Meritum. Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego

-17%

RODZAJ DOSTĘPU

168,49  203,00

Format: pdf

Cena początkowa: 203,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 168,49 zł  


168,49

w tym VAT

W nowej rzeczywistości – po wyborach samorządowych 2024 – pojawia się sporo pytań. Czy w Polsce lokalnej nastąpią zmiany na lepsze? Czy nowe władze przeprowadzą audyty działań poprzedników?


Na pewno, niezależnie od sytuacji, kluczowa pozostaje sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego. I właśnie w tej dziedzinie książka z cenionej serii „Meritum” będzie stanowić pomocne źródło wiedzy.


Publikacja stanowi unikalne połączenie komentarza do przepisów prawnych z praktycznym przewodnikiem po ich zastosowaniu. Autorzy w przystępny sposób prezentują:


Zasady nadrzędne i szczegółowe rachunkowości w JST
Odpowiedzialność w tym obszarze, podając podstawy prawne
Przykładowe regulacje wewnętrzne
Zasady zaciągania zobowiązań (z uwzględnieniem oceny RIO)
Subwencje i dotacje
Zasady prawidłowej konstrukcji budżetu i wieloletniej prognozy finansowej (WPF)
Zaskarżanie decyzji oraz tryb postępowania przed SKO
Kontrolę zarządczą, audyt wewnętrzny oraz zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Możliwe do wykorzystania formy realizacji zadań samorządowych.


Publikacja zawiera liczne przykłady, zestawienia i orzecznictwo, które ułatwiają zrozumienie omawianych zagadnień. Szczególnie cenne są informacje o najczęściej pojawiających się w praktyce problemach i sposobach ich rozwiązania.


Dodatkowe atuty publikacji:


Uporządkowana prezentacja treści
Jasny i przystępny język
Przykłady i case studies
Aktualne informacje i orzecznictwo.


Książka jest przeznaczona dla:


Pracowników działów finansowych i księgowych JST
Pracowników JST zajmujących się kontrolą zarządczą i audytem
Pracowników regionalnych izb obrachunkowych
Członków regionalnych komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.


Prof. dr hab. Krzysztof Surówka, Kierownik Katedry Finansów Publicznych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie:


„Mocną stroną monografii jest to, że przy prezentacji poszczególnych problemów, Autorzy odwołują się do aktów prawnych dotyczących finansów jednostek samorządu terytorialnego oraz do obowiązującego orzecznictwa. Ma to istotne znaczenie poznawcze. Autorzy prezentują linię orzeczniczą wypracowaną w ciągu 30 lat przez Kolegia poszczególnych RIO oraz SKO. Taka praktyczna (prawno-ekonomiczna) analiza problemów w monografii to – moim zdaniem- istotna wartość dodana publikacji”.


Rok wydania2023
Liczba stron420
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-120-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  9              Wykaz skrótów
  13            Wstęp
  15            Rozdział I. Budżet
  16       .   Istota budżetu i zasady budżetowe | str.    1
  21        2.   Konstrukcja budżetu | str.    8
  25        3.   Procedura budżetowa | str.    18
  37            Rozdział II. Wieloletnia prognoza finansowa
  38        1.   Istota WPF – definicja, charakter, zakres i forma prawna | str.    43
  45        2.   Czasowy zakres WPF – kroczący charakter prognozy | str.    60
  46        3.   WPF a budżet roczny JST | str.    65
  49        4.   Procedura opracowywania i uchwalania uchwały zawierającej WPF… oraz jej zmiany w trakcie roku budżetowego | str.    71
  51        5.   Charakter upoważnień w uchwale w sprawie WPF | str.    75
  55            Rozdział III. Subwencje
  57        1.   Subwencja ogólna i dotacje celowe – zasady ogólne | str.    81
  64        2.   Zasady dysponowania środkami subwencji ogólnej | str.    100
  68        3.   Część oświatowa subwencji ogólnej | str.    109
  73        4.   Część wyrównawcza subwencji ogólnej | str.    131
  77        5.   Część równoważąca (regionalna) subwencji ogólnej | str.    145
  83        6.   Pozostałe części subwencji ogólnej | str.    163
  86        7.   Postępowanie w sprawie zwrotu nienależnej kwoty subwencji ogólnej | str.    177
  89        8.   Zmiany w zakresie subwencji ogólnej w związku z COVID-19 | str.    185
  93            Rozdział IV. Dotacje
  94        1.   Dotacje jako źródło dochodów JST | str.    192
  107      2.   Dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych | str.    229
  111      3.   Dotacje jako wydatki jednostek samorządu terytorialnego | str.    242
  121          Rozdział V. Zaciąganie zobowiązań, deficyt i dług
  122      1.   Kategorie salda w budżecie JST | str.    266
  128      2.   Planowany deficyt budżetu JST i jego finansowanie | str.    288
  130      3.   Zadłużenie w JST i jego ograniczenia | str.    290
  138      4.   Zaciąganie zobowiązań przez JST | str.    303
  145          Rozdział VI. Zaskarżanie decyzji finansowych przed SKO i postępowanie w tym zakresie
  146      1.   Kompetencje kolegiów oraz ich pozycja ustrojowa | str.    316
  149      2.   Odwołanie jako środek zaskarżenia decyzji | str.    326
  169          Rozdział VII. Gospodarka komunalna
  170      1.   Prowadzenie gospodarki komunalnej | str.    374
  175      2.   Powierzanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej | str.    389
  177      3.   Formy prowadzenia gospodarki komunalnej a formy współdziałania… w realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej | str.    393
  182      4.   Prowadzenie gospodarki w formie zakładu budżetowego lub spółki komunalnej | str.    407
  187      5.   Rola i status prawny organów JST w prowadzeniu gospodarki komunalnej | str.    416
  191          Rozdział VIII. Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny
  192      1.   Kontrola zarządcza | str.    420
  207      2.   Audyt wewnętrzny | str.    438
  219          Rozdział IX. Rachunkowość JST i samorządowych jednostek organizacyjnych
  221      1.   Ogólna charakterystyka rachunkowości JST | str.    471
  227      2.   Polityka rachunkowości JST | str.    478
  239      3.   Rachunkowość budżetu JST | str.    485
  249      4.   Rachunkowość samorządowych jednostek budżetowych… i samorządowych zakładów budżetowych | str.    497
  312      5.   Sprawozdanie finansowe JST oraz samorządowych jednostek budżetowych… i samorządowych zakładów budżetowych | str.    588
  327          Rozdział X. Kontrola wykonania budżetu JST i nadzór RIO
  328      1.   Kontrola wykonania budżetu JST – absolutorium | str.    601
  344      2.   Nadzór RIO | str.    627
  357          Rozdział XI. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w JST
  359      1.   System odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str.    663
  377      2.   Osoby odpowiadające za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str.    695
  382      3.   Czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str.    711
  389      4.   Postępowanie w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str.    731
  398      5.   Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str.    766
  401      6.   Uprawnienia osoby, której przypisuje się naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str.    778
  407      7.   Rekomendowane praktyki minimalizujące ryzyko naruszenia dyscypliny… finansów publicznych | str.    805
  409          Indeks rzeczowy
  415          O Autorach
RozwińZwiń