innych | 126 |
Ludzie (i) rośliny | 132 |
7. Bio art – sztuka w czasach (bio)technologii | 146 |
Sztuka in vivo i in vitro | 150 |
Od martwej natury do genetycznego graffiti | 153 |
Molekularne spojrzenie sztuki | 158 |
Sztuka transgeniczna | 165 |
Kultury tkankowe – sztuka in vitro | 179 |
Biohobbyści, biohakerzy, biopiraci | 189 |
Część III. Estetyka w czasach posthumanizmu | 197 |
8. Estetyka poza (ludzką) estetyką | 199 |
Aludzkie i transludzkie | 203 |
Zwierzęcy wymiar estetyki | 206 |
Architektura zwierząt i sztuka zwierząt | 215 |
9. Somaestetyka nie (tylko) ludzka | 223 |
Zwrot somatyczny | 224 |
Somaestetyka i (post)humanizm | 226 |
Soma(este)tyczne scenariusze przyszłości | 229 |
10. Zoe-estetyka – projekt | 232 |
Kontekst i kontinuum | 233 |
Estetyka życia nieskończonego | 236 |
Zakończenie | 241 |
Bibliografia | 245 |
Nota edytorska | 260 |
Indeks nazwisk | 261 |
Spis ilustracji | 267 |
Bio-transfigurations. Art and Aesthetics of Posthumanism. Summary | 269 |