POLECAMY
-17%
Autor:
Anna Ostrowska, Dorota Adamek-Hyska, Joanna M. Salachna, Marcin Tyniewicki, Maciej Berek, Joanna Małgorzata Salachna, Klaudia Stelmaszczyk-Borszowska, Kamil Piotr Kowalewski, Kamil Kowalewski, Ewa Lotko
Wydawca:
Format:
W nowej rzeczywistości – po wyborach samorządowych 2024 – pojawia się sporo pytań. Czy w Polsce lokalnej nastąpią zmiany na lepsze? Czy nowe władze przeprowadzą audyty działań poprzedników?
Na pewno, niezależnie od sytuacji, kluczowa pozostaje sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego. I właśnie w tej dziedzinie książka z cenionej serii „Meritum” będzie stanowić pomocne źródło wiedzy.
Publikacja stanowi unikalne połączenie komentarza do przepisów prawnych z praktycznym przewodnikiem po ich zastosowaniu. Autorzy w przystępny sposób prezentują:
Zasady nadrzędne i szczegółowe rachunkowości w JST
Odpowiedzialność w tym obszarze, podając podstawy prawne
Przykładowe regulacje wewnętrzne
Zasady zaciągania zobowiązań (z uwzględnieniem oceny RIO)
Subwencje i dotacje
Zasady prawidłowej konstrukcji budżetu i wieloletniej prognozy finansowej (WPF)
Zaskarżanie decyzji oraz tryb postępowania przed SKO
Kontrolę zarządczą, audyt wewnętrzny oraz zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Możliwe do wykorzystania formy realizacji zadań samorządowych.
Publikacja zawiera liczne przykłady, zestawienia i orzecznictwo, które ułatwiają zrozumienie omawianych zagadnień. Szczególnie cenne są informacje o najczęściej pojawiających się w praktyce problemach i sposobach ich rozwiązania.
Dodatkowe atuty publikacji:
Uporządkowana prezentacja treści
Jasny i przystępny język
Przykłady i case studies
Aktualne informacje i orzecznictwo.
Książka jest przeznaczona dla:
Pracowników działów finansowych i księgowych JST
Pracowników JST zajmujących się kontrolą zarządczą i audytem
Pracowników regionalnych izb obrachunkowych
Członków regionalnych komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Prof. dr hab. Krzysztof Surówka, Kierownik Katedry Finansów Publicznych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie:
„Mocną stroną monografii jest to, że przy prezentacji poszczególnych problemów, Autorzy odwołują się do aktów prawnych dotyczących finansów jednostek samorządu terytorialnego oraz do obowiązującego orzecznictwa. Ma to istotne znaczenie poznawcze. Autorzy prezentują linię orzeczniczą wypracowaną w ciągu 30 lat przez Kolegia poszczególnych RIO oraz SKO. Taka praktyczna (prawno-ekonomiczna) analiza problemów w monografii to – moim zdaniem- istotna wartość dodana publikacji”.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 420 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8358-120-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
9 Wykaz skrótów | |
13 Wstęp | |
15 Rozdział I. Budżet | |
16 . Istota budżetu i zasady budżetowe | str. | 1 |
21 2. Konstrukcja budżetu | str. | 8 |
25 3. Procedura budżetowa | str. | 18 |
37 Rozdział II. Wieloletnia prognoza finansowa | |
38 1. Istota WPF – definicja, charakter, zakres i forma prawna | str. | 43 |
45 2. Czasowy zakres WPF – kroczący charakter prognozy | str. | 60 |
46 3. WPF a budżet roczny JST | str. | 65 |
49 4. Procedura opracowywania i uchwalania uchwały zawierającej WPF… oraz jej zmiany w trakcie roku budżetowego | str. | 71 |
51 5. Charakter upoważnień w uchwale w sprawie WPF | str. | 75 |
55 Rozdział III. Subwencje | |
57 1. Subwencja ogólna i dotacje celowe – zasady ogólne | str. | 81 |
64 2. Zasady dysponowania środkami subwencji ogólnej | str. | 100 |
68 3. Część oświatowa subwencji ogólnej | str. | 109 |
73 4. Część wyrównawcza subwencji ogólnej | str. | 131 |
77 5. Część równoważąca (regionalna) subwencji ogólnej | str. | 145 |
83 6. Pozostałe części subwencji ogólnej | str. | 163 |
86 7. Postępowanie w sprawie zwrotu nienależnej kwoty subwencji ogólnej | str. | 177 |
89 8. Zmiany w zakresie subwencji ogólnej w związku z COVID-19 | str. | 185 |
93 Rozdział IV. Dotacje | |
94 1. Dotacje jako źródło dochodów JST | str. | 192 |
107 2. Dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych | str. | 229 |
111 3. Dotacje jako wydatki jednostek samorządu terytorialnego | str. | 242 |
121 Rozdział V. Zaciąganie zobowiązań, deficyt i dług | |
122 1. Kategorie salda w budżecie JST | str. | 266 |
128 2. Planowany deficyt budżetu JST i jego finansowanie | str. | 288 |
130 3. Zadłużenie w JST i jego ograniczenia | str. | 290 |
138 4. Zaciąganie zobowiązań przez JST | str. | 303 |
145 Rozdział VI. Zaskarżanie decyzji finansowych przed SKO i postępowanie w tym zakresie | |
146 1. Kompetencje kolegiów oraz ich pozycja ustrojowa | str. | 316 |
149 2. Odwołanie jako środek zaskarżenia decyzji | str. | 326 |
169 Rozdział VII. Gospodarka komunalna | |
170 1. Prowadzenie gospodarki komunalnej | str. | 374 |
175 2. Powierzanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej | str. | 389 |
177 3. Formy prowadzenia gospodarki komunalnej a formy współdziałania… w realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej | str. | 393 |
182 4. Prowadzenie gospodarki w formie zakładu budżetowego lub spółki komunalnej | str. | 407 |
187 5. Rola i status prawny organów JST w prowadzeniu gospodarki komunalnej | str. | 416 |
191 Rozdział VIII. Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny | |
192 1. Kontrola zarządcza | str. | 420 |
207 2. Audyt wewnętrzny | str. | 438 |
219 Rozdział IX. Rachunkowość JST i samorządowych jednostek organizacyjnych | |
221 1. Ogólna charakterystyka rachunkowości JST | str. | 471 |
227 2. Polityka rachunkowości JST | str. | 478 |
239 3. Rachunkowość budżetu JST | str. | 485 |
249 4. Rachunkowość samorządowych jednostek budżetowych… i samorządowych zakładów budżetowych | str. | 497 |
312 5. Sprawozdanie finansowe JST oraz samorządowych jednostek budżetowych… i samorządowych zakładów budżetowych | str. | 588 |
327 Rozdział X. Kontrola wykonania budżetu JST i nadzór RIO | |
328 1. Kontrola wykonania budżetu JST – absolutorium | str. | 601 |
344 2. Nadzór RIO | str. | 627 |
357 Rozdział XI. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w JST | |
359 1. System odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 663 |
377 2. Osoby odpowiadające za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 695 |
382 3. Czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 711 |
389 4. Postępowanie w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 731 |
398 5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 766 |
401 6. Uprawnienia osoby, której przypisuje się naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 778 |
407 7. Rekomendowane praktyki minimalizujące ryzyko naruszenia dyscypliny… finansów publicznych | str. | 805 |
409 Indeks rzeczowy | |
415 O Autorach | |