Obecność i rola gestów rytualnych w przestrzeni publicznej. Analiza na przykładzie rzeźb sakralnych w świątyniach katolickich na terenie miasta Poznania i wybranych okolic

Obecność i rola gestów rytualnych w przestrzeni publicznej. Analiza na przykładzie rzeźb sakralnych w świątyniach katolickich na terenie miasta Poznania i wybranych okolic

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 15,00 zł  


15,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce opisano i przeanalizowano gesturalną komunikację rytualną, powstałą w wyniku wymiany informacji między ludźmi (komunikatorami) za pomocą określonego kodu kulturowo-językowego. Ostatecznie komunikacja ta dostarczyła łatwo rozpoznawalnych, strukturalnie i funkcjonalnie ustalonych, łatwo czytelnych w szerokim kontekście społecznym gestów o charakterze rytualnym. Autorka stawia hipotezę ogólną o niemożności uniknięcia przez poszczególnych komunikatorów udziału w zachowaniach komunikacyjnych o charakterze rytualnym, gdyż mają one istotne znaczenie dla każdego człowieka jako istoty funkcjonującej w łączności z innymi i w zawsze określonym kontekście kulturowym. Przedstawia analizę gestów rytualnych obecnych w rzeźbach o charakterze sakralnym i umieszczonych w zamkniętej przestrzeni świątyni katolickiej, co stanowi fragment uniwersalnego systemu człowieka. Jest to jednak fragment zachowań zajmujący centralne miejsce względem tożsamości każdego komunikatora, ponieważ poprzez komunikację o charakterze rytualnym włącza się on do danej wspólnoty kulturowo-językowo-komunikacyjnej i aktywnie w niej uczestniczy – bez czego trudno wyobrazić sobie normalne funkcjonowanie każdego człowieka w danym miejscu i czasie.


Rok wydania2014
Liczba stron566
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2688-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     11
  
  CZĘŚĆ I: TEORIA    15
  
  1. Zarys historii badań nad komunikacją niewerbalną     17
  1.1. Badania nad znaczeniem komunikacji niewerbalnej w perspektywie historycznej     17
  1.2. Definicja gestu     23
  1.3. Typologia gestów     25
  1.4. Podsumowanie     36
  
  2. Przestrzeń publiczna     37
  2.1. Przestrzeń publiczna jako przedmiot badań     37
  2.2. Przestrzeń publiczna jako przestrzeń skonstruowana     40
  2.3. Przestrzeń publiczna jako przestrzeń znakowa     41
  2.4. Typologia przestrzeni publicznej     46
  2.4.1. Otwarta przestrzeń publiczna fizyczna     46
  2.4.2. Zamknięta przestrzeń publiczna fizyczna     52
  2.5. Rola gestów rytualnych w przestrzeni publicznej sakralnej     54
  2.6. Podsumowanie     55
  
  3. Obecność gestosfery rytualnej w przestrzeni publicznej     57
  3.1. Definicja rytuału     57
  3.2. Definicja geogestosfery     61
  3.3. Definicja gestosfery rytualnej     61
  3.4. Gestosfera rytualna w otwartej przestrzeni publicznej fizycznej     62
  3.5. Gestosfera rytualna w zamkniętej przestrzeni publicznej fizycznej     62
  3.6. Podsumowanie     76
  
  CZĘŚĆ II: ZASTOSOWANIE    77
  
  4. Analiza gestosfery rytualnej przedstawionej (tj. nieruchomej/stacjonarnej), wolnostojącej w przestrzeni publicznej zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej na przykładzie rzeźb sakralnych w świątyniach katolickich na terenie miasta Poznania i wybranych okolic     79
  4.1. Wprowadzenie     79
  
