POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
W niniejszej monografii ważne miejsce zajmują teksty autorów niemieckich. Podjęcie się przez nich niełatwych przecież w przypadku Niemiec tematów i ich bogate rozwinięcie uświadamia nam, jak wielką wagę kraj ten obecnie przywiązuje do zagadnień związanych z tragicznymi doświadczeniami wojny oraz wychowania w i dla pokoju. Pedagogika międzykulturowa w Niemczech (interkulturelle Pädagogik) jest subdyscypliną bardzo obszernie opisaną w literaturze. Funkcjonujące w niej orientacje-koncepcje: pedagogika pokoju, wychowanie antyrasistowskie, pedagogika Holocaustu silnie eksponują potrzebę dialogu z innymi narodami bądź mniejszościami, których jest w Niemczech bardzo wiele.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-047-0 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
I. Wychowanie dla pokoju a edukacja muzyczna – wprowadzenie do problematyki | 11 |
GÜNTER KLEINEN – Die Entdeckung der Musik als Medium politischer Bildung – Musikalische Friedenserziehung | 13 |
GÜNTER KLEINEN – Odkrywanie muzyki jako medium w edukacji politycznej – muzyczne wychowanie dla pokoju | 24 |
II. Historyczne aspekty kultury muzycznej w kontekstach wojny i pokoju | 35 |
SIEGMUND HELMS – Lieder für und gegen Gewalt – Kriegs- und Friedenslieder in der Erziehung von Kindern und Jugendlichen in Deutschland | 37 |
SIEGMUND HELMS – Pieśni za i przeciw przemocy – pieśni wojenne i pieśni o pokoju w wychowaniu dzieci i młodzieży w Niemczech | 46 |
JAROSŁAW CHACIŃSKI – Muzyka polska a kulturowy kontekst wojny i pokoju – konsekwencje pedagogiczne | 53 |
JAROSŁAW CHACIŃSKI – Polnische Musik und der kulturelle Kontext von Krieg und Frieden mit pädagogischen Konsequenzen | 64 |
ZENONA RONDOMAŃSKA – Aspekt wojny i pokoju w pieśniach ludowych na Warmii i Mazurach z XVIII i XIX wieku | 76 |
III. Kultury mniejszości narodowych, pogranicze a problematyka wychowania dla pokoju | 87 |
DARIUSZ KUBINOWSKI – Folklor taneczny pogranicza jako źródło inspiracji edukacji międzykulturowej | 89 |
DARIUSZ KUBINOWSKI – Die Tanzvolkskunst des Grenzgebietes als eine Quelle der Inspiration in der interkulturellen Ausbildung | 99 |
AARON ECKSTAEDT – Musikalische Ideen vom Frieden? Warum und wie chassidische Nigunim interkultureller Friedenserziehung sein können? | 107 |
AARON ECKSTAEDT – Muzyczne idee o pokoju? Dlaczego i jak chasydzkie Nigunim może służyć wychowaniu międzykulturowemu dla pokoju? | 114 |
WOLFGANG M. STROH – Der Beitrag der Musikpädagogik zur gegenwärtigen Situation der Holocaustpädagogik | 121 |
WOLFGANG M. STROH – Wkład pedagogiki muzycznej w aktualną sytuację pedagogiki Holocaustu w Niemczech | 131 |
DORIT KLEBE – Musikkultur von Migrantenjugendlichen türkischer Herkunft in Deutschland im Spannungsfeld zwischen Religion und Antirassismus – Konzeptionen für einen interkulturellen Musikunterricht | 139 |
DORIT KLEBE – Kultura muzyczna młodzieży imigranckiej pochodzenia tureckiego w Niemczech w przestrzeni napięcia pomiędzy religią a antyrasizmem – koncepcje międzykulturowej edukacji muzycznej | 152 |
BOGUMIŁA TARASIEWICZ-CIESIELSKA – Pieśń ludowa czynnikiem dialogu międzykulturowego na przykładzie kultury łemkowskiej | 164 |
IV. Wojna i pokój jako źródło inspiracji kompozytorskiej w muzyce współczesnej i jej recepcja | 171 |
ALICJA GRONAU-OSIŃSKA – Mariana Borkowskiego wołanie o pokój jako imperatyw kategoryczny. Analiza cyklu Pax in terra | 173 |
ELŻBIETA FROŁOWICZ – Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego w kontekście edukacji ku wartościom | 190 |
DOMINIKA PORĘBSKA-KWAŚNIK – Symbole i przekazy pokoju w polskiej muzyce dramatycznej w pierwszej połowie XX wieku (1901-1926) | 196 |
UNSU KANG – Die Behandlung des Friedens durch den koreanischen Komponisten Sukhi Kang in der Kantate Friede auf grünen Erden, wo die Sonne strahlt | 204 |
UNSU KANG – Pokój jako inspiracja kantaty Pokój na zielonej ziemi, gdzie świeci słońce koreańskiego kompozytora Sukhi Kanga | 209 |
GRZEGORZ RUBIN – Elementy patriotyczne w twórczości chóralnej Romualda Twardowskiego | 214 |
RENATA SKUPIN – Cage, Stockhausen, Scelsi – trzy głosy w dialogu międzykulturowym | 221 |
RAFAŁ CIESIELSKI – Muzyka zagrożona? Polska krytyka muzyczna okresu międzywojennego wobec uzurpacji totalitarnych w muzyce | 228 |
CAROLA SCHORMANN – It’s All Good und der Taliban Song von Toby Keith: Country Music in den USA zwischen Friedenswunsch und Angriffsbereitschaft | 241 |
CAROLA SCHORMANN – It’s All Good i The Taliban Song Toby Keitha – muzyka country w USA pomiędzy pragnieniem pokoju a gotowością natarcia | 248 |
HALYNA NIKOLAYI – Tematyka pokoju w twórczości ukraińskiego kompozytora Vitalija Gubarenki – komentarz pedagogiczny | 254 |
V. Oddźwięk wojny i pokoju w kulturze, filozofii, literaturze, muzyce i sztukach plastycznych | 259 |
WITA SZULC – Dramaty współczesnego człowieka: wypędzenia, prześladowania, samotność w pryzmacie bajki o Czterech muzykantach z Bremy | 261 |
IRINA SURINA, KAZBIEK GAJSANOW – Międzykulturowe wzajemne oddziaływanie jako sposób poznania obrazu świata | 267 |
ANNA JEREMUS – Rola artysty w wychowaniu estetycznym dla pokoju | 275 |
ELŻBIETA KAL – Wojna i pokój w sztuce XX wieku. Obraz, kontekst, doświadczenie, metoda | 283 |
ADAM MAZURKIEWICZ – Niedyskretny urok okrucieństwa. Funkcja obrazów przemocy w literaturze popularnej (na przykładzie polskiej twórczości fantasy) | 298 |
MARTA A. SAŁAPATA – Wojna w komputerze. O nowych (starych) zagrożeniach dla pokoju w grach komputerowych | 307 |
MARLENA PIETRZYKOWSKA – Gdańsk i jego dzieje inspiracją twórczą współczesnych kompozytorów polskich | 317 |
BARBARA LITERSKA – Muzyka w pokoju i dla pokoju. O wybranych aspektach muzycznej recepcji Chopina w dziewiętnastowiecznej Europie | 326 |
MARIA KACZMARKIEWICZ – Muzyka formą dialogu | 335 |
MARIA KACZMARKIEWICZ – Musik als eine Form des Dialogs | 341 |
VI. Wychowanie dla pokoju jako kontekst edukacji estetycznej | 349 |
RENATA GOZDECKA – Wojna i pokój w treściach kształcenia muzycznego w szkolnictwie powszechnym | 351 |
JOSEF SULZ – Der Verlust der Stille. Soziologische Beobachtungen und musikpädagogische Konsequenzen | 360 |
JOSEF SULZ – Utrata ciszy. Socjologiczne obserwacje i muzyczno-pedagogiczne konsekwencje | 369 |
ANNA PIKAŁA – Rola międzykulturowej edukacji estetycznej w zakresie upowszechniania wartości ogólnoludzkich | 378 |
VIOLETTA PRZEREMBSKA – Edukacja muzyczna a ideologia wychowawcza w Polsce w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości (po 1918 roku) | 382 |