Sztuka jako interpretacja

Z problemów dyskursu artystycznego

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,34  29,40

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,40 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 18,82 zł  


22,34

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czytelnik znajdzie w niniejszej książce inny obraz doświadczenia sztuki niż ten utrwalony tradycją i rozpowszechnionymi w obiegowej opinii przeświadczeniami. W proponowanym ujęciu problemu kulturowa tożsamość obiektu artystycznego kształtowana jest nie tyle przez własności formalne, stylistyczne czy rodzaj plastycznego uformowania, ile w głównej mierze w praktyce dyskursywnej i w interpretacji. W przedstawionej koncepcji Autor rezygnuje z pojmowania przedmiotu artystycznego jako struktury kompletnej, zamkniętej i niezależnej, kwestionuje mit „dzieła samego w sobie”. Podkreśla za to wagę kulturowych uwikłań i relacji, w obrębie których „artystyczność” okazuje się negocjowana i konstruowana, a nie ustalona własnościami obiektu. Interpretacja nie jest tu rozumiana jako aktywność przedmiotu zmierzająca do ujawnienia ukrytego przesłania i sensu, lecz wpisana w dzieło, stanowi jego integralną część. Autor, analizując między innymi przypadek tak słynnego i uznanego obrazu, jak Gioconda, z powodzeniem dowodzi, że sztuka nie może istnieć sama przez się, ale wyłącznie przez swe kolejne interpretacje.
Publikacja będzie wartościową pozycją dla odbiorców związanych z różnymi dyscyplinami humanistyki (kulturoznawstwo, estetyka, filozofia sztuki, teoria sztuki, krytyka artystyczna), zajmujących się szeroko rozumianą teorią i interpretacją dzieła sztuki, a także dla twórców, artystów, studentów wielu kierunków humanistyki oraz po prostu – dla uczestników współczesnej kultury artystycznej.


Książkę poleca Dziennik Teatralny


Rok wydania2012
Liczba stron298
KategoriaTeoria sztuki
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-528-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Słowo wstępne /    9
  
  Część pierwsza
  Dylematy obecności
  
  1. Wprowadzenie. Horyzonty refleksji, granice pytań /    17
  1.1. Punkt wyjścia: dylematy i znaczenie /    17
  1.2. Po czym rozpoznajemy, na podstawie czego orzekamy /    22
  1.3. Przesłanki — cechy konstytutywne /    27
  1.4. W stronę interpretacji /    31
  1.5. Repetycja i przemieszczenie /    38
  
  2. Przestrzenie niepewności a dictum tradycji /    51
  2.1. Czas niepewności, przestrzenie transgresji /    51
  2.2. Dylematy nieokreśloności i potencjalności /    60
  2.3. Oczywistość postradana — dynamika obecności i nieobecności /    70
  2.4. Esencjalizm a parametry określoności dzieła sztuki /    81
  
  3. Współokreślający wymiar interpretacji /    93
  3.1. Casus własności obiektywnych — założenia, przesłanki, uwarunkowania /    93
  3.2. W horyzoncie interpretacji /    110
  
  Część druga
  Konteksty, determinanty, składowe
  
  4. Konteksty /    125
  4.1. Pozakontekstualny — projekt niemożliwy /    125
  4.2. W określony sposób, w określonym czasie /    130
  
  5. Uprzedniość a doświadczenie sztuki /    135
  5.1. „Twarzą w twarz”, „oko w oko”, czyli mit oka nieuprzedzonego /    135
  5.2. Nieuchronność uprzedniości /    141
  5.3. Sztuka — uprzedniość uprzywilejowana /    146
  
  6. Język /    161
  6.1. Cztery razy oczywistość? /    161
  6.2. Relacje a problem niewspółmierności /    167
  6.3. Przeciw odczytywaniu, za współkonstruowaniem i współokreślaniem /    180
  
  Część trzecia
  Interpretacja a (jako) sposób istnienia sztuki
  
  7. Rozważania przy portrecie. Słów kilka o Giocondzie /    191
  7.1. Rozważania przy portrecie — egzemplifikacyjne możliwości Giocondy /    191
  7.2. Dyskurs jako przestrzeń obecności. Pomiędzy potencjalnością a konkretyzacją /    196
  7.3. Semioprzestrzeń gatunku, czyli o nieoczywistości tego, co rzekomo zrozumiałe samo przez się /    206
  
  8. Wokół krzesła. Rzecz o rzeczy i sztuce przedmiotu /    223
  8.1. Dialog przedmiotu z otoczeniem /    223
  8.2. Przede wszystkim interpretacja /    231
  
  Uwagi końcowe. W kręgu postawy krytycznej — relokacje i przemieszczenia /    247
  
  Nota bibliograficzna /    259
  Bibliografia /    261
  Indeks osobowy /    279
  
  Summary /    289
  Zusammenfassung /    291
RozwińZwiń