  RZEŹBY WOLNOSTOJĄCE WEWNĄTRZŚWIĄTYNNE (W)    82
  
  4.2. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych (W)     82
  4.2.1. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Andrzeja Apostoła     82
  4.2.2. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Antoniego Padewskiego i klasztoru franciszkanów konwentualnych    84
  4.2.3. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Franciszka Serafickiego     144
  4.2.4. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Jakuba Większego Apostoła     168
  4.2.5. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Jana Jerozolimskiego za Murami     178
  4.2.6. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Jana Vianney`a     182
  4.2.7. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Józefa i klasztoru karmelitów bosych     187
  4.2.8. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Kazimierza     192
  4.2.9. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Najświętszej Krwi Pana Jezusa     200
  4.2.10. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Marcina     204
  4.2.11. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Maryi Królowej     211
  4.2.12. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Matki Boskiej Bolesnej     212
  4.2.13. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kolegiaty pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny i Stanisława Biskupa     224
  4.2.14. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Matki Bożej Różańcowej i klasztoru dominikanów     266
  4.2.15. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Małgorzaty     267
  4.2.16. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych bazyliki archikatedralnej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła     273
  4.2.17. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego     334
  4.2.18. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Przemienienia Pańskiego     341
  4.2.19. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła i klasztoru podominkańskiego, obecnie jezuickiego     349
  4.2.20. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Najświętszego Serca Jezusa i św. Floriana     364
  4.2.21. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Stanisława Kostki     374
  4.2.22. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. ścięcia św. Jana Chrzciciela     377
  4.2.23. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Świętej Trójcy     380
  4.2.24. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Wojciecha     386
  4.2.25. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Wszystkich Świętych     397
  4.2.26. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Najświętszego Zbawiciela     404
  4.2.27. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Zmartwychwstania Pańskiego     408
  4.2.28. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Tulcach     415
  
  RZEŹBY WOLNOSTOJĄCE OKOŁOŚWIĄTYNNE (O)     434
  
  4.3. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych (O)     434
  4.3.1. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Andrzeja Apostoła     434
  4.3.2. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Franciszka Serafickiego     435
  4.3.3. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Jakuba Większego Apostoła     446
  4.3.4. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Jana Jerozolimskiego za Murami     448
  4.3.5. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Józefa i klasztoru karmelitów bosych     450
  4.3.6. Analiza rzeźb wolnostojących okołświątynnych kościoła pw. św. Kazimierza     454
  4.3.7. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Najświętszej Krwi Pana Jezusa     456
  4.3.8. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Marcina     457
  4.3.9. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Maryi Królowej     458
  4.3.10. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Matki Boskiej Bolesnej     459
  4.3.11. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kolegiaty pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny     464
  4.3.12. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych bazyliki archikatedralnej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła     472
  4.3.13. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła Najświętszego Serca Jezusa i św. Floriana     477
  4.3.14. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Stanisława Kostki     482
  4.3.15. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Świętej Trójcy     483
  4.3.16. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Wojciecha     484
  4.3.17. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Wszystkich Świętych     485
  4.3.18. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Najświętszego Zbawiciela     487
  4.3.19. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Zmartwychwstania Pańskiego     488
  4.3.20. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Tulcach     494
  4.4. Analiza matryc użycia gestów jako zbiorów gesturalnych cech dystynktywnych (GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu W     498
  4.5. Analiza matryc użycia gestów jako zbiorów gesturalnych cech dystynktywnych (GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu O     521
  4.6. Analiza procentowa matryc użycia gestów (MUG)     532
  4.6.1. Analiza procentowa matryc użycia gestów (MUG) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu W     532
  4.6.2. Analiza procentowa matryc użycia gestów (MUG) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu O     534
  4.7. Analiza liczbowo-procentowa matryc użycia gestów jako cech dystynktywnych (MUG jako GCD)     535
  4.7.1. Analiza liczbowo-procentowa matryc użycia gestów jako cech dystynktywnych (MUG jako GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu W     535
  4.7.2. Analiza liczbowo-procentowa matryc użycia gestów jako cech dystynktywnych (MUG jako GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu O     536
  4.7.3. Wstępna analiza percepcji gestów rytualnych umieszczonych w wybranych strefach: nacechowanych i nienacechowanej uniwersalnego systemu gesturalnego (USG)     537
  4.8. Podsumowanie     542
  
  Wnioski końcowe     544
  
  Bibliografia     548
  
  The presence and role of ritual gestures in the public space (Summary)     564
RozwińZwiń