POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest analizą inspirujących do dnia dzisiejszego koncepcji wyobraźni, które stały się istotne dla historii filozofii sztuki i są wciąż na nowo interpretowane. Zdeterminowało to wybór przedstawionych w pracy reprezentatywnych filozofów i ich teorii, począwszy od Kanta, który dał sztuce autonomię (oraz istotne znaczenie wyobraźni), przez Schopenhauera, Sartre’a, Freuda, Junga, aż po Bachelarda. Autorka, pokazując, jak wyobraźnia w różnych koncepcjach wspiera sztukę, a nawet ją warunkuje, prowadzi przez różnorodne, charakterystyczne filozoficzno-estetyczne koncepcje wyobraźni, wybrane również po to, by przedstawić wyobraźnię w jej wielowymiarowości i wieloaspektowości. Taki horyzont pozwala na szerokie ujęcie tej kategorii, ukazanie jej współdziałania z wieloma dyspozycjami umysłowymi, a także wpływu na procesy psychiczne i na rzeczywistość, szczególnie w aspekcie sztuki i designu.
Problematyka dotycząca zagadnienia wyobraźni została przedstawiona w dwu częściach, mających ukazać rozdźwięk władzy czy też funkcji, jaką jest wyobraźnia, w odniesieniu do kategorii podmiotowości. Chodzi tu o jej źródło i zastosowanie, które mogą wpływać na świadomość i z nią współdziałać bądź być zależne od nieświadomych celów. Przy czym i w jednym, i w drugim przypadku zadaniem wyobraźni jest wykreowanie bądź to samego obrazu, bez realnego odniesienia, bądź konkretnego realnego przedmiotu.
Motywem łączącym obie części jest jeszcze inna funkcja czy dyspozycja wyobraźni – kreacja. Ta właśnie zdolność przejawia się i manifestuje w sztukach (od pięknych po nowoczesne); jest to wyobraźnia współtworząca „obiekty kulturowe”, przedmioty (zjawiska, sytuacje) o artystycznej i często estetycznej wartości. Tej możliwości w odniesieniu do czasów współczesnych poświęcony jest ostatni „przystanek” tej książki, dotyczący nowych perspektyw w kreowaniu sztuki i designu w XX wieku, czyli tzw. sztuk nowoczesnych.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-505-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
Wprowadzenie do problematyki wyobraźni – rys historyczny / | 15 |
Część pierwsza | |
Wyobraźnia w funkcji poznawczej | |
Rozdział I | |
Wyobraźnia syntezująca – Immanuel Kant | |
Rola wyobraźni w procesie poznania / | 27 |
Wyobraźnia w odbiorze estetycznym / | 32 |
Piękno / | 42 |
Wzniosłość / | 45 |
Rola wyobraźni w twórczości artystycznej / | 52 |
Podział sztuk pięknych ze względu na wyobraźnię / | 54 |
Rozdział II | |
Fantazja jako podstawa poznania świata – Arthur Schopenhauer | |
Fantazja w randze wyobraźni / | 57 |
Poznanie „estetyczne” / | 62 |
Fantazja w artystycznej kreacji / | 64 |
Piękno / | 69 |
Wzniosłość / | 71 |
Dzieło sztuki / | 73 |
Rozdział III | |
Wyobraźnia w symbiozie z wolnością – Jean-Paul Sartre | |
Wyobraźnia w formie świadomości / | 77 |
Przedmioty nierzeczywiste / | 87 |
Kreacja piękna w twórczości artystycznej / | 91 |
„Zło” estetyczne – symbol twórczości artystycznej / | 97 |
Część druga | |
Wyobraźnia w funkcji „marzącej” | |
Rozdział IV | |
Kompensacyjna dyspozycja fantazji – Sigmund Freud | |
Fantazjowanie / | 109 |
Miejsce fantazji w strukturach psychicznych / | 114 |
Sztuka jako maskowanie pragnień / | 128 |
Rola fantazjowania w twórczości artystycznej / | 132 |
Rozdział V | |
Fantazja w wymiarze symbolicznym – Carl Gustav Jung | |
Uniwersalny wymiar fantazji / | 143 |
Indywidualny i zbiorowy aspekt psychiki / | 144 |
Fantazjowanie i psychika / | 150 |
Rola fantazji w twórczości artystycznej / | 157 |
Artysta i dzieło sztuki / | 163 |
Rozdział VI | |
Marzenia na jawie – Gaston Bachelard | |
Wyobraźnia w rzeczywistości językowej / | 171 |
Marzenie / | 174 |
Funkcje wyobraźni marzącej / | 178 |
Wyobraźnia poetycka / | 184 |
Ontologia obrazu / | 186 |
Twórczość poetycka / | 191 |
Nowe perspektywy. Design w obrębie sztuk nowoczesnych / | 199 |
Bibliografia / | 233 |
Summary / | 239 |
Zusammenfassung / | 241 |