Bio-transfiguracje

Bio-transfiguracje

Sztuka i estetyka posthumanizmu

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Bio-transfiguracje zachodzące obecnie w obszarze sztuki, technonauki i życia codziennego mają charakter posthumanistyczny. Przekierowują one uwagę z podmiotowego - ludzkiego życia ku nie-ludzkim jego formom, takim jak zwierzęta, rośliny, drobnoustroje, a także ku życiu, którego istnienie i przetrwanie możliwe jest tylko dzięki wsparciu technologii. Bio-transfiguracje rozgrywają się zarówno na poziomie bezpośredniej ingerencji w materię życia, jak i na poziomie przekonań i emocji. Pociąga to za sobą potrzebę dogłębnego przemyślenia związków między tożsamością a nieantropocentrycznie ujętą cielesnością, otwierającą nas na nie-ludzkie życie, bez którego nie byłoby nas wcale.
Sztuka posthumanizmu, podejmująca zagadnienia życia ludzkiego i nie-ludzkiego na poziomie molekularnym, komórkowym czy tkankowym, nie stanowi ilustracji odkryć dokonanych w naukach przyrodniczych lub osiągnięć biotechnologii. Sama bowiem konstytuuje jeden z właściwych obszarów tych poszukiwań. Wobec powyższych zjawisk coraz pilniej potrzebujemy też nieantropocentrycznej estetyki nakierowanej na to, co najbardziej witalne i co decyduje nie tylko o tym, kim obecnie jesteśmy, ale i o tym, kim możemy stać się w przyszłości.


Rok wydania2012
Liczba stron272
KategoriaEstetyka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2387-0
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  Część I. Posthumanizm(y)    15
  1. Genealogie, strategie, projekty     17
  Ludzkie, nie-ludzkie     22
  Kres człowieka?     25
  Kto się boi postczłowieka?     28
  Transhumanizm – człowiek to za mało     32
  Przyszłość ludzkiego zwierzyńca     34
  Emergentna forma życia     36
  Bios/zoe     38
  2. Kłopoty z antropocentryzmem     41
  Szowinizm gatunkowy i jego wrogowie     42
  Gatunkowa solidarność w epoce antropocenu     47
  W wielogatunkowym towarzystwie     51
  3. Rekonfiguracje natury     57
  Naturakultura     58
  Koniec natury     60
  Natura materią kultury     63
  4. Ciała posthumanizmu     67
  Cyborgi i inne hybrydy     67
  Symbionty     71
  Liminalne życia – liminalne ciała     74
  Sekwencjonowane, modyfikowane, syntetyzowane     76
  5. Ja, czyli posthumanistyczni inni     84
  W obawie przed samym sobą     85
  Podmiot, czyli wspólnota     87
  Dlaczego „nigdy nie byliśmy ludźmi“?     89
  Część II. Sztuki wizualne wobec nie-ludzkiego życia    91
  6. Ciało w ciało z nie-ludzkim     93
  Stawanie się (ze) zwierzętami     94
  Stawanie się człowiekiem     110
  Intymność bez (gatunkowych) granic     119
  (Po)żywienie: dziki apetyt na innych     126
  Ludzie (i) rośliny     132
  7. Bio art – sztuka w czasach (bio)technologii     146
  Sztuka in vivo i in vitro     150
  Od martwej natury do genetycznego graffiti     153
  Molekularne spojrzenie sztuki     158
  Sztuka transgeniczna     165
  Kultury tkankowe – sztuka in vitro     179
  Biohobbyści, biohakerzy, biopiraci     189
  Część III. Estetyka w czasach posthumanizmu    197
  8. Estetyka poza (ludzką) estetyką     199
  Aludzkie i transludzkie     203
  Zwierzęcy wymiar estetyki     206
  Architektura zwierząt i sztuka zwierząt     215
  9. Somaestetyka nie (tylko) ludzka     223
  Zwrot somatyczny     224
  Somaestetyka i (post)humanizm     226
  Soma(este)tyczne scenariusze przyszłości     229
  10. Zoe-estetyka – projekt     232
  Kontekst i kontinuum     233
  Estetyka życia nieskończonego     236
  Zakończenie     241
  Bibliografia     245
  Nota edytorska     260
  Indeks nazwisk     261
  Spis ilustracji     267
  Bio-transfigurations. Art and Aesthetics of Posthumanism. Summary     269
RozwińZwiń