Rzeźba przedromańska i romańska w Polsce wobec sztuki włoskiej

Rzeźba przedromańska i romańska w Polsce wobec sztuki włoskiej

27 ocen

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8361-1


Książka powstała na podstawie szerokiej kwerendy polskiej i obcojęzycznej literatury fachowej, autor natomiast poznał większość omawianych i analizowanych dzieł na terenie Polski, Włoch i Węgier. Efektem wyjazdów jest obszerna dokumentacja fotograficzna, stanowiąca podstawę materiału ilustracyjnego książki.


W publikacji poddano analizie styl kilkudziesięciu, pochodzących z Polski rzeźb przedromańskich i romańskich, określanych dotąd w literaturze fachowej jako włoskie lub italianizujące, takich jak: kamienne dekoracje z Wawelu i Tyńca, portale w Czerwińsku, Wrocławiu i Tumie pod Łęczycą, przedstawienia lwów i płaskorzeźby o tematyce zoomorficznej, wreszcie dekorację wybranych opactw małopolskich z pierwszej połowy XIII wieku. Ponadto zamieszczono informacje o podróżach artystów w Europie XI-XIII wieku, zwłaszcza twórców włoskich, panoramę kontaktów polsko-włoskich od X do XIII wieku oraz poglądy dotyczące podobnej problematyki w innych krajach Europy Środkowej i Północnej.


Autor wskazuje, że nie ma wiarygodnych podstaw, by zakładać działalność artystów czy warsztatów włoskich na ziemiach polskich w X-XIII wieku, a tym samym istnienie bezpośrednich związków sztuki włoskiej z rzeźbą przedromańską i romańską w Polsce. Podaje natomiast wiele przykładów wpływów pośrednich poprzez bliższe geograficznie kraje środkowoeuropejskie i działające w nich warsztaty.


Rok wydania2007
Liczba stron236
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2203-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  I. Kontakty między ziemiami polskimi i włoskimi od 2 połowy X do połowy XIII wieku    23
    1. Czasy wczesnopiastowskie (966–1038)    23
    2. Między odnowieniem państwa a rozbiciem dzielnicowym (1038–1138)    36
    3. Okres rozbicia dzielnicowego (1138 – około połowy XIII w.)    39
    4. Podsumowanie    45
  II. Znaczenie sztuki włoskiej dla rzeźby romańskiej w Europie Środkowej i Północnej. Zarys problematyki    47
    Aneks I    70
    Aneks II    70
  III. Najstarsze fragmenty dekoracji rzeźbiarskiej na Wawelu i w Tyńcu    73
    1. Elementy pokryte dekoracją plecionkową na Wawelu    73
    2. Kapitele kolumienek z klasztoru Benedyktynów w Tyńcu    85
  IV. Założenia portalowe (Czerwińsk, Wrocław, Tum pod Łęczycą)    91
    1. Portal główny kościoła Kanoników Regularnych w Czerwińsku    91
    2. Portal z kościoła opackiego na Ołbinie we Wrocławiu    102
    3. Portal główny kolegiaty w Tumie pod Łęczycą    112
  V. Przedstawienia lwów i drobniejsze motywy zwierzęce. Dekoracja kościoła joannickiego w Zagości    119
    1. Rzeźby lwów w Małopolsce i na Śląsku    119
    2. Płaskorzeźby o tematyce zwierzęcej    132
    3. Dekoracja kościoła joannickiego w Zagości    139
  VI. Cystersi i Dominikanie – problematyka dekoracji rzeźbiarskiej niektórych opactw małopolskich w pierwszej połowie wieku XIII    145
    1. Dekoracja małopolskich opactw cysterskich filiacji morimondzkiej: Jędrzejów, Sulejów, Wąchock i Koprzywnica    145
    2. Dekoracja kościoła św. Jakuba w Sandomierzu    166
  Zakończenie    169
  Bibliografia    177
  Spis ilustracji    225
  Summary    231
RozwińZwiń