POLECAMY
Format:
ibuk
Zbiór tekstów zatytułowany Rozumienie wartości w kulturach Wschodu ukazuje, jak trudno jest dopasować nasze zachodnie, europejskie poglądy na temat na wartości do tego, co w tej kwestii prezentują filozofie wschodnie. Oprócz zagadnień doskonale mieszczących się w obrębie klasycznej aksjologii zachodniej, obejmujących wartości estetyczne i etyczne, czytelnik znajdzie tutaj rozważania nad wartością poznania i rodzajami wiedzy, charakterystykę szczególnych postaw religijnych i duchowych, uznawanych w systemach wschodnich za szczególnie wartościowe, oraz refleksje nad tym, co mimo ogromnej różnorodności Wschodu jest zazwyczaj oceniane najwyżej. Autorami szkiców są uznani specjaliści z wielu polskich i zagranicznych ośrodków naukowych, co umożliwia spojrzenie na problematykę wartości z różnych perspektyw.
Tom jest wartościową pozycją uzupełniającą lukę w literaturze przedmiotu, gdyż w sposób syntetyczny i przeglądowy zapoznaje czytelnika z bogatym spektrum tej nadal mało znanej w Polsce filozofii.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Mroza
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 340 |
Kategoria | Etyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3138-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
ŁUKASZ TRZCIŃSKI Procedowanie wartości jako element dialogu międzykulturowego | 13 |
Wokół sztuki i piękna | 28 |
RAFAŁ BANKA Sztuka współczesna jako próba oceny przemian w społeczeństwie chińskim | 29 |
JAKUB PETRI Dom jako tymczasowe schronienie – efemeryczność w architekturze japońskiej | 37 |
BARBARA CICHY Wabi sabi. Estetyczny ascetyzm w sztuce zen | 49 |
VLASTISLAV MATOUŠEK Suizen – ‘Blowing Zen’: Spirituality as Music and Music as Spirituality | 61 |
W kręgu etyki | 75 |
BEATA SZYMAŃSKA O bezwartościowych wartościach | 75 |
JOANNA GRELA Źródła tybetańskiej etyki | 91 |
KINGA KŁECZEK-SEMERJAK Prawda metafi zyki – prawda etyki. Problem etycznego statusu człowieka na gruncie filozofi i Śankary | 101 |
MARTA KUDELSKA Determinizm – wolność – konieczność w ortodoksyjnej myśli indyjskiej | 113 |
Społeczny wymiar jednostki | 127 |
PAWEŁ SAJDEK Rytuał u Xunzi | 127 |
SVEN SELLMER Indyjski schemat „celów człowieka” (puru?artha) | 135 |
LESZEK SOSNOWSKI Natura – ciało – kultura. Uwagi na temat Japonii | 151 |
Człowiek w perspektywie religijnej | 169 |
PRZEMYSŁAW PIEKARSKI Po to bóg przestał być człowiekiem, żeby człowiek stał się bogiem. Horyzontalny wymiar nirgunicznego bhakti | 169 |
KAROLINA POSPISILOVA The Female Wisdom. The Female Aspect in Buddhism | 183 |
MACIEJ KANERT Pojęcie „wiary” u Shinrana | 195 |
ROBERT SZUKSZTUL O darze i obdarowanym, czyli problem z soteriologią Shinrana | 205 |
Wartość poznania i wiedzy | 219 |
STANISŁAW TOKARSKI Maya, doxa i rytm | 219 |
ADA AUGUSTYNIAK Kontrowersje wokół rozumienia zagadnień logicznych starożytnej fi lozofi i chińskiej sprzed panowania dynastii Qin | 241 |
OŁENA ŁUCYSZYNA Pojęcie prawdziwego poznania (prama) w sa?khyi | 253 |
MARTA DMUCHOWSKA Wartość wiedzy w adwaita-wedancie | 263 |
W zetknięciu z tym, co najwyższe | 277 |
WIESŁAW KURPIEWSKI Wachlarz wartości w tekście Trzeciego Karmapy Rangdziung Dordże | 277 |
ARTUR PRZYBYSŁAWSKI Kilka uwag o poglądzie gzhan stong w filozofi i tybetańskiej | 303 |
MAREK SZYMAŃSKI Nirwana jako summum bonum we wczesnym buddyzmie | 311 |
KRZYSZTOF KOSIOR Summum bonum religii chińskiej | 323 |
Summaries | 329 |
Noty o autorach | 337 |