Wyobraźnia

Sztuka i design

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,85  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,8521,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest analizą inspirujących do dnia dzisiejszego koncepcji wyobraźni, które stały się istotne dla historii filozofii sztuki i są wciąż na nowo interpretowane. Zdeterminowało to wybór przedstawionych w pracy reprezentatywnych filozofów i ich teorii, począwszy od Kanta, który dał sztuce autonomię (oraz istotne znaczenie wyobraźni), przez Schopenhauera, Sartre’a, Freuda, Junga, aż po Bachelarda. Autorka, pokazując, jak wyobraźnia w różnych koncepcjach wspiera sztukę, a nawet ją warunkuje, prowadzi przez różnorodne, charakterystyczne filozoficzno-estetyczne koncepcje wyobraźni, wybrane również po to, by przedstawić wyobraźnię w jej wielowymiarowości i wieloaspektowości. Taki horyzont pozwala na szerokie ujęcie tej kategorii, ukazanie jej współdziałania z wieloma dyspozycjami umysłowymi, a także wpływu na procesy psychiczne i na rzeczywistość, szczególnie w aspekcie sztuki i designu.


Problematyka dotycząca zagadnienia wyobraźni została przedstawiona w dwu częściach, mających ukazać rozdźwięk władzy czy też funkcji, jaką jest wyobraźnia, w odniesieniu do kategorii podmiotowości. Chodzi tu o jej źródło i zastosowanie, które mogą wpływać na świadomość i z nią współdziałać bądź być zależne od nieświadomych celów. Przy czym i w jednym, i w drugim przypadku zadaniem wyobraźni jest wykreowanie bądź to samego obrazu, bez realnego odniesienia, bądź konkretnego realnego przedmiotu.


Motywem łączącym obie części jest jeszcze inna funkcja czy dyspozycja wyobraźni – kreacja. Ta właśnie zdolność przejawia się i manifestuje w sztukach (od pięknych po nowoczesne); jest to wyobraźnia współtworząca „obiekty kulturowe”, przedmioty (zjawiska, sytuacje) o artystycznej i często estetycznej wartości. Tej możliwości w odniesieniu do czasów współczesnych poświęcony jest ostatni „przystanek” tej książki, dotyczący nowych perspektyw w kreowaniu sztuki i designu w XX wieku, czyli tzw. sztuk nowoczesnych.


Liczba stron246
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-505-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    7
  
  Wprowadzenie do problematyki wyobraźni – rys historyczny /    15
  
  Część pierwsza
  Wyobraźnia w funkcji poznawczej
  
  Rozdział I
  Wyobraźnia syntezująca – Immanuel Kant
  Rola wyobraźni w procesie poznania /    27
  Wyobraźnia w odbiorze estetycznym /    32
  Piękno /    42
  Wzniosłość /    45
  Rola wyobraźni w twórczości artystycznej /    52
  Podział sztuk pięknych ze względu na wyobraźnię /    54
  
  Rozdział II
  Fantazja jako podstawa poznania świata – Arthur Schopenhauer
  Fantazja w randze wyobraźni /    57
  Poznanie „estetyczne” /     62
  Fantazja w artystycznej kreacji /    64
  Piękno /    69
  Wzniosłość /    71
  Dzieło sztuki /    73
  
  Rozdział III
  Wyobraźnia w symbiozie z wolnością – Jean-Paul Sartre
  Wyobraźnia w formie świadomości /    77
  Przedmioty nierzeczywiste /    87
  Kreacja piękna w twórczości artystycznej /    91
  „Zło” estetyczne – symbol twórczości artystycznej /    97
  
  Część druga
  Wyobraźnia w funkcji „marzącej”
  
  Rozdział IV
  Kompensacyjna dyspozycja fantazji – Sigmund Freud
  Fantazjowanie /    109
  Miejsce fantazji w strukturach psychicznych /    114
  Sztuka jako maskowanie pragnień /    128
  Rola fantazjowania w twórczości artystycznej /    132
  
  Rozdział V
  Fantazja w wymiarze symbolicznym – Carl Gustav Jung
  Uniwersalny wymiar fantazji /    143
  Indywidualny i zbiorowy aspekt psychiki /    144
  Fantazjowanie i psychika /    150
  Rola fantazji w twórczości artystycznej /    157
  Artysta i dzieło sztuki /    163
  
  Rozdział VI
  Marzenia na jawie – Gaston Bachelard
  Wyobraźnia w rzeczywistości językowej /    171
  Marzenie /    174
  Funkcje wyobraźni marzącej /    178
  Wyobraźnia poetycka /    184
  Ontologia obrazu /    186
  Twórczość poetycka /    191
  
  Nowe perspektywy. Design w obrębie sztuk nowoczesnych /    199
  
  Bibliografia /    233
  
  Summary /    239
  Zusammenfassung /    241
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia