Obecność i rola gestów rytualnych w przestrzeni publicznej. Analiza na przykładzie rzeźb sakralnych w świątyniach katolickich na terenie miasta Poznania i wybranych okolic

Obecność i rola gestów rytualnych w przestrzeni publicznej. Analiza na przykładzie rzeźb sakralnych w świątyniach katolickich na terenie miasta Poznania i wybranych okolic

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

75,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce opisano i przeanalizowano gesturalną komunikację rytualną, powstałą w wyniku wymiany informacji między ludźmi (komunikatorami) za pomocą określonego kodu kulturowo-językowego. Ostatecznie komunikacja ta dostarczyła łatwo rozpoznawalnych, strukturalnie i funkcjonalnie ustalonych, łatwo czytelnych w szerokim kontekście społecznym gestów o charakterze rytualnym. Autorka stawia hipotezę ogólną o niemożności uniknięcia przez poszczególnych komunikatorów udziału w zachowaniach komunikacyjnych o charakterze rytualnym, gdyż mają one istotne znaczenie dla każdego człowieka jako istoty funkcjonującej w łączności z innymi i w zawsze określonym kontekście kulturowym. Przedstawia analizę gestów rytualnych obecnych w rzeźbach o charakterze sakralnym i umieszczonych w zamkniętej przestrzeni świątyni katolickiej, co stanowi fragment uniwersalnego systemu człowieka. Jest to jednak fragment zachowań zajmujący centralne miejsce względem tożsamości każdego komunikatora, ponieważ poprzez komunikację o charakterze rytualnym włącza się on do danej wspólnoty kulturowo-językowo-komunikacyjnej i aktywnie w niej uczestniczy – bez czego trudno wyobrazić sobie normalne funkcjonowanie każdego człowieka w danym miejscu i czasie.


Liczba stron566
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2688-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  CZĘŚĆ I: TEORIA    15
  1. Zarys historii badań nad komunikacją niewerbalną    17
  1.1. Badania nad znaczeniem komunikacji niewerbalnej w perspektywie historycznej    17
  1.2. Definicja gestu    23
  1.3. Typologia gestów    25
  1.4. Podsumowanie    36
  2. Przestrzeń publiczna    37
  2.1. Przestrzeń publiczna jako przedmiot badań    37
  2.2. Przestrzeń publiczna jako przestrzeń skonstruowana    40
  2.3. Przestrzeń publiczna jako przestrzeń znakowa    41
  2.4. Typologia przestrzeni publicznej    46
  2.4.1. Otwarta przestrzeń publiczna fizyczna    46
  2.4.2. Zamknięta przestrzeń publiczna fizyczna    52
  2.5. Rola gestów rytualnych w przestrzeni publicznej sakralnej    54
  2.6. Podsumowanie    55
  3. Obecność gestosfery rytualnej w przestrzeni publicznej    57
  3.1. Definicja rytuału    57
  3.2. Definicja geogestosfery    61
  3.3. Definicja gestosfery rytualnej    61
  3.4. Gestosfera rytualna w otwartej przestrzeni publicznej fizycznej    62
  3.5. Gestosfera rytualna w zamkniętej przestrzeni publicznej fizycznej    62
  3.6. Podsumowanie    76
  CZĘŚĆ II: ZASTOSOWANIE    77
  4. Analiza gestosfery rytualnej przedstawionej (tj. nieruchomej/stacjonarnej), wolnostojącej w przestrzeni publicznej zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej na przykładzie rzeźb sakralnych w świątyniach katolickich na terenie miasta Poznania i wybranych okolic    79
  4.1. Wprowadzenie    79
  RZEŹBY WOLNOSTOJĄCE WEWNĄTRZŚWIĄTYNNE (W)    82
  4.2. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych (W)    82
  4.2.1. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Andrzeja Apostoła    82
  4.2.2. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Antoniego Padewskiego i klasztoru franciszkanów konwentualnych    84
  4.2.3. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Franciszka Serafickiego    144
  4.2.4. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Jakuba Większego Apostoła    168
  4.2.5. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Jana Jerozolimskiego za Murami    178
  4.2.6. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Jana Vianney`a    182
  4.2.7. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Józefa i klasztoru karmelitów bosych    187
  4.2.8. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Kazimierza    192
  4.2.9. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Najświętszej Krwi Pana Jezusa    200
  4.2.10. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Marcina    204
  4.2.11. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Maryi Królowej    211
  4.2.12. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Matki Boskiej Bolesnej    212
  4.2.13. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kolegiaty pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny i Stanisława Biskupa    224
  4.2.14. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Matki Bożej Różańcowej i klasztoru dominikanów    266
  4.2.15. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Małgorzaty    267
  4.2.16. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych bazyliki archikatedralnej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła    273
  4.2.17. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego    334
  4.2.18. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Przemienienia Pańskiego    341
  4.2.19. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła i klasztoru podominkańskiego, obecnie jezuickiego    349
  4.2.20. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Najświętszego Serca Jezusa i św. Floriana    364
  4.2.21. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Stanisława Kostki    374
  4.2.22. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. ścięcia św. Jana Chrzciciela    377
  4.2.23. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Świętej Trójcy    380
  4.2.24. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Wojciecha    386
  4.2.25. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Wszystkich Świętych    397
  4.2.26. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Najświętszego Zbawiciela    404
  4.2.27. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Zmartwychwstania Pańskiego    408
  4.2.28. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Tulcach    415
  RZEŹBY WOLNOSTOJĄCE OKOŁOŚWIĄTYNNE (O)    434
  4.3. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych (O)    434
  4.3.1. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Andrzeja Apostoła    434
  4.3.2. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Franciszka Serafickiego    435
  4.3.3. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Jakuba Większego Apostoła    446
  4.3.4. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Jana Jerozolimskiego za Murami    448
  4.3.5. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Józefa i klasztoru karmelitów bosych    450
  4.3.6. Analiza rzeźb wolnostojących okołświątynnych kościoła pw. św. Kazimierza    454
  4.3.7. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Najświętszej Krwi Pana Jezusa    456
  4.3.8. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Marcina    457
  4.3.9. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Maryi Królowej    458
  4.3.10. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Matki Boskiej Bolesnej    459
  4.3.11. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kolegiaty pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny    464
  4.3.12. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych bazyliki archikatedralnej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła    472
  4.3.13. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła Najświętszego Serca Jezusa i św. Floriana    477
  4.3.14. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Stanisława Kostki    482
  4.3.15. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Świętej Trójcy    483
  4.3.16. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Wojciecha    484
  4.3.17. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Wszystkich Świętych    485
  4.3.18. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Najświętszego Zbawiciela    487
  4.3.19. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Zmartwychwstania Pańskiego    488
  4.3.20. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Tulcach    494
  4.4. Analiza matryc użycia gestów jako zbiorów gesturalnych cech dystynktywnych (GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu W    498
  4.5. Analiza matryc użycia gestów jako zbiorów gesturalnych cech dystynktywnych (GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu O    521
  4.6. Analiza procentowa matryc użycia gestów (MUG)    532
  4.6.1. Analiza procentowa matryc użycia gestów (MUG) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu W    532
  4.6.2. Analiza procentowa matryc użycia gestów (MUG) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu O    534
  4.7. Analiza liczbowo-procentowa matryc użycia gestów jako cech dystynktywnych (MUG jako GCD)    535
  4.7.1. Analiza liczbowo-procentowa matryc użycia gestów jako cech dystynktywnych (MUG jako GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu W    535
  4.7.2. Analiza liczbowo-procentowa matryc użycia gestów jako cech dystynktywnych (MUG jako GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu O    536
  4.7.3. Wstępna analiza percepcji gestów rytualnych umieszczonych w wybranych strefach: nacechowanych i nienacechowanej uniwersalnego systemu gesturalnego (USG)    537
  4.8. Podsumowanie    542
  Wnioski końcowe    544
  Bibliografia    548
  The presence and role of ritual gestures in the public space (Summary)    564
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia