INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Czytelnik znajdzie w niniejszej książce inny obraz doświadczenia sztuki niż ten utrwalony tradycją i rozpowszechnionymi w obiegowej opinii przeświadczeniami. W proponowanym ujęciu problemu kulturowa tożsamość obiektu artystycznego kształtowana jest nie tyle przez własności formalne, stylistyczne czy rodzaj plastycznego uformowania, ile w głównej mierze w praktyce dyskursywnej i w interpretacji. W przedstawionej koncepcji Autor rezygnuje z pojmowania przedmiotu artystycznego jako struktury kompletnej, zamkniętej i niezależnej, kwestionuje mit „dzieła samego w sobie”. Podkreśla za to wagę kulturowych uwikłań i relacji, w obrębie których „artystyczność” okazuje się negocjowana i konstruowana, a nie ustalona własnościami obiektu. Interpretacja nie jest tu rozumiana jako aktywność przedmiotu zmierzająca do ujawnienia ukrytego przesłania i sensu, lecz wpisana w dzieło, stanowi jego integralną część. Autor, analizując między innymi przypadek tak słynnego i uznanego obrazu, jak Gioconda, z powodzeniem dowodzi, że sztuka nie może istnieć sama przez się, ale wyłącznie przez swe kolejne interpretacje.
Publikacja będzie wartościową pozycją dla odbiorców związanych z różnymi dyscyplinami humanistyki (kulturoznawstwo, estetyka, filozofia sztuki, teoria sztuki, krytyka artystyczna), zajmujących się szeroko rozumianą teorią i interpretacją dzieła sztuki, a także dla twórców, artystów, studentów wielu kierunków humanistyki oraz po prostu – dla uczestników współczesnej kultury artystycznej.
Książkę poleca Dziennik Teatralny
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 298 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-528-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Słowo wstępne / | 9 |
Część pierwsza | |
Dylematy obecności | |
1. Wprowadzenie. Horyzonty refleksji, granice pytań / | 17 |
1.1. Punkt wyjścia: dylematy i znaczenie / | 17 |
1.2. Po czym rozpoznajemy, na podstawie czego orzekamy / | 22 |
1.3. Przesłanki — cechy konstytutywne / | 27 |
1.4. W stronę interpretacji / | 31 |
1.5. Repetycja i przemieszczenie / | 38 |
2. Przestrzenie niepewności a dictum tradycji / | 51 |
2.1. Czas niepewności, przestrzenie transgresji / | 51 |
2.2. Dylematy nieokreśloności i potencjalności / | 60 |
2.3. Oczywistość postradana — dynamika obecności i nieobecności / | 70 |
2.4. Esencjalizm a parametry określoności dzieła sztuki / | 81 |
3. Współokreślający wymiar interpretacji / | 93 |
3.1. Casus własności obiektywnych — założenia, przesłanki, uwarunkowania / | 93 |
3.2. W horyzoncie interpretacji / | 110 |
Część druga | |
Konteksty, determinanty, składowe | |
4. Konteksty / | 125 |
4.1. Pozakontekstualny — projekt niemożliwy / | 125 |
4.2. W określony sposób, w określonym czasie / | 130 |
5. Uprzedniość a doświadczenie sztuki / | 135 |
5.1. „Twarzą w twarz”, „oko w oko”, czyli mit oka nieuprzedzonego / | 135 |
5.2. Nieuchronność uprzedniości / | 141 |
5.3. Sztuka — uprzedniość uprzywilejowana / | 146 |
6. Język / | 161 |
6.1. Cztery razy oczywistość? / | 161 |
6.2. Relacje a problem niewspółmierności / | 167 |
6.3. Przeciw odczytywaniu, za współkonstruowaniem i współokreślaniem / | 180 |
Część trzecia | |
Interpretacja a (jako) sposób istnienia sztuki | |
7. Rozważania przy portrecie. Słów kilka o Giocondzie / | 191 |
7.1. Rozważania przy portrecie — egzemplifikacyjne możliwości Giocondy / | 191 |
7.2. Dyskurs jako przestrzeń obecności. Pomiędzy potencjalnością a konkretyzacją / | 196 |
7.3. Semioprzestrzeń gatunku, czyli o nieoczywistości tego, co rzekomo zrozumiałe samo przez się / | 206 |
8. Wokół krzesła. Rzecz o rzeczy i sztuce przedmiotu / | 223 |
8.1. Dialog przedmiotu z otoczeniem / | 223 |
8.2. Przede wszystkim interpretacja / | 231 |
Uwagi końcowe. W kręgu postawy krytycznej — relokacje i przemieszczenia / | 247 |
Nota bibliograficzna / | 259 |
Bibliografia / | 261 |
Indeks osobowy / | 279 |
Summary / | 289 |
Zusammenfassung / | 291 